Hjemmekinohule v.2 - Gulv støpt, snekker i gang! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tusen takk, det var en god link - og lykke til med eget prosjekt :-)

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser veldig bra ut så langt. Godt å se at det er andre også som bygger i Leca Blir helt sikkert bra til slutt. Er interessant å følge slike byggeprosjekter.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ting tar tid

Tar litt lenger tid med Leca enn jeg trodde, men det skyldes mest at karene som murer er meget nøye (i mine øyne...). Får siste lag gjort i morgen, så kommer forskalingssnekker og gjør klart til støping av tak/gulv. Den skrå delen blir en liten bod, hvor taket skal være litt lavere pga at det blir gårdsplass over. Tilbygget ellers skal også ha en skrå dør, så taket i det "nederste høyre" hjørnet på filmrommet blir også litt lavere enn resten.

I tillegg blir nettomål på rommet nærmere 3,5m x 5,5m enn 4m x 6m, pga at leca og utforing vil bygge ut mer enn jeg trodde. Vinduet som kom på plass var heller ikke helt med i beregningen, så det må nok dekkes til av lerret. Alternativet er å ha lerret på den tiltenkte bakveggen, men da blir det litt problemer med døren til boden. Vel, alt kan løses på sikt!

Her er et par bilder av en uferdig lecamur for de som liker slikt :-)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette. Målene indikerer et kinorom på rundt 20kvm, synes det høres bra ut jeg. Greti at det ikke blir for stort også.

Holder på med et bu/hytte/snikkarbu oppi hagen jeg også, og det skulle etter planen vært ferdig for en måned siden, og i dag begynte jeg på panelen innvendig ; ting tar tid ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser her ja,dette tar jo virkelig form Ser veldig bra ut!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forskaling, støping og bygging!

Så var det tid for en oppdatering igjen. Tiden går, og budsjettet sprekker - det er vel to sannheter som er like gamle som byggebransjen selv

Vi er endelig ferdige med grunnarbeide, og snekker har endelig begynt med selve påbygget. Under noen bilder fra prosessen:

Forskaling er lagt opp, og armering er på plass.

Detalj av armering, regner med dette skulle tåle SVS og andre bombeangrep!

Klart for betong...

Betong leveres med lastebil.

Flytt bena opp i tide.

Ferdig støp, bare å vente til det er herdet.

Closeup...

Så ble det desverre lenge venting før snekker satte i gang, men nå er det heldigvis rask fremgang.

Mye rot, men vi skal rydde opp og fylle inntil med grus og steinheller til våren...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fremad!

Påbygget må selvsagt gjøres ferdig først, før det blir helhjertet innsats i filmrommet - det er slik man får ting vedtatt i investeringskomiteen.

Regner med snekker har tid til å hjelpe til i filmrommet, så da er det noen ting som må bestemmes etterhvert. Håper det er noen her som kan dele litt kunnskap.

Innvendig størrelse på filmrommet er etter muring & støping:

L: 5,70m x B: 3,90m x H: 2,32 - dimensjonene ble noe mindre enn beregnet, mye pga plassmangel på utsprengt område.

Dagens spørsmål:

Taket består av 25 cm armert betong, samme som veggen inn til eksisterende hus. På grunn av høyde (2,32) lurer jeg på hvor mye lydisolasjon jeg faktisk får plass til, om takhøyden skal holdes så normal som mulig?

Gulvet er tenkt parkett, med varmekabler - antar det finnes muligheter her som ikke bygger så mye i høyden?

Fra begynnelsen av var ideen å ha lydhimling - hvor mye må jeg regne med at dette reduserer takhøyden?

Videre var planen å lage et stenderverk som ikke toucher vegger eller tak, med 1 lag gips og et lag smartpanel. Vinner jeg mye på å bruke to lag gips? Tenker først og fremst på akustikk, men også lydisolering. Tror ikke lyd er så kritisk (bortsett fra opp), siden rommet først og fremst grenser til fjell og kontor/bad.

Så er det selvsagt plassering av uttak for høyttalere - med en effektiv romlengde (etter bygging av vegger) på rundt 5,50 og en bredde på 3,70 hvor blir det naturlig å plassere sweetspot?

I mitt tidligere rom hadde jeg et lerret som var 200cm bredt, og satt ca 3 meter unna. Kunne tenke meg noe av det samme foholdet, men gjerne sitte litt lengre unna. Mulig 240 cm og 3,5m unna vill fungere? Da blir det igjen rund 2 meter bak sofaen som gir litt romfølelse.

Her ble det litt hulter til bulter, men jeg skal prøve å spisse spørsmålene litt senere

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser ut til å bli bra.
    Skal vel tåle litt det gulvet/taket der
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Dette ser ut til å bli bra.
    Skal vel tåle litt det gulvet/taket der
    Ja, jeg er redd det ble litt i overkant. Det skal være mulig å parkere en bil på den delen som er utendørs, så han vi brukte til jobben tok i litt

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •