Planlegging av hjemmekino, trenger input!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Planlegging av hjemmekino, trenger input!

Hei godtfolk!

Har lekt litt med tanken på hjemmekinorom i kjelleren. Rommet er på 4 x 6/7 meter (24/28 kvm) og takhøyden ligger på rundt 2 meter.

Jeg har luftet ideen litt for mamma og har fått ganske så nøytral respons egentlig. Jeg har fått helt dilla på lyd og vurderer å droppe NTNU for å gå audiolinje nedi Kongsberg (eller var det Kongsvinger?).

Jeg kommer til å dele hele planleggingen opp i tre deler; Lyd, Bilde og Rom.

Lyd

Jeg vil ha et anlegg som egner seg til både film og musikk. Jeg sikter mot et 7.2 eller et 5.2 system.

- Reciever som kan ta imot HDMI signal og sende det videre til TV/prosjektor. (4000,- brukt for en bra en?) Ser Reciverne som tar imot HD lyd ligger helt oppe i 20000, finnes det noen billige som fortsatt er av bra kvalitet?

- 2 stk SUB AMP 1 fra xtz. 400w ut i 2 ohm. (4000,-)
    - 2 stk Infinity Kappa Perfect 12"d VQ diy sonosubber. (mine) (F3 på 16hz)

- Dynavoice F-6 Ex pakke (3000,-) (F-6 Ex par, C-4 Ex singel, S-4 Ex par) Hvis 7.2 trenger jeg bare legge til et par med S-4 Ex til.

Jeg har en pc (Acer Aspire 8920) som leverer HDMI ut. Den har blu-ray, så jeg har lyst til å bruke den til å levere bilde og lyd.

(Harrytur?)

Bilde

Her er jeg veldig splittet mellom prosjektor og TV.

Prosjektor:
    + Stort bilde
    - dårligere kvalitet
    - dyrt
    - støy
    - skifting av pære

Tv:
    + Billig
    + HD oppløsning koster ikke sjorta
    + Stille
    - Lite bilde

Jeg vil gjerne høre input på hva dere synes om TV/prosjektor problemstillingen min. Selv mener jeg at det ikke er hjemmekino før det er en prosjektor, men samtidig skal jo mamma overtales..

Rom

For å oppsummere det helt i stikkordsform:
    - Gulvet er ikke jevnt
    + Tak er isolert godt. Kjellern er kald, stuegulvet er varmt.
    - 3 av veggene er Leca stein
    + Bakveggen, som skal settes opp, blir i vanlig vegg med isolasjon.
    - Det er bare en elektrisk kurs nede i kjelleren, må utvides.
    ? Det er et lite vindu som fører til bakkenivå, vet ikke hva jeg skal gjøre med det.

Dette tror jeg blir dyrt. Stikkordet er billig men bra. Gulvvarme tror jeg er et must, gulvet er skikkelig kaldt. Jeg vil gjerne høre ideer rundt kledning som ikke er altfor dyrt. Er ganske grønn akkurat her.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har du et bilde av rommet?

Gulvet rettes jo enkelt hvis du legger varme der. Hvis du kan støpe opp 5 cm får du jo lagt vanlig varme kabler hvis ikke så kan du jo bruke lavt byggende men tror det er dyrere. Ihvertfall så er det mer knot med sånne lavtbyggende matter.

Sjekk nøye for fuktighet før du kler noen vegger.

Trenger du gjøre noe med vinduet da?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •