"C8", Norges minste(?) familiekino, siste: Ny BD-spiller (ikke med på bildet) - Side 26

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 26 av 34 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 ... SisteSiste
Viser resultater 501 til 520 av 677
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Da trenger du mer enn en reflektiv flate. Jeg var på projektor shootout i helgen, og da i et helt sort lokale. Det var omtrent samme sortnivå der som i min kino, så da tror jeg dette reflekterte lyset er minimalt når det etter utallige flater havner tilbake på lerretet igjen.
    Man har vel stort sett bare flate man vil ha reflektiv i et hjemme kino oppsett, og det er vel lerretet. Et hvitt tak vil ganske effektivt gjøre rommet mer lyst og trivelig, og vil vel derfor også bli refleskon flate nummer to...

Derfor er vel ikke et lyst tak hovedsakelig problematisk pga at det blir en del av synsfeltet, men at det er med på å lyse opp rommet og da vaske ut det tilgjengelige kontrast omfanget man kan ha i høy kontrast bilder på lerretet.

Her kommer selfølgelig prioriteringen av hva dette betyr for den enkelte inn, og f.eks projektor valg osv. Velger man en HD750 er vel sort tak så godt som obligatorisk, mens benyttes f.eks en DLP projektor med iris for å pumpe frem sortnivå/kontrast, er vel f.eks ikke takets lys reflesjon like kritisk.

Det er vel også hovedsakelig i nærområdet av lerretet denne kontrast reduserende effekten blir størst, så man kan vel lage noen ganske gode kompromiss løsninger på samme måte som førsterefleksjonene fra høytalerene med å henge opp noe lys absoberende i taket i slike områder hvis man ikke vil lage en flaggermus hule av hjemmekinoen.

Ellers må jeg gratulere deg med en nydelig kinoløsning der Roffe, håper ikke du tar mitt inlegg her som pepper, mer som krydder....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel. Jeg oppfatter sortnivået som dårligst når projectoren viser et mørkt bilde med få eller ingen klare lyspunkter. Det er da projektorens sortnivå teller. For kontrastfylte bilder oppfatter jeg ikke sortnivået som noe problem. Så dere har sikkert rett i at når det er mye lys på lerretet, så lyses rommet opp og noe kommer tilbake til lerretet. Dette betyr imidlertid svært lite i praksis, for når det er mye lys på lerretet er det kontrasten som teller mye mer enn sortnivået, og kontrasten er meget bra på Epson TW5000. Med høy kontrast og lyssterk prosjektor fremstår sort som sort uansett i bilder med kraftige kontraster.

Dere får kose dere med de sorte takene deres. Jeg trenger ikke det.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Frontsubber – litt videre

I hele går var jeg sykepleier i heimen og fikk ikke gjort noe i mer med hjemmekinoen. I dag har jeg vært alene med barna, men har fått gjort littegrann etter barnas sengetid.

Jeg har rett og slett fått satt en av subboksene til liming. Siden jeg kun bakfra tillater synlige skruer, så har jeg brukt treplugger for å holde ting i posisjon og tvinger til å holde boksen sammen til limet herder. Hadde kun tvinger nok til en boks, så dette vil også ta litt tid, med to bokser på gang. Fronten limes på separat etter hvert.

Så det går framover, selv om det ikke går lynfort. For at limherdingen ikke skal ta flere dager har jeg forresten flyttet boksen inn fra garasjen til til et sted der det er en tanke varmere.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En utfordring med limtørk nå om dagen nå ja. Regner med at det er bikjekaldt nede hos dere også ?
    Hva slags lim bruker du ?
    Har selv god erfaring med oppskummende polyuretan lim. Brukte det på de gamle DIY høyttalerne. Etter at limet er påført flatene sprayer man en lett vanntåke over. Jo mer vann, jo mer skummer det under herding. Gir solide limfuger og tørker mye raskere enn vanlig snekkerlim. Tyter litt ut, men er lett å bearbeide etterpå.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kaldt om dagen, ja. Er vel kjøleskapkaldt i garasjen, tenker jeg. Lenger inn i kjelleren er det vel rundt 14-15 grader, tipper jeg. Når det er som kaldest er det faktisk slik at hjemmekinoens enkle gulvvarme alene ikke er nok til å opprettholde 20 grader (er jo ikke mer enn 60W per kvadrat). Men det hjelper raskt når jeg får på forsterkere og slikt. Kona får dra ned et pledd dersom det er behov.

Jeg vet at PU lim er bra, men jeg foretrekker noe sunnere og mer miljøvennlig. Min personlige favoritt er Casco CascoSet Extra som er vannbasert.

Det er lett å påføre, er relativt rimelig (men dyrere enn snekkerlim). Fugen blir en tanke mer elastisk enn snekkerlim. Kan klemmes "flatere" enn vanlig snekkerlim, noe som gjør at man kan beregne mindre plass til limfugen. Jeg var skeptisk til dette limet i starten på grunn av den lett elastiske fugen, men nå er det altså blitt min favoritt. Tror elastikken bare er bra for at limfugen ikke skal sprekke opp over tid. Kassen oppleves ikke som mindre stiv på grunn av dette limet, sammenlignet med snekkerlim.

Vil også legge til at Casco anbefaler CascoSet Extra til liming av MDF:
    http://www.casco.se/_upl/pdf/forside...er%20skruv.pdf
    (de svenske Casco-sidene er mye mer informative enn de norske)

Har også forsøkt Casco SuperFix som er dyrere, men dette limet er mer tyktflytende og vanskeligere å jobbe med. Fordelen med det er primært ved liming av tyngre plater på vegg som man ikke får lagt press på. Superfix fikserer limflaten umiddelbart uten behov for ekstra press under herdingen. SuperFix skal visstnok også fungere selv på fuktige overflater.

Intermediate Sub-Lock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som f.eks. vet om det finnes en dobbeltsidig teip som kan holde nede et slikt teppe i kantene, men som ved behov er enkelt å løsne fra parkett/laminat uten at man må begynne med limfjerning og løsemidler?
    Det finnes mange fine antiskli matter til dette formålet, jeg vet desverre ikke hvor man får tak i slike Gummilignende netting rett og slett, i tilfelle teppet i seg selv ikke er nok som andre sier.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sub-Lock
    Det finnes mange fine antiskli matter til dette formålet, jeg vet desverre ikke hvor man får tak i slike Gummilignende netting rett og slett, i tilfelle teppet i seg selv ikke er nok som andre sier.
    Jeg har endt opp med å legge teppet uten feste, og det er faktisk ganske stabilt. :-)

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blander meg litt i diskusjonen, med refleksjoner fra feks tak. Min oppfattning er at her tror jeg mange faktisk lurer seg selv litt, det er riktig at en helt sort hule vil vaske ut mindre lys, men det er også slik at det øyet opplever ikke er det samme som man måler med et måleinstrument, dvs feks setter man på lit baklys vil øye oppfatte det sorte som sortere en det faktisk er, på samme måte vil feks et lyst tak stjele litt av kontrasten på grunn av refleksjoner som vil lyse opp rommet noe, men det vil også gjøre at vi oppfatter sort på lerretet som sortere en det faktisk er. Min oppfattning er at et lyst tak faktisk stjeler mer av kontrasten en av sortnivå, og på tw 5000 i ditt rom tror jeg ikke kontrast er noe problem.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nitro
    Blander meg litt i diskusjonen, med refleksjoner fra feks tak. Min oppfattning er at her tror jeg mange faktisk lurer seg selv litt, det er rikktig at en helt sort hule vil vaske ut mindre lys, men det er også slik at det øyet opplever ikke er det samme som man måler med et måleinstrument, dvs feks setter man på lit baklys vil øye oppfatte det sorte som sortere en det faktisk er, på samme måte vil feks et lyst tak stjele litt av kontrasten på grunn av refleksjoner som vil lyse opp rommet noe, men det vil også gjøre at vi oppfatter sort på lerretet som sortere en det faktisk er. Min oppfattning er at et lyst tak faktisk stjeler mer av kontrasten en av sortnivå, og på tw 5000 i ditt rom tror jeg ikke kontrast er noe problem.
    Interessante tanker. Det er helt klart slik at det vi ser på lerretet og hvordan vi oppfatter det justeres av helheten i det visuelle inntrykket. Mitt poeng er at jeg sitter så nær lerretet at taket mer eller mindre faller utenfor oppmerksomhetsområdet og dermed bidrar mindre til det totale visuelle inntrykket enn i en større hjemmekino.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner at du kanskje begynner å bli lei sort/ikke sort nå, men hos meg er faktisk hovedårsaken til at sortnivået ikke oppleves som helt sort nettopp at veggen rundt lerret er helt sort. Dette gjør at jeg får en referanse like ved lerretet som bildet vanskelig kan matche.
    Vet ikke om du opplever det på samme måte?

Spent på fortsettelsen på frontsubber og fronter hos deg også!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Skjønner at du kanskje begynner å bli lei sort/ikke sort nå, men hos meg er faktisk hovedårsaken til at sortnivået ikke oppleves som helt sort nettopp at veggen rundt lerret er helt sort. Dette gjør at jeg får en referanse like ved lerretet som bildet vanskelig kan matche.
    Vet ikke om du opplever det på samme måte?

Spent på fortsettelsen på frontsubber og fronter hos deg også!
    Det er klart at en hvilken som helst helsort ramme vil understreke mangler i sortnivået i bildet.

Jeg er også spent på frontene. Venter fortsatt på noen deler der.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som måtte lure, så ble det ingen jobbing i går. Det er rett og slett for kaldt ute. Jeg gjør nemlig mye av snekkerarbeidet i garasjen (hvor det ikke er plass til bil om dagen), og der er det bikkjekaldt. Tipper kuldegradene har sneket seg inn gjennom den tynne garasjedøra nå, med utendørs nattetemperaturer ned mot 16 kuldegrader. yr.no gir meg heller ingen håp om bedring på dette de nærmeste dagene.

På den positive siden er det verdt å nevne at jeg da får kost meg mer med film i kinoen. :-)

For øvrig er vel avtrekksløsningen jeg har planlagt ikke laget for slike utetemperaturer, den er nemlig tenkt laget slik at den flytter den varme lufta videre inn i tilstøtende kjellerrom og trekker frisk luft utenfra. Ikke gunstig når det er 10-15 kalde ute. Får heller lufte litt med døra innimellom om lufta skulle bli for tung.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som måtte lure, så ble det ingen jobbing i går. Det er rett og slett for kaldt ute. Jeg gjør nemlig mye av snekkerarbeidet i garasjen (hvor det ikke er plass til bil om dagen), og der er det bikkjekaldt. Tipper kuldegradene har sneket seg inn gjennom den tynne garasjedøra nå, med utendørs nattetemperaturer ned mot 16 kuldegrader. yr.no gir meg heller ingen håp om bedring på dette de nærmeste dagene.
    Der ser du hvor dumt det er å bli så fort ferdig med kinoen! Hadde du hatt en tilnærmet råkjeller nå, så kunne du saget og kost deg i 19-20 grader. La dette være en lærepenge!

Hilsen en som ikke er misunnelig på din ferdige kino i det he-e-e-ele tatt ;-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Der ser du hvor dumt det er å bli så fort ferdig med kinoen! Hadde du hatt en tilnærmet råkjeller nå, så kunne du saget og kost deg i 19-20 grader. La dette være en lærepenge!

Hilsen en som ikke er misunnelig på din ferdige kino i det he-e-e-ele tatt ;-)
    Sagingen har skjedd i garasjen hele tiden. Det lar seg rett og slett ikke gjøre å få materialer på opp mot 5 meters lengder inn i kjelleren før de er behørig kappet til riktige lengder.

For ikke å snakke om alt støvet man får fra MDF-fresing og pussing med båndsliper.

Glad du ikke er misunnelig på ferdig kino. Det kommer jeg sikkert ikke til å være heller når du får ferdig kino med 110% lyddemping, diiigert lerret, skikkelig ventilasjon og plass til høyttalere som er større en W. ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sagingen har skjedd i garasjen hele tiden. Det lar seg rett og slett ikke gjøre å få materialer på opp mot 5 meters lengder inn i kjelleren før de er behørig kappet til riktige lengder.
    Det er du og den /&%/(&%/) vidvinkelen din. Ut fra bildene ser det jo ut som du har plass til å bygge en oljeplatform inne i kinoen din ;-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det er du og den /&%/(&%/) vidvinkelen din. Ut fra bildene ser det jo ut som du har plass til å bygge en oljeplatform inne i kinoen din ;-)
    Tro meg, det er knapt nok plass til å strekke ut kroppen der inne. Noe særlig mindre og jeg måtte ha sett film i fosterstilling.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden kulda fortsatt gjør arbeidsrommet (garasjen) til en mellomting mellom kjøleskap og fryseboks, så skjer det fortsatt lite på byggefronten, men jeg får dermed benyttet rommet desto mer til det tiltenkte formålet, nemlig å se film.
    Dette gjør jeg nærmest til alle døgnets tider, og særlig sent på kvelden når barna har lagt seg og kona ser på Akutten, Sex og singelliv og lignende på TV. Derfor var det litt moro at kona kommenterte at hun var fornøyd og overrasket over hvor bra hun syntes det fungerte med lydisoleringen. Hun hører jo at jeg bruker anlegget, men sier at det på ingen måte er plagsomt. Dette er jo veldig positivt, og det viser jo at det går an å få til akseptable forhold på dette også uten å måtte bygge rom-i-rom. :-D

Det hører med til historien at rommet rett over C8 er et rotete "kontor" uten pult som ingen bruker som oppholdsrom. I det rommet tror jeg nok bassen ikke er like lite tilstedeværende som ellers i huset.

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut dette, med lydisoleringen til resten av huset.
    Men skal bli spennende å se hva som skjer når du får inn alle 8'rne
    Vet du hva som er i etasjeskillet i dag ?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er usikker på hva som er i etasjeskillerne, men mistenker at det er lite annet enn luft, bjelkelag og gulv/tak. Jeg har konsekvent gått for myk demping mellom høyttalere og underlag. Ingen spikes her i gården. Jeg har nemlig en teori om at vibrasjonene forplanter seg lettere gjennom solide konstruksjoner enn gjennom lufta, og så lenge jeg holder høyttalerkabinettenes kobling til romkonstruksjonene godt dempet, så blir det bra. Det skal legges til at gulvet er flytende, og knotteplasten jeg har brukt som underlag under gulvsponen skal også være godt lyddempende. Gulvet er sånn sett ikke så langt unna å holde rom-i-rom-standard, tror jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Helt konge og en kraftig inspirasjonskilde. Ser jo at mitt "svære" rom på ca.10m2 i kjelleren kan bli et framtidig "gutterom". Ellers er det jo utrolig at jeg ikke har fått denne tråden med meg tidligere. Suverent presentert, må jeg si! Glimrende lesning en søndag, langt mer givende enn bilagene i søndagsavisene. Takk!

Side 26 av 34 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •