Henge opp tv på gipsvegg.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer Prototype86 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Henge opp tv på gipsvegg.

Hei.

Jeg flyttet for ikke lang tid tilbake inn i min nye leilighet. Tanken er nå at jeg skal henge opp flatskjermen min (32") på en gipsvegg, som fungerer, som skille mellom stue og soverom. Tv'n skal derettes vinkles ca 30 grader inn mot sofaen i hjørnet. Det vil derfor være behov for et justerbart veggfeste for TV'n.
    Tanken er i senere tid å gå til anskaffelse av en større TV, og jeg lurer derfor på om jeg kanskje heller bør vente til jeg har anskaffet denne TV'n, da den vil være betraktelig større(50").

Hovedspørsmålet: Hvordan går jeg frem for å få et best mulig resultat?

Er det slik at jeg bør benytte meg av en håndverker, som kan ordne dette for meg, eller kan jeg klare det selv, slik at jeg sparer de kostnadene håndverkeren medfører?
    Jeg har forstått at det er èn stender bak gipsveggen, og det er altså denne jeg må treffe, når jeg monterer veggfestet. Spørsmålet er om det i tillegg til å feste veggfeste for TV'n i stenderen, vil være nødvendig å benytte seg av en sponplate, slik at det blir et mer stabilt feste. Jeg vil jo unngå det tilfellet, hvor hele veggen revner på grunn av overbelastning fra TV'n.

Jeg snakket med en håndverker/elektriker, som mente at han personlig ville gått for den tradisjonelle løsningen ved å sette TV'n på et TV-bord, da det virket sikrest. Dette ønsker jeg jo selvfølgelig selv også, men nå har det seg slik at TV-løsningen i leiligheten min, er håpløs. Jeg vil ikke få mulighet for skikkelig hjemmekino, da den overnevnte gipsveggen står skrått for det andre hjørnet i rommet (hvor sofaen står), henviser til illustrasjonsbildet. Derfor har jeg på bakgrunn av dette og fordi det kanskje vil gjøre leiligheten min litt mer trendy, valgt å henge TV'n på veggen.
    Med tanke på videresalg, så ønsker jeg vel egentlig å ikke henge TV'n opp på veggen, da dette kanskje kan resultere i at jeg står dårligere stilt dersom noe skulle skje med denne veggen o.l. Samtidig vil jeg, hvis jeg velger den tradisjonelle løsningen, ha muligheten til å KANSKJE få til en hjemmekino-løsning, noe som ville vært kurrant, da jeg elsker å se film :-D

Kan ikke noen være så snill, på bakgrunn av det jeg har skrevet + bildet jeg har lagt ved, forsøke å komme med noen seriøse forslag til hvordan jeg bør sette TV'n, slik at jeg kan komme nærmest mulig en hjemmekino-løsning?

Tusen takk

Active Petter Smart sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan nevne at en kamerat av meg har en 50" samsung tv på gipsveggen sin. Usikker på om det er dobbel gips der, meget mulig.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg ville tatt sjansen på å feste et egnet veggfeste direkte i veggen, om du tar følgende forhåndsregler:
    • Finn stenderen og fest flest mulig av skruene i denne (i praksis er vel dette 2). Stenderen finner du ved å banke med en finger og lytte, eller vha egnet verktøy.
    • Hold "armen" på veggfestet så kort som over hodet mulig. Husk at det er belastning vinkelrett på gipsplaten som knekker den, og da i praksis strekk. Krefter som virker loddrett er ikke noe problem. Husk at momentet (=kraft*arm) må være så lite som mulig, derfor må TV`en være så nær veggen som mulig.
    • Bruk skikkelige gipsanker, av den typen som "åpner seg" inni veggen bak platen. Det skader ikke å ta i litt på dimensjoner her...

Lykke til!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha et "bullet-proof" feste, ikke minst med tanke på at du skal bruke et VESA-feste med arm, (som stiller vesentlig større krav til festemåten), kan jeg jo foreslå følgende, se vedlagte skisse:

Skaff deg en 22mm finérplate (ikke 19mm som anvist på tegninga) på 65x50cm. VESA-festet skrues først fast i finerplata med gjennomgående maskinskruer. Disse må forsenkes på baksiden av plata, slik at de ikke kommer i konflikt med veggen.
    Plata festes deretter i begge stenderne. Samtidig er det ingenting i veien for å feste plata i gipsen mellom stenderne, med et antall gipsankere. Anbefales, ikke minst pga at stålstendere som ganske ofte blir brukt i nybygg, har en begrenset evne til å "holde" på skruer.
    Du behøver bare gipsankere i overkant av finerplata, der belastningen er størst.
    Plata kan du evnt male / tapetsere i samme farge som veggen.
    Valgte en slik løsning hos en nabo med en 42", som "måtte" ha en (lang!) arm han kunne trekke ut fra veggen.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må for all del ikke henge tv'en i bare gipsen, har gjort det hos en for ett par år siden. Gikk en uke så lå det planta i parketten.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Roffy, aldri BARE i gipsen, må finne stender og utnytte spikerslag der.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Scrooge har rett

Det er helt rikktig som scrooge sier man må forsterke veggen med finer plate da denne er mye sterkere enn mdf eller spon, de beste gips ankerne til dette kalles for molly plugger. det som skjer når du bruker en plate bak er at du fordeler vekten over et større område sann at belastningen på veggen blir mindre.

Du kan også bare feste finer plata først sånn at den sitter, om det er sånn at du har stendere i blekk vil dette feste bli svakere enn en molly plugg i gips, men er det en stender i tre er dette kjempefeste... skulle du være i tvil ta kontakt så kan jeg hjelpe deg nærmere...

Mvh
    Thor

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen problem med å henge flatskjermen rett på en gipsvegg så fremt en gjør det korrekt.

Jeg har totalt festet 4 stk. Pioneer 50", og kjenner 2 til som har festet skjermen sin utelukkende med slike plugger:

De takler 20-25kg per plugg, mao. 80-100kg. Selv 50" som har glass foran skjermflaten veier vel knapt halvparten av dette. Hos meg kan jeg omtrent henge (0,1 tonn ) i flatskjermbraketten uten noe tenkelig bevegelser. En mindre skjerm vil naturligvis bare være enda lettere. Dette er da uten arm, altså rett på veggen. En arm vil gi en annen belastning på veggen.

Løsningen Scrooge viser virker som en god løsning om man vil være 100% sikker.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og pluggene heter plattiplugg.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen folkens, og takk til alle for gode svar

Henviser til det Scrooge har skrevet over her om å bruke finer plate. Det virker som en smart løsning.
    Nå har det seg slik at det kun er èn stender bak gipsveggen min, og den er ca. 8-9 cm bred, slik jeg har forstått det. Hvor bred og lang bør finer platen min være?

Skal jeg feste finer platen på veggen først ved hjelp av 4 "plattiplugger", og deretter feste veggfestet for TV'en via finer platen og gipsveggen med vanlige skruer? Hvor får jeg kjøpt alt dette utstyret?

Da dette virker litt for komplisert for meg, lurer jeg fortsatt på om det kanskje vil være best å la en montør gjøre dette. Noen her som kjenner til noen gode montører i Oslo/Akershus omegn? Bør jeg forresten vente til jeg har gått til innkjøp av 50" TV'n før jeg foretar meg dette?

Takk igjen. Sorry hvis jeg virker litt "rookie" :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hengt opp 40" lcd i ett veggfeste med arm på 60cm. Denne er festet i gipsvegg på 1 stender (som forøverig er 48x96). Denne har hengt i 3-4mnd nå. Sitter som støpt.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen som kan svare meg?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Prototype86
    ingen som kan svare meg?
    Joda, men vi henger ikke her inne hele tiden vet du! ;-)

Stenderen din er neppe 8-9cm bred, ettersom stendere vanligvis måler ca 5cm. (48x92mm).
    Om det i tillegg er en stålstender, så bør du så avgjort gå for en plateløsning som jeg skisserte tidligere! Stålstendere gir nemlig et langt svakere feste enn hva en trestender gir.
    Om du leser mitt tidligere innlegg, så ser du at du først bør feste VESA-festet til platen, som beskrevet.
    Deretter kan du feste plata til veggen, gjerne med den type festeplugger som HåkonN foreslår!
    Bruk gjerne en plugg i hvert hjørne på plata, det gjør heller ikke noe om du spanderer et par ekstra plugger i overkant av plata.
    NB! Vær så nøye du kan når du vatrer opp plate og feste. Det er ganske irriterende å oppleve at TV´n henger skjevt på veggen, når du får den på plass. ;-) Lykke til!

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt standard mål

Som en standard kan man si at det finnes disse som stendere.
    2x4"
    1,5x4"
    1,5x3"
    1,5x6"
    2x6"
    også videre

Dette er grove materialer som ikke er justert, med en justering på høvleri (som er ganske vanlig ved materialer kjøpt i butikk) fjernes det 1 mm på hver side.
    Justerte mål på de ovenfor blir da
    48x98
    36x98
    36x73
    36x148
    48x148

Men veldig gamle hus brukte ikke justerte materialer, og noen av de boksene som ble brukt var ofte 8-10 cm hver vei.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen folkens, og takk til alle for gode svar

Henviser til det Scrooge har skrevet over her om å bruke finer plate. Det virker som en smart løsning.
    Nå har det seg slik at det kun er èn stender bak gipsveggen min, og den er ca. 8-9 cm bred, slik jeg har forstått det. Hvor bred og lang bør finer platen min være?

Skal jeg feste finer platen på veggen først ved hjelp av 4 "plattiplugger", og deretter feste veggfestet for TV'en via finer platen og gipsveggen med vanlige skruer? Hvor får jeg kjøpt alt dette utstyret?

Da dette virker litt for komplisert for meg, lurer jeg fortsatt på om det kanskje vil være best å la en montør gjøre dette. Noen her som kjenner til noen gode montører i Oslo/Akershus omegn? Bør jeg forresten vente til jeg har gått til innkjøp av 50" TV'n før jeg foretar meg dette?

Takk igjen. Sorry hvis jeg virker litt "rookie" :roll:
    Du trenger ingen finerplate.

X antall skruer rett i stenderen etter hvordan festet ditt ser ut, og 8-10 plattiplugger rett gjennom gipsen på sidene.
    Bare husk å borre med riktid dim slik at du får lirket plattipluggen igjennom hullet i gipsen.
    Henger til dovre faller.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå blir jeg litt forvirret her. Skal jeg altså ikke benytte meg av finerplate?

Hvilket VESA-feste er best egnet?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bump....

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå blir jeg litt forvirret her. Skal jeg altså ikke benytte meg av finerplate?

Hvilket VESA-feste er best egnet?
    Vel, det kommer litt an på.
    Om du ønsker å sove trygt om natta, så ville jeg nok i ditt tilfelle ikke ha neglisjert den.
    Ikke minst fordi du bare har én stender tilgjengelig, og som du foreløpig(?) ikke kjenner utførelsen på. Det er jo ganske stor forskjell mellom en stålstender kontra en i tre, hva feste / bæreevne angår. ;-)

Hva slags VESA-feste du skal bruke, er det ikke lett å si noe om.
    Såvidt jeg har skjønt, så vil du i alle fall ha et med en bevegelig arm?
    Da bør du sjekke hva som er tilgjengelig i en slik utførelse, og helst velge den med størst "arealomfang" i veggfestet.
    Med det mener jeg å si at veggfestepunktene på festet bør være spredd så mye som mulig.

Du har jo fått en god del gode (og mindre gode?) svar her, og jeg skal slett ikke fremheve mine forslag som bedre enn andre forslag som er fremsatt.
    Husk at jeg innledningsvis betegnet min løsning som "bullet-proof", i den forstand som at den antakelig nærmer seg en noe overdreven løsning, hva sikkerhet angår.
    Jeg vet jo uansett hva jeg ville ha valgt, nettopp av den grunn...
    Fryktelig trist vil det jo være, om en 50" TV plutselig skulle finne på å endre plassering. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, bringer denne opp igjen da jeg har en lignende problemstilling.

Har en 32" Samsung LE32A336 som jeg vil henge på veggen på kontoret. Har kjøpt et veggfeste, og det er snakk om et "fast" feste uten mulighet for svinging. Vil det holde å skru treskruer inn i en stender, for så å bruke plattiplugger eller andre gipsplugger på de resterende hullene? Tven er vel rundt 15kg, tenker jeg.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av liestol
    Heisann, bringer denne opp igjen da jeg har en lignende problemstilling.

Har en 32" Samsung LE32A336 som jeg vil henge på veggen på kontoret. Har kjøpt et veggfeste, og det er snakk om et "fast" feste uten mulighet for svinging. Vil det holde å skru treskruer inn i en stender, for så å bruke plattiplugger eller andre gipsplugger på de resterende hullene? Tven er vel rundt 15kg, tenker jeg.
    15 kg er da ingenting.
    Hvis du vet hvor stenderen er så bruker du treskruer til den, og plattiplugger til resten.
    Ville brukt ca 6 fester tilsammen.

Ramler aldri ned, garantert.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •