"C8", Norges minste(?) familiekino, siste: Ny BD-spiller (ikke med på bildet) - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 34 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 677
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Nå begynner det å ta form, roffe. I tilleg ser det veldig bra ut også, du som går såpass grundig til verks. Ser fram til å se sluttresultatet av kinorommet ditt!
    Takk skal du ha. Ting tar tid, men har man tid så går det framover.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zooni
    Tråden din er en av de jeg følger med på hver dag. Bygger også kino i en bod i kjelleren(litt lengre, men smalere. ca 14m2). Ble stilig med de rammene , blir nok en lignende løsning hos meg. Takk for flere bilder, fortsett slik slik:-D. Gleder meg til å se det ferdige resultatet.
    Husk bare at disse rammene ikke løser alle problemer. De er ganske tynne, så de demper bare i diskanten og øverst i mellomtonen. Resten av rommets eventuelle akustikkproblemer må løses på annet vis. De hjelper heller ikke på lydisoleringen ift. resten av huset.

Ellers gleder jeg meg også til det står ferdig. :-)

Lykke til med din kinobygging også.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kledning av veggen fortsetter og fortsetter…

Flere nye veggplater ferdige her. Jobber på to vegger samtidig, uten at jeg kan si det er nevneverdig kjappere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette begynner å bli virkelig jålete Roffe!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Dette begynner å bli virkelig jålete Roffe!
    Hehehe. :-)

Velger å ta det som et kompliment.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Takk for tipset, men jeg er ikke sikker på hva du mener her. Hvilke flater er det du foreslår å lime sammen?
    Jeg monterte to rammer i går, brukte da spray lim noen plasser på akkustikkplaten, slik at scenemolton sitter bedre på.
    Har funnet ut at beste måten å holde platene rene på, er ved bruk av støvsuger. Da er det greit at scenemolten henger litt fast midt på, ellers blir det litt "løst/slakt"

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir utrolig pent Roffe, gleder meg til å følge med videre.

Hadde jeg bygget min kino i dag, hadde jeg utvilsomt gått for samme løsning.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere nye veggplater ferdige her. Jobber på to vegger samtidig, uten at jeg kan si det er nevneverdig kjappere.

Skikkelig flott ! Hvordan er akustikken slik rommet nå, uten "innhold" ?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Skikkelig flott ! Hvordan er akustikken slik rommet nå, uten "innhold" ?
    Det er jo hardt gulv og tak, så det er fortsatt en del klang i rommet. Jeg synes på ingen måte at rommet har død akustikk med 8 plater på veggene, slik det siste bildet viser. Jeg kommer til å dempe alle veggene. Så får vi se om det blir behov for å fjerne noen plater når rommet er ferdig.

Men jeg må understreke at jeg nok er tilhenger av ganske mye refleksjonsdemping og liker rommet noe mer dempet enn det som er vanlig. Med surround er man jo heller ikke like avhengig av at rommet skal gi noe tilbake som når man kjører stereo.

Jeg har jo også et lite musikkoppsett for musikk til arbeidet der inne, og det låter fint, det. :-)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En veldig flott løsning av vegg oppbyggning der Roffe, den må jeg huske på til et mulig hjemmekino bygge/oppgraderings oppsett jeg selv går med i tankene.

Det eneste jeg lurer litt på med å få litt åpen lyd isolasjon med litt luftig avstand til isolasjonen på innsiden av en murvegg, er om det kan oppstå kondenserings problemer på de kaldere ytterveggene. Har du merket noe tegn til det?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    En veldig flott løsning av vegg oppbyggning der Roffe, den må jeg huske på til et mulig hjemmekino bygge/oppgraderings oppsett jeg selv går med i tankene.

Det eneste jeg lurer litt på med å få litt åpen lyd isolasjon med litt luftig avstand til isolasjonen på innsiden av en murvegg, er om det kan oppstå kondenserings problemer på de kaldere ytterveggene. Har du merket noe tegn til det?
    Nei, det er jeg ikke redd for. Murveggene er ikke ren betong, men har et skikt på ca 5 cm av noen slags plater av "krøllede pappstrimler" som er pusset inn mellom betongpussen og betongveggen. Dette laget fungerer fint som isolasjon og jeg har aldri sett kondens på disse veggene så lenge de har fått puste. I prinsippet er det 2,2 cm luftlaget et isolasjonslag mellom to andre isolasjonslag (den krøllede "pappen" og akustikkplatene). Jeg har også sørget for at det ikke er tverrgående hindringer oppover i det meste av veggene, slik at det er fri luftstrøm fra gulv til tak for nettopp å lufte ut evt. fukt.
    Det er et unntak fra denne regelen på undersiden av vinduet, men her er nederste del av veggen under plattformen, og der er det ingen ekstra isolasjon mot veggen, så den puster fritt. Gulvet under plattformen er også oppvarmet.
    Dessuten er jo ikke akustikkplatene diffusjonstette heller. Det hele puster ganske godt, skulle jeg tro, og så lenge rommet er oppvarmet så vil det også komme restvarme fra kantene av gulvet ut og opp langs luftspaltene.

For å komme gjennom laget av "krøllete papp" og få feste i solid betong trengte jeg 12 cm lange spikerplugger for å feste opp spikerslagene forsvarlig (den på bildet er kortere, men av samme type).

Jeg kommer likevel til å følge litt med på dette ved å ta ned en akustikkplate fra tid til annen for visuell inspeksjon. Det er jo gjort på et raskt minutt med borrelåsløsningen. :-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Jeg monterte to rammer i går, brukte da spray lim noen plasser på akkustikkplaten, slik at scenemolton sitter bedre på.
    Har funnet ut at beste måten å holde platene rene på, er ved bruk av støvsuger. Da er det greit at scenemolten henger litt fast midt på, ellers blir det litt "løst/slakt"
    Skjønner.

Jeg går nok ikke for den løsningen, siden jeg ønsker å kunne fjerne akustikkplater igjen ved behov for mindre demping av rommet. Limlaget vil vel også hemme dampgjennomgangen i forbindelse med utlufting (fungere som en fuktsperre). Får heller skru ned intensiteten på støvsugeren ved rengjøring. ;-)

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativ til støvsuger er en klesrulle, disse med lim-tape som en river av en runde når heftingen er "oppbrukt"

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Alternativ til støvsuger er en klesrulle, disse med lim-tape som en river av en runde når heftingen er "oppbrukt"
    Meget godt tips, Kokken. Det enkleste er ofte det beste, ja. :-)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ikke snakke om; de preventive tiltakene........

- IKKE slipp inn katta
    - Ta av mohairgenser før kinobesøk

Den beste rengjøringen er den du slipper å gjøre!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    For ikke snakke om; de preventive tiltakene........

- IKKE slipp inn katta
    - Ta av mohairgenser før kinobesøk

Den beste rengjøringen er den du slipper å gjøre!
    Har ikke, og kommer aldri til å få katt.
    Alle mohairgenserne ble pensjonert 1. januar 1990. Følg med litt, da. ;-)

Tror vel uansett at det neppe blir en fullstendig "clean room"-strategi her inne, men putekrig er strengt forbudt under filmvisningene.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke, og kommer aldri til å få katt.
    Da slipper du å tenke på at SceneMolton på vegg og katt er ensbetydene med kvessing av klør. Det tok mindre enn et minutt fra vår pelsdyr kom inn i kinoen til klørne hang i veggen!

Heldigvis ingen permanent skade der, i motsetning da en av de sorte lydhimlingsplatene stod opp til veggen. Da klorte katte(u)vesenet ut en par cm lang flenge i det sorte og eksponerte den lysere fargen under. :-(

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Da slipper du å tenke på at SceneMolton på vegg og katt er ensbetydene med kvessing av klør. Det tok mindre enn et minutt fra vår pelsdyr kom inn i kinoen til klørne hang i veggen!

Heldigvis ingen permanent skade der, i motsetning da en av de sorte lydhimlingsplatene stod opp til veggen. Da klorte katte(u)vesenet ut en par cm lang flenge i det sorte og eksponerte den lysere fargen under. :-(
    Godt argument for aldri å skaffe katt. Jeg er ikke spesielt glad i dem, og jeg tror de merker det, for de er sjelden glad i meg... ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det vel på nippet at dyret ble brukt som lyddemper vel?

]-postal-jpg

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Da var det vel på nippet at dyret ble brukt som lyddemper vel?
    OT, OT! Rapportere til moderator! ... nei ... vent... Det er jo meg, det. ;-)

Side 11 av 34 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •