Oban's lille kjeller-kino - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 213
    Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis jeg forstår deg rett, mener du noe slikt :

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig plassert.

Alternativ B er selvsagt rett. Naist sa alternativ A, men mener tydeligvis B.

Har samme høyttalerkonfigurasjon selv, og sidehøyttalerne skal, som naist sier, plasseres over lytteposisjon og skal plasseres på siden, eller svakt bak, ørene.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Riktig plassert.

Alternativ B er selvsagt rett. Naist sa alternativ A, men mener tydeligvis B.
    Som jeg også trodde.
    Dette medfører kanskje litt endringer på trekkerørene som er lagt, men i utgangspunktet hadde jeg tenkt å ha 5.1 med muligheter for å utvide til 7.1.

Jeg fikk tatt et par bilder av rommet i kveld :

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trenger absolutt forslag til høyttalerplassering bak.
    Siden vi snart skal sette opp panel på kinorommet, vil jeg gjerne ha trukket rør der hvor høyttalerne skal være for best mulig å unngå synlige kabler på gulv og vegger.
    Per i dag har jeg gulvstående fronthøyttalere, senter og sub. Jeg har store planer om å kjøpe ny receiver som støtter 7.1 oppsett. Jeg foretrekker også å holde meg til JMlab-høyttalere i Calvados-finish.

Så til høyttaler-oppsettet bak :
    Bør jeg kjøpe nok et par gulvstående høyttalere som plasseres i hvert bakhjørne, pekende forover. Og et par mindre som henges over hodehøyde litt inn på hver side av bakvegg.
    Eller kanskje heller kjøpe 4 like høyttalere for veggmontering, som henges på bakveggen over hodehøyde.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mye grubling på dette i dag, ligger det nå an til at jeg plasserer en gulvstående høyttaler i hvert av de bakre hjørnene. I tillegg legger jeg klar rør til plassering av to veggmonterte høyttalere ca. 1.8m oppe på bakveggen med ca. 1.8m avstand fra hverandre.
    Bildet er tatt mot bakveggen. Alu-krakken er plassert hvor jeg tenker "sweet spot" vil bli, og stikket oppe på veggen er sentrert i forhold til lerret og høyttaleroppsett.
    Høres dette fornuftig ut???

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg legger jeg klar rør til plassering av to veggmonterte høyttalere ca. 1.8m oppe på bakveggen...
    Mener du med det at du klargjør for 2 høyttalere bak, men ikke vil gå for 7.1 ennå?

180 cm er høyt, men avhenger selvsagt av spredningen til de 2 høyttalerne.

"Normalt" er vel ørene 90-100 cm over gulvet i en "normal" sofa og personer med "normal" overkropp. 80-90cm over ørene i et såpass smalt rom blir mye.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill, Tiger.
    Ja, jeg er ikke sikker på hvor mye som er igjen av budsjettet etter innredning av en hel kjelleretasje, så jeg må muligens vente med å kjøpe inn de to bakre senterhøyttalerne. Derfor 5.1 oppsett, men klargjort for 7.1.
    Men for tiden endrer jeg planer fra dag til dag.

Og det er kanskje for høyt med 1.8m. Jeg kom også fram til at ørene kommer ca. 1m over gulvhøyde. Høres 1.6m bedre ut.
    Rommet er smalt, ja. Når jeg trekker fra 30cm bokhylle på den ene langveggen, har jeg bare 3.04m igjen av bredden

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes ikke rommet er for smalt, men avstanden fra veggen der du har høyttaleren og til sofaen avgjør hvor stort spredningsfeltet til høyttaleren er når det treffer deg.

Poenget mitt er at lyden bak skal være litt diffus, men man må unngå at ørene og spredningsfeltet er laaaangt fra hverandre.

Som du ser er det mange faktorer her. :roll:

Jeg endte med å montere dem for høyt (180cm) og måtte senke dem til (140-145cm). Skissen nedenfor er kun ment som illustrasjon.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at du også har bedre avstand fra sitteplass til bakvegg enn jeg vil få, Tiger. Dermed er det kanskje enda mer kritisk hos meg at høyttalerne har riktig (lav nok) høyde. Jeg tror at jeg tar dine erfaringer til etteretning, og plasserer rørene i 1.4m høyde.

Jeg vet ikke riktig hvilke høyttalere jeg bør bruke bak på veggen. Jeg har veldig lyst på et par JMlab Cobalt SR800S. Et adskillig billigere alternativ er jo å kjøpe to JMlab SIB.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har visst ikke fulgt helt med her. Det er ikke noe poeng i å ha høyttalerne for lavt. Slik du tegnet plassering etter min feilguiding med alt A og B var riktig, men som sagt bør høyden være ca. 0.5 meter over ørehøyde.

I mitt tilfelle medførte dette at høyttalerne mer eller mindre "forsvant" i lydbildet, slik at en mer følte enn hørte lyden.
    Dette er en smakssak, men da jeg hadde 602 høyttalerne på siden bak i ca 110 cm høyde virket de veldig dominerende til tider og en hørte godt nøyaktig hvilken høyttaler lyden kom fra. Det er vel ikke meningen?

Nå har jeg satt 602 opp bakerst og 600 høyttalerne på siden alle med toppen på rundt 178 cm og bunnen da på ca. 150 cm for 600 og 130 cm for 602. Så dersom du monterer uttakene ca. 140 cm opp på veggen så blir ikke store ledningstubben synlig. Alt ettersom hvor store høyttalerene er.

Et annet spørsmål kan kanskje være hvorfor 602 bakerst og ikke 600 i og med at 602 er en bedre høyttaler. Først var det en tilfeldighet fordi jeg trengte plassen under høyttalerene, etterpå viste det seg at 602 med ca. 1 meters spredning bak gjorde en formidabelt (i mine ører) bedre jobb uten at jeg egentlig savner de på sidene. De integrerte fullt og helt med resten av oppsettet og "forsvant" inn i lydbildet. Nå har jeg da også satt et ganske høyt nivå -100 Hz- for delefilteret i forsterkeren slik at det egentlig er bare fronthøyttalerene (som tro det eller ei er de mest lettdrevne i anlegget pga. innebygget forsterker) som mottar fullfrekvenssignal. Men nå har jeg sporet av nok. Poenget var at du kan gjerne ha større høyttalere bakerst enn på sidene uten at lyden trenger å lide. Faktisk kan det virke positivt.

mvh
    naist

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte helt å gratulere med hvor fint du har gjort det. det ser virkelig ut til å ordne seg for deg. Skal bli spennende å se sluttresultatet.

mvh
    Naist

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av naist
    Glemte helt å gratulere med hvor fint du har gjort det. det ser virkelig ut til å ordne seg for deg. Skal bli spennende å se sluttresultatet.

mvh
    Naist
    Takk for oppmuntringen.

Vel, dette med plassering av rør for kabler er kanskje ikke allverdens viktig, men hvis jeg klarer å plassere den slik at jeg er fornøyd når høyttalerne er på plass, så er mye gjort. Og det er riktig at det ikke gjør så mye om det vises 10-15cm kabel under hver bakre senterhøyttaler, men jeg vil helst prøve å unngå det.
    Uansett er har jeg vært ganske forvirret med tanke på høyttalerplassering, men jeg begynner å få en oppfatning av hva som blir mest praktisk hos meg.
    Med bokhylle på den ene sideveggen, og gardiner langs den andre, passer det nok best med gulvstående suroundhøyttalere. Og siden jeg har lite med plass bak sofaen, vil det bli mest praktisk ved veggmonterte høyttalere bak.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en god tegning av rommet og plassering. Uansett er det jo greit å ha en startplassering av høyttalerene. Det er først når rommet er en realitet at du virkelig oppdager hvor alt passer/ikke passer.

Her er en passende side fra Dolby angående høyttalerplassering dersom du er interessert.

http://www.dolby.com/Consumer/HomeEntertainment/Setup/

mvh
    Naist

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv lagt denne til grunn i min hjemmekino, og synes det fungerer.

Skal bli spennende å følge deg videre i prosjektet, Oban.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var rørene til bakre senter- og surroundhøyttalerkablene endret på. Senter bak endte opp i en høyde på 1.5m fra golvet, og med 1m avstand fra hverandre.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt mer panel på veggene :

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er første gang jeg legger høyttalerkabler skjult i veggene. Bruker dere noen form for deksel der hvor rør og kabel kommer ut av veggen, eller simpelten bare slik som bildet viser?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt innfellingsbokser beregnet på lysbrytere. På de har jeg brukt Speakon kontakter.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips, Zulu.

Jeg fortalte en kjenning (som riktignok ikke er lyd & bilde-kjenner) om mine kjemmekino-planer, og ble litt usikker da han sa at han hadde hørt at man må være forsiktig med store høyttalere i små rom.
    Riktignok har jeg ikke de største høyttalerne, men jeg har planer om gulvstående høyttalere både foran og bak. Og rommet er ganske lite (3.04 x 3.75).
    Noen som har kommentarer til det?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok det skal gå greit Oban.
    Bare husk å sette de på spikes. Ikke le av meg, men jeg hadde faktisk ikke gjort det på de store høyttalerene mine og var plaget av for mye ukontrollert bass -det kunne jo aldri bety så mye. Satt på spikes og vips var forplantningsbassen var vekk og alt så mye bedre.

Mitt rom er jo omtrent like stort som ditt.

Når det gjelder problemet ditt med koblingspunktene gjorde jeg det samme som ble nevnt av Zulu, jeg satte inn vanlige dype bokser. Det finnes noe som kalles tabbebokser som du lett kan felle inn og koble røret til. Disse vil fungere utmerket.

Men i og med at du har panel kan du kanskje like gjerne bare kjøpe blindlokk der du skrur - husk å forbore - festeramma rett fast i veggen og deretter setter på ytterramme og blindlokk.

Deretter vil det enkleste være å lage hull i blindlokket akkurat stort nok til at ledningen kommer gjennom og rett opp til høyttaleren. Noen liker å bruke audiokontakter, men i og med at du skal ha høyttaleren rett utenfor er vel ikke det interessant.

mvh
    Naist

Side 4 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •