"C8", Norges minste(?) familiekino, siste: Ny BD-spiller (ikke med på bildet) - Side 27

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 27 av 34 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 ... SisteSiste
Viser resultater 521 til 540 av 677
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av 7zn
    Helt konge og en kraftig inspirasjonskilde. Ser jo at mitt "svære" rom på ca.10m2 i kjelleren kan bli et framtidig "gutterom". Ellers er det jo utrolig at jeg ikke har fått denne tråden med meg tidligere. Suverent presentert, må jeg si! Glimrende lesning en søndag, langt mer givende enn bilagene i søndagsavisene. Takk!
    Takk.

10m2 høres jo bedre ut enn mitt rom, men hva er dimensjonene (bredde og lengde)?
    Jeg vil tro at du vanskelig kan få inn to rader på mindre enn 3,5 lengdemeter.
    Har du smalere rom enn 2,5 meter må du vurdere om du har plass til høyttalere på siden av lerretet uten at det blir for smalt. Et alternativ da er å ha senter, venstre og høyre fronthøyttalere under lerretet og gå for en Yamaha med presenskanaler over lerretet.

Lykke til med ditt framtidige "gutterom". Her i huset synes nå kona det er såpass ålreit med hjemmekino at hun har begynt å forsøke å få til kinokvelder med vennepar av oss som liker film, så det er mer enn et gutterom, tross alt. :-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I kveld hadde jeg besøk av eksu og Eye One-proben hans og fikk gråskalakalibrert min Epson EH-TW5000. Bildet etter kalibrering ble meget bra. Fargene var ikke så halvgale før kalibrering, men etter kalibreringen falt veldig mye av ting jeg ikke klarte å korrigere med manuelle justeringer på plass og dybdefølelsen i bildet ble vesentlig bedre.
    En stor takk til eksu som tok seg tid til dette inn i de små timene før en arbeidsdag. :-D

Det er fortsatt rom for forbedringer av kalibreringen, men det er betydelig bedre bilde nå enn projektoren viste ut av esken og det jeg klarte å rote til med manuelle justeringer.

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid moro å kunne hjelpe til, og når vi holder på med noe jeg synes er moro kan det jo ikke bli bedre.
    Ja, vi får nok ta oss tid til noen flere timer med kalibrering før det er helt bra. (om vi noen gang klarer det da) ;-)
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eksu
    Alltid moro å kunne hjelpe til, og når vi holder på med noe jeg synes er moro kan det jo ikke bli bedre.
    Ja, vi får nok ta oss tid til noen flere timer med kalibrering før det er helt bra. (om vi noen gang klarer det da) ;-)
    Får Epson rettet den Offset-justeringen, så blir det nok meget bra, vil jeg tro.
    Jeg vurderer å kjøpe min egen kalibreringsprobe, også, men det er nok av annet å henge fingrene i enn å kalibrere om dagen, så jeg avventer litt. Kan tross alt leve en stund med det vi fikk til (trodde jo jeg kunne leve med de manuelle justeringene mine også, men nå har jeg vel sett lyset (og mørket og nyansene) på en annen måte.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulere med ferdig mediarom, roffe.

Må bare spørre om du har fått testet lydegenskapene i rommet. Du har jo gjort en suveren jobb med å dempe veggene med akustikkplater, så jeg lurer på hvordan lyden føles? For mye av det gode eller hur?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PerEspen
    Gratulere med ferdig mediarom, roffe.

Må bare spørre om du har fått testet lydegenskapene i rommet. Du har jo gjort en suveren jobb med å dempe veggene med akustikkplater, så jeg lurer på hvordan lyden føles? For mye av det gode eller hur?
    Jeg har ikke fått negative kommentarer på for mye demping av dem som har vært innom. Akustikken i rommet er relativt tørr, men ikke helt død, og jeg for min del foretrekker at rommet har lite egenklang.

Jeg synes ikke det er for mye av det gode, men andre vil kanskje foretrekke mindre demping. Jeg har for øvrig en teori om at et lite rom bør ha mer demping enn et større rom, siden romklangen kan bli mer påtrengende og kaotisk enn i et større rom, der forsinkelsen av refleksjonene er større og hørselssansen bedre klarer å skille direktelyden og rombidraget. Dette er ikke noe jeg VET, men noe jeg mener å ha opplevd i små rom, spesielt ved høye lydtrykk.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt her og litt der

Temperaturen ute er blitt litt mer levelig, noe som også gjelder garasjen jeg jobber i. Så i dag har jeg (sett inn din favorittrommevirvel) limt ennå en kasse sammen.

Jeg har også prototypet bordet jeg har nevnt tidligere. Vi fikk besøk av en kollega av kona med mann, og jeg kan stolt si at jeg laget dette bordet på under en time. Kom hjem fra jobb ca 1630 og det sto ferdig kl 1730. Arbeidet inkluderte tilsaging av bordplate, ben, pussing av kanter og festing av bena med små vinkeljern. Bordet er IKKE rektangulært, men måler 25 cm i bredde foran og 40 cm bak mot sofaen. Det har ett bredt ben foran og to litt smalere bak.

Kona strøk duken.

Det gjorde at man kunne kose seg med godis og drikke med besøk til stede.

Bordet er nå i ubehandlet furu, men skal få farge, koppholdere og sammenfellbare ben.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så DVD i kinoen sammen med kona i går. Ikke bare jeg som begynner å bli bortskjemt:

Kona: Du, bildet er uskarpt.
    Jeg: Det er ikke uskarpt, det er DVD.

Konklusjon: Jeg kommer vel til å kjøpe også ikke-effektfilmer på Bluray heretter.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Så DVD i kinoen sammen med kona i går. Ikke bare jeg som begynner å bli bortskjemt:

Kona: Du, bildet er uskarpt.
    Jeg: Det er ikke urskarpt, det er DVD.

Konklusjon: Jeg kommer vel til å kjøpe også ikke-effektfilmer på Bluray heretter.
    Det er vel i slike tilfeller man fryder seg over konas klaging :-)

Flott High-End-bord, forresten! Og bra jobb med duken!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det er vel i slike tilfeller man fryder seg over konas klaging :-)

Flott High-End-bord, forresten! Og bra jobb med duken!
    Bordet er fortsatt en prototype. Det skal som sagt få nedsenkede koppholdere, farge og sammenfellbare ben for enkel lagring når det ikke er i bruk.
    Akkurat nå fremstår det som alt annet enn high end, men funksjonelt greit inntil videre.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, High-End var jo en morsomhet, og var myntet på timesjobben ;-)

Når det er sagt, er jo bordet helt genialt, og etter mitt skjønn er det den lille vinkelen som gjør hele bordet! Rett og slett stilig blir det!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj, oj. Så fort går en måned. Jeg må innrømme at jeg ikke har fått gjort noe mer de siste ukene. Helgene har jeg vært mye borte, og på ukedagene har jeg nok endt opp med å se film istedenfor å jobbe.

Likevel ser jeg at det er på tide å komme i gang igjen med tre ting:

* Fullføring av frontsubbene
    * Fullføring av bordet
    * Og ikke minst: Ventilasjon. Dette er helt klart et must nå som det blir varmere i været og hjemmekinoen blir varm av folk og utstyr der inne.

Gi meg tiltakslyst nå!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjør på!

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    * Og ikke minst: Ventilasjon. Dette er helt klart et must nå som det blir varmere i været og hjemmekinoen blir varm av folk og utstyr der inne.

Gi meg tiltakslyst nå!
    Det hadde vært fint, slik at vi andre kunne se hvordan den floken blir løst.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gi meg tiltakslyst nå!
    Du kan få låne min i helgen... :-D

Ser frem til å se mer av løsningene dine på flere av punktene på den ToDo-listen.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Du kan få låne min i helgen... :-D

Ser frem til å se mer av løsningene dine på flere av punktene på den ToDo-listen.
    Nå skal jeg på en innflyttingsfest til en kamerat, så denne helgen forsvinner også... :-(

Newcomer crx sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bare henge meg på og si hvor imponert jeg er over hva du har fått til!

Har selv satt i gang nå, mitt rom er 2.9*3.25 meter, og jeg er veeeeldig i tvil om jeg får inn to seterader der...

Har du avstanden fra lerretveggen og til bakkant fremre seterad? Jeg har en 3 seters sofa og en to seter som jeg tenkte å bruke, men avstanden mellom radene er jo også noe som kan bli problematisk...

Ps..håper det ikke ble for mye OT...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat lest hele tråden din og må bare si : HELT RÅTT! Gratulerer med en kjempe(ikke betegnelsen på størrelsen av rommet )kino!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crx
    Jeg må bare henge meg på og si hvor imponert jeg er over hva du har fått til!

Har selv satt i gang nå, mitt rom er 2.9*3.25 meter, og jeg er veeeeldig i tvil om jeg får inn to seterader der...

Har du avstanden fra lerretveggen og til bakkant fremre seterad? Jeg har en 3 seters sofa og en to seter som jeg tenkte å bruke, men avstanden mellom radene er jo også noe som kan bli problematisk...

Ps..håper det ikke ble for mye OT...
    Beklager at jeg ikke har sett denne før.

Takk for skrytet. Jeg tror nok du vil slite med å få inn to seterader når du kun har 3.25 meter i lengden. Plattformen hos meg er 120 cm dyp, med en sofa som er ca 90cm dyp og da er det kun 30cm igjen til bena. De fremre stolene står slik at hodet er omtrent 220 cm fra lerretet, og jeg vil ikke anbefale å sitte noe nærmere enn det, selv om man skulle finne på å gå for mindre lerret enn meg.

Rommet mitt er etter kledning av veggene drøyt 350cm langt.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning-
    Akkurat lest hele tråden din og må bare si : HELT RÅTT! Gratulerer med en kjempe(ikke betegnelsen på størrelsen av rommet )kino!
    Takk skal du ha. :-)

Side 27 av 34 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •