Kinorom i garasje - ting jeg bør tenke på?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer superslurt sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kinorom i garasje - ting jeg bør tenke på?

Kinorommet jeg har nå, vil bli okkupert om noen måneder. Så jeg vil i mellomtiden prøve å få flyttet det en annen plass. Den eneste plassen som er "ledig", er garasjen. Siden vi har såpass godt med parkeringsplasser utenfor, så trenger vi egentlig ikke garasjen til annet en verktøy o.l. Men vi trenger litt plass, så jeg vil i såfall bare dele garasjen i to.

Skisse:

Jeg hadde egentlig tenkt å holde det enkelt, og bare sette opp en skillevegg. Men hva annet trenger jeg (av ikke-kosmetiske ting)? Jeg kan jo f.eks. tenke meg at akustikken ikke er den beste med betongvegger, så da bør jeg kanskje dekke dem med noe som forbedrer akustikken?

På gulvet tenkte jeg å gjøre det enkelt og bare legge f.eks. en kryssfiner eller MDF plate over gulvet, og legge et teppe over.

Alle veggene er over bakkenivå, så fuktighet burde ikke bli noe problem.

Har veldig lite budsjett, og har tenkt å gjøre alt selv, og vil holde det billig. Men vil kanskje en gang jobbe videre med det.

Alle tips mottas med stor taknemmelighet

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting du bør tenke på er i alle fall ventilasjon, slik at du/dere overlever en langfilm.

Ellers er det de vanlige tingene som:

- Lydisolasjon
    - Masse masse k-rør for skjult el.anlegg, høyttalerterminaler og PJ
    - ++

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om vegger ligger over bakkenivå, bør du vurdere å isolere hele kinorommet.F.eks. lage ett rom-i-rom i garasjen. Det kan bli rimelig kaldt å se på film på vinterstid hvis ikke :-D
    I tillegg vil jeg tro at alt utstyret ikke har godt av å stå i ett slikt "utemiljø" med store temperatursvingninger.
    Som RuneW sier er også ventilasjon viktig.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående varme, hadde jeg tenkt å bare sette inn en veggmontert ovn med termostat, slik at den holder en fin og stabil temperatur (har en stående som jeg ikke bruker).

Jeg har ikke tenkt så mye på lufting, men hadde det gått an å gjøre det veldig enkelt, f.eks. bare lage en slags "luke" i skilleveggen som jeg kan skyve til siden, slik at den friste lufta fra andre siden kommer inn? Garasjedøra lekker som en sil, så friskt er det ihvertfall. Eventuelt montere en liten vifte jeg kan skrue av og på inni hullet?

Noen andre løsninger og ideér?

og RuneW, kan du forklare det lange punktet i midten i større detalj? Høyttalerterminaler er vel ikke nødvendig i en budsjettskino?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av superslurt
    og RuneW, kan du forklare det lange punktet i midten i større detalj? Høyttalerterminaler er vel ikke nødvendig i en budsjettskino?
    Nei. Jeg tar det tilbake.

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette kan bli spennede og følge...
    håper du holder oss oppdatert med bilder og slikt..

tror nok du vil få mye igjen for og fore ut veggene litt og isolere de, både når det gjelder økonomi ved oppvarming og lyd isolering for naboer og slikt..
    for en garasje pleier jo ikke og væra annet enn 4 vegger og en port.

hva har du tenkt og gjøre med dagens port? for det er en dobbel garasje du har ikke sant?

stian

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke en dobbelgarasje (den skilleveggen fins ikke i dag), men er omtrent på størrelse med en dobbel, så jeg slipper noe problem med porten.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer du til å ønske å gå ut i garasjen for å se film? Det er det punktet jeg har tenkt mest over. Har et loft på 28 kvm over garasjen som hadde vært ideelt, men har slått det fra meg - jeg kommer ikke til å bruke det nok. Synes det er et spørsmål du burde tenke over. Ikke noe er så ergelig som å legge ned mye tid og penger uten å bruke det like mye som det rommet fortjener...

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kinorommet jeg har i dag blir brukt gjennomsnittlig ca. 4 ganger i uken, og ofte mer. Garasjen henger foresten sammen med huset, så jeg trenger ikke å gå ut.

Men jeg har jo som sagt ikke tenkt å legge så mye penger i det. En del arbeid er jeg villig til å legge i, men ikke så mye penger.

Ideelt sett ville jeg bygget noe som eventuelt kan tas ned en gang, men det blir vel ikke noe problem uansettt.

Da jeg har alt utstyret (prosjektor og surround anlegg) som jeg er veldig fornøyd med, så blir det vel helst å gå på trelasten og kjøpe inn litt materiale, og finne frem hammer og spiker.

Dette vil gi dere et bedre bilde om hvordan det ser ut:

NB: Ikke helt proporsjonal!

edit:

Kan foresten nevne hvilket utstyr jeg har hvis noen skulle lure:

Sanyo Z4 prosjektor

Harman Kardon Avr5000 forsterker
    2x Dali 109 (front)
    Dali C1000 senter
    Klipsch 3-veis bakhøyttalere

Sony BSP3000 BluRay-spiller

Har ingen subwoofer, men det er på innkjøpslista. Ellers gir Dali'ene utrolig mye trøkk!

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,239
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •