Oban's lille kjeller-kino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 11 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 213
    Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oban's lille kjeller-kino

Nå er jeg godt i gang med å rydde ut av kjelleren, og har planer om å gå i gang med å innrede den. (Utrolig mye rot som samler seg etter 13 år.)
    Men jeg har iallefall fått tildelt en del av kjellerstua som kan brukes til hjemmekino (se vedlagt tegning). Etter som prosjektet skrider fram, har jeg ambisjoner om å bidra med bilder. For øyeblikket er det nakne betong-yttervegger i rommet, og veien fram til ferdig kino synes lang.
    Jeg er veldig interessert i kommentarer og forslag i løpet av prosessen.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oban, tror du med fordel kan forminske tegningen din litt. nesten umulig å få en oversikt når man må scrolle begge retninger :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye potensiale her ja, blir morro å se hva du får til der nede :wink:

Ps! Bildet var litt stort ja.

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildet passet glimrende inn i leseren..etter at leseren krympet det, vel og merke!

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    oban, tror du med fordel kan forminske tegningen din litt. nesten umulig å få en oversikt når man må scrolle begge retninger :wink:
    Beklager.
    Jeg prøvde før jeg la det inn, å krympe bildet. Programmet jeg bruker til slikt (IrfanView) forringet da kvaliteten så mye, at detaljer falt bort. Og min leser skalerer bildet automatisk, så jeg trodde ikke det ville være noe problem.

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende å følge med og se hva som åpenbarer seg bak døren

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har prøvd å erstatte tegningen med en mindre.

De invendige målene blir 3,345m (bredde) x 3.79 m (lengde).
    En bokhylle på den ene veggen er sterkt ønsket av min "bedre halvdel", og jeg tror det kan være gunstig for lyden. Den andre "langveggen" har en 1.7m åpning, som jeg for 14 år siden ville lage buegang i. I dag vil vi heller ha denne åpningen "firkantet". Her har jeg tanker om å henge tunge gardiner på innsiden av en stor limtredrager som er over åpningen.
    45mm lydisolerende plater skal opp i taket. Infelte spotlights var ønsket, men p.g.a. at det blir komplisert, velger vi heller en løsning med f.eks. spolights på skinne.

Størrelse og type lerret, type prosjektor, oppheng av prosjektor, er ikke bestemt. Kom gjerne med forslag.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Størrelse og type lerret, type prosjektor, oppheng av prosjektor, er ikke bestemt. Kom gjerne med forslag.
    Om du oppgir ett prisspekter så vil det hjelpe mye for de som skal gi gode råd.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geiri
    Om du oppgir ett prisspekter så vil det hjelpe mye for de som skal gi gode råd.
    Riktig.
    Foreløpig har jeg tenkt at Infocus X1 og Panasonic AE500 ville være mest aktuelle, så prisnivået bør nok være under 30 000.
    Jeg har lest mye om forskjellene på de to nevnte "bestselgerne", men blir aldri klok på hvilken jeg sannsynligvis vil bli mest fornøyd med.
    Tiger gjorde jo en sammenlikning av disse, som X1 klart kom best ut av. Men, mange påpekte at AE500'en måtte ha vært dårlig innstilt.
    Innkjøp av prosjektor og lerret kommer nok ikke til å skje før til høsten, og innen den tid kan det muligens dukke opp andre hete kandidater.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om X1 er ett alternativ så ta også en titt på BENQ PB6100
    Denne får du for under 10k på advance.no
    Sammenlign X1 og PB6100 på www.Projectorcentral.com

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor høyt er det mellom tak og gulv?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt planlagt, er halvt fullendt. Blir sikkert meget bra det der Oban Keep us posted.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zulu
    Hvor høyt er det mellom tak og gulv?
    Nå er det 2.43m. Etter at taket er nedforet for 45mm lydisolasjonsplater, og panel er spikret opp, vil det være ca. 2.37m

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den nye tegningen var mye bedre! da var det med ett mye lettere å få ett overblikk. du får ganske kort throw fra pj til lerret? kan være viktig å ha i bakhodet når du bestemmer deg for pj.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!
    Jeg har akkurat ferdigstilt et ganske likt prosjekt. Jeg ser at du har mange av de samme begrensningene som meg også. Pr. i dag har jeg et rom på 4X3m med en hjørnesofa. Ut i fra tegningene dine ville jeg bare forseslå følgende endringer.
    1. Sofaen 0,6-0,8m ut fra bakveggen slik at bakhøyttalerne kommer minst 0,5 meter fra veggen, samt at du har plass til en/to senter bak.
    2. - Hvorfor så stor dør/inngangsåpning? Dersom du er bekymret for lydforplantning anbefaler jeg på det sterkeste at du setter inn en dør som slår utover og at du river et evt. eksiterende tak. Deretter fyller du i slik at du har ca 20 cm Rockwool i taket, forer ned med lydbøyler, 5 cm isolasjonsplater (i mellom svillene vinkelrett på eksisterende takinsolason) og dobbelt lag gips alt. enkeltlag gips+panel. Dette vil være mye mer effektivt. Mitt rom er bygd som rom i rommet og ovenstående takløsning. Barna mine sover godt og uforstyrret umiddelbart over TV-rommet - selv når jeg kjører Ringenes herre på øredøvende nivå.
    3. Har du tenkt på muligheten med å bruke uplights på veggen? Det vil gi deg godt og jevnt lys i rommet. Spoter har lett for å bli ubehagelige.
    4. X1 selges de fleste steder for 9000 kr. Meget godt kjøp, men - og der er alltid et men -den støyer en del. Det gjør forsåvidt de fleste projektorer. Har du tenkt på noen løsning der? Kan du lage en kasse i taket med lufting ut det som ser ut til å være sydsiden på tegningen din? Husk filtrert luftinntak i rommet!! Hvis ikke se etter en lydsvak projektor.
    5. Hvor skal du ha surroundforsterkeren? Dersom du flytter sofaen ut kan du sette det i hjørnet eller midt bak sofaen. Dermed slipper du lys foran deg mens du ser film samt at den er lett å sjekke/komme til mens du ser - det er bare å strekke seg litt.
    6. Husk å legge opp nok rør i tak og vegger. Fotrinnsvis 20 mm til alle Høyttalerledninger og lignende.

I tillegg til rør foret jeg også ut en kanal på 15x15cm i 12 mm finer og med en hjemmelaget kabelgate rundt hele taket. Her kan jeg ta ut ledninger hvor som helst uten å måtte la de ligge langs gulvet. Høy WAF faktor.

Dersom du synes jeg har tatt meg for mange friheter så beklager jeg, dersom du vil vite mer om mitt rom/løsninger ta gjerne kontakt.
    mvh
    Naist

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle har vel lyst å få meir info, kan du ikkje starte ein ny tråd og fortelle oss om rommet, samt legge ut bilder av prosessen viss du har

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av naist
    dersom du vil vite mer om mitt rom/løsninger ta gjerne kontakt.
    Ja, det kunne vært interessant å få vite mer om ditt rom.

1 .Plasseringen av sofa (evt. stoler) har jeg også vurdert, men p.g.a. kort avstand frem til lerret tror jeg det blir best å ha dem lengst mulig bak.

2. Når det gjelder forslaget ditt til lydisolering, blir det nok for omstendelig for mitt tilfelle. Dette er en del av en kjellerstue, derav den store døråpningen. Jeg er klar over at det langt fra blir lydtett opp mot etasjen over, men regner med at isolasjonsplatene demper litt. (Disse platene skal forøvrig brukes i hele kjellerstua).
    Ellers så blir nok taket (dessverre) malt i en lys farge, mens veggen bak lerretet kan males litt mørkere.

3. Og jeg vurderer å bruke uplights på veggen - muligens i tillegg til spotlight i taket.

4. Hva mener du med filtrert luftinntak i rommet? I utgangspunktet har jeg 3 ventiler og et smalt vindu i kjellerstuen. 2 av ventilene er i kinodelen.

5. Forsterkeren hadde jeg tenkt plassert framme under lerretet. Men jeg er takknemlig for forslaget ditt, og skal vurdere det grundig.

6. Dette med rør er jeg veldig usikker på. Spesielt lurer jeg på hvor jeg skal legge kabel til projektor. Jeg er ikke særlig praktisk anlagt, dessverre. :cry:

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg tatt bilder mot den lille delen av kjellerstua som skal bli hjemmekino. Endelig ryddet.
    Jeg har nå bestemt med for ikke å gjøre noe som helst med taket (lydisolasjon).

Hmmm. Jeg finner ikke ut hvordan jeg kan få lagt inn bilder i denne kategorien. Virker tydeligvis ikke på samme måten som jeg gjorde i mitt første innlegg.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er bilder av utgangspunktet mitt.
    Lerretet skal komme på den panelte veggen (huntonitt-platen som står inntil har ikke noe med kinorommet å gjøre).

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jobben med å få opp bunnsvill/toppsvill og stendere er i gang....

Side 1 av 11 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •