Hjemmekino under oppføring

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer Oddinsky78 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino under oppføring

:-D Hei

Jeg er i gang med husbygging og i den sammenhengen har jeg "fått lov" av samboeren min og bygge en hjemmekino/kjellerstue:-D

Det vil bli lagt vekt på både WAF og funksjonalitet men da selvsagt med ytelse i fokus:-D Det vil bli lagt opp varme i gulvet m/parkett, downlights i tak (dobbelt lag med gips og lydbøyler), lamellsgardiner m/lystett rullgardin montert i bakkant og alt av K-rør og kabler skjult i vegger/tak.

Jobben utføres dels av byggmester og dels ved hjelp av gode vennner og egen innsatts:-D

Rommet ser idag ut som følger:

Lerret er tiltenkt til venstre for trappen.

Slik et rommet tiltenkt:

Rommet står ferdig i begynnelsen av desember (+/-).

Når det gjelder utstyr er følgende påtenkt:

Reciever:
    H/K 255

Surround:
    Klipsch Surround 5.1

Prosjektor:
    Viewsonic Pro8100 Full HD

Lerret:
    DreamScreen V2 DynaGrey WideFrame 16:9 230 cm/106"

I tilegg kommer PS3, HTCP og Altibox.

Har jeg behov for en forforsterker eller klarer HK255 jobben her tror dere?

Synspunkter på både lokaler og utstyr mottas med glede:-D

Jeg skal prøve og holde denne tråden oppdatert så godt det lar seg gjøre fremover!

Mvh
    Anders

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja. Dette blir bra. Hvor stort er rommet? Sliter litt med å se tegningen over. Litt liten.

Litt spesiell løsning med trappa der. Blir det slik? Er det fukt vi ser?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemld:-D

Rommet er totalt 6x5,55m. Grunnen til fukt er regn dagen før gulvet i andre etage ble lagt på:-D. Trappen kommer jeg dessverre ikke utenom, men en dør på toppen som vil bli lydisolert burde dempe lyd ut av rommet. Et annet og helt sikkert hva du hadde i tankene er hva trappen vil gjøre med lydopplevelsen?? Det blir som sagt et kombi-rom og må derfor ingå noen kompromiser

Hva tror du om reciever mot høytalerpakken? Blir det nødvendig med en forsterker tror du?

Mvh
    Anders

Newcomer thell sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til å ha potensiale dette rommet her, Oddinsky. Men som teddy skriver, legg gjerne ut en større tegning og flere bilder så vi får se litt mer av hva du planlegger.

Den lille trappen tatt i betraktning går jeg ut fra at rommet ligger en halv etasje under resten av huset? Hva ligger rett over kinoen? Er det planlagt teknisk rom nede til høyre på tegningen? Er veggene her satt opp?

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thell
    Ser ut til å ha potensiale dette rommet her, Oddinsky. Men som teddy skriver, legg gjerne ut en større tegning og flere bilder så vi får se litt mer av hva du planlegger.

Den lille trappen tatt i betraktning går jeg ut fra at rommet ligger en halv etasje under resten av huset? Hva ligger rett over kinoen? Er det planlagt teknisk rom nede til høyre på tegningen? Er veggene her satt opp?
    Flere bilder så fort det lar seg gjøre:-D

Ja, huset består av 4 "halve" etasjer. Rett over kinoen ligger stuen, derav dobble gipsplater festet i lydbøyler Til høyre på bildet kommer det en bod på ca. 2x2m. Denne boden er tiltenkt som teknisk rom hvor Reciever, PS3, Altibox, HTCP etc blir innebygd i vegg. Veggene er ikke satt opp enda. Har du noen tips så kjør på thell

Mvh
    Anders

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oddinsky78
    Ja, huset består av 4 "halve" etasjer. Rett over kinoen ligger stuen, derav dobble gipsplater festet i lydbøyler
    Noen vil kanskje påstå at halve etasjer er upraktisk, men jeg synes det er stilig og kan gi huset et mer personlig preg. Var på visning på et slikt hus før vi bygde men det ble for gammalt og slitt.

Har ikke laga lydhimling sjøl men er litt usikker på dobbel gips i lydbøyler hvis den blir perforert med hull til innfelte spotter. Har du vurdert å bygge lyskasser langs veggene med spotter i?

Til høyre på bildet kommer det en bod på ca. 2x2m. Denne boden er tiltenkt som teknisk rom hvor Reciever, PS3, Altibox, HTCP etc blir innebygd i vegg. Veggene er ikke satt opp enda. Har du noen tips så kjør på thell
    Hvis rommet er ca 5.5 meter bredt ville jeg kanskje redusert bredden på teknisk rom noe og heller laga det lenger opp mot PC-kroken din. Da får du bedre plass i sittegruppen som vil bli litt luftigere.

Ser fram til flere bilder.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe mer fart i tråden din, Oddi? Hvor blir det av tegning og bilder?

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjena thell:-D

Mer info kommer, men 100 andre prosjekter rundt husbygging som tar tid om dagen dessverre:cry:

Jeg kommer sterkere tilbake

PS! K-rør etc er kjøpt inn i dag

AO

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjena thell:-D

Mer info kommer, men 100 andre prosjekter rundt husbygging som tar tid om dagen dessverre:cry:

Jeg kommer sterkere tilbake

PS! K-rør etc er kjøpt inn i dag

AO
    Hehe, vet hvordan det er med husbygging, det er til enhver tid en million ting som helst burde vært gjort i går.. Gjør du mye egeninnsats på huset?

Hvilken dimensjon k-rør har du kjøpt?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette vet vi alt om. Denne helgen var det trapp og veranda som stod på planene. Vi har hatt kanonvær hele sommeren/høsten, men i går var det kuling og syndeflod. Selvsagt.

Bredde på 5,5 meter er jo en drøm. Jeg har bare 3.

Forsterkeren klarer nok jobben greit, men på sikt ville jeg gått for effekt på frontene. Da slipper 255-en å bruke krefter på de, og "frigjør" mer strøm til resten. Klipsch er lettdrevne, men som alle andre høyttalere så trives de med mye effekt.

Halvetasjer er stilig.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Teddy: Vurder egne effekt-trinn til front og gjerne også til senter.

Angående lerret og PJ:

Har du sjekket opp projektoren du har tenkt på på ProjectorCentral.com sin avstandskalkulator? På tegningen din tyder jeg det slik at du ønsker en hylle i bakvegg til å sette projektor på. Med 6 meter avstand til lerret, da blir minste lerretstørrelse 260cm/119"! Skal du ned til 230cm/106", da blir maks throw 5.35m (avstand lerret /PJ). ProjectorCentral gir også en advarsel om at Viewsonic'en kan bli litt lyssvak, den er i grenseområdet som de anbefaler.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    På tegningen din tyder jeg det slik at du ønsker en hylle i bakvegg til å sette projektor på.
    Det er jo ikke så lett å tyde den tegningen, men jeg lurer på om det står "projektoroppheng" i forkant av sofaen? I tilfelle det stemmer så skulle avstand projektor-lerret bli ca. 3,5-4 meter, noe som vel skulle bli mer "spiselig".

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står begge deler på tegningen, så han står nok helt fritt til å plassere den hvor han vil.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Står begge deler på tegningen, så han står nok helt fritt til å plassere den hvor han vil.
    Tjena karer:-o

Ja, har mulighet til begge deler. Planen er og den montert i taket, men ville ikke utelukke event. oppgraderinger i fremtiden:-o

Kjøpte 16mm K-rør til høytaler-kabler og er 50mm til prosjektor og sub.

Hva tror dere om disse kablene:

Komplett.no - Monster Standard THX Høyttalerkabel 100ft/ 30m, 1,5mm2, Duraflex ytterkappe

Noen forslag til subkabel og plugger?

Jeg gjør så lite som mulig selv thell, men syns det er veldig moro og følge prossesen nøye og greit og "passe på" så ting blir som jeg vil ha det

Setter pris på tilbakemld jeg får fra dere Har mye og lære og enda mer og oppleve når det gjelder lyd og bilde

Skal prøve og holde dere oppdatert fremover.

PS! Huset skal stå ferdig 1 des

Mvh
    Anders

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    teddy/Kokken:

Har dere noen forslag til effekt-trinn som ikke koster en liten formue?
    Husbygging gjør et solid innhogg på lommeboken om dagen, men hvis pris ikke er alt for galt skal jeg prøve og få skviset det inn

Anders

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å spå din smertegrense ;-) men første tanken min var å tråle bruktmarkedet etter Rotel RB993 som er 3x200W, men kanskje ikke optimal match til Klipsch. Fordelen er at da har du både front og senter dekket med plenty av krefter. En ny/brukt Parasound NC2125 eller NC2250 ville nok passet mine preferanser bedre, men disse er to-kanals.

Når det gjelder høytalerkabler, så gikk jeg selv for 6 kvadrat RK installasjonskabel, men 4 kvadrat burde holde plenty til frontene og 2,5 til surround. Litt skeptisk til 1,5 som du har linket til.

Gjør en beregning på hvor mye ledning du trenger, det blir fort noen meter! Selv endte jeg opp med å trekke 72 meter (2 meter mer enn beregnet) og kjøpte da 2 x 100 meter på rull av en og samme dimensjon. Jeg ser at RK hos elhandel.no kommer på 6,33 pr meter for 2,5kvadrat og 16,- for 4 kvadrat (100 meter rull). NB: Siden det er enkeltledere så blir prisen dobbel pr meter ettersom du trenger to ledere pr høytaler.

Ellers vet jeg om andre som har trukket kabel fra ELTEK AS mye å velge mellom der også. Biltema og Clas Ohlson er alltids vinnere i budsjettklassen.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden døde helt plutselig ut, etter under en uke. Hva skjer, Oddinsky? Synes prosjektet hadde stort potensiale og er spent på status, enlighten us please!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •