Oban's lille kjeller-kino - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 213
    Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Betryggende å høre, naist.
    Og det skal brukes spikes. Jeg har også lyst på steinplater under høyttalerne, men det er mye som skal på plass før det.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oban
    Betryggende å høre, naist.
    Og det skal brukes spikes. Jeg har også lyst på steinplater under høyttalerne, men det er mye som skal på plass før det.
    Ta med deg et par betongheller fra maxbo neste gang du er innom; koster vel 23,- / stk mener jeg å huske Så tar du med et par ligge/sitte underlag fra claesern eller tilsvarende og du har en finfin dempeplate til en billig penge .

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av naist
    Men i og med at du har panel kan du kanskje like gjerne bare kjøpe blindlokk der du skrur - husk å forbore - festeramma rett fast i veggen og deretter setter på ytterramme og blindlokk.

Deretter vil det enkleste være å lage hull i blindlokket akkurat stort nok til at ledningen kommer gjennom og rett opp til høyttaleren. Noen liker å bruke audiokontakter, men i og med at du skal ha høyttaleren rett utenfor er vel ikke det interessant.
    Dette blindlokket er vel heller ikke så dumt? Kan kanskje moddes slik at du ikke trenger ramma heller?

Edit: Fant denne som kanskje kan brukes helt alene... Verdt forsøket?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips, Zulu.

Jeg fortalte en kjenning (som riktignok ikke er lyd & bilde-kjenner) om mine kjemmekino-planer, og ble litt usikker da han sa at han hadde hørt at man må være forsiktig med store høyttalere i små rom.
    Riktignok har jeg ikke de største høyttalerne, men jeg har planer om gulvstående høyttalere både foran og bak. Og rommet er ganske lite (3.04 x 3.75).
    Noen som har kommentarer til det?
    Hmmm, han har vel ret, men der er ikke mange der tænker på dette, heller ikke jeg med mine "køleskab". Nu er "store højttalere" jo et vidt begreb, men det er jo kendt at med små monitorer får man langt bedre perspektiv. JM Lab Sib & Cub var vist nævnt her, og det er en meget god lille sag. I det nye Lyd og Bilde opererer man nu med anbefaling af rum størrelse ved højttaler tests og det er jo noget der ellers var helt i glemmebogen. Vi køber de højttalere vi bedst kan lide, nogen for udseendets skyld også egentlig, en hjemmetest er ikke altid mulig, her ville man jo umiddelbart kunne konstatere om man har valgt ret og om højttaleren kobler til rummet som den skal. Med rummets størrelse vokser også kravet til watt fra forstærkeren, jeg ville ønske jeg kunne prøve mine IMF i et 40 kvm stort rum, det må være suverænt. Skulle jeg have valgt idag ville jeg nok have valgt SystemAudio, JM Lab eller Dynaudio...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har i kveld kjørt gjennom DVE fra JKP og dette med høyttalerstørrelse og -plassering ble behørig gjennomgått.

Konklusjonen var at man bør unngå å ha gulvstående høyttalere bak, dersom man skal se film sammen med en eller flere andre personer.

Med 2 sidemonterte og 2 bak (alle over ørehøyde) så vil lydbildet bakfra være bedre tilpasset alle personene.

Bare nevner det...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nemlig, jeg har nu ikke tenkt at lave mit system om, det bliver "primært" brugt til stereo, men, alt taget i betragtning, placeringsvanskeligheder, rummets størrelse osv. osv., så har jeg ihvertfald et eksempel der IKKE skal følges såfremt der skal være bedst mulig surround lyd. Med en trappe dér, et langt vindue dér, et hjørne dér og to dører bliver der kompromisser, men ikke større end det kan klares med et glas rødvin, he-he. Sidder jeg i venstre stol hører jeg knapt højre surround højttaler, men ikay, nu er jeg heller ikke færdig med opstilling, har en test fase nu. Jeg ville vælge små højttalere som surround bag, sammen med en sub bag, men, så er man blevet så klog.....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De lokkene 'Roffe fant var ganske fine for det bruket, men tanken min var at dersom Oban kjører Elko eller Norwesco sitt system, vil kanske det se penere ut. Men for all del - de andre lokkene vil nok bygge et par millimeter mindre, noe som kan være kritisk i enkelte tilfeller.

Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Konklusjonen var at man bør unngå å ha gulvstående høyttalere bak, dersom man skal se film sammen med en eller flere andre personer.

Med 2 sidemonterte og 2 bak (alle over ørehøyde) så vil lydbildet bakfra være bedre tilpasset alle personene.
    Det er vel det vi har vært enige om hele tiden, men det var fint at du tok deg tid til å teste. Har ikke forsøkt med DVD audio/SACD, der gulvstående bak visstnok skal være det beste, men så er jeg ikke så veldig interessert i flerkanalsmusikk heller - i det minste foreløpig.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er første gang jeg legger høyttalerkabler skjult i veggene. Bruker dere noen form for deksel der hvor rør og kabel kommer ut av veggen, eller simpelten bare slik som bildet viser?
    Russound har utrolig mange bra produkter til dette. Jeg trakk rør under bygging i 2001, men har ikke benyttet dem før i år, og da med Platemates (m/banankoblinger) fra Russound. NCMS fører disse i Norge - last ned Platemate-katalogen HER og ta en titt. Det kan absolutt anbefales!

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange gode innspill.

Jeg ser at Tiger og naist anbefaler alle 4 bakhøyttalere over ørehøyde, spesielt hvis flere personer skal kunne benytte kinoen. Jeg er fortsatt i tvil på hvor jeg skal plassere disse hos meg, fordi jeg nå også ser fordeler med å ha alle bak oppe på veggen. Med å plassere surroundhøyttalerne på veggen, i samme høyde som bakre senter, ville det også bli bedre sitteplass i bredden. Litt gøy å ha plass til litt flere en sjelden gang, selv om rommet er lite.
    Da er problemene at jeg må lage et skille i gardinene slik at den ene surroundhøyttaleren får åpning. Og den andre må plasseres enten inni bokhylla, eller ved å lage en falsk vegg inni en av hylleåpningene slik at høyttaleren kommer lenger ut av hylla.
    Jeg tar gjerne imot synspunkter på dette.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers er jeg frustrert over installasjon av sentralstøvsugeren. Vi ble lovet kanskje tirsdag, mest sannsynlig onsdag. Ingen intallatør kom. Torsdag gikk også og vi ringte og etterlyste fordi vi skulle ha tømmermann i helgen, og veggen burde være klar til å paneles. Støvsugerinstallatøren skulle da komme på fredag. Klokken 13.00 på fredag ettermiddag dukket han opp, og virket usikker og forvirret (ville at vi skulle kontakte tømrerfirmaet som bygde huset for 13 år siden for å vite hvor bjelkene gikk, selv om sponplatene med spikermerker var synlige). Og han hadde ikke noe bor til å gå gjennom murveggen med (jeg hadde informert om at det var kjeller med murvegg). Utløpet er tenkt å gå inni "lerretveggen", og ut gjennom murveggen på venstre sidevegg (sett fra kinosetet). Han ville heller bruke en ventil som var litt ut på veggen, noe som medfører 2 ekstra bend. Halvveis i monteringen tok han helg. Jeg har i dag kontaktet firmaet om dette, og og fått beskjed om at det er et problem å bore seg gjennom betongvegg. De måtte da enten få noen til å søylebore, eller evt. kjøpe ny bor til firmaet. Jeg har nå sagt at de kan bruke ventil-løsningen, slik at det ikke blir så dyrt og problematisk. Irriterende, når alt ifølge firmaet var så enkelt og problemfritt når vi vurderte støvsuger. Faktisk var det boringen gjennom muren som var grunnen til at jeg bestemte meg for ikke å gjøre jobben selv.
    Og på toppen av det hele blir min kone skjelt ut av installatøren da han kom i dag tidlig.
    Måtte bare få ut litt frustrasjon. :evil:

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja disse installatørene har det med å buse ut når det er bare fruene som er hjemme i huset de skal montere i.
    Samme har skjedd hjemme til meg. Jeg var hjemme første gang elektrikeren kom og da var han ok å prate med. Og alle løsninger var helt grei.
    Da han kom tilbake neste gang var bare samboer hjemme og da var han dritsur og kjeftet og styrte.
    Sa at løsningene var håpløs og vanskelig.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...å ha alle bak oppe på veggen...
    Dersom du tenker på å montere [u]alle 4 bakhøyttalerne på bakveggen/u], og ikke benytte sideveggene, så fraråder jeg det på det sterkeste. Har prøvd dette selv, og lydbildet forringes sett i forhold til å ha 2 på sideveggene og 2 på bakveggen.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg har bare ordlagt meg litt uklart. Det blir bare de to bakre senterhøyttalerne på bakveggen. Surroundhøyttalerne blir enten gulvstående i hjørnene eller veggmonterte bakerst på sidevegger.
    Forøvrig så har vel Arendal alle sine 4 bakhøyttalere på bakveggen, og til og med under ørehøyde så vidt jeg kan bedømme ut fra bildene. Og det har vært masse godord om lyden der i huset, så det er tydeligvis fullt mulig å få bra resultater selv om man ikke følger Dolby's anbefalinger fullt ut.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både og. Hi-Fil har ymtet frempå i en annen tråd at bildet i Arendals hjemmekino er superb, men at lyden har et forbedringspotensiale pga. plasseringen av de 4 bakhøyttalerne.

Men, jøss, lyden er nok særdeles akseptabel likevel.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen Oban!
    Ser du sliter med inkompetente servicefolk. Det er dessverre ikke uvanlig i og med den harde konkuransen. Men det å kjefte ut en kunde er utilgivelig, noe enhver selger/installatør burde vite. Hadde noen gjort det hjemme hos meg hadde jeg hevet kjøpet tvert. Nok om det.

Betongboring er det nok av firmaer som tar seg av. De har utstyr til det meste, men helst bør du ha en yttervegg eller et rom som kan ta litt vann. Rigging av plast etc. for å nngå søl er ikke noe problem, men det tar tid og tid er penger. Rett før gjennombruddet skrur de av vannet for å unngå søl på baksiden. Sammen med litt tildekning på andre siden elimineres søl der og. Har drevet med det før i tiden. Det er vel ikke en aktuell problemstilling lenger.

Når det gjelder høyttalerene hos Arendal, så legg merke til at de er montert et stykke under ørehøyde, noe som igjen gjør lyden mer diffus. Og som jeg har sagt tidligere er den helt ypperlig hos ham - bare spør gutta fra DVD & Hjemmekino.

mvh
    Naist

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, nå er hvertfall støvsugeren installert. Det ble utført en elendig jobb etter mitt syn, men jeg har lagt saken død nå. Måtte ta meg en tur og snakke med dem i går, da regningen kom på 1000 kr. mer enn avtalt.
    Og boringen kunne de ikke gjøre, men jeg ble overtalt til å gå med på løsningen med å bruke ventilen. Dermed 3 bend ekstra og en "utløpsklaff" som henger og slenger på utsiden av ventilen.
    Vi ble enige om at jeg "bare" skulle betale avtalt pris, men jeg er likevel svært skuffet over firmaets manglende ansvar. Ville heller betalt noen tusen mer og fått et skikkelig håndverk. Men grunnet tidspress (har allerede bestilt andre fagfolk), ble det slik det ble.
    Her er vedlagt et bilde av "lerretveggen" etter at støvsugerinstallatøren hadde vært der på mandag. Samme veggen ble senere samme dag panelt ferdig.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men utløpsklaff må du jo ha uansett.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Men utløpsklaff må du jo ha uansett.
    Ja, selvfølgelig. Men den burde bli skrudd fast i noe. Hos meg er den øvre skruen skrudd inn i blikket på "sjalusiet" ytterst på ventilen. Den nedre skruen står helt løst fordi det bare en noe syltynn netting å skru i. Derfor er ikke denne klaffen festet skikkelig, og det ser etter min mening lite profft ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er eksempel på høyttaleruttak i veggen: