Erstatning for glava/rockwool

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Erstatning for glava/rockwool

Finnes det noe bra alternativ til glava og rockwool som ikke støver/drysser når det gjelder demping av lyd?
    Har bygget et reisverk som skjuler maskeringssystemet, denne dekker hele frontveggen. Tenkte å fylle opp alt av ledig plass med dempemateriale. Men hadde vært greit om det ikke støva så fælt når jeg skal gjøre noen forbedringer eller service på maskeringssystemet.

Noen som har forslag til noen billige og bra løsninger?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte rykter om at de var konkurs, men det kan hende du får tak i likevel. Det lages av gamle klær og ull.

Det heter Ultimat.

Edit: de er konkurs, men det kan som sagt hende at du finner noe rester hos Coop Obs Bygg.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eggekartonger

Newcomer Lefse sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke bare å pakke det inn i plast?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Eggekartonger
    Eggekartonger er bare tull for lyddemping. Ultimat er alternativet, men har som Teddytusen hørt det er konkurs. Mye bedre å jobbe med ift drysing, men et rent h***** å skjære i.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men eggekartonger drysser veldig lite da. Det skal de ha......

Newcomer kollis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja , han får stappe glava inn i eggkartongene da...

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Hørte rykter om at de var konkurs, men det kan hende du får tak i likevel. Det lages av gamle klær og ull.

Det heter Ultimat.

Edit: de er konkurs, men det kan som sagt hende at du finner noe rester hos Coop Obs Bygg.
    Ultimat støver noe djevelsk det også, men støvet klør ikke slik som rockwool/glava...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det ikke skal isolere så kan kanskje skumgummi være et alternativ?
    Hvor mye støver de trinnlydplatene fra Rockwool?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Asvalt plater? Eventuellt kjøre ei relativt tjukk plate på vær side av veggen (innvendig) og skumgummi imellom. Bør være kompakt skumgummi. Ikke slik lett og luftig madrass type

Biltema har begge deler forresten. Asvalt plater og skumgummi dempe matter med dobbesidig teip i forskjellige tykkelser

Eneste problemet er nok at det fort kan bli en fuktsperre.. Men er det innervegg spiller det nok ingen rolle.

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det heter Ultimat.

Det forklarer endel, har prøvd å få tak i Ultimat, men var ikke å oppdrive. skulle tro det var et bra og miljøvennlig produkt.
    Er vel ikke så lett å starte noe sånt i lille Norge

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Er vel ikke så lett å starte noe sånt i lille Norge
    Skal man ha suksess men noe nytt, da må det helst være et godt produkt. Mine meninger om ultimat er sterke og ikke positive.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten utredning her hadde gjort seg Ragnar. Er det mer enn at de drysser/støver og er vanskelig å skjære i? Hvordan er det med isolasjonsevne og brannsikkerhet? Skal ifølge tester være tilnærmet R og G. Hva med miljøaspektet?

Jeg bare spør altså.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I første runde er det fordi er det er såpass vanskelig å bearbeide som det er. Ref min tråd: "Synes synd på ulven" (og noen poster nedover). Derfor tror jeg ikke det er rett materiale for en som skal holde på med tilpassig av isolasjon rundt maskering. Dersom en sitter med stenderverk som er nøyaktig tilpasset bredde og lengde på isolasjonen, da er det noe annet. Men jeg har aldri hørt om noen i den situasjon.

Deretter så er det langt fra støv-vennlig - jeg får tørrhoste når jeg ikke ikke har munnbind og holder på med ultimaten.

Jeg har fått høre at brannmessig så er det mye røykutvikling som følge av ulming.

Fordelen er selvsagt at isolasjonen er miljøvennlig og klør mindre (ingenting) samt at den på papiret demper lyd et par desibel i forhold til konkurrentene. Isoleringsmessig i forhold til temperatur har jeg ikke vurdert...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ultimat og brannsikkerhet

En liten utredning her hadde gjort seg Ragnar. Er det mer enn at de drysser/støver og er vanskelig å skjære i? Hvordan er det med isolasjonsevne og brannsikkerhet? Skal ifølge tester være tilnærmet R og G. Hva med miljøaspektet?

Jeg bare spør altså.
    Når det gjelder brannsikkerhet så faller dette produktet igjennom. Det er meget lett antennbart og brenner kraftig med sterk røykutvikling. Vi har testet i brannvesenet hvor jeg jobber og det var en skremmende opplevelse.
    Når det gjelder miljø er det genialt, det er jo stort sett gamle klær tilsatt bindemiddel, men som kjent er det jo mye syntetiske stoffer i klær og det brenner godt.....

Jaja, mitt første innlegg på avforum, dreier seg om brann...... egentlig er jeg her på grunn av lyd og bilde og har funnet mye interessant, men jeg blir engasjert lett av branntekniske spørsmål. Får komme sterkere tilbake på lyd og bilde siden etterhvert.

Mvh
    RIngsbu

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ringsbu
    Når det gjelder brannsikkerhet så faller dette produktet igjennom. Det er meget lett antennbart og brenner kraftig med sterk røykutvikling. Vi har testet i brannvesenet hvor jeg jobber og det var en skremmende opplevelse.
    Når det gjelder miljø er det genialt, det er jo stort sett gamle klær tilsatt bindemiddel, men som kjent er det jo mye syntetiske stoffer i klær og det brenner godt.....

Jaja, mitt første innlegg på avforum, dreier seg om brann...... egentlig er jeg her på grunn av lyd og bilde og har funnet mye interessant, men jeg blir engasjert lett av branntekniske spørsmål. Får komme sterkere tilbake på lyd og bilde siden etterhvert.

Mvh
    RIngsbu
    Jeg vil bare benytte anledningen til å ønske Ringsbu velkommen til avforum!

Til trådstarter: Kan du ikke trekke isolasjonen med stoff (kjøp billigste sort i størst mulig format så det blir minst mulig sying...)?

Når det gjelder alternativ til Glava/Rockwool, så har jeg god erfaring med isolasjonen de selger på Byggmax. Ligner på Glava, men jeg synes den var generelt mindre støvete/kløete (min subjektive mening).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den Ultimat som dere nevner. dette har florvåg bruk askøy i haugevis.
    du får god pris på dette også.
    bare et forslag om du holder til i bergensområdet

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ringsbu

Mvh
    RIngsbu
    Velkommen til AVForum. Vi trenger kunnskap innen alle områder her inne, så det er helt topp. Det jeg finner merkelig er at Ultimat er blitt godkjent dersom det ikke er bedre på brannsikkerhet.... :-(

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skremmer meg litt også idet jeg har brukt en del av det i tak og vegger i kinoen Trodde ikke de hadde lov til å selge noe som ikke var gjennomtestet??

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Det skremmer meg litt også idet jeg har brukt en del av det i tak og vegger i kinoen Trodde ikke de hadde lov til å selge noe som ikke var gjennomtestet??
    De selger jo Windows...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •