Pene Lytterom/ AV-relaterte rom til inspirasjon - Side 43

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  29
Side 43 av 60 FørsteFørste ... 3 13 23 33 39 40 41 42 43 44 45 46 47 53 ... SisteSiste
Viser resultater 841 til 860 av 1197
    Active NorwegianGoose sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Idag var det ny "hjemme hos" artikkel i nettutgaven av Lyd og bilde. Sjekke ut den hula!

Pene Lytterom/ AV-relaterte rom til inspirasjon-image-jpg

Klassisk kino med engelsk snitt | Lyd & Bilde

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,342
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso

Dere kan vel tenke dere at forventningen var store da jeg skulle lytte. Samme meg ned i godstolen med et stort glis.
    Regnte med jeg skulle få oppleve århundres trykk, dynamikk og lyd skulle få meg til å gå gråtende uten av butikken med tanke på at ville være en uoppnåelig drøm. Den Thor Hammer suben med to store 15" måtte vel trykke noe så inni hampen!
    Skuffelsen var stor det både film og musikk ble presentert. Null trykk og morrofaktor. Livløst med et lydbildet som overhodet ikke satt. Åpenbart store kanselleringer og romproblemer.
    Siden den gang har vi lært.

Hørte på Wilson Audio Watt/Puppy og kan ikke se annet enn skuffende lyd. Elendig dynamikk, null lydbilde og ingen morofaktor. Eneste som var kult var at forsterkern fra Boulder Amplifiers var såpass kraftig / ht var såpass lettdrevne at -50dB var faktisk ganske høyt. All elektronikk var fra high end klassen av Boulder, og kablene var tykke og hadde fem sifret prislapp.

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    986
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Det var et GRISEkult tak.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral
    Det var et GRISEkult tak.
    Ja, det var en virkelig kul stjernehimmel. Kan det virkelig være ekte?

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,104
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    amerikanere kan det meste!

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,111
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig mye kult man kan gjøre med et trykkt bilde og bakbelysning :-)

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,342
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Samme teknikk er brukt her, vil jeg tro.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg

Samme teknikk er brukt her, vil jeg tro.
    Fy flate så fint
    Du som har fagbrev i linker og bilder av kinoer.. Har du funnet noen som har how-to-tråd på en sånn himling?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,342
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,342
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slendrian
    Fy flate så fint
    Du som har fagbrev i linker og bilder av kinoer.. Har du funnet noen som har how-to-tråd på en sånn himling?
    Desverre, det har jeg ikke. Jeg håpet han med kinoen på bildet skulle ha en egen byggetråd, men det ser ikke slik ut.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette er et eksempel på en teknikk som også er vist i bildene lenger oppe i denne tråden. Stjernene (og også skyer) er malt i taket med en spesialmaling som reflekterer såkalt "Black-Light" neonlysrør. Selve lyset er nesten usynlig (lysrørene ligger langs sidene i taket), men den lyser opp malingen som er beregnet på dette. Dermed fremstår malingsprikkene som stjerner. Det er en relativt vanskelig teknikk som man skal ha litt øvelse for å få til. Men resultatet blir bra. Med denne teknikken får man ikke til funkling. Stjernene blir også tildels svakere. Fordelene er mange, blant annet kan man få til stjernetåker, galakser, melkevei-båndet og skyer, og det ser utrolig realistisk ut. Og vil man ta den helt ut, så kombinerer man fiberoptikk og denne maleteknikken (kalles night sky murals).

Her kan man lese videre:
    Star Ceilings... Painted or Fiber optics?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,342
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Dette er et eksempel på en teknikk som også er vist i bildene lenger oppe i denne tråden. Stjernene (og også skyer) er malt i taket med en spesialmaling som reflekterer såkalt "Black-Light" neonlysrør. Selve lyset er nesten usynlig (lysrørene ligger langs sidene i taket), men den lyser opp malingen som er beregnet på dette. Dermed fremstår malingsprikkene som stjerner. Det er en relativt vanskelig teknikk som man skal ha litt øvelse for å få til. Men resultatet blir bra. Med denne teknikken får man ikke til funkling. Stjernene blir også tildels svakere. Fordelene er mange, blant annet kan man få til stjernetåker, galakser, melkevei-båndet og skyer, og det ser utrolig realistisk ut. Og vil man ta den helt ut, så kombinerer man fiberoptikk og denne maleteknikken (kalles night sky murals).

Her kan man lese videre:
    Star Ceilings... Painted or Fiber optics?
    Ah.. Det er sånn det gjøres. Takk for info! Resultatene er utrolig lekre. Jeg lurer på om det oppfattes like flott i virkeligheten. En slik kombinasjonsløsning er nok det optimale. Men det kan jo en stakkar bare drømme om...

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Og vil man ta den helt ut, så kombinerer man fiberoptikk og denne maleteknikken (kalles night sky murals).
    Angående heeeelt ut - noen som har vurdert fler-lags stjernehimmeler slik at en også kan oppleve perspektivforskyvning?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,549
    Takk & like
    Nevnt
    13 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg alltid har lurt på med stjernehimmel i en kino, hva er poenget?
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halair
    Angående heeeelt ut - noen som har vurdert fler-lags stjernehimmeler slik at en også kan oppleve perspektivforskyvning?
    Nei... Men no MÅ jo berre nokon testa det

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når vi først diskuterer stjernehimmel: Jeg mener jeg har sett bilder av stjernehimmel kombinert med systemtak. Blir da fibrene bare stukket gjennom platene? Er dette nok festing i seg selv? Er det nok hold i takplatene? Eller brukes det andre remedier? Kanskje en tynnere og fastere plate over takplatene som fibrene limes fast i?:idea:
    Jeg vurderer demping i taket enten ved systemtak eller egenkonstruerte takrammer. Det kunne vært kult å kombinere dette med stjernehimmel.:-P

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    En ting jeg alltid har lurt på med stjernehimmel i en kino, hva er poenget?
    Hehe, godt poeng! Det er nemlig ikke noe poeng med stjernehimmel i en kino. Man må jo nemlig slå den av når man ser film...

Men for morro skyld gjør man jo så mye. Og jeg kan absolutt si at det er stemningsskapende når man sitter og hører på musikk, leser, eller gjør helt andre ting der inne, som ikke har noe med filmtitting å gjøre...:razz:
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når vi først diskuterer stjernehimmel: Jeg mener jeg har sett bilder av stjernehimmel kombinert med systemtak. Blir da fibrene bare stukket gjennom platene? Er dette nok festing i seg selv? Er det nok hold i takplatene? Eller brukes det andre remedier? Kanskje en tynnere og fastere plate over takplatene som fibrene limes fast i?:idea:
    Jeg vurderer demping i taket enten ved systemtak eller egenkonstruerte takrammer. Det kunne vært kult å kombinere dette med stjernehimmel.:-P
    Sjekk ut byggetråden til O'bello her på forumet. Den var vel også i siste Lyd & Bilde. Der er det en del tips om hvordan man legger det opp med sytemtak (eller, det er vel akustikkplater i den himlingen).

Side 43 av 60 FørsteFørste ... 3 13 23 33 39 40 41 42 43 44 45 46 47 53 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •