Hjemmekinohule v.2 - Gulv støpt, snekker i gang!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Hjemmekinohule v.2 - Gulv støpt, snekker i gang!

Heisann, da var det på tide med et nytt hjemmekinorom (og tilbygg på huset...)

Har "selvsagt" lest hele tråden til RuneW, og diverse andre informative skriverier her på forumet. Jeg skal ikke late som mine handyman-egenskaper er noe i nærheten av de flinke folkene her - men håper en kombinasjon av innleid snekker og mine egne 12 tommeltotter skal klare brasene. I tillegg hjar jeg tatt kontakt med Bjørn Erik i Norcin, da jeg gjerne vil ha en erfaren guide underveis.

Vi overtok huset sent i fjor, medfølgende en byggetillatelse til en utvidelse på ca 20kvm - noe som passer perfekt siden vi trenger et soverom til og litt større gang. Det var ikke noen rom som egnet seg for hjemmekino, men en kjapp telefon til kommunen avslørte at det var lov å bygge kjeller under tilbygget... Det blir med andre ord et rom i kjeller på ca 20kvm.

Rommet er tenkt brukt primært til kino, men etterhvert som den nye sjefen i huset vokser opp (6mnd nå...), vil rommet også måtte fungere som avlastningsrom for voksne og barn med mulighet for tv-titting og spilling. Heldigvis er det noen år til, så vi voksne skal få kose oss med et dedikert filmrom i mellomtiden!

Har ikke tenkt så mye på utstyr/innredninge enda, annet enn noen helt klare krav:

- dynamiske opplevelse på film, med god surround effekt (det jeg manglet i forrige rom...).

- full hd projektor av hvilket som helst merke bortsett fra BenQ.

- "ikke rot med ledninger, utstyr etc" (WAF krav).

- god demping til resten av huset, spesielt opp, siden det blir soverommet til "sjefen".

- barnesikkert, både med tanke på "fikling" med utstyr og velting av samme.

Løslig budsjett etter at rommet står ferdig støpt/murt: ca 100 - 150k.

Vel, da er det bare å sette i gang!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk anbefalt en snekker som har gjort arbeider på huset for forrige eier, og han skal stå ansvarlig for utbygging. Graving og evt sprenging ble satt bort, og startskuddet gikk.

Første trinn var å fjerne den lille uteboden som stod der det skulle graves/bygges. Det kan man gjøre med hammer og brekkjern, eller man kan bruke litt mer solid redskap:

Desverre gikk det ikke lang tid før de støtte på solid norsk grunnfjell, så tyngre skyts enn gravemasking måtte kalles inn. Vi ble vekket torsdag morgen 0700 av buldring utenfor, og da stod denne ruggen på plass:

Den lille detaljen av vi ikke var fortalt når de skulle komme plaget ingen av de oppmøtte noe særlig, og snaue time etterpå gikk den første salven av. Etter to dager med sprenging og bortkjøring av masse ser det slik ut:

Planen er å gjøre ferdig resten på mandag, med støping av gulv og muring av leca grunnmur ut uken. Taket er planlagt lagt med betongelementer, med lydisolering, av type som brukes i blokker etc. Snekker er i ferd med å spore opp slike, men er redd for at det fort kan føre til en forsinkelse.

Ny oppdatering følger til uken!

Active Norum sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    374
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo meget lovende ut Skal følge nøye med på denne tråden. pass på at du ikke går ut av den hvite døra nå da

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir like imponert hver gang det bores og sprenges så nært inntil hus uten at det går galt jeg.
    Du går iallefall grundig til verks, vil tro dette blir veldig bra, med det utgangspunktet du får.

Skal følge med videre i denne tråden.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer Tunlid sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Batcave

En batcave - herligt.
    Er enig med jakv, virkelig imponerende at de ikke lager sprekker i grunnmuren på huset når det sprenges så nært.
    Håper på masse bilder som viser prosessen fremover.

Newcomer maxjeger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir spennende!
    må nesten følle me

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var dynamitt og gravemaskin endelig ryddet bort. Det viste seg at det manglet litt dybde i hullet, så det måtte litt ekstra sprengning til på mandag. I dag ble siste rest gravd bort, og grus lagt på for støping. Blir en grovstøpt såle først, før det skal mures med leca og legges varmekabler.

Etasjeskiller er et problem, siden betongelementer med lydisolasjon ikke er så lett å oppdrive (i det minste på kort varsel, og mine mål). Mulig vi må nøye oss med et bjelkelag og en lydhimling.

Noen her som har noen formening om det blir vesentlig mer lydlekkasje til første etasje?

(Bildet under er iphone bilde, desverre det eneste jeg hadde...)

Vedlegg 38103

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du legger bjelkelag med isolasjon og så bruker lydbøyler ned mot kinoen i tillegg bør det bli lite ly i første etasjen.
    Men jeg vil advare deg litt mot å ha det for stille inn mot barnerom. Om unger blir vant til at det er lyder rundt dem så går det bra. Å liste seg rundt er ikke lurt. Jentungen her ble vent på bråk og ligger veg i vegg med stua og sovner greit om jeg ser film, og dette huset er så gammelt at det ikke er isolasjon i veggene innendørs.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hun sov relativt greit gjennom dynamittsmell og graving så jeg tror ikke hun er helt bortskjemt med lydløse omgivelser enda - men definitivt et godt poeng du har. Vi prøver å unngå "listing på tå", men vil heller ha det litt for stille fra kinorommet - så får vi heller bråke litt med andre ting.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsatt ingen som har gått ut den hvite døren :-D he he

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rockwool gir greie antydninger på Db nivåer på div preaksepterte etasjeskillere på sin hjemmeside. Er vel luftlydsnivå som er mest kritisk for deg i dette tilfelle? Pass på at isolasjon må sikres med ståltråd e.l ved bruk av lydbøyler.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tommas
    Hun sov relativt greit gjennom dynamittsmell og graving så jeg tror ikke hun er helt bortskjemt med lydløse omgivelser enda - men definitivt et godt poeng du har. Vi prøver å unngå "listing på tå", men vil heller ha det litt for stille fra kinorommet - så får vi heller bråke litt med andre ting.
    Det høres bra ut

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, måtte vel prøve meg litt med SketchUp også... Rommets mål er korrekte, men har litt å gå på med dørplasseringen bakerst i rommet.

Vedlegg 38149

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forskaling lagt, støp i morgen!

Alle byggeprosjekter med respekt for seg selv skal forsinkes litt underveis, men nå skal det endelig støpes. Betong kommer i morgen, og leca på mandag.

Kjapt lite bilde av status i dag. To karer brukte dagen på forskaling og plassering av "isopor".

Newcomer Tunlid sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser bra ut dette, fortsett med oppdateringene.

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er 100-150k budsjettet inkludert arbeidene med rommet eller er det kun for utstyr når rommet er ferdig i seg selv?

Dette kan bli skikkelig bra med god panlegging hele veien!

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder WAF så er det som du nevner veldig viktig med kabelsalaten. Jeg vet ikke hvor mye du har satt deg inn i lydisolasjon, men regner med at du har tenkt deg murvegger + doble gipsvegger med isolerende materiale innvendig? Da må du også legge alt av kabler i rør på innsiden av veggene. Sørg for å planlegge alt med en gang, også eventuelle oppgraderinger senere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Er 100-150k budsjettet inkludert arbeidene med rommet eller er det kun for utstyr når rommet er ferdig i seg selv?

Dette kan bli skikkelig bra med god panlegging hele veien!
    Det var ment å dekke innredning + ustyr men jeg har ikke helt kontroll på hva innredning vil koste. Må nok ta det litt på sparket :-)

Når det gjelder lydisolasjon har jeg tenkt litt på det hittil, og også hatt et møte med Bjørn Erik fra Norcin.

Planen var å ha etasjeskiller i betong. Av ymse årsaker (leveringstid) ser det ut til å gå ut, og bli byttet ut med et standard bjelkelag. Under vil det komme en lydhimling med dobbel gips.

Jeg vurderer også "rom i rommet" og flytende gulv - antar dette er lettere å få til nå som det blir bygget fra bunnen av?

Ledninger skal definitivt i veggen. Kunne godt tenke meg uttak til 7.1 med noen ekstra punkter for forskjellig plassering av sub og presence høyttalere. Regner med det også er greit å legge opp til projektor - men hvordan vet man hvor man plasserer uttakene? Har ikke bestemt meg for projektor enda, tenkte det var like greit å vente til nærmere ferdigstillelse - prisen stiger jo ikke akkurat

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Leca

Da var muring av lecagrunnmur i gang. Ikke så spennende å se på, så det blir ingen bilder før det nærmer seg toppen.

Forandring fryder, det blir nå støpt tak over hele linja - fortsatt med lydhimling etc under.

Regner med hele uka går med til Leca-arbeider og pussing av grunnmur, så blir det støping av tak/gulv neste uke. Håper bygget skal stå tørt innen 1 nov, men ser sansynlig ut med en smule forsinkelse...

Newcomer Oddinsky78 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bra Tommas Er litt i samme "løype" som deg og ja, ting tar tid

Jeg har av samme årsak som deg valgt bjelkelag som etasjeskille, men har da stuen rett over og ikke like behov for "complete silence" som deg Jeg kommer ikke til og kjøre 7.1 til og begynne med, men legger opp punkter til dette og har da valgt høyde på vegg basert på hva jeg har sett her inne på forumet. Så vidt jeg har forstått vil valget av plassering ha litt med hvor man plasserer sofa/stoler etc også.

Kom over en link som en av karene her inne hadde lagt ut. Kanskje denne kan hjelpe deg litt med tanke på plassering etc.

A Guide to Home Theater Speaker Placement

Lykke til med videre bygging og måtte "byggegudene" stå deg bi

Mvh
    Anders

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •