Paalab's Tv-rom med høy WAF Status: Har tatt rommet i bruk! - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 33 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 657
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kom litt videre på Lørdag. W og en av sønnene mine var i Bursdag (sammen med en av RuneW sine "ormeyngel")
    Den andre var hos bestemor
    Begynte med å lime fast bunnsvillene.
    Godt med SuperFix
    -dsc00009-jpg

Og så var det bare å klemme den på plass etter gammel metode...
    -dsc00010-jpg

Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Blir nok en liten forsterkning inni veggen til døren som er relativt tynn og myk på stuedelen.
    Deretter gjorde jeg en forsterkning av veggen på innsiden av skyvedøren på stuesiden
    -dsc00012-jpg
    Her kan vi se et snitt av veggen der vi ser forsterkningen (9mm finerplate)
    -dsc00014-jpg

Her er en skisse som viser hvordan forsterkningen er gjort
    -snitt-vegg-ved-jpg

Satt også opp resten av stenderverket Gule streker indikerer stenderverk tv-rom mens blå viser stenderverk mot stue.
    -dsc00013_mod-jpg
    Har nok dessverre en "kortslutning mellom innervegg og yttervegg på de to stenderne som er ved "dørkassa"

Dette tok relativt lang tid ettersom jeg måtte gjøre jobben 2 ganger
    Tror du ikke at det %&???**XX vateret hadde gått i bakken og målte skjevt:x
    Dermed var det bare å finne en rett vegg i huset og justere libellen slik at den sto likt uansett hvilken side av vateret jeg målte.
    måtte flytte alle stenderne til siden, samt toppsvillen. Bunnsvillen var jo limt fast...

Den relativt dårlige kvaliteten på bildene skyldes at jeg kun hadde mobilen for hånden da W hadde tatt med seg speilrefleksen.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott Pål, dette kommer til å ble meget bra.

Litt lim og teip, så visp er rommet klart.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moro at du og RuneW jobber på hver deres kant når "ormeryngelet" er annensteds, og sammen
    Ser forresten ut til å bli bra dette her!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Moro at du og RuneW jobber på hver deres kant når "ormeryngelet" er annensteds, og sammen
    Ser forresten ut til å bli bra dette her!
    Må jo benytte de stundene jeg får vettu :wink:
    Ble ikke noe tv-rom i går, fordi W hadde Jentekveld, og da skulle selvsagt den nye spisestuen benyttes. Som noen sikkert har observert må jeg gå gjennom denne for å komme inn i TV-rommet, og materialene ligger på verandaen på utsiden...
    Vi får håpe jeg kan få gjort noe i kveld når barna har lagt seg.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gårsdagens økt
    Først måtte det ryddes litt...
    -img_7683-jpg

-img_7684-jpg
    Nå er det ryddet klart for økten.
    Neste post var å flytte byggestrømmen min, siden den kom i veien for de nye stenderne.
    -img_7693-jpg
    Så var dette gjort. Legg merke til den patenterte innfestningen av kontakter og bryter :wink:

Oppgaven i dag bestod av å lage utsparinger til stenderne som kommer til å gå litt inn i den eksisterende veggen for å vinne lengde på rommet.
    Her ser dere plasseringen av stenderen, dere jeg merket opp hvor jeg skulle fjerne en bit av skråstreberen.
    -img_7685-jpg
    Bildet viser ca plassering av stendere og ringene indikerer hvor jeg må fjerne en bit.
    -img_7683_indikerte-stendere-jpg

Hvordan lager man "enkelt" et utkapp i en planke som ikke trnger noen finish?
    jo med sagbor! 4 hull (ringer) og et hoggjern så er biten borte
    -img_7690-jpg
    Og så til slutt et relativt dårlig illustrerende bilde som viser stenderen "innfelt"
    -img_7689-jpg

W syntes dette var mye arbeid for lite morro... (ca 3 cm romlengde)
    I dag blir det ikke noe, siden magen slår seg vrang så fort jeg leer meg. og da kan jeg bare sikte på dodøra istedet for tv-romsdøra
    Med en liten "Jeger" innabords håper jeg magen retter seg opp til i morgen

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gikk dritt med planene i går også :cry: (bokstavelig talt)
    HATER OMGANGSSYKE :evil:
    Får håpe det går over så jeg får gjort noe i helgen...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser flott ut, spisestua ble skikkelig koslig.

Men jeg er spent på hva du gjør med skyvedøra. Vi har to slike i huset og de har en tendens til å skrangle litt. Dessuten så vil jo veggen til døras parkeringsplass bare bestå av tynne plater (+ evt. forsterkning slik du har gjort). Har du vurdert slike selvklebende skumgummimatter for å dempe litt? Du kan bare spørre junior, så finner han varenummeret i Biltema-katalogen

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Dette ser flott ut, spisestua ble skikkelig koslig.

Men jeg er spent på hva du gjør med skyvedøra. Vi har to slike i huset og de har en tendens til å skrangle litt. Dessuten så vil jo veggen til døras parkeringsplass bare bestå av tynne plater (+ evt. forsterkning slik du har gjort). Har du vurdert slike selvklebende skumgummimatter for å dempe litt? Du kan bare spørre junior, så finner han varenummeret i Biltema-katalogen
    Takker er veldig fornøyd med stua.

Jeg har vurdert å legge bånd av skumgummi eller lignende, som klemmer litt på døra, slik at den ikke skrangler like mye. Tenkte å kanskje kle finerplata med høyttalerkassestoff eller liknende for å både beskytte døra mot eventuelle riper, samt "demping" av høye frekvenser som måtte forville seg inn.
    En dB her og en dB der det blir lyddemping av sånt Ikke sant RuneW...
    På innsiden av skyvedørskassa har jeg tenkt til å legge en 6mm "Rehab-gips" for å få det tett, samt fylle rommet mellom denne og rom gipsen med ca 5 cm (44mm for å være nøyaktig) isolasjon.
    Se indikert område på bildet.
    -tettning-3-jpg

Selv den minste av guttene har nå begynt å forbarme seg over Biltema katalogen og Clas Ohlson katalogen (han er 10 mnd og spiser på alt han finner...) Heldigvis har jeg et lager av kataloger

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    En dB her og en dB der det blir lyddemping av sånt Ikke sant RuneW...
    Er det når døra er lukket du snakker om, eller inne i kassa?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Er det når døra er lukket du snakker om, eller inne i kassa?
    Når døra er lukket, dersom du tenker å kle veggene.
    Det er vel litt sarlig blanding også. har tenkt til å ha en "trang" list /skinne i ytterkant av karmen og oppe slik at jeg demper skrangling når døra er lukket også.
    Skumgummien vil dempe eventuelle vibrasjoner som kan oppstå i døra når den er åpen og du spiller musikk el. liknende.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet nesten ikke hvor mye jobb du trenger å legge i dette. Oppgaven med å lydtette en standard skyvedør er litt håpløs i utgangspunktet. Du klarer sikkert å tette veldig fint der døra butter mot karm når du lukker igjen. Du er jo litt Reodor Felgen, så du finner sikkert en smart lukke/stramme-mekanisme der og kan tette med lister.

Men oppe, nede og mot kassetten tror jeg du skal jobbe godt for å få det bra... Kanskje tre lister som du kniper mot døra mens den er igjen? Men det blir jo veldig rart på gulvet...

Når det gjelder 6mm gips inne i kassetten så kan det jo ikke skade. Det er til og med sannsynlig at et lag med GG kunne hatt en positiv effekt. Men som vanlig er det det svakeste leddet som i det store og hele bestemmer den totale lydisolasjonen og der er den /&€/&%€& skyvedøra en skikkelig rakker!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet nesten ikke hvor mye jobb du trenger å legge i dette. Oppgaven med å lydtette en standard skyvedør er litt håpløs i utgangspunktet. Du klarer sikkert å tette veldig fint der døra butter mot karm når du lukker igjen. Du er jo litt Reodor Felgen, så du finner sikkert en smart lukke/stramme-mekanisme der og kan tette med lister.

Men oppe, nede og mot kassetten tror jeg du skal jobbe godt for å få det bra... Kanskje tre lister som du kniper mot døra mens den er igjen? Men det blir jo veldig rart på gulvet...

Når det gjelder 6mm gips inne i kassetten så kan det jo ikke skade. Det er til og med sannsynlig at et lag med GG kunne hatt en positiv effekt. Men som vanlig er det det svakeste leddet som i det store og hele bestemmer den totale lydisolasjonen og der er den /&€/&%€& skyvedøra en skikkelig rakker!
    Sant nok! Skal prøve å kvitte meg meg med direkte åpninger ved å bytte ut de originale listene med noen litt kraftigere hvor jeg får plass til en form for tetningslist.
    Det er godt mulig jeg kommer til å lage en form for terskel på gulvet med lister for å få en bedre tetting der.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å holde dørene sammen slik at de ikke gliper, har du tenkt på noe der? Der ville vel en "kjølekapsdør"-magnet-list kunne brukes med fordel.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen linker til slike magnetlistersom kan kjøpes i meter, Kokken? Du har jo Google som mellomnavn...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    For å holde dørene sammen slik at de ikke gliper, har du tenkt på noe der? Der ville vel en "kjølekapsdør"-magnet-list kunne brukes med fordel.
    Hadde tenkt til å bruke 2x "P-list" Kanskje et på innfelte magneter i dørkarm og dørblad ville gjort susen?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen linker til slike magnetlistersom kan kjøpes i meter, Kokken? Du har jo Google som mellomnavn...
    Prøvt å google "refrigerator door gasket magnetic" ;-) Værre med tilsvarende søk på norsk, men der ville jeg tatt kontakt med et firma som har service på industri-kjøleanlegg eller et firma som produserer kjøleskap/hjørner...

Et annet alternativ, det billigste, er å ta stanleykniven med til en elektrobutikk en sen kveld og se om noen har satt fra seg et utrangert kjøleskap eller fryseboks til el-retur-ordningen...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvt å google "refrigerator door gasket magnetic" ;-) Værre med tilsvarende søk på norsk, men der ville jeg tatt kontakt med et firma som har service på industri-kjøleanlegg eller et firma som produserer kjøleskap/hjørner...
    Hmmm.... det var jo ikke så lenge siden Norcool holdt på her i Særp... Kanskje et forsøk verdt å se etter noen rester. Det da være noen som kjenner noen som kjenner noen som jobbet der?

Et annet alternativ, det billigste, er å ta stanleykniven med til en elektrobutikk en sen kveld og se om noen har satt fra seg et utrangert kjøleskap eller fryseboks til el-retur-ordningen...
    Hehe, ja det vakke dumt! Men det var det med lengden da... Det kanskje finnes frysere som er 210cm lange?

Jeg har forresten en løsning til Pål for under og oversiden av døra som er like enkelt som genial (dvs ingen av delene):

Du må fikse en bryter som blir slått på når døren er lukket helt inntil. Denne bryteren slår på elektromagneter langt to sider i bunn og topp som drar lister inntil døra. Å få opp døra blir litt vanskelig med aktive magneter, men er må du lage en bryter av noe slag. Du kan også stenge ute FruB med de samme elektro-magnetene hvis det skulle være av interesse...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakk om WDF - Wife Denial Factor.

Skal en ta løsningen helt ut så må det være å låne ideer fra jagerflyene. Har du noen ganger tenkt på hvordan en cockpit holdes tett mellom skrog og canopy ("glasskuppelen")? Man tar en gummipølse og fester på skroget, denne passer inne i en U-form på randen til canopy. Når canopy senkes ned til skroget, aktiverer piloten trykkluft til "pølsa". Denne utgjør tettingen og til en viss grad stabilitet og stramming!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant. Jeg hadde faktisk ikke fundert på canopy/cockpit-problematikken før...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange kreative forslag. Kjølerom har jo gjerne slike løsninger og de har jo store dører...
    Godt at dere holder tråden varm mens jeg prøver å holde magen på plass...

Side 5 av 33 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •