"C8", Norges minste(?) familiekino, siste: Ny BD-spiller (ikke med på bildet) - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 34 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 677
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg skjerper meg og er tilbake på sporet igjen.

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Husk bare at disse rammene ikke løser alle problemer. De er ganske tynne, så de demper bare i diskanten og øverst i mellomtonen.
    Har du noen planer om ekstra behandling av førsterefleksjonspunktene på veggene, eller regner du med at designplatene dine (ja, for den statusen har de vel allerede fått ;-)) tar seg av den biten også?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Har du noen planer om ekstra behandling av førsterefleksjonspunktene på veggene, eller regner du med at designplatene dine (ja, for den statusen har de vel allerede fått ;-)) tar seg av den biten også?
    "Designplater"? Hmmm... det er vel mulig at noen betrakter dem som det. For meg er de bare en praktisk løsning på en del utfordringer, men også de estetiske.

Jeg regner med at de tar seg av alle veggrefleksjoner i de mest retningsbestemmende frekvensene, ja.
    Satser på at resten vil bli løst med elektronisk romkorreksjon.
    Evt. demping av tak og gulv kommer etterhvert ved behov.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Når det gjelder synlig støv og partikler tror jeg grå molton er midt i blinken... På min sorte molton ser en jo veldig tydelig sagflis og annen lys drit, og når hele rommet er dekket i herligheten blir det litt å rulle over... Nå er det uansett en bod, i et rom i huset hadde jeg garantert vurdert grå jeg også, muligens litt mørkere grånyanse, men denne lyse fargen gjør seg jo langt bedre designmessig enn mørk grå da...

Bare å holde oss fortløpende oppdatert, roffe, blir morsomt å se hvilken "utstyrspark" du velger å gå for!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt mer om akustikkplatene finner du her:
    Akustikkplate :: Himlinger :: Produkter :: Rockwool Guiden

Denne tabellen sier noe om platenes demping (absorpsjon) ved ulike frekvenser:

Kode:
    RW Akustikkplate            Frekvens   125    250   500   1000  2000  4000 
    t=30 mm, 300 mm nedhengt    abs.koeff. 0,71  0,76  0,85  0,87   0,92  0,91 
    t=30 mm, mot fast underlag  abs.koeff. 0,13  0,44  0,89  0,92   0,91  0,88 
    t=50 mm, mot fast underlag  abs.koeff. 0,15  0,68  0,96  0,95   0,89  0,91
    Jeg regner med at siden jeg har 2 cm luftspalte bak mine 30mm plater, så vil de oppføre seg omtrent som 50mm plater mot fast underlag. Altså med god demping ned til 500Hz, og med gradvis avtakende effekt under det.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Når det gjelder synlig støv og partikler tror jeg grå molton er midt i blinken... På min sorte molton ser en jo veldig tydelig sagflis og annen lys drit, og når hele rommet er dekket i herligheten blir det litt å rulle over... Nå er det uansett en bod, i et rom i huset hadde jeg garantert vurdert grå jeg også, muligens litt mørkere grånyanse, men denne lyse fargen gjør seg jo langt bedre designmessig enn mørk grå da...

Bare å holde oss fortløpende oppdatert, roffe, blir morsomt å se hvilken "utstyrspark" du velger å gå for!
    Vel, den grå moltonen har en stor ulempe også, og det er at gamle brettemerker og ujvenheter på undersiden i rammene og akustikkplatene synes bedre på overflaten. Jeg har et avslappet forhold til dette, siden det er en kino, og lyset vil være temmelig dempet under kinovisning. Dette er faktisk den mørkeste grå moltonen jeg fant, så utvalget i nyanser i standardfargene er ikke stort.

Utstyrsparken vil vel bli mye preget av DIY, ihvertfall på høyttalersiden. ;-) Mer om dette siden.

Bakhøyttalerne er valgt ut fra pris- og plasshensyn og vil bli nedadspillende in-walls felt inn i lys/kabel-kassene under taket. De er levert av Dayton, 4 stk toveis med 5 1/2" kevlar bassmellomtone, vinklbar diskant og ekte faseplugg.
    Ref: Dayton Audio - Dayton Audio - In-Wall & Ceiling Speakers - C-Series

Jeg skal ha en ny surroundreceiver etterhvert, men vet ikke hvilken. Mest aktuelle kandidat så langt er vel Yamaha RX-V3900 eller RX-V1900, men siden jeg kommer til å bruke egne effekttrinn til hele frontrekka, så er det mulig jeg går for andre opsjoner også. Time will show, jeg setter nok inn min gode, gamle Arcam Diva AVR300 inntil videre. Trenger ikke HDMI-switching ennå, og siden Blu-ray-spilleren dekoder de fleste formatene kan jeg leve med det en liten stund, til jeg får tatt et skikkelig valg.

Blu-ray-spilleren min vil nok få leve litt til (Samsung BD-P1400). Den byttes nok til noe med profile 2.0 etterhvert.

Projektor blir etter alle solemerker noe fra Epson. Jeg kan ikke ha DLP på grunn av RGB-flimmer, D-ILA og SXRD utgår fordi de aktuelle modellene er så digre og/eller krever lufting rundt som vanskeliggjør takhøyde på sentrale steder i rommet. Da står jeg igjen med LCD, og da er valget for min del enkelt.

Budsjettet tillater rett og slett ikke nyinnkjøp av alt sammen, så det blir en gradvis oppgradering av elektronikken.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt mer om akustikkplatene finner du her:
    Akustikkplate :: Himlinger :: Produkter :: Rockwool Guiden

Denne tabellen sier noe om platenes demping (absorpsjon) ved ulike frekvenser:

Kode:
    RW Akustikkplate            Frekvens   125    250   500   1000  2000  4000 
    t=30 mm, 300 mm nedhengt    abs.koeff. 0,71  0,76  0,85  0,87   0,92  0,91 
    t=30 mm, mot fast underlag  abs.koeff. 0,13  0,44  0,89  0,92   0,91  0,88 
    t=50 mm, mot fast underlag  abs.koeff. 0,15  0,68  0,96  0,95   0,89  0,91
    Jeg regner med at siden jeg har 2 cm luftspalte bak mine 30mm plater, så vil de oppføre seg omtrent som 50mm plater mot fast underlag. altså med god demping ned til 500Hz, og med avtakende effekt under det.
    Jeg har selv gått for 50mm plater med 50mm luftspalte bak (sideveggene) og 50mm uten luftspalte på bakvegg.

De demper rimelig bra fra ca 400hz hos meg, nesten ingenting under dette.

Har prøvd meg litt fram med å plassere 50mm plater på skrå i hjørnene, disse demper bra ned mot ca 50hz, men selvsagt i mye mindre grad.
    Vurderer derfor å lage et helt hjørne med 50mm plater, ikke bare på skrå som jeg har prøvd tidligere.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eventuell hjørnedemping får komme etterhvert, men er ikke utelukket ved behov. :-) I så fall vil det nok bli noen frittstående løsninger.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man fester borrelås også på veggen (stifter her også), og så er det bare å hekte opp stofframmen på veggen.
    Stifter du borrelåsen i gipsplater eller i treverk? Vil vel tro det siste, men spør for sikkerhets skyld.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Stifter du borrelåsen i gipsplater eller i treverk? Vil vel tro det siste, men spør for sikkerhets skyld.
    Har lite gipsplater i løsningen, annet enn mot kledningen i tilstøtende rom.
    Så antakelsen din om stifter i treverk er korrekt. Om du ser på dette bildet, så ser du at alle veggene har vertikale, gråmalte planker montert CC60 (med avvik der det har vært praktisk, f.eks. ved døren). Det er disse jeg stifter fast borrelåsen i. Gråmalingen er etter føre var-prinsippet i tilfelle tommeltottene mine skulle lage rammer med synlig glippe mellom.

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut dette! du er ikke redd for at det blir varmt?? du har jo et vindu, blir dette på lerretsiden? ellers så kunne du sikker lagd en løsning slik at du får åpnet vindu ved behov.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nitro
    Ser veldig bra ut dette! du er ikke redd for at det blir varmt?? du har jo et vindu, blir dette på lerretsiden? ellers så kunne du sikker lagd en løsning slik at du får åpnet vindu ved behov.
    Jeg planlegger en uttrekksvifteløsning i rommet. Mer om den senere. Innluft blir gjennom eksisterende ventil(er) etter behov og årstid.

Lerretet blir ikke på vindussiden, men vinduet er ikke planlagt åpnet for noe annet enn i nødstilfeller (selv om det ikke fyller dagens krav til nødutgang).

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg planlegger en uttrekksvifteløsning i rommet. Mer om den senere.
    Ok, da har du kontroll!
    Blir sikker mange fine timer her, eneste problem med et slikt gutterom er at man tilbringer litt for mye tid der.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nitro
    Ok, da har du kontroll!
    Blir sikker mange fine timer her, eneste problem med et slikt gutterom er at man tilbringer litt for mye tid der.
    Ikke mer tid enn kona tilbringer med Sex og singelliv og tilsvarende serier, vil jeg tro. ;-)

Men alvorlig talt: Om jeg får til høyttalerne og akustikken slik jeg vil, så tipper jeg at jeg faktisk vil lytte mer til musikk enn før. Har savnet å kunne slappe av, lukke øynene og bare nyte musikk også. Med full familie er det helt umulig før alle har gått og lagt seg eller alle er ute av huset. Vi gutta må ha et slikt sted å kunne trekke oss tilbake til.

Om konene savner oss, så vet de ihvertfall hvor vi kan finnes. :-D

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ikke mer tid enn kona tilbringer med Sex og singelliv og tilsvarende serier, vil jeg tro. ;-)

Men alvorlig talt: Om jeg får til høyttalerne og akustikken slik jeg vil, så tipper jeg at jeg faktisk vil lytte mer til musikk enn før. Har savnet å kunne slappe av, lukke øynene og bare nyte musikk også. Med full familie er det helt umulig før alle har gått og lagt seg eller alle er ute av huset. Vi gutta må ha et slikt sted å kunne trekke oss tilbake til.

...du er inne på noe VELDIG vesentlig der... Helt sikker på at et dedikert AV-rom ville fått utslag på skillsmissestatistikken i positiv forstand (dvs. færre skillsmisser... ) om Gallup hadde tatt med dette i neste undersøkelse...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...du er inne på noe VELDIG vesentlig der... Helt sikker på at et dedikert AV-rom ville fått utslag på skillsmissestatistikken i positiv forstand (dvs. færre skillsmisser... ) om Gallup hadde tatt med dette i neste undersøkelse...
    Vet ikke om det stemmer, men dersom alternativet er å roe ned på en tilfeldig valgt pub i nærområdet, så er jeg enig.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Nei, alternativet er en anspent, AVforumhekta fyr som ikke får utløp for sine enorme, stadig forsterkede (som følge av alt for høyt forbruk av AVforum selvsagt) AV-behov, som dermed, som de fleste mannfolk, lar frustrasjonen gå ut over kona... Vi gleder oss til fortsettelsen!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, alternativet er en anspent, AVforumhekta fyr som ikke får utløp for sine enorme, stadig forsterkede (som følge av alt for høyt forbruk av AVforum selvsagt) AV-behov, som dermed, som de fleste mannfolk, lar frustrasjonen gå ut over kona... Vi gleder oss til fortsettelsen!
    Hmmm... Hørte jeg Ole Paus synge "I en sofa fra IKEA" i det fjerne? ;-)

Jeg håper ikke det er fortsettelsen på dagdrømfantasien av en Wam og Vennerød-film du gleder deg til fortsettelsen av, men flere byggebilder. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette er som andre også påpeker et godt poeng. Trodde selv jeg bygde en kino, men rommet blir faktisk brukt mer til musikk for tiden. Både av store og små. Det gjør noe med deg i hverdagen å kunne trekke seg tilbake i et sånt rom. Du/dere kommer til å stortrives Roffe, spesielt med hvordan dette begynner å ta form..flotte løsninger!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tro det eller ei, men jeg trives der nede allerede. Hender jeg setter meg på plattformkanten og bare lytter til musikken etter en kveldsøkt. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Visualiser hvordan det blir i "godstolen" da