"C8", Norges minste(?) familiekino, siste: Ny BD-spiller (ikke med på bildet) - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 34 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 677
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjørner og kabler

Litt annet enn akustikkplater til en forandring. :-)
    Det er nå strukket kabler i kabelkanalene og laget gjennomføringer til audiokabler en rekke steder. Hjørne”listene” i front er satt skrått på, og blir således kabelkanaler fra tak til gulv.

Her er det strukket høyttalerkabler til venstre surroundhøyttalere, samt HDMI for projektoren:

Tilsvarende til surroundhøyttalerne på høyre side av rommet:

Her sees tydelig listene i front som også tjener som kabelkanaler.

Et nærbilde av hullet for en av høyttalerkablene i front. Dette er ganske enkelt bassrefleksrør fra Biltema som er kappet til plankens tykkelse. Takk til Atle Torp (akto) for denne ideen.

Hull for AV-kabler bak møbelet i front:

Mange kabler, men fortsatt plass til litt til:

Et nærbilde av gjennomføringen til HDMI-kabelen under taket bak i rommet:

Og det er fortsatt mer treverk som skal inn. Her er noe mer forhåndsmalt:

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser bra ut, skikkelig bra den løsnigen med hjørnelistene.

Har du laget de rammene til surround HT selv? ser 100% proff ut:grin:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Dette ser bra ut, skikkelig bra den løsnigen med hjørnelistene.

Har du laget de rammene til surround HT selv? ser 100% proff ut:grin:
    Hjørnelistene er en sånn Petter Smart-løsning. Og siden alt er skrudd, så er det relativt enkelt å demontere for å strekke nye kabler, selv om det etterhvert kan bli mye skruing... ;-)

Egentlig er det ideen til akto for kabelgjennomføring jeg synes er det smarteste. Han har brukt en slik løsning gjennom veggen mellom utstyrsrommet og fronten, så min løsning er litt annerledes. Kunne jo laget slike koblingspaneler med høyttalerterminaler og greier, men fant ut at det ville bli dyrere, mer jobb og sannsynligvis ikke bidra spesielt mye til verken det lydmessige eller det visuelle, siden alle disse gjennomføringene vil bli skjult bak utstyret uansett.

Rammene fulgte med høyttalerne, de er bare spraylakkert sølvgrå (litt feil fargevalg så jeg i etterkant, burde vært litt mørkere grå, men de gjør ikke så mye ut av seg, så jeg lar det være).

Dette er utgangspunktet:
    Dayton Audio - Dayton Audio - In-Wall & Ceiling Speakers - C-Series (de minste 2-way in-walls høyttalerne). Kunne ikke gå for større uten å bygge kassene enda bredere.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feil farge eller ikke, det så uansett bra ut.

Jeg brukte selv rør beregnet for sentral støvsuger, de er lette å trekke i, samtidig som en lett kan få stort sett alle typer kontakter gjennom.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Feil farge eller ikke, det så uansett bra ut.

Jeg brukte selv rør beregnet for sentral støvsuger, de er lette å trekke i, samtidig som en lett kan få stort sett alle typer kontakter gjennom.
    Det høres ut som en genial ide. :-) Fordelen med min løsning er at jeg ikke behøver å planlegge for alle mulige veier kabler kan finne på å gå i fremtiden. Jeg skal bl.a. med tid og stunder felle deler av utstyret inn i veggen, og da vil kablene finne nye veier nesten helt av seg selv. ;-)

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget mulig jeg har misforstått litt, men trodde du skulle lage rack i sideveggen under trappa... Nå ser jeg at du har trukket kabler til front i stedet?

Det du har gjort ser uansett bra ut!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kinoen din blir virkelig flott, Roffe ! Jeg liger designet meget godt, og du får virkelig utnyttet plassen later det til

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Meget mulig jeg har misforstått litt, men trodde du skulle lage rack i sideveggen under trappa... Nå ser jeg at du har trukket kabler til front i stedet?

Det du har gjort ser uansett bra ut!
    Du har ikke misforstått, men racket under trappa i tilstøtende rom kan regnes som et påbyggingsprosjekt. Kinoen som sådan vil stå ferdig med BD-spiller og surroundforsterker i front til å begynne med, uten skapet i veggen. Grunnen er at hele det tilstøtende gangarealet skal pusses opp fra gulvet og opp.

På sikt er altså planen å få utstyret inn i skap, og da kanskje bygge ut med flere kilder (f.eks. HD-tuner, HTPC, spillmaskin etc). Da vil racket i front kunne benyttes til hylle for fjernkontroller, midlertidige oppsett, separat stereooppsett eller lignende. Uansett blir det for lite plass der til det jeg ser for meg av planer etterhvert på utstyrssiden. ;-) Men det er altså fremtidig.

Det blir likevel et lite møbel for senteren i front (beholder sikkert hylla jeg har nå), så da vil det uansett skjule dette hullet, og flyttes alt inn i skap, så kan hullet fortsatt være nyttig for kabling til den nedre senterhøyttaleren.

Hele rommet bygges slik at kabler kan strekkes på nytt ved behov, noe som nødvendigvis må skje når jeg flytter utstyret over i nevnte skap.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Kinoen din blir virkelig flott, Roffe ! Jeg liger designet meget godt, og du får virkelig utnyttet plassen later det til
    Ja, det er ikke mye ubenyttet plass her, det er sikkert. :-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var bortreist hele helgen, så pga. manglende framdrift i helgen kommer det heller ikke noen nye bilder. Satser på å få klemt inn noen timer i kveld og enda noen flere i morgen kveld, så får vi se... :-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Inndekket kabelkanaler

Her kommer bilder av hvordan det ser ut med vegger på kabel/lys-kanalene oppunder taket.

Slik ble det bakover i rommet:

Slik ble det forover i rommet:

Synes selv at det ser ganske ryddig ut.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det får'n si!

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke lenge før vi ser mer utstyr i huset enn en Squeezebox Classic og noen små monitorer! :-) Jeg ser i alle fall hvor fremtidig innbygningsrack blir plassert!

Har du tenkt noen funksjon på hulrommet under podiet/platformen? Sette inn skuffer til CD/DVD/BR-samlingen? Stuffe hullet fullt av lyddempende fyllmasse? En fremtidig Helmholtz resonator boks?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner jeg roffe rett, kan du banne på at det blir brukt til noe.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Det er ikke lenge før vi ser mer utstyr i huset enn en Squeezebox Classic og noen små monitorer! :-) Jeg ser i alle fall hvor fremtidig innbygningsrack blir plassert!

Har du tenkt noen funksjon på hulrommet under podiet/platformen? Sette inn skuffer til CD/DVD/BR-samlingen? Stuffe hullet fullt av lyddempende fyllmasse? En fremtidig Helmholtz resonator boks?
    Det er mange tanker rundt hulrommet, og mye avhenger av akustikken i rommet generelt.

Men det er mulig det blir dempemasse innerst. Må bare passe på at gulvet får ventilasjon, siden det er gulvvarme også under plattformen. Ingen grunn til å isolere inn den varmen.

Det innbyggingsracket er en fremtidig utvidelse. Jeg skal nemlig pusse opp tilstøtende gangareal, og det er først da jeg kommer til å bygge det innbyggingsracket, siden hele gulvet der skal tas fra bunnen av. Så ikke hold pusten mhp. innbyggingsrack.
    Dette er for øvrig en viktig grunn til at alle kabelkanaler og føringer er tilgjengelige bak borrelåspaneler eller plater som er skrudd fast. Det gir mulighet til å gjøre kabelstrekking på nytt, og jeg er ganske fri til å bestemme nye veier for kablene når den tid kommer.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser utrolig bra ut. Kassene langs taket ble 100%.
    Hva gjør du med frontveggen? tenker på demping osv.

Det kan jo ikke ver lenge igjen til du er ferdig nå.......

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i at kassene ser bra ut. 100% er de nok ikke når man går helt innpå, men siden man har lyset på nedsiden av disse kantene, så vil "ufinhetene" havne i skygge, så de er ikke åpenbare med mindre man ser spesielt etter.

Alt vil dempes i første instans, på samme måte som resten av rommet. Jeg regner med at rommet blir dødere i mellomtone/diskant enn mange foretrekker, men jeg bytter gjerne litt romklang med presisjon i lydbildet. Skulle det bli alt for mye demping, så kan jeg alltids fjerne litt igjen. :-) Regner med å bruke en god del tid på å tweake lyd når jeg bare får alt utstyret i hus.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Kjenner jeg roffe rett, kan du banne på at det blir brukt til noe.
    Plassen må utnyttes, ja. Jeg leker med tanken om å lage et sammenleggbart bord jeg kan skyve innunder når det ikke er i bruk, men det er en ubekreftet feature. Det er en del andre muligheter også... ;-)

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja. Dette blir lekkert, roffe!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dan
    Se her ja. Dette blir lekkert, roffe!
    Takk for det. :-)

Hvordan går det med deg? Skjedd noe i kinoen siden jeg var der for et par år siden?

Side 16 av 34 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •