"C8", Norges minste(?) familiekino, siste: Ny BD-spiller (ikke med på bildet) - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 22 av 34 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 ... SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 677
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Hva er begrunnelsen for størrelsen på hyllene? For meg ser det ut som de er større en det egentlig er behov for.
    Er det med tanke på evt senere oppgradering av høytalere som er større?
    Visuelt sett ville jeg personlig hatt de så små som mulig siden de er så tett på lerret.
    De er laget slik for fleksibilitet både ved valg av høyttalere og vinkling av disse, ja. De er ikke større enn det er behov for, for jeg kunne godt tenkt meg å vinkle enda mer (det er ikke så tydelig av bildene, men fremre/indre kant på hver høyttaler er akkurat på kanten av hylla). De er uansett ikke i veien for bildet og stopper ganske nøyaktig der den sorte rammen rundt lerretet begynner (5cm fra selve bildeflaten).

Visuelt sett skulle jeg gjerne hatt høyttalere bak lydtransparent skillevegg, men dette er jo åpenbart et av kompromissene man må inngå med seg selv i et så lite rom.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gjørdetselv-subber, del 1

En av tingene som ofte gjør en hjemmekino bedre og morsommere enn en offentlig kino er at man faktisk kan få til et trykk i basseffekter som er vanskelig i en enorm kinosal. Jeg har bygget høyttalere selv tidligere, og subwoofere er faktisk ikke SÅ vanskelig å lage. Så her er noen bilder som viser byggingen av et par subwooferkasser.

Men først et bilde av arbeidsplassen. Det meste dekkes av et fint støv når man freser i MDF, så dette er ikke noe man gjør i stua, akkurat.

Resultat av første runde med fresen. Jeg har ikke fått pusset kantene ennå her.

Resultat etter andre runde med fresen. Her har det blitt plass til noen bassrefleksporter også.

Nærbilde av freste elementhull og terminalen som skal være bak på kassene. Kassene skal altså ikke ha innebygget forsterker.

Den stygge baksiden. Slik ser innfestingen av rørene ut, de er limt, fuget og skrudd fast. Burde holde.

Har pusset ned kantene og frest hull til terminalene.

Her er kassene satt til liming av frontene. Kassene er ganske tunge, så det limes front mot front med den øverste kassa som press. Det blir derfor ingen skruehull i front av kassene. Frontene er også festet med treplugger, så det vil ikke forskyve seg mens limet herder.

Mens jeg ventet på limingen fant jeg ut at jeg hadde glemt å kable signalkabel til subwooferne. Her kommer den ned gjennom det som en gang skal bli utstyrsskapet.

Kjekt med kabelkanaler som kan åpnes. Her fortsetter subwoofersignalkabelen til front over lerretet.

Så går kabelen ned langs veggen bak lerretet og tres ut gjennomføringshullet i front (her skjult bak møbelet). Plugger loddes på til slutt.

Beklager belysningen i fotografiene. Glemte å finne fram stativet og har brukt blitz.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra!
    Et gjennomført DIY-konsept kan jo så avgjort gjøre susen! Må faktisk innrømme at jeg fortsatt savner trøkket i min portede sub, som en PC29-30 ikke foreløpig har klart å erstatte....
    Men det får jeg antakelig sjøl påta meg skylden for. :-?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Så bra!
    Et gjennomført DIY-konsept kan jo så avgjort gjøre susen! Må faktisk innrømme at jeg fortsatt savner trøkket i min portede sub, som en PC29-30 ikke foreløpig har klart å erstatte....
    Men det får jeg antakelig sjøl påta meg skylden for. :-?
    DIY kan være bra, ja. Men man skal jo vite hva man gjør, for det er fort gjort å lage noe dårlig dersom man ikke tilegner seg kunnskapen som behøves. Det er konsekvenser og kompromisser med alle valg når man bygger subwoofer. Spørsmålet er hvilke valg som passer.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok.
    Slikt krever jo en viss forstand, en passende mengde innsikt og forståelse i et slikt konsept, og sist men ikke minst; Gode råd fra kunnskapsrike forumbrukere!
    Jeg hadde neppe "kommet i mål" med min kasse, om det ikke hadde vært for gode råd fra "Elemental Studios" her på forumet.
    Takket være ham, fikk jeg kasse- og refleksrørberegninger som ga meg 94dB ved 14Hz!! :shock:
    Og som jeg fortsatt ikke har glemt...

Tillater meg å linke til det forgagne prosjektet: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...-forening.html

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du koser deg nå Roffe. Et innredet kinorom, og en råkjeller for DIY produksjon av høyttalere, nirvana

Veldig imponert over helheten etter at alle veggene er komplette. Meget smakfullt ! Hva synes madammen om rommet så langt ?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Du koser deg nå Roffe. Et innredet kinorom, og en råkjeller for DIY produksjon av høyttalere, nirvana

Veldig imponert over helheten etter at alle veggene er komplette. Meget smakfullt ! Hva synes madammen om rommet så langt ?
    Vel, det er garasjen som er "snekkerverksted", så noen råkjeller for høyttalerproduksjon her jeg nok ikke. Har vært uteparkering i hele vinter på grunn av dette prosjektet, men det har heldigvis bare unntaksvis vært bitende kaldt, og jeg har selvfølgelig hjulpet den bedre og overraskende medgjørlige halvdel med isskraping av bilen når det har vært behov.

Takk for komplimentene om helheten. Konas kommentar er vel at det er blitt en hyggelig kino som det er fint å se film i, men ikke et rom man koser seg i, sånn ellers, da får man litt bunkersfølelse. Hva kan jeg si til det? Jo, "Mission accomplished" ... det har aldri vært min intensjon at dette skulle være en kjellerstue. Det er en dedikert kino. :-)

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier du ikke er noe finsnekker.....etter sub bildene vet jeg ikke helt.
    Dette var jo meget pent, gleder meg til fortsettelsen.
    Hvilke elementer kommer du til å bruke?

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja Roffe!

Jeg må få skryte litt av snekkerarbeidet ditt også. Mulig jeg ikke har fått det med meg, men hva slags bestykkning skal du ha i subene?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Du sier du ikke er noe finsnekker.....etter sub bildene vet jeg ikke helt.
    Dette var jo meget pent, gleder meg til fortsettelsen.
    Hvilke elementer kommer du til å bruke?
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Ja Roffe!

Jeg må få skryte litt av snekkerarbeidet ditt også. Mulig jeg ikke har fått det med meg, men hva slags bestykkning skal du ha i subene?
    Det er vil ikke noen hemmelighet nå at disse to subbene skal under plattformen, så de vil kun bli grunnet før de gjemmes bort. Altså ingen pirkete finish på dette.

Elementene har jeg hatt liggende fra vi laget den første BEL-prototypen (en 3-veishøyttaler) før vi gikk for en 2.5-veis løsning med andre elementer. De kommer fra OEM-leverandøren Lyeco.

Her er datablad for elementet: LW0008AR

Dette er som det går fram av databladet 8-toms elementer (enda en grunn til 8-tallet i "C8" ;-) ) Det vil være to av disse i hver kasse, seriekoblet for 8 ohm, slik at når jeg parallellkobler kassene så vil det bli 4 ohm igjen, men da med en følsomhet på 91dB (2.83V/1m) totalt. Subforsterkeren vil være ekstern for å lette tilgangen for innstillinger på denne.

Bassrefleksavstemmingen havner rundt 25Hz. Jeg forventer likevel at disse subbene skal kunne spille ned mot 20Hz inkludert romforsterkningen. Dessverre er det inngått et kompromiss her også (som mange andre steder i løsningen), så bassportene har en tanke for lite tverrsnitt for å holde lengden nede på et fornuftig nivå. Det betyr at jeg forventer blåselyder når de jobber opp mot maks. Jeg håper likevel at det med såpass godt membranareal som 4stk 8-tommere gir, så vil subbene sjelden behøve å jobbe opp mot sine maksimalutslag. Regner også med at de blir følbare, siden stolen min vil komme ca 20cm foran baffelen på bassene. ;-)

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4x8" Trykker nok bra på 8,75m2.
    Hva er tanken ang. forsterker?

Du har sikkert skrevet det tidligere...men tråen begynner å bli lang:-D

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    4x8" Trykker nok bra på 8,75m2.
    Hva er tanken ang. forsterker?

Du har sikkert skrevet det tidligere...men tråen begynner å bli lang:-D
    Jeg har foreløpig en 300W BASH-subwooferforsterker på lån mens jeg venter på den jeg egentlig skal ha. Det er litt leveringstid på den, og jeg vil komme tilbake med mer når den endelige forsterkerløsningen skal settes i drift.

Og, nei, jeg tror ikke jeg har skrevet om det tidligere. For å holde tråden litt interessant å følge så har jeg valgt å beskrive løsningene etterhvert som de publiseres. ;-)

Ellers har jeg også planer om å ha et par 8-tommere av samme type i lukket kasse i front i tillegg for å få en sånn "rett i fleisen" følelse som bare direkte lydtrykk forfra kan gi, og for å forhåpentligvis få en jevn fordeling av bassen i rommet gjennom å distribuere bassene på flere steder. Disse siste vurderer jeg å koble slik at de også kan fungere fullfrekvent sammen med venstre og høyre fronthøyttaler. Det betyr at jeg får totalt 6 stk 8"-elementer i LFE-kanalen. Mer om dette siden.

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    ville bare si at det er et utrolig morsomt konsept du holder på med.
    Hele kinoen tenker jeg da på, og har lest veldig mye av det du har
    skrevet i denne tråden. Skulle ønske jeg også kunne bygge meg en
    kino en gang.

Ville bare skryte og syte litt.
    Lykke til videre med en kjemekino.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cervin
    Hei,
    ville bare si at det er et utrolig morsomt konsept du holder på med.
    Hele kinoen tenker jeg da på, og har lest veldig mye av det du har
    skrevet i denne tråden. Skulle ønske jeg også kunne bygge meg en
    kino en gang.

Ville bare skryte og syte litt.
    Lykke til videre med en kjemekino.
    Takk skal du ha. Et sideordnet mål for denne kinoen er å vise at det er mulig å få til noe på liten plass også, så jeg håper jo at også du kan klare å realisere drømmene dine. Vet ikke hvor gammel du er, Cervin, men jeg er nesten 40 nå og har hatt en drøm om hjemmekino siden studiedagene. Det er (nesten) aldri for sent. ;-)

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.
    Ja jeg er 24år gammel, og har god tid.
    Men nå som jeg har gått sykemeldt så lenge blir
    jeg helt gal av å ikke ha noe å sette fingrene i.

Har ingen plass utenom stua hvor jeg kunne bygget
    noe som helst, og det blir jo bare helt utrolig mye
    søl.

Men senere når vi kjøper litt større leilighet/hus
    skal jeg nok til med mit eget lille kino/medierom.
    Og det gleder jeg meg utrolig masse til.

Men hvor mye penger legger du sånn ca i dette
    lille kinoprosjektet som forøvrig virker utrolig
    godt gjennomført.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvor mye penger legger du sånn ca i dette
    lille kinoprosjektet som forøvrig virker utrolig
    godt gjennomført.
    Vet ikke ennå. Har ikke regnet sammen. Største enkeltutgift har nok vært elektrikeren, og så mye penger som jeg har brukt der er det nok ikke alle som trenger.
    Skulle jeg tippe, så blir det et sted mellom 50 og 100 kkr for alle ting som kjøpes inn, både for bygging av rommet og for elektronikk og høyttalere.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Vet ikke ennå. Har ikke regnet sammen. Største enkeltutgift har nok vært elektrikeren, og så mye penger som jeg har brukt der er det nok ikke alle som trenger.
    Skulle jeg tippe, så blir det et sted mellom 50 og 100 kkr for alle ting som kjøpes inn, både for bygging av rommet og for elektronikk og høyttalere.
    Men da ender du jo ikke opp så langt over det jeg allerede har invistert.:P
    Men lykke til videre i allefall, spennede å følge med.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da ender du jo ikke opp så langt over det jeg allerede har invistert.:P
    Men lykke til videre i allefall, spennede å følge med.
    Har jo spart inn ganske mange steder, og en del ting er jo ting jeg har hatt liggende.
    F.eks. har jeg ikke regnet inn kostnader til subwooferelementer, for de har jeg hatt liggende lenge. Jeg har kjøpt BILLIGE møbler. Jeg har kjøpt billige surroundhøyttalere. Jeg har kjøpt billig laminat og billig teppe. Jeg har kjøpt billige kabler i metervis (er vel omtrent bare HDMI-kabelen jeg har kjøpt ferdig). Jeg har bygget billig lerret basert på en rimelig duk. Jeg har valgt å strekke kablene gjennom enkle gjennomføringer istedenfor å bygge veggtermineringer for lydkablene.
    Men har som sagt brukt MYE på elektriker.

Det er derfor svært individuelt for hvert hjemmekinoprosjekt hva kostnadene blir til slutt.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Projektor i taket

Selv om kjellervinduet i et 50 år gammelt hus ikke fyller dagens standard til rømningsvei, så er det kjekt å kunne åpne det skikkelig. Derfor ville jeg ikke at projektoren skulle henge i veien for vinduet. Den blå teipbiten viser hvor kanten på vinduet kommer når det åpnes.

Her er projektoren min akkurat kommet ut av esken sin. Det er en Epson EH-TW5000, om noen skulle lure.

Blitzbilder er som regel ikke så lekre, men akkurat her ser man ganske godt at finishen ligner litt på metallic lakk.

Jeg hadde først tenkt å lage et eget takoppheng, men så kom jeg over dette fra Chief som er meget enkelt å justere og som bygger kun 7.5cm ned fra taket. Da var valget ganske enkelt.

Dette bildet er tatt på frihånd av DOA-testen (den var IKKE DOA) i stua. Bildet er ikke representativt, siden dette er vist på kremhvit strukturtapet.

Epson EH-TW5000 montert i taket. Legg merke til at takfestet er skrudd solid i spikerslaget til takbordene. Dette sitter absolutt godt nok, om noen skulle være i tvil.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en lekkerbisken Roffe ! Godt å se at du velger Epson, bra saker
    Blir spennende å høre mer om ytelsen når den er klargjort og justert.

Investerte faktisk "tungt" i godlyd i kveld. Kom litt overraskende over et par strøkne 3 år gamle JMlab Cobalt 816S til 4,5k på finn. De har nå funnet sitt nye hjem, og den nye eieren hører ivrig gjennom musikksamlingen sin en gang til

Side 22 av 34 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •