"C8", Norges minste(?) familiekino, siste: Ny BD-spiller (ikke med på bildet) - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 34 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 677
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Helt enig, stort sett er man bondefanget med et rom allerede gitt med fysiske dimensjoner. Man må bare gjøre det beste ut av det. Men når rommet er ferdig(ere) så er det interessant å sammenligne teori og praksis (målemic).

Selv har jeg jo skråtak så disse kalkulasjonene er uansett ikke helt representative for meg.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Hvor i rommet er denne kurven representativ?
    Det lurte jeg på også. Det er jo alfa og omega i denne sammenheng!

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Modellen ser på en enkel resonansberegning mellom to paralelle flater I et rom. (den ignorerer mer komplekse noder som for eksempel tangentielle, som inkluderer flere flater) Dette identifiserer de viktigste/sterkeste resonansene på de laveste frekvensene. I hovedsak så vil det kunne dannes stående lydbølger mellom gulv og tak, front og bak og side til side. Dersom høyden på et rom er for eksempel 2,40m så kan man få stående lydbølger (økt lydtrykk) for eksempel ved 344m/s / 2.40m = 143 Hz. Høyden på rommet er da lik en bølgelengde. Tilsvarende kan man få resonans ved en halv frekvens, tilsv 71,5Hz eller dobbelt frekvens, 286 Hz, mens lyden vil kunne bli slått ut (kansellert) ved 107,5 Hz (midt mellom en hel og en halv frekvens). (samme effekt blir det på 1/4 frekvens- for mange mindre rom lager denne effekten det vanskelig å gjengi skikkelig dyp bass) Dersom man plasserer en sub midt på gulvet så vil refleksjonen fra taket (når den når subben) for en tone på 71,5Hz komme i fase med svingning nr 2 på samme frekvens fra subben (forsterkning). Husk at dette er sinusbølger. For en frekvens på 107,5 så vil første refleksjon komme i perfekt motfase med svingning nr 2 fra subben og dermed reduseres lydtrykket. Dermed blir dette en rimelig korrekt estimering dersom lytteposisjonen er på den rette linjen mellom subben og refleksjonspunktet i taktet. I realiteten er det neppe slik, og derfor blir effekten heller ikke utendelig høy eller 0 lydtrykk, men noe høyere eller noe lavere enn en flat respons. Tilsvarende blir dette likt for plassering inntil en vegg. Dermed blir det slik at dersom du plasserer en sub i et hjørne så stimulerer du flest resonansfrekvenser, og utslagene blir deretter større.

For å ta høyde for både plassering av høyttaler og lytter så kreves en langt mer kompleks modell. Poenget med den enkle modellen er ikke å gi en totalt korrekt respons i et rom – til det blir en enkelt kurve for lite – men å kunne gi en indikasjon på hvilke frekvenser som er mest ”plaget”. For eksempel vil du ser at forholdet mellom lengde, bredde og høyde vil påvirke ”frekvensresponsen”. Prøv dette med å sett alle målene like, eller i forholdet 1-2-2, 1-2-3. Det blir bedre hvis forholdet er for eksempel 1 - 1,14 - 1,39, eller 1 - 1,28 - 1,54 eller 1 - 1,6 - 2,33.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig, stort sett er man bondefanget med et rom allerede gitt med fysiske dimensjoner. Man må bare gjøre det beste ut av det. Men når rommet er ferdig(ere) så er det interessant å sammenligne teori og praksis (målemic).

Selv har jeg jo skråtak så disse kalkulasjonene er uansett ikke helt representative for meg.
    Helt enig med deg Kokken, man må bare gjøre det beste ut av det, men modellen er et bra utganspunkt for å finne problemfrekvenser.
    Kan se at mine målinger med XTZ RA, er relativt like modellen.(samme problemfrekvenser)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner til teoriene bak dette med ulike ressonnanser i rommet. Poenget mitt er at under basisfrekvensen er rommet for kort til å få stående bølger ved en gitt frekvens, altså når vi begynner å snakke om brøkdeler av en hel bølgelengde. Det er her jeg mener at rommet går over til nærmest uniforme trykkendringer, litt tilsvarende det som skjer på innsiden av høyttalerkassa ved lave frekvenser.

Ser videre at det er antatt at subwooferne er plassert i hjørner. Det skal vi se om vi kan gjøre noe med. ;-) La meg si at forutsetningene i modellen er relativt annerledes enn det jeg har planlagt. Jeg antar at den er representativ for rom-modes, men at rom-modes tross alt ikke er eneste bidrag til lyden må man absolutt ta med seg.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne modellen er egentlig bedre til hjelp for de som har mulighet til å enten bygge et helt nytt rom, eller endre sørrelser på rom som de allerede har.

For de aller fleste, har jo rommet allerede faste mål, då må en bare gjøre det beste ut av situasjonen.

Du tenker altså litt utradisjonelt med tanke på sub plassering?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Du tenker altså litt utradisjonelt med tanke på sub plassering?
    Ja. ;-)

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ja. ;-)
    Hmm, blir spennende.

jeg burde jo egentlig ha ventet noe annerledes, da mye annet med denne kinoen, er litt utover de vanlige.

Uansett: Keep up the good work.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ta høyde for både plassering av høyttaler og lytter så kreves en langt mer kompleks modell
    Da er denne modellen allerede kommet ganske langt ;-) :hunecke.de | Loudspeakers Calculator

Ved å klikke på høyttalere, sweetspot etc så kan du flytte dem rundt i rommet og se hvordan frekvensresponsen endrer seg. (Jeg pleier å velge stereo-oppsett) Det er tom muligheter for å velge typer av møbler for så se en teoretisk effekt av demping og diffusjon (bokhyller er brukt i modellen). Jeg brukte denne i et kjent rom med høyttalere som var i modellen, og resultatet stemte overraskende bra. Det jeg savnet er en visning av frekvense over tid (waterfall) som er vel så viktig men sikkert ekstremt vanskelig å få realistisk i en så enkel modell.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er denne modellen allerede kommet ganske langt ;-) :hunecke.de | Loudspeakers Calculator

Ved å klikke på høyttalere, sweetspot etc så kan du flytte dem rundt i rommet og se hvordan frekvensresponsen endrer seg. (Jeg pleier å velge stereo-oppsett) Det er tom muligheter for å velge typer av møbler for så se en teoretisk effekt av demping og diffusjon (bokhyller er brukt i modellen). Jeg brukte denne i et kjent rom med høyttalere som var i modellen, og resultatet stemte overraskende bra. Det jeg savnet er en visning av frekvense over tid (waterfall) som er vel så viktig men sikkert ekstremt vanskelig å få realistisk i en så enkel modell.
    Stemmer, har sett på den tidligere.

Av en eller annen grunn, henger den seg bare opp.....på min pc.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel si at jeg er ganske avslappet nå, for dette rommet er det vanskelig å simulere skikkelig. Ingenting er helt standard.

Jeg kommer ihvertfall til å gjøre en del eksperimenter med Room EQ Wizard når jeg har fått inn en del utstyr og møbler. Det tror jeg vil klare opp en del. Inntil da får jeg bare håpe det beste og være forberedt på det verste.

Uansett er frekvensene rundt 49, 69 og 79Hz de mest spennende for subwooferløsningens del, mens det også er en del morsomme modes opp mot 200Hz også, men her er det de andre høyttalerne som skal få slite.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Room EQ Wizard .

Hva er dette? har ikke hørt om den.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er dette? har ikke hørt om den.
    Room EQ Wizard Home Page

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh, har jo hørt mye om REW, men aldri sett det, jeg har bare brukt XTZ RA.

Nå er det downloaded.

noen ideer om hvilke microfoner som funker bra, regner med at det trengs en fil for kalibrering også......?:???:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler søkefunksjonen på det varmeste, Denonbuster, det ligger mye materiale om Room EQ Wizzard allerede, faktisk ferdige guider ;-)

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler søkefunksjonen på det varmeste, Denonbuster, det ligger mye materiale om Room EQ Wizzard allerede, faktisk ferdige guider ;-)
    Takker. Finner helt sikkert noe.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser utrolig stilig ut Roffe:-D

Vi er nok ganske mange som "sliter" med små rom og det er godt å se at noen klarer å lage en skikkelig fin løsning selv om plassen er begrenset.

Mitt rom er L: 475 X B:350 X H:220 men det er skråtak sånn at i volum tilsvarer det ca 13 M²

Hvordan fikk du rundet av hjørnene på rammene?
    Antar du brukte en slags fres, hvilken?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Dette ser utrolig stilig ut Roffe:-D

Vi er nok ganske mange som "sliter" med små rom og det er godt å se at noen klarer å lage en skikkelig fin løsning selv om plassen er begrenset.

Mitt rom er L: 475 X B:350 X H:220 men det er skråtak sånn at i volum tilsvarer det ca 13 M²

Hvordan fikk du rundet av hjørnene på rammene?
    Antar du brukte en slags fres, hvilken?
    Takk. :-)

Interiørmessig tror jeg ikke det blir så verst. Men lyden er jo et åpent spørsmål. Det blir spennende. Mitt rom har jo gulvflate på kun 8-9 m², så vi snakker minimalt her.

Jeg bruker en billig håndoverfres med en standard avrundingsfres, den minste i et standard fressett med 10-12 freser. Tror den freser en avrunding på omtrent 6mm i radius (ser at 6,3mm er en standardstørrelse, så da er det sikkert den det er). Fresen har et kulelagret hjul nederst som gjør det enkelt å følge kanten.

Jeg valgte å avrunde på denne måten av to grunner:
    1. Jeg hadde materialer som ikke hadde glattkant på alle sider, kun høvlet på to av sidene (det som blir front- og bakside av rammen, justert til 30mm for å matche akustikkplatene. Fikk dette levert på et lokalt sagbruk.
    2. Jeg var usikker på om jeg klarte å få dette nøyaktig kant i kant mellom platene. Rette vinkler ville da gjort det veldig tydelig om det var dårlig tilpasning. Dette er altså tilpasset mine begrensede snekkerferdigheter. Visuelt lureri for å maskere unøyaktighet. ;-)

Har man helt rette vegger og fine materialer tror jeg det kan bli minst like fint med rettvinklede kanter.

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Imponerende

Jeg må føye meg inn i rekken over de som er imponert over det du har fått til med dette rommet. Det blir utrolig stilig med mange gjennomtenkte løsninger. Jeg gleder meg stort til fortsettelsen.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Halvveis med kledning av veggen i akustikkplater

To nye plater ferdig her. Den ene litt mer komplisert. Jeg lar bildene stå for snakkingen.

Side 14 av 34 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •