Bygge et hjemmekino rom, hvor mye koster dette ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge et hjemmekino rom, hvor mye koster dette ?

Hvor mye koster det å bygge et eget rom for hjemmekino ca 4.5 til 5 meter hver side til en rektangel rom.

Jeg skal kanskje bygger et rom til i huset mitt siden de andre romma er for liten til et kult hjemmekino. Rommet skal bygges ved siden av huset, akkurat som en garasje festet til huset med dør in til det nye rommmet.
    HVor mye tror dere det akn koste å bygge et sånt romm til huset.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg tror det kommer til å ksote over 100 000kr jeg skal bare ha et vanlig romm med strøm ikke noe annet egenltig.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100.000 er vel ikke så usannsynlig med tanke på at det er en helt ny del av huset.

4.5 x 5 meter er forresten ikke helt optimalt, rent akustisk, men allting går :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei sånn ca tenker meg 4.5 ganger 6 m

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt over hundre tusen garantert, men det kommer jo an på hva du skal ha i bygget ditt. Vinduer/ventillasjon, oppvarming, støping av såle, elektrikker, osv osv.. Alt koster.

Ring en byggmester. Han gir deg en pris gratis på forespørsel på hva du må betale for selve bygget.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du sette opp det meste selv så blir det ikke så dyrt. Men hvis du skal leie folk til å gjøre omtrent alt så blir det veldig dyrt.

Er veldig mye man kan gjøre selv, og spare masse penger.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Godt over hundre tusen garantert, men det kommer jo an på hva du skal ha i bygget ditt. Vinduer/ventillasjon, oppvarming, støping av såle, elektrikker, osv osv.. Alt koster.

Ring en byggmester. Han gir deg en pris gratis på forespørsel på hva du må betale for selve bygget.
    Har regnet på dette selv. Bygge på huset 6x5 meter. Dette skal eventuelt stå på ringmur. Skal sette bort graving og støping om dette realiseres. Skal jeg bygge så gjør jeg mye av reisverket selv. Kommer godt opp mot 200000. Så til trådstarter, dobble budskjettet ditt du.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Pris avhenger jo i svært stor grad av hvor mye du foretar deg selv samt selvsagt hvilke ambisjoner du har for rommet... Må du grave ut og få støpt grunnmur koster jo det alene 10-15.000, litt avhengig av grunn og lokal konkurranse/prising...

Kjøper du inn materialene rimelig på f.eks. Byggmax eller lignende billigkjede kan du spare en hel del, men igjen avhenger jo mye av totalprisen om du skal benytte deg av ekstern snekkerhjelp eller ikke. Gjør du det meste selv klarer du kanskje å snekre sammen noe til under 50.000, men med hjelp tror jeg ikke 100.000 er urealistisk.

Ventilasjonen alene koster jo gjerne mellom 5 og 10.000 om du har planer om noe så avansert... Lydisolasjon er også svært kostbart, GreenGlue, som er noe av det rimeligste en benytter for dette formålet (rett og slett et lydreduserende lim en bruker mellom gipsplatene), koster gjerne rundt en 5-6000.- for ditt rom, litt avhengig av antall gipsplater du legger limet mellom og mengden lim. Du kan jo selvasgt også bygge et "rom i rommet", men det krever enda mer finjusteringer og kravet til kompetanse innen feltet øker...

Altså; pris avhenger i stor grad av ambisjonsnivå og egen innsats! Alt fra 50 til sikkert 150.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er noe jeg kommer til å gjøre om 1 år eller noe sånt.

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo hende prisene på materialer og arbeid vil gå nedover etterhvert på grunn av finanskrisen som fører til drastisk nedgang i byggeaktiviteten.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Har regnet på dette selv. Bygge på huset 6x5 meter. Dette skal eventuelt stå på ringmur. Skal sette bort graving og støping om dette realiseres. Skal jeg bygge så gjør jeg mye av reisverket selv. Kommer godt opp mot 200000. Så til trådstarter, dobble budskjettet ditt du.
    Jeg skal innrede garasjen.
    Betongarbeid. Ny såle med ny drenering og ringmurer 50.000
    Snekkerarbeid fiks ferdig 150.000 - 180.000
    Får også en bod og stor gang i enden og hjemmekino på 18m2.
    Ventilasjon kommer på 20.000 fra blikkenslager med varmegjennvinning.
    ......så skal det innredes med AV utstyr....mange penger...

Elektrikker sparer jeg inn penger på siden det er yrket mitt..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel bare én ting man kan si med sikkerhet; det blir dyrere enn man tror. Det er så mye småtteri som bare baller på seg, en tusenlapp her og en tusenlapp der. Noen meter med drensrør, et lass eller to med pukk, grunnmursplast, puss til muren, armeringsjern og nett osv, dvs. alle småting som man ikke ser eller tenker over. Jeg holder på med rom i kjelleren, og må stadig vekk en tur innom Biltema eller Clas Ohlson og plukke med litt stæsj.

200.000 ville jeg nok budsjettert med, minst.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...bygg en garasje i stedet, Grimstad f.eks., støp selv og gjør så mye som mulig selv... 30kvm ombygget garasje trenger, slik jeg ser det, ikke nødvendigvis havne på så mye mer enn 100.000 hvis du holder tunga rett i munnen. Med en gang du skal bygge på et eksiterende hus med fulle fasiliteter blir det raskt mer krevende som folk her sier, og kostnad blir gjerne en hel del høyere enn et frittstående tilbygg uten de samme krav til byggestandard...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...eller kanskje en laftet hytte :twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi bygger på ca 20 kvm nå, og snekker + materialer er estimert til ca 200k. Så kommer fliser, varmekabler, parkett etc etc i tillegg. For fundament (noe sprengning + såle + leca + arbeid) regnet vi ca 100k, men der bommer vi med 100k fordi vi sprengte ut til full kjeller.

Tror man kan regne ca 10.000 per kvadratmeter for et normalt tilbygg, så avhenger +/- av hvor høy standard du vil ha, hvor mye du kan gjøre selv etc.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare i Optimistenes julenummer for 2008, at man kan bygge på 25kvm og innrede dette for 100k.
    Ikke om man gjør absolutt alt selv kan man komme ned i den prisen. No way.

Newcomer Reddal sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg holder på med ett bygg på 5*10 meter, hvor ca 5*6 skal brukes til hjemmekino, regner med å havne på rundt 70-80.000 ferdig. Jeg gjør alt selv, og har kjøpt materialer på sagbruk. Handler rimelig isolasjon på byggmax og skal ikke ha gips.

Riktignok slapp jeg støping og grunnmursarbeid, da dette sto der fra før.

Lykke til.:-D

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV Runek
    Skal du sette opp det meste selv så blir det ikke så dyrt. Men hvis du skal leie folk til å gjøre omtrent alt så blir det veldig dyrt.

Er veldig mye man kan gjøre selv, og spare masse penger.
    Selvsagt vil man spare penger på å gjøre ting selv. Men da må man ha klart for seg at det kan gå ut over anledning til å jobbe overtid på jobben og fritid med familien. For et lite garasjeprosjekt er det sikkert akseptabelt for familien. Men det er nok mange som har brent mer energi enn de hadde sett for seg i oppussing av gamle hus

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en "drøm" om å bygge ut evt. sette opp garasje og lage en lekker kino. Har nå en liten kino på loftet med skråtak, men synest ikke det er optimalt, men kansje en gang i fremtiden
    Så i et hjemmekino blad for litt siden om en som hadde leid inn et firma til å bygge kinoen. LEKKERT var det, men han ville ikke oppgi prisen.
    Noen som har linker til firmaer som utfører slikt arbeid?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovund
    Har selv en "drøm" om å bygge ut evt. sette opp garasje og lage en lekker kino. Har nå en liten kino på loftet med skråtak, men synest ikke det er optimalt, men kansje en gang i fremtiden
    Så i et hjemmekino blad for litt siden om en som hadde leid inn et firma til å bygge kinoen. LEKKERT var det, men han ville ikke oppgi prisen.
    Noen som har linker til firmaer som utfører slikt arbeid?

Det er mangen slike firma som driver på med slikt..Her er et alternativ...

Et av dem er Bergen musikk handel... BMH AS - Montering

Jeg er er ikke sikker på om de leverer komplette løsninger med sofa og gardiner
    men det er jo bare å se på nettet...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •