Hjemmekino i loftstue med skråtak-trenger råd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino i loftstue med skråtak-trenger råd

Etter å ha investert i et rekkehus i sommer har jeg planer om å lage en hjemmekino i det største rommet i andre etasje som er ca 14 kvm. Utfordringen er primært et skrånende tak. Det skråner fra ca 2,90 høyde på det høyeste ned til 1,35 ca. på det korteste. Rommet er 4 meter langt og 3,5 meter bredt. Det er meningen at lerret skal stå på kortveggen som er 3,5 meter men her er også taket skrånende. Det blir faktisk så skrått at taket går rett over lerret med ca 10 cm over høyre øvre hjørne. Det jeg lurer på er primært to ting:

Gjenskinn fra lerret i tak siden det skråner såpass, og tips til dette?

Lyd utfordringer med skrått tak?

Størrelse lerret, jeg vil ha Grandview rammelerret 203x114, dvs 92 tommers med Panasonic PTAE2000.

HT er DIY, 120 cm høye med d'appolito konfigurasjon med 17 cm alubasser fra Seas og sidemonterte Vifa PL22 Long throw basser på hver side av kassen. Aurum Cantus G2Si båndiskant sitter mellom Seas 17 cm. Senter er identisk men uten bassene mens bakhøyttalere blir en Pro AC Tablette 50 kopi med Seas 14 alubass og Vifa D25 AG 35-06 diskanter.

Resten av anlegget består av:

Yamaha RX-V1800 driver alt unntatt bassene i hovedhøyttalerne
    Yamaha MX830 driver PL bassene
    Yamaha DVDS550 dvdspiller
    Behringer Ultracurve 33 bånds eq evt brukt til bassene ved behov
    PS3
    Get HD dekoder
    DellDimension 5000 med 1,2 terabyte HDD og 1 GB minne- skal brukes til primæt musikk og HD video avspilling og noe surfing da....:-)

Er det noen som har erfaring med hva jeg kan gjøre for å dempe refleksjoner i taket? Jeg vet om disse platene men de er jo ikke akkurat pene og de vil nok synes ganske godt ettersom taket er såpass skrått. Tips mottas med takk!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Male taket i en matt farge som er betydelig mørkere enn lerretet?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg glemte å skrive at jeg har fjernet noen kubikk med furupanel som var i dette og andre rom. Det kommer gips med miljøstrie isteden som nok er mye gunstigere for lyden enn panel. Jeg oppdaget også til min forskrekkelse at det ikke var isolasjon mellom rommene oppe, så der skal jeg inn med masse rockeull så vi får dempet litt. Takk for svar Roffe.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan også bruke scenemolton. Det har flere brukt med hell. Stort mørkere og mattere får du det ikke.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Siste oppdatering

Sitat Opprinnelig postet av lotus72
    Etter å ha investert i et rekkehus i sommer har jeg planer om å lage en hjemmekino i det største rommet i andre etasje som er ca 14 kvm. Utfordringen er primært et skrånende tak. Det skråner fra ca 2,90 høyde på det høyeste ned til 1,35 ca. på det korteste. Rommet er 4 meter langt og 3,5 meter bredt. Det er meningen at lerret skal stå på kortveggen som er 3,5 meter men her er også taket skrånende. Det blir faktisk så skrått at taket går rett over lerret med ca 10 cm over høyre øvre hjørne. Det jeg lurer på er primært to ting:

Gjenskinn fra lerret i tak siden det skråner såpass, og tips til dette?

Lyd utfordringer med skrått tak?

Størrelse lerret, jeg vil ha Grandview rammelerret 203x114, dvs 92 tommers med Panasonic PTAE2000.

HT er DIY, 120 cm høye med d'appolito konfigurasjon med 17 cm alubasser fra Seas og sidemonterte Vifa PL22 Long throw basser på hver side av kassen. Aurum Cantus G2Si båndiskant sitter mellom Seas 17 cm. Senter er identisk men uten bassene mens bakhøyttalere blir en Pro AC Tablette 50 kopi med Seas 14 alubass og Vifa D25 AG 35-06 diskanter.

Resten av anlegget består av:

Yamaha RX-V1800 driver alt unntatt bassene i hovedhøyttalerne
    Yamaha MX830 driver PL bassene
    Yamaha DVDS550 dvdspiller
    Behringer Ultracurve 33 bånds eq evt brukt til bassene ved behov
    PS3
    Get HD dekoder
    DellDimension 5000 med 1,2 terabyte HDD og 1 GB minne- skal brukes til primæt musikk og HD video avspilling og noe surfing da....:-)

Er det noen som har erfaring med hva jeg kan gjøre for å dempe refleksjoner i taket? Jeg vet om disse platene men de er jo ikke akkurat pene og de vil nok synes ganske godt ettersom taket er såpass skrått. Tips mottas med takk!
    Rommet ble ferdig i sommer med gips, tapet og vegg til veggteppe. Lyden ble ufattelig mye bedre i dette rommet enn andre rom jeg har hatt. Bassen er veldig bra og går ned til nesten 20 hz uten stygge pukler. Det at jeg har skråtak hjelper veldig her.Jeg endte opp med en Panasonic TH58PZ800 plasma som jeg fikk latterlig billig. Det ble en enklere og mer praktisk løsning. Venter nå bare på senterkanalen som skal leveres hvert øyeblikk av en møbelsnekker.
    Bilder kommer når rommet er ferdig i februar en gang.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •