Oban's lille kjeller-kino - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 213
    Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg tenkte også jeg skulle vise et eksempel på at særdeles ujevne betongvegger har stjålet flere cm av rommene i kjelleren. Lurer på hva dem som satte opp grunnmuren min hadde fått i seg? :wink:

Eksempelet på bildet er ikke tatt fra kinorommet. Dette viser nok det mest ekstreme, men det var mer eller mindre skjeivt over alt. :evil:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egeninnsats er en fin ting :twisted: !
    Du skulle sett gulvet mitt. Det tok litt tid å få fikset det.

Fint å høre at du heller ikke inngår kompromisser bare fordi veggen var kledt fra før, jeg er sikker på du vil bli mer fornøyd med sluttresultatet.

Skal straks legge inn bilder fra hjemmekinoen min, bare litt uflaks at jeg glemte å ta bilder mens den var oppe. Holder for tiden på med noen små endringer og har derfor fjernet nesten alt derfra.

mvh
    Naist

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av naist
    Egeninnsats er en fin ting :twisted: !
    Du skulle sett gulvet mitt. Det tok litt tid å få fikset det.
    Det er dessverre ikke et resultat av egeninnsats. Jeg betalte et firma for å sette opp grunnmuren.

Skal straks legge inn bilder fra hjemmekinoen min, bare litt uflaks at jeg glemte å ta bilder mens den var oppe. Holder for tiden på med noen små endringer og har derfor fjernet nesten alt derfra.
    Er det hjemmekinoen du nesten har fjernet alt fra? I så fall - hvilke endringer gjør du nå, etter at den var ferdig? Du har utvilsomt et godt gjennomtenkt og fleksibelt kinorom ut fra de opplysningene jeg har fått.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skrider sakte framover. Nå har elektrikeren gjort seg ferdig i første omgang. Bildet viser også at panelen er revet fra kinoveggen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så kjempefint ut det her.

To dumme spørsmål:
    1. Skal du ha varmekabler? Dersom ikke er det lurt å legge to rør ned dersom du skulle ombestemme deg senere.
    2. Skal du ha noen stikk på langveggene? Ikke et must, men kjekt å ha.

Utenom det kan jeg på det varmeste anbefale et uttak i armhøyde f.eks. under lysbryterene i inngangspartiet. Veldig kjekt når en skal støvsuge, dersom du da ikke har sentralstøvsuger.
    Forresten har du lagt opp punkter for uttak til høyttalere?
    Jada, jeg vet at jeg er veldig nysgjerrig, men det er alltid spennende med prosjekter under utvikling.

Som du kanskje ser under "Cinema Paradiso, neppe, men den er nå min - Reconstructed" i Utstyrsforumet så blir jeg ikke helt ferdig med rommet mitt heller. Jeg har hatt det i bruk en 3-4 måneders tid, men nå ville jeg fullføre det, noe som var lettere sagt enn gjort i og med at jeg måtte bære alt ut av rommet pga. støv.

mvh
    Naist

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svar til naist :
    1. Jeg la ned varmekabler i alle rom i kjelleren (bortsett fra matbod), da huset ble bygget i 1991. Er glad for det i dag.

2. Det er ingen stikk på venstre langvegg, sett mot "lerretveggen". Der skal det settes opp en bokhylle langs hele veggen. Det kommer et stikk nede ved golvet på venstre side av åpningen inn til kinodelen av loftstua. Nedenfor de hvite boksene for dimmere som viser tydelig foran til venstre på bildet. Ellers er det 4 doble stikk "under lerretet", og et stikk oppunder taket på motsatt vegg for projektor.
    Jeg har valgt å plassere stikket nede ved golvet fordi jeg synes det er en litt mer diskret plassering enn midt på veggen. Så får jeg heller bøye meg de gangene jeg plugger i støvsugerkontakten. :wink:

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og plutselig så er jeg visstnok blitt "ekspert" her på forumet. Meget flatterende tittel, men akk så langt fra sannheten - dessverre.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer!

Ser spennende ut det prosjektet Oban. Jeg har et tilsvarende rom jeg har lyst til å jobbe litt med, men økonomien har ikke lyst riktig ennå.

Skal du ha dør til rommet bør du lage et lite påbygg i åpningen slik at veggen ikke blir plan.

Fyll bokhylla med så mye bøker som mulig.

Trekk sofaen minst 30-40 cm ut fra bakveggen for å ungå boombass og for å få bedre perspektiv i lyden.

Demping er mest effektivt på gulvet, på veggene og i taket der du får tidlige refleksjoner. Det vil i utgangspunktet si midt mellom deg og høyttalerne. Det samme gjelder midt mellom høyttalerne bak lerrettet, og midt på bakveggen. Hjørner er også en fordel å dempe da disse kan lagre en del energi.

Gleder meg til å se resultatet!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akk ja Oban!
    Det var hyggelig med tittelen og enda hyggeligere å se at du ikke ser ned på oss andre stakkarer på de lavere nivåene.

Smart av deg å legge ned varmekabler med en gang, skulle ønske flere hadde vært like flinke.

Rommet blir sikkert kjempebra, det aller viktigste er jo at tingene blir slik du og ingen andre vil ha de. Det skal bli gøy å se når du har fått kledd alt.

mvh
    Naist

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, dette innlegget ble så langt at det burde nesten bli delt ut tålmodighetspris til de få som gidder å lese det. :wink:

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Skal du ha dør til rommet bør du lage et lite påbygg i åpningen slik at veggen ikke blir plan.
    Ikke dør, men planen er å ha tunge gardiner som kan trekkes for den store åpningen. Bra for både lyd og lys.

Fyll bokhylla med så mye bøker som mulig.
    Takk for tipset. Det skal nok gå bra. Jeg har en meget leseglad kone, som lenge har ytret ønske om å få en bedre plass å samle bøker på. Så det blir å slå to fluer i en smekk. Hadde også tenkt å bruke en mindre del av hylla til DVD'er.

Trekk sofaen minst 30-40 cm ut fra bakveggen for å ungå boombass og for å få bedre perspektiv i lyden.
    Dette er et tips som jeg har fått før (naist), og som jeg helt klart vurderer. I utgangspunktet synes jeg at rommet er i korteste laget, og hadde tenkt å plassere sofaen (evt. stoler) helt inntil bakvegg. Nå er jeg på glid til å endre på dette.

Demping er mest effektivt på gulvet, på veggene og i taket der du får tidlige refleksjoner. Det vil i utgangspunktet si midt mellom deg og høyttalerne. Det samme gjelder midt mellom høyttalerne bak lerrettet, og midt på bakveggen.
    Vi har planlagt parkett på golvet. I kinodelen vil jeg nok legge et teppe mellom sofa og lerret/komponentmøbel. Noe demping i taket blir det nok ikke (low WAF). Jeg har tenkt å ha lerret helt inntil veggen, slik at fronthøyttalerne på hver side kommer litt foran dette. Senterhøyttaleren er tenkt plassert på et møbel under (og foran) lerret.
    Forøvrig er det for tiden en forferdelig skarp gjenklang i rommet, noe jeg håper er normalt i et umøblert rom med nakne vegger (fortsatt bare glava) og glatt betonggolv.

Hjørner er også en fordel å dempe da disse kan lagre en del energi.
    Kan du utdype litt her? Forslag?
    I utgangspunktet har jeg planer om å kun ha (nye?) golvstående frontøyttalere i de fremre hjørnene. Bak vurderer jeg å flytte mine JMlab 725 (golvstående) i hvert sitt hjørne, og på en eller annen måte løfte dem opp slik at diskanten kommer omtrent i ørehøyde.
    Jeg er veldig interessert i kommentarer til dette forslaget.

Akk ja Oban!
    Det var hyggelig med tittelen og enda hyggeligere å se at du ikke ser ned på oss andre stakkarer på de lavere nivåene.
    Jeg har nok over et års fartstid her på forumet (leste en god periode før jeg ble medlem), og vet veldig godt at det finnes svært kompetente folk over hele spekteret med tanke på antall innlegg. På samme måte finnes det også medlemmer med mange innlegg, som ikke har like gode kunnskaper som tittelen gir inntrykk av. Jeg tilhører nok dessverre den siste kategorien, og prøver derfor å holde meg borte fra f.eks. tekniske diskusjoner, og heller bidra der hvor jeg kan ha noe fornuftig å komme med.

Det skal bli gøy å se når du har fått kledd alt.
    Ja, det ser også jeg veldig fram til. Akkurat nå går det dessverre svært seint. Både fordi vi har hatt det travelt med andre ting, og fordi vi venter på fagfolk/materiale.
    I tillegg har jeg fått for meg at en varmepumpe kunne være meget bra i en kjellerstue hvor vi før det ble innredet har vært plaget av fuktlukt i klær og annet som har vært lagret. I kjellerstuen er det nå bare et smalt vindu og 3 ventiler. Dermed kan vi få bedre kontroll over luftsirkulasjon og temperatur.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjørner er også en fordel å dempe da disse kan lagre en del energi.
    Et tips som kan følges med litt "ekstrautstyr"-justeringer kan være Biddas belysning i hjørnene (se de første bildene under http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=6274 ).

Dersom du benytter deg av litt brede "planker" kledd med isolerende materiale og kledd med gardinstoff på fremsiden, og lysrør med lysdemping bak (lysrør = lav varmeutvikling) vil du kunne styrke opplevet sortnivå + oppnå en viss lyddemping av hjørnene :idea:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig filmklipp Tiger!

Ellers er det med hjørnedemping gjerne en frekvenstansformering. Altså man bruker tunge materialer som plasseres i ruller i hjørnet. Dette senker etterklangstiden i rommet, jevner ut frekvensspekteret og bedrer bassgjengivelsen noe. Test med noen sammenrullede tepper. Ta det tyngste du kan finne. Sett dem rett opp og ned i hjørnene.

Dersom du skal droppe tak og veggdemping bør du velge høyttalere med D'Appolitto-konfigurasjon og bånddiskant. Årsaken er at disse må et godt stykke nedover i mellomtonen før de sprer noe serlig opp og ned. Demp gjerne veggene med knyttede tepper eller liknende om du finner det passende. Vil du ikke ha hyttepreg så kan du jo velge helsorte. Demping bak lerrettet er heller ikke så dumt. Effekten av denne avhenger en del av lerrettets egenskaper rent lydmessig. Veggen bak hodene er også svært kritisk. Demp denne med tilsvarende matter om du har mulighet.

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til og bli et meget fint kinorom dette! Godt jobbet.... Ser ut til og bli veldig bra!

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir nok ikke så lett.
    Jeg kan saktens teste med en tepperull i hjørnene, men det blir nok ikke aktuelt å plassere noen tunge ruller i hjørnene permanent (WAF igjen).
    Demping bak lerret kan om det har stor effekt være aktuelt, men mest sannsynlig blir den veggen kun prydet av lerret, hifi-møbel, høyttalere og to uplights på veggen.
    Sideveggene regner jeg med får bra lyd-demping (henhv. bokhylle og gardiner). Bakveggen har jeg selvfølgelig muligheter for å plassere et veggteppe på, men tviler på at det blir særlig bra akseptert av W'en i WAF.

Når det gjelder Biddas løsning på belysning, fungerer det tydeligvis fint hos ham. Jeg vurderte en stund noe tilsvarende hos meg, men endte opp med at det ikke ville bli så bra. Først og fremst fordi jeg vil få denne bokhylla på venstre sidevegg som gjør at jeg ikke får et ordentlig hjørne mot framveggen. Videre var ikke kona særlig interessert i å ha lys i hjørnene, men heller litt ut på veggen.

Kinodelen blir egentlig en kompromissløsning, der jeg benytter meg av de tips og triks som er praktisk mulige for at det skal bli et brukbart kinorom samtidig som det skal tilfredstille min kones ønske om at det estetisk skal gli fint sammen med resten av kjellerstua. Både det "optimale hjemmekinorommet" og den "stilige kjellerstua" må vike litt for hverandre. Derfor tar jeg mot alle råd jeg får med stor takknemlighet, selv om jeg nok ikke alltid er i stand til å etterfølge disse.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En større stoffsofa (ikke skinn) MÅ jo dempe bra og kunne sies å være W-ennlig.

Gleder meg til å se fremdriften i hele projektet underveis.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har faktisk en stoffsofa stående på garasjeloftet som jeg sikkert kommer til å bruke i begynnelsen. Arvegods - en skikkelig "bestemorsofa" i gulgrønn velur. Ikke så stor, men så er ikke bredden i rommet noe å skryte av heller, da.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal organisere høyttalere i kinorommet. Jeg har i dag et par JMlab Chorus 725 som jeg bruker til fronth. i stua, en JMlab Chorus CC700 senterh. og en JMlab Cobalt SW800 subwoofer. Alle disse har jeg i utgangspunktet tenkt å flytte ned i kinorommet når dette blir ferdig.

Så kommer alternativene :
    1) Kjøpe to mindre bakhøyttalere f.eks Chorus S (705/706/707) eller Cobalt SR800S . Samme oppsett framme som før.
    2) Kjøpe et par nye fronter, f.eks. Chorus 716S , og flytte de "gamle" gulvstående frontene bak.

Begge er tenkt 5.1 med muligheter for å bygge ut til 7.1 på sikt.

Har du et tredje alternativ, så er jeg meget interessert i å få tips og kommentarer. Det er ennå god tid til å gjøre endringer i planene.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vært en pinsehelg med nydelig vær - og jeg har jobbet i kjelleren fra 08.00 - 22.00 søndag og mandag. Ble ikke solbrent, iallefall. :wink:
    Det går stadig framover - om enn seint. For det meste har det blitt jobbet med andre ting enn kinorommet (gipset og klargjort badet for fliselegging), men nå har vi begynt å sette opp panel i kjellerstua. Bilde(r) kommer etter hvert, for denne "kontorkroppen" var ikke i stand til noe som helst etter at verktøyet ble ryddet på plass i går kveld.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer forresten på hvor sidehøyttalerne i et 7.1-oppsett skal plasseres. Bør de være på sideveggen, midt mellom lytteposisjon og fronthøytt.(alt.a) eller bør de være på sideveggen ved lytteposisjon (alt.b)?

Se forenklede skisser som viser sofa, lerret, front-og surroundhøyt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativ B (rettet i ettertid fra A) absolutt. De to senter bak (egentlig er det jo bare en kanal splittet i to) kan stå ca 1/3 av rombredden fra hver side som et startpunkt - de skal gjerne ha ca. 1m imellom seg etter min erfaring.
    Sidehøyttalerene bør stå ca en halv meter over ørehøyde og rett i bakkant av sitteposisjonen.
    Se på denne hjemmesiden http://www.home-theater-acoustics.com/pages/1/index.htm for mer info.

mvh
    Naist

Side 3 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •