"C8", Norges minste(?) familiekino, siste: Ny BD-spiller (ikke med på bildet) - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 34 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 677
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ang. utstyr som kommer etterhvert, så skynder jeg meg sakte. En del høyttalere blir det nok DIY-løsninger på, hvilket betyr at jeg i starten kommer til å kjøre på gamle greier jeg har allerede, kanskje til og med med phantom senter.

På surroundreceiversiden har jeg allerede en Arcam AVR300 uten HDMI eller romkorreksjon. Det er litt med hensikt at jeg bruker den til å begynne med, for da tvinges jeg til å gjøre det jeg kan akustisk i rommet før jeg oppgraderer til noe med litt flere features. En annen grunn er det økonomiske. Har nok gått litt over budsjett. En tredje grunn er at jeg ikke klarer å bestemme meg. Hadde Yamaha RX-V1900 hatt individuell innstilling av delefrekvens til høyttalerne, så hadde valget vært enkelt. Tror det ideelle hos meg er en noe høyere delefrekvens på surroundhøyttalerne enn på fronter, for å si det slik. ;-)

Møbler er delvis handlet inn, men her må man nok forvente rene budsjettinnkjøp nå i starten. Ikke noe fancy her, heller den andre enden av prisskalaen.

Naturlig nok vil en projektor være det første nyinnkjøpet, siden jeg ikke har noen slik fra før. Dere får vente og se hva som dukker opp, selv om det neppe blir noen overraskelse.

Har god tro på lyd og bilde i en tidlig pre-release-utgave i løpet av de neste 14 dagene. :-D (Bare for å legge litt press på meg selv).

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Venter i spenning på pre-release Roffe, dette begynner å bli virkelig flott !
    Det er tydelig at planleggingsfasen har blitt benyttet bra, for her har det ikke vært mange tenkepauser mellom de fiffige løsningene.

Skal selv prøve å få demo av oppsett med Jmlab 816 og 826 denne uka. Hifihuset har havnet i faretruende nærhet, så jeg har fått litt blod på tann

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Takk for det. :-)

Hvordan går det med deg? Skjedd noe i kinoen siden jeg var der for et par år siden?
    Takk, går bra med meg.

Noen endringer har skjedd, men ingen store. Inn har kommet en PS3 og en Yamaha RX-V3900. Ellers er sofaen trukket nesten inntil bakveggen, PC pulten er nå på midten, høyre side, og skapet er borte. Rommet virker nå større og mer ryddig. Men er dårligere akustikk, så dempetiltak må gjøres på bakvegg. Tester litt ut nye fronthøyttalere, så neste oppgradering skjer nok der.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Venter i spenning på pre-release Roffe, dette begynner å bli virkelig flott !
    Det er tydelig at planleggingsfasen har blitt benyttet bra, for her har det ikke vært mange tenkepauser mellom de fiffige løsningene.

Skal selv prøve å få demo av oppsett med Jmlab 816 og 826 denne uka. Hifihuset har havnet i faretruende nærhet, så jeg har fått litt blod på tann
    Takk skal du ha.

Ble litt misunnelig nå, kjente jeg. Her blir det nok en del DIY, og da blir det jo ikke like mye prestisje som med anerkjente høyttalermerker. Det tar nok litt tid før lyden er oppe på det nivået jeg ønsker det.

Men projektor og lerret er projektor og lerret, så der er det jo bare skikkelig kalibrering som gjenstår når utstyret er i hus. :-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dan
    Takk, går bra med meg.

Noen endringer har skjedd, men ingen store. Inn har kommet en PS3 og en Yamaha RX-V3900. Ellers er sofaen trukket nesten inntil bakveggen, PC pulten er nå på midten, høyre side, og skapet er borte. Rommet virker nå større og mer ryddig. Men er dårligere akustikk, så dempetiltak må gjøres på bakvegg. Tester litt ut nye fronthøyttalere, så neste oppgradering skjer nok der.
    RX-V3900 er jo en meget bra sak. Høres jo ut som noe du absolutt kunne legge ut noen nye bilder. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha.

Ble litt misunnelig nå, kjente jeg. Her blir det nok en del DIY, og da blir det jo ikke like mye prestisje som med anerkjente høyttalermerker. Det tar nok litt tid før lyden er oppe på det nivået jeg ønsker det.

Men projektor og lerret er projektor og lerret, så der er det jo bare skikkelig kalibrering som gjenstår når utstyret er i hus. :-)
    Litt av moroa er jo å ta det stegvis. Jeg har jo fortsatt de gamle DIYene fra -90 som fronter De "nye" frontene blir sannsynligvis bruktkjøp så noen voldsomme utskeielser er det ikke snakkk om.

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RX-V3900 er jo en meget bra sak. Høres jo ut som noe du absolutt kunne legge ut noen nye bilder. ;-)
    Hehe.. Ja, kunne kanskje det, men den føles hele tiden bare halvferdig. Men sånn er det nok for mange, skal se om ikke det blir noen bilder til helgen.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

De siste grå stofframmene

Her er de to siste grå stofframmene ferdig, hvilket betyr at tre av veggene er ferdig kledd. :-)

Venstre side:

Høyre side:

Begge sider, og frontveggen som gjenstår:

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmmm

Her er de to siste grå stofframmene ferdig, hvilket betyr at tre av veggene er ferdig kledd. :-)
    Ser vanvittig bra ut det her gitt.
    Ser ut som en fin atmosfære i kinoen din.
    Er det noe blits og greier du har tatt bilde med, eller blir det sånn ly av de spottene dine???

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter at jeg fikk downlights i rommet har jeg brukt stativ og lang lukkertid. Da blir det slik som dette. Synes det blir mye finere enn med blitz.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som alltid: her går det unna.

Du har et hull øverst på høyre vegg, like foran hullet til HT, hva er dette?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Som alltid: her går det unna.

Du har et hull øverst på høyre vegg, like foran hullet til HT, hva er dette?
    Det er en lufteventil. Den vil passivt sørge for tilførsel av frisk uteluft. Avtrekk vil skje ved å flytte varm luft fra rommet ut i resten av kjelleren, slik at det ikke "fyres for kråkene". Det er også en tilsvarende ventil bak i rommet ved siden av prosjektoren. Den vil være lukket i vinterhalvåret for at projektoren ikke skal operere i et uforutsigbart grenseland mellom varm og kald luft.

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begyner og se riktig bra ut dette. liker fargevalgene dine, da blir det ikke bare en mørk hule,men et koselig rom som kan også brukes til feks musikklytting med et glass atått.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nitro
    Begyner og se riktig bra ut dette. liker fargevalgene dine, da blir det ikke bare en mørk hule,men et koselig rom som kan også brukes til feks musikklytting med et glass atått.
    Tanken er at man skal kunne være flere her og kunne kose seg med littegranne lys på om man ønsker det, ikke bare sitte i stummende kinomørke. Det er også et poeng at jeg inntil nå ikke har hatt noe sted jeg kan trekke meg tilbake og nyte musikk så lenge de andre er våkne. Så jeg vil forsøke å få det bra til musikk også, selv om hjemmekinoen har prioritet.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Funksjonstest av vifter

Det skal med tid og stunder bli ventilasjon i C8. Viftene er blant verdens mest stillegående 12x12cm PC-vifter, og drives av en batterieliminator. (Ref: Noctua.at - sound-optimised premium components "Designed in Austria"! )

Det har faktisk vært litt jobb med å få disse delene sammen, siden ingen av delene hadde terminaler som passet sammen. Jeg har derfor måttet splitte kabelen fra batterieliminatoren i separate pluss- og minusledere. Så har jeg måttet kappe og avmantle en adapter som fulgte med viftene, slik at jeg kunne koble dette sammen med en sukkerbit. Satte også en bryter på en lampettskjøteledning for å enkelt kunne skru det hele av og på.

Testkjøring av disse viftene svarer absolutt til forventningene. De høres lydløse ut på lenger avstander enn 10cm, og man kan ved å regulere spenningen få ned turtallet ytterligere.

Nå vet jeg at det virker, så da er det bare å få bygget en lydfelle og viftekanal for disse viftene. Til sammen skal disse to flytte minst like mye luft som en baderomsvifte fra Clas Ohlson. Forskjellen er at disse to viftene til sammen gir maks 11dB støynivå… ;-)

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat dét, bør være elementær teori (og praksis!) for de fleste her da!
    Vi har da vel alle, "slitt" litt med støyende "personal computers", og dermed fusket litt i faget hva slikt angår?
    Og dermed lært litt av det? ;-)
    "Welcome to the club!"

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, har moddet litt på PC tidligere, men har alltid benyttet meg av PCens strømforsyning, så sånn sett var dette til dels upløyd mark for min del.

Det var to ting jeg ville sjekke:
    1. at den billige batterieliminatoren kunne brukes til dette.
    2. at viftene faktisk var ekstremt stillegående.

Begge deler stemte. :-D

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, har moddet litt på PC tidligere, men har alltid benyttet meg av PCens strømforsyning, så sånn sett var dette til dels upløyd mark for min del.

Det var to ting jeg ville sjekke:
    1. at den billige batterieliminatoren kunne brukes til dette.
    2. at viftene faktisk var ekstremt stillegående.

Begge deler stemte. :-D
    Så bra da!
    Da får du jo luft i luka, som ønsket!

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo skikkelig bra ut så langt. Gleder meg stort til åse det ferdige resultat

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Ser jo skikkelig bra ut så langt. Gleder meg stort til åse det ferdige resultat
    Hyggelig å høre, spesielt fra en som har lagt så mye arbeid ned i de visuelle detaljene i egen kino. :-)

Side 17 av 34 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •