Henge opp tv på gipsvegg. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg brukte 2 65mm treskruer inn i en stender, og 4 plattiplugger på festet mitt. Jeg veier 150 kg, og festet rikket seg ikke når jeg hang meg pent i det, veggen bula litt, men. Jeg har forøvrig trevegger, og ikke gips-dritet.

Er ikke så utrolig mye vekt på disse tv'ene egentlig.

EDIT: Jeg har forøvrig også sett kjøkkeninnredning/overskap bli hengt opp rett i gips med DRIVA!!! Det er litt mer trøkk i et kjøkkenskap, og mindre hold i Driva, enn plattiplugger og flatskjerm.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Prototype86

Kan ikke noen være så snill, på bakgrunn av det jeg har skrevet + bildet jeg har lagt ved, forsøke å komme med noen seriøse forslag til hvordan jeg bør sette TV'n, slik at jeg kan komme nærmest mulig en hjemmekino-løsning?

Tusen takk

Hvordan går det,kommet fram til noen løsning...å hvilken ble det???

Newcomer Prototype86 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg ser at det er skrevet en del i denne tråden de siste månedene. Jeg beklager at jeg ikke har vært så aktiv her i det siste. Stuen begynner å bli komplett, og ting har falt delvis på plass.

Når det gjelder TV´en så falt valget til slutt på en ordinær løsning: vanlig veggfeste uten vinkling. Jeg kjøpte festet på Biltema tilrettelagt for 32"-50". Jeg kjøpte i tillegg en stendersøker i håp om å finne stendere bak gipsveggen, som veggfeste skulle festes på.

Stendersøkeren indikerte at det var 2-3 stendere langs veggen jeg skulle henge opp festet på (dog den var relativt ustabil til tider). Mellomrommet stemte sånn ca, med 50-60 cm mellom hver stender. Jeg følger brukerveiledningen til veggfeste, som sier jeg må finne frem stendere. Deretter begynner jeg å bore hull der det angivelig skal være stendere ifølge stendersøkeren. Hva skjer? Ingen stendere på bak gipsveggen på noen av stedene.

Deretter bestemmer jeg meg for å henge opp TVén uansett, da den kun veier 15 kg. Jeg fester veggfestet med de 6 medfølgende skruene, som egentlig skulle bli festet i stendere bak veggen. Jeg håper på at festet holder seg, og det har det for så vidt gjort hittil. Dog det er lyder som indikerer på at hele veggen kommer til å rasere, når jeg legger litt vekt av og på festet. Det høres ikke sikkert ut OVERHODET.

Da lurer jeg på følgende: Hvordan kan det ikke være stendere bak denne gipsveggen, når stendersøkeren indikerer at det er det? En teori en venn av meg kom med var at stenderne kanskje gikk horisontalt fremfor det ordinære som er vertikalt.

Veggfestet med TV´en henger fortsatt den dag i dag (3 dager etter det ble festet), men jeg har den uroen hver dag jeg kommer inn i stua om at hele veggen er revet av og TV´en ligger i gulvet.
    Jeg hadde planer om å gå til innkjøp av en 50" TV, som dette veggfestet skal klare å holde. Men nå ser jeg at jeg før den tid må gjøre drastiske endringer i opphenget av veggfestet, da den neppe vil la en tv på nærmere 40 kg henge like enkelt og greit. Det kjedelige er at det er laget 6 hull (6 mm) i gipsveggen allerede.
    Hvordan bør/kan jeg gå frem nå, forutsatt at jeg lar veggfestet henge der det henger? Bør jeg f.eks benytte meg av mollyplugger?

Tusen takk for alle svar.

Newcomer Tulling sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 50" på gipsvegg. 2 skruer i stender og 4 rett i gipsen. Var meget skeptisk, men traff en fyr som ga meg et godt tips. Ha våtromsilikon på veggfestet før du fester det til veggen. Da sitter det lengre enn nødvendig.... Må påregne total oppussing av vegg om du noengang skal ned med festet. Jeg sover ihvertfall godt om natta nå.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen erfarne brukere, som kan svare på innlegget mitt?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Det er ingen problem med å henge flatskjermen rett på en gipsvegg så fremt en gjør det korrekt.

Jeg har totalt festet 4 stk. Pioneer 50", og kjenner 2 til som har festet skjermen sin utelukkende med slike plugger:

De takler 20-25kg per plugg, mao. 80-100kg. Selv 50" som har glass foran skjermflaten veier vel knapt halvparten av dette. Hos meg kan jeg omtrent henge (0,1 tonn ) i flatskjermbraketten uten noe tenkelig bevegelser. En mindre skjerm vil naturligvis bare være enda lettere. Dette er da uten arm, altså rett på veggen. En arm vil gi en annen belastning på veggen.

Løsningen Scrooge viser virker som en god løsning om man vil være 100% sikker.
    Så du mener altså at når jeg får kjøpt 50", så kan jeg bytte ut skruene jeg har nå med 4 stk. plattiplugger? Slik at de henger utelukkende på gipsveggen?

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Prototype86
    Ingen erfarne brukere, som kan svare på innlegget mitt?
    Ikke fortvil om du har 6mm huller i veggen.
    Du må bore med 13mm i gipsveggen for å bruke en 5mm plattiplugg.
    Bruker du 4-6 av dem, så kan du sove godt til dovre faller..

Hvis du går opp til en 50" så ville jeg brukt 8-10 plattiplugger.
    Disse koster ca 25kr pr stk hos en jervareforhandler.

Intermediate Michael1 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest alle innlegg inne her, men som jeg ser det, bør du kanskje tenker på en tømrer eller en fra tv kjappa som kan henge den opp.
    Iallefall har disse erfaring med sånn. Det er bedre å betale litt , istedenfor du må plukke opp tv'n fra gulvet...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde ikke være noe problem å finne minst 1 stender bak gipsen. Du har garantert stendere hver 60. cm. Kan du ikke bare test-bore med et 1-3 mm bor for å finne stenderen først (etter å ha peilet deg inn først)? Stendere fnner du often rett ved siden av stikk-kontakter da veggboksene til disse ofte er festet i stenderen. Sjekk rett på begge sider av stikkkontakten. Det er en risiko å henge TV'en bare i gipsen da den nok kan kollapse. Risokoen for dette er nok kanskje ikke kjempestor om festet er fordelt på begge sidene av en stender. Vet ikke hvor mye vekt en vanlig gipsplate tåler, men det er nok ikke allverden.

Men, det beste er uansett å finne minst 1 stender og sørge for et par skikkelige skruer i denne.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •