Skjult kringlyd og multirom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skjult kringlyd og multirom

Er på tide å oppsummere litt rundt vårt oppussing og rehab prosjekt påbegynt i mars. Det eskalerte til å inkludere rivning av all innerkledning med mulighet for å putte ting i vegg og tak. Mellom slagene - jobbing med soverom og kontor har det blitt litt surfing og grubling og oppdagelser på den store vide interveven (eller hva det nå heter :-D)

Spørmål nummer en - hva kan man putte i vegg og tak?
    Spørmål nummer to - hvilken teknologi - pris osv...
    Spørmål nummer tre - hva har man fra før og hva må man skaffe - hva dukker opp.

Resultatet er nok dels utslag av tilfeldigheter - men kanskje med noen gode løsninger...

Kjøkkenet var først ut og oppdaga innbyggingshøytalere fra JBL hos Hi-Fi center kjeden - til blodpris. At de finnes på ebay er en annen histore som du sikkert kan fullføre selv og endte opp med et par JBL soundpoint SP6CII til kjøkkenet til en fin pris. Siden jeg allerede hadde en Harman-Kardon AVR 3550 forskterker lurte jeg på muligheten for den til å spille på kjøkkenet - men fant ut at det var noe begrenset etter å ha kikket på HKs multirom moduler. Disse bruker noe de kaller ABUS og sender lyd, strøm og ir signaler via cat5. Fikk meg en demobrukt AB1 og bestemte meg for å kjøpe en brukt receiver og det falt på en AVR 645. Fra ebay canada fant jeg en ABH4 til god pris og la den til. Dette er en hub som lar deg bruke opptil 4 mutiromsmoduler - for å dekke 4 rom.

JBL i taket drevet av den lille 11Ws AB1en (spottene henger på 1/2 8 fordi de skal byttes)

Mht til stua ble det åpenlyst at en 7.1 forsterker som min kunne trenge sine 4 bakhøttyalere - og mitt par System Audio SA210 var to for lite. Dama! foreslo da at vi kunne ta takhøytalere bygget inn i stua også. Etter litt om og men og surfing og dealing på nettet ble d 4 JBL HTI6C - altså en oppgradering fra soundpointene på kjøkkenet. Jeg er fortsatt usikker på hvordan det vil låte med bakhøyalere i taket - men nå er det for sent og satser på at d blir bra. Målet er heller ikke High-end, men noe funksjonelt som blender inn og både samboer og fremtidig avkom kan takle.

Målet

Dagens bilde - skjærte huller og trakk litt kabler

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørmål nummer en - hva kan man putte i vegg og tak?
    - ALT av kabler; strøm, signal, høyttalerkabler. Men også selve høyttalerne som du nevner. Er litt usikker på om du har noe spesielt i tankene, for du virker å ha litt peiling selv

Spørmål nummer to - hvilken teknologi - pris osv...
    -Her er det jo massevis å ta av i alle prisklasser. Har du et budsjett? Tenker du på noe spesielt?

Spørmål nummer tre - hva har man fra før og hva må man skaffe - hva dukker opp.
    - Mye vil dukke opp, det gjelder å gardere seg for det man kan anta pr dags dato. Og hva er det? Vel.. Når det gjelder antall høyttalere så ville jeg gått for 7.1 ev. 7.2 minimum. Det finnes ingen koding enn så lenge for noe mer avansert på filmutgivelsene, men Yamaha DSP Z11 kalkulerer selv ut et 11.2 system. Det kommer an på hva du tror du vil kunne gå for senere. Alt av belysning, strøm, ventilasjon og kabler for øvrig bør du få inn i veggen.

Spesifiser gjerne nærmere

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips. Har nok besvart spørsmålene litt selv - og som du ser av bildet er himlingen på plass og kun vegger igjen å gipse. Jeg valgte ellers å kjøpe mest brukte komponenter siden prislappen på alt annet er stor og det kommer foran nå. Og har hatt elektriker og rørlegger m.m. så der er ting også på stell.

Anlegget er her: http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/designosaur

Her er det som er i gang/stue - og anbefaler å putte inn ting når man har sjansen.

11x spoter + 6 kjøkken
    Foma sentralstøvsuger - masse rør!
    Cat5 i alle retninger - ekstra for multirom på kjøkken, bad, sov og ute.
    Ventilasjon - Fujitsu varmepumpe plassert i åpent areal sentralt
    Gammel gruepeis konvertert til reintbrennede - type Rais 600

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •