"C8", Norges minste(?) familiekino, siste: Ny BD-spiller (ikke med på bildet) - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 23 av 34 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 ... SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 677
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Det var en lekkerbisken Roffe ! Godt å se at du velger Epson, bra saker
    Blir spennende å høre mer om ytelsen når den er klargjort og justert.

Investerte faktisk "tungt" i godlyd i kveld. Kom litt overraskende over et par strøkne 3 år gamle JMlab Cobalt 816S til 4,5k på finn. De har nå funnet sitt nye hjem, og den nye eieren hører ivrig gjennom musikksamlingen sin en gang til
    Takk, og gratulerer med et godt kjøp, du også. :-)

Jeg har vel egentlig bestemt meg for Epson forlengst. Det er ikke mange projektorer som fyller kravene som rommet, budsjettet og jeg setter. Jeg kan ikke ha DLP på grunn av regnbuer, og alle DiLA- og SXRD-projektorer er enten for store eller for dyre (eller begge deler). Blant LCD-projektorene kunne jeg kanskje funnet andre alternativer, men føler Epson har vært en hestemule foran de siste par årene.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med ny PJ.

Det er litt kjedelig at du nærmer deg slutten, det har ver en utrolig spennende tråd å følge. Håper tråden kan leve lenge etter at du er ferdig.

Må bare igjen gratulere med et særdeles pent og gjennomført rom, med fantastiske løsninger. På 8,75m2 blir det aller meste kompromisser, men jeg må si at du har taklet dette bra.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Titter innom tråden nok engang og må si jeg er imponert over hvor mye du har fått til på så liten plass!! Dette er virkelig en flott inspirasjons kilde for mange som drømmer om en kino uten og ha plass til en...

Håper det er muligheter til å invitere seg ned på en demo

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Titter innom tråden nok engang og må si jeg er imponert over hvor mye du har fått til på så liten plass!! Dette er virkelig en flott inspirasjons kilde for mange som drømmer om en kino uten og ha plass til en...

Håper det er muligheter til å invitere seg ned på en demo
    Takk for komplimentene. Moro å få det fra en proff. Jeg håper jo også at når alt er tunet og jeg har fått inn de tingene jeg skal ha på plass (spesielt inkludert en ny receiver med elektronisk romorreksjon) at lyden faktisk blir overraskende bra i forhold til størrelsen.

Det er absolutt mulig å ta turen innom. Bare avtal tidspunktet på forhånd, vi er en aktiv familie som er en del på farten.

Man må også tåle å gå gjennom en rotete og ubehandlet råkjeller for å komme til dette rommet, men det er vel ikke noe problem?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Grattis med ny PJ.

Det er litt kjedelig at du nærmer deg slutten, det har ver en utrolig spennende tråd å følge. Håper tråden kan leve lenge etter at du er ferdig.

Må bare igjen gratulere med et særdeles pent og gjennomført rom, med fantastiske løsninger. På 8,75m2 blir det aller meste kompromisser, men jeg må si at du har taklet dette bra.
    Takk.

Slutten er jo bare begynnelsen på oppgraderingene. Dessuten er jeg ikke helt ferdig selv om jeg får lyd og bilde på plass. Ventilasjonen er for eksempel fortsatt ikke bygget sammen og installert.

Men noe tregere vil det nok gå nå framover. For man vil jo se litt film også. ;-)

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bare bedre og bedre! utrolig spent på hvordan innspurten på utstyrsfronten blir

De 2x8" kassene, har du tenkt dem under podiet til bakre stolrekke ? med baffel mot lerret ?.
    Vil tro det blir helt knall med mange 8" i ett så lite rom!

Skal bli spennende å høre hvordan det blir med ett par som spiller litt høyere i frekvens forran også, har tenkt noe ala det samme selv

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grumle
    Dette blir bare bedre og bedre! utrolig spent på hvordan innspurten på utstyrsfronten blir

De 2x8" kassene, har du tenkt dem under podiet til bakre stolrekke ? med baffel mot lerret ?.
    Vil tro det blir helt knall med mange 8" i ett så lite rom!

Skal bli spennende å høre hvordan det blir med ett par som spiller litt høyere i frekvens forran også, har tenkt noe ala det samme selv
    Mye vil bli mye klarere om et par minutter... ;-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gjørdetselv-subber, del 2 og …

Etter at frontene var limt på subbene ble kantene pusset ned, og kassen grunnet. Etter det så det slik ut.

Inn med internkabling og elementer, og vips hadde jeg denne situasjonen. Disse sklir nærmest perfekt inn under plattformen med en liten klaring i de to plassene i midten.

Til høyre i bildet er det plass for subwooferforsterkeren som er satt løst i en provisorisk ramme. Grunnen er at dette er en forsterker jeg bare har på lån. Signalkabel og strømkabel er lagt klart.

Når alt er innunder og koblet var det klart for å sette på frontene igjen. Her er også møblene endelig på plass. Av en eller annen grunn ser det ut som det er rødtoner i sofaen. Det er ikke synlig med det blotte øyet, for å si det slik.

Her har jeg fått inn reservesenteren, en Patos Basic C210 som skal gjøre en midlertidig jobb sammen med Daliene til jeg får delene til DIY-høyttalerne jeg har planer om.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heftig!!

Har du subene på hver side eller liggende i senter under podie?

Ser du var innom tråden min og hadde en komentar på demping under podie. Vis du skulle få noe problemer med deg kan du bare legge 3 akustikk plater under podie i de åpne rommene og la dem hvile pånoen små klosser

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Heftig!!

Har du subene på hver side eller liggende i senter under podie?

Ser du var innom tråden min og hadde en komentar på demping under podie. Vis du skulle få noe problemer med deg kan du bare legge 3 akustikk plater under podie i de åpne rommene og la dem hvile pånoen små klosser
    Subbene er plassert i de to senterplassene under podiet. Dekkrammen i front der er vanlig høyttalerstoff. De to rommene på sidene har rammer dekket med scenemolton.

Har faktisk tenkt litt på det å legge in demping med klosser under dersom det blir nødvendig.

En ting som hjalp enormt på akustikken i sweet spot var sofaen! Den er jo rett i hodehøyde bak sweet spot og demper nok de stående bølgene i lengderetning en del.

En annen sak jeg gjorde var å lime firkanter (7,5x7,5cm) av vanlig, sort sitteunderlag (kjøpt i sportsbutikk) under hjørnene på subkassene. Det er utrolig hvor lite vibrasjoner det er i gulvet selv når subbene jobber som mest. Kan virkelig anbefale sitteunderlag til dette.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    En ting som hjalp enormt på akustikken i sweet spot var sofaen! Den er jo rett i hodehøyde bak sweet spot og demper nok de stående bølgene i lengderetning en del.
    Det kan jeg tenke meg. Er utrolig hvor mye forstyrelser som dukker opp bak i et normalt rom og en sofa er meget fin demping.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En ”Ingrid Espelid Hovig”-tilståelse

De fleste har kanskje fått med seg at jeg brukte flere år før jeg bestemte meg for å begynne den fysiske byggingen av egen hjemmekino. Når jeg først startet opp, så fant jeg ut at jeg ikke ville begynne å poste bilder før byggingen var kommet godt i gang, et slags ”point of no return”. Derfor begynte jeg i det stille mens jeg tok bilder. Først nesten en måned ut i prosjektet begynte jeg å poste fremdriften på Internett.

Som Ingrid Espelid Hovig i fjernsynskjøkkenet på NRK sa med et lurt smil: ”Nå har vi juksa litt”, og så dro hun fram en ferdigstekt pai med persilledusk to minutter etter at hun hadde satt den i ovnen.

Det jeg fant ut etter hvert var at det var greit å ha en buffer av bilder. Det gjorde at jeg kunne poste med litt jevnere hastighet enn den faktiske fremdriften og dermed ville det også være morsommere å følge tråden.

Faktisk var jeg ferdig med hjemmekinoen allerede lørdag 31. januar, altså for en uke siden. Nå er jeg à jour med bildene, og med unntak av at dette bildet nedenfor også er juks (satt sammen av to bilder), så er det slik det har sett ut den siste uka (fikk senteren litt etter at bildene ble tatt). Det betyr at jeg allerede har fått litt erfaring med hvordan ting oppfører seg her.

Beklager jukset, men håper tråden har vært interessant å følge. Dette er C8 versjon 1.

Men det er ikke slutten. Nå begynner de tingene jeg ikke har rukket. Det betyr blant annet ventilasjon, DIY-høyttalere i front og den store jobben med å pusse opp gangarealet utenfor som vil kulminere med en fullstendig omkabling av kinoen til utstyrsskapet i veggen til venstre. Det skal også velges en ny receiver. Etter det har jeg foreløpig ikke lagt noen planer.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg fant ut etter hvert var at det var greit å ha en buffer av bilder. Det gjorde at jeg kunne poste med litt jevnere hastighet enn den faktiske fremdriften og dermed ville det også være morsommere å følge tråden.

Hadde en liten mistanke

Resultatet ble meget bra!!

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Luring.....men uansett, gratulerer med ferdig kino. Det har vert utrolig spennende å følge tråden din. Håper det kommer til å være liv her, selv om kinoen er ferdig. Nå er det bare å sette seg ned for å nyte en film.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Luring.....men uansett, gratulerer med ferdig kino. Det har vert utrolig spennende å følge tråden din. Håper det kommer til å være liv her, selv om kinoen er ferdig. Nå er det bare å sette seg ned for å nyte en film.
    Ja, takk for det. Det er bare siste ukes bildepostinger som er hinsides all realistisk fremdrift, ihvertfall når jeg har jobb på dagtid i tillegg. :-D

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, takk for det. Det er bare siste ukes bildepostinger som er hinsides all realistisk fremdrift, ihvertfall når jeg har jobb på dagtid i tillegg. :-D
    Det kunne jo være at W var lei av byggeperioden, og ba deg bli fort ferdig.....Slik var det her. Reisverk, el opplegg og gipsing på 2 dager. Ferdig sparklet og malt etter en uke.

Over til det som er viktig, Hvordan fungerer rommet ditt lydmessig?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, nå føler jeg meg skikkelig lurt her altså! Makan!!!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Nei, nå føler jeg meg skikkelig lurt her altså! Makan!!!

det ingen vet er at RuneW har vært ferdig i snart et år selv....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjør da vel ingenting...har ikke utgjort noen forskjell på min opplevelse iallefall

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer i alle fall så mye, uansett "luring"!
    Resultatet er i alle fall visuelt imponerende! Låter det like bra som det ser ut, er jo prosjektet ytterst respektabelt!

Side 23 av 34 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •