Hvilke krav ved oppgradering til 20A sikring?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilke krav ved oppgradering til 20A sikring?

Heisann

Jeg har tenkt på å oppgradere kursen til rommet hvor hjemmekinoen min står. Det jeg lurer på er hvilke krav og parametre er det man må ta hensyn til for å oppgradere til 20A sikring?

Jeg har idag 10A sikring på nåværende kurs. Vi har 2,5kvadrat stiv kabel i hele huset (inkl. hjemmekinorommet).

Setter kjempestor pris på alle innspill!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå beregner dem hver enkelt kurs etter lengde på kabel etc. Men det er vanlig å benytte 16A sikringer på 2,5kv kabel.
    20A antar jeg straks blir vanskeligere. Tror ikke vanlige kontakter og brytere er godkjent for mer enn 16A heller, men mulig det finnes.

En mulighet er selvfølgelig å legge opp en 16A kurs til, da burde de fleste problemer være løst.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Nå beregner dem hver enkelt kurs etter lengde på kabel etc. Men det er vanlig å benytte 16A sikringer på 2,5kv kabel.
    20A antar jeg straks blir vanskeligere. Tror ikke vanlige kontakter og brytere er godkjent for mer enn 16A heller, men mulig det finnes.

En mulighet er selvfølgelig å legge opp en 16A kurs til, da burde de fleste problemer være løst.
    Tusen takk for svar Norcad!

Men tror du ikke det vil bli vanskelig å legge opp en egen 16A kurs når vegg og alt allerede er satt opp?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Norcad har rett, vanlige stikkontakter og brytere er bare godkjent opp til 16A. Skal du ha 20 må du opp på 4 kvadrats kabel samt stikk godkjent for dette, en komfyrstikk er godkjent for dette men vil være upraktisk;-)

Legg opp en ekstra kurs, det er det enkleste og beste alternativet

Edit: postet samtidig.

Det kommer an på hvor langt det er fra sikringsskapet og om det er noen greie føringsveier for kabel. Det er som regel ikke noe problem.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av steinarg
    Norcad har rett, vanlige stikkontakter og brytere er bare godkjent opp til 16A. Skal du ha 20 må du opp på 4 kvadrats kabel samt stikk godkjent for dette, en komfyrstikk er godkjent for dette men vil være upraktisk;-)

Legg opp en ekstra kurs, det er det enkleste og beste alternativet
    Ok, hjertelig takk for svar!

Tør jeg spørre hvordan dette lettest kan gjøres (siden vegg og alt allerede er ferdig etc)?

Blir det ikke veldig omstendelig?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •