Golden Age Foamzorb

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Golden Age Foamzorb

Hei,

Er det noen som har erfaring med disse produktene? http://www.goldenagemusic.se/goldena...ustics2006.pdf

De er usedvanlig trivelig priset i forhold til lignende produkter. Jeg har desverre ikke klart å finne noen tall som viser hvor mye de demper, så det kan jo hende det er en grunn til at de er billige.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De øverste, AccuZorb Panel, bruker mineral ull. Mineral ull har samme dempe egenskaper som rockwool. De andre lengre nede ser ut som om være i skumgummi. Skumgummi har dårligere absorpsjons evne enn rockwool.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes en rekke ulike skumplast og skumgummimaterialer. Disse har vidt forskjellige absorbsjonsegenskaper. Open cell urethane foam er mye brukt og har helt greie dempeegenskaper, da med det forbeholdet at de ikke er spesielt tykke og derfor, i likhet med det meste annet, ikke gjør særlig mye nedover i frekvens (les under 500-1000Hz).

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg burde spesifisert hva jeg mente med at skumgummi ikke har samme absorpsjonskoffisient som rockwool. Som snickers er inne på handler det først og fremst nedover i frekvensområde. Skumgummi demper bra ned til 500 Hz (mellomtonen). Under dette har de ikke samme effekt som tykk rockwool. Så vidt meg bekjent gjelder det også med tykkere skumgummi.

Skal du velge noe av det på siden, ville jeg godt for mineral ull platene på 10 cm, men du kan også bestille rockwool plater selv på 10 cm. Disse har ganske bra effekt også i bassområde (ned til ca. 125 Hz), spesielt hvis du lager et hulrom mellom vegg og plate. Det kan du få til ved å lage en ramme som er dypere enn platene. Viktig å dempe i mest mulig hele frekvensområde.

Rockwool - Akustikkplate- Produktinformasjon :: Produktguide :: A/S Rockwool

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tanker omkring disse produktene så langt.
    Jeg har fra før benyttet meg av rockwool i førsterefleksjon på sidevegger og bak høytalerne, noe som forøvrig fungerer veldig bra for å temme romklangen. Burde sikkert har skrevet det i første posten, men det er i utganspunktet bassfellene til Golden age jeg har sett litt på. Vil bassfeller i dette materialet kunne gjøre noe med stående bølger i området under 100Hz, og hva er det som skiller disse fra de acoustic tuning leverer?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tldng
    Takk for tanker omkring disse produktene så langt.
    Jeg har fra før benyttet meg av rockwool i førsterefleksjon på sidevegger og bak høytalerne, noe som forøvrig fungerer veldig bra for å temme romklangen. Burde sikkert har skrevet det i første posten, men det er i utganspunktet bassfellene til Golden age jeg har sett litt på. Vil bassfeller i dette materialet kunne gjøre noe med stående bølger i området under 100Hz, og hva er det som skiller disse fra de acoustic tuning leverer?
    Jeg tror ikke de vil noe særlig effekt rundt 100Hz. Så vidt meg bekjent så er ikke produkter av skumgummi effektive i det området. Det samme gjelder for Acoustic Tuning. Det at de oppgir at de demper ned så og så langt, betyr kanskje bare at absorpsjons koffiesienten er på 0,1. Med andre ord, ingen praktisk virkning.

Dersom du vet at 100Hz er problemområde, så ville jeg ha vurdert en helmholtz resonator. Garantert god effekt.
    Basabsorbenter

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Under 125 så ser frekvensresponsen min mer ut som et panoramabilde av Rondane enn noe annet, med flere forholdsvis store peaker og dipper.
    Hadde derfor tenkt å prøve å se hvor langt jeg kommer med bredbåndsabsorbenter før jeg eventuelt starter med helmholtz og romkorreksjon.
    Har gjort en del målinger med XTZ room analyzer og frekvensen ser omtrent like ille ut over det hele, med peaker rundt 60, 70 og 110Hz og tilhørende dipper i mellom.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •