Skalleknarpen bygger kino - neste spm: platon på vegg - hur mycket

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skalleknarpen bygger kino - neste spm: platon på vegg - hur mycket

Tjallabais.

For å gi meg selv et lite spark der bak så lager jeg likegodt en byggetråd her.

Fakta om rom:
    Kjeller, anno ca 1955. Dette er i et rekkehus som ligger i fall i terrenget. Det ble drenert høst 2007, og kjeller er erklært knusktørr både fra grunnen og i vegger.
    Rommet er Bredde; 4,02, Lengde 7,60, høyde på det laveste 2,08
    Uisolert både utvendig, innvendig og i grunn.. Alle vegger er mur/siporex

Pigging av gulv for ytterligere takhøyde er dessverre ikke noe tema da det ligger meter på meter med kloakkrør ca 2 cm under støpen.
    Dette var opprinnelig to rom som er slått sammen, hvorav et rom var et vaskerom og det er dermed litt fall i gulvet

Bilder vil komme etterhvert, dog kan man ikke forvente RuneW-tilstander med webcam med det første tror jeg

Mitt første dilemma som jeg må avklare er:
    Varmekabler eller kanskje varmepumpe? I og med at takhøyde er et issue vil jeg støpe opp minst mulig.Og når sjefen i huset vil ha parkett på gulvet, så er det (i mitt hode i det minste) doable å ikke kjøre varme i gulvet gitt andre gode varmekilder.

Slik jeg har tenkt: Fordeler med varmepumpe.
    - Kan avrette i en omgang
    - Billigere i drift
    - Bidra til bedre inneklima

Ulemper/usikkerhetsmomenter med VP:
    - Muuuulig kaldere på gulvet
    - Muligens noe dyrere
    - Støy
    - Estetikk (selv om jeg ser det har kommet endel løsninger som ser helt okay ut)

Fordeler varmekabler:
    - Gulv-varme (ja, jeg er ord-deler)
    - velprøvd løsning i mang en kjeller - kurant installasjon
    - Pris - kanskje
    - Kan legge fliser om Sjefen tillater det

Ulemper:
    - Spiser takhøyde (ja ikke så mye, men hver mm teller her)¨
    - Dyrere i drift
    - Vanskeligere å regulere temperatur

Sånn kjapt og gæli. Noen som har tanker/erfaringer å dele? Er det i det hele tatt noen her som kjører kjellerkino med VP som varmekilde?

Alle kommentarer/spm/innspill mottas med takk.

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Varme

Hei!

Flott utgangspunkt du har her, selv om takhøyden lider litt.
    Viktig å tenke på at det blir VARMT i et kinorom med skikkelig utstyr!
    Legg et lag med superisolasjon på gulvet og kjør varmepumpe!, ellers kommer du til å dø av varme...
    Husk å bruke en som også kan kjøe ned.
    Projektor varmer som en blåseovn og skal du ha noen kraft verk av effekt trinn i tillegg kan det bli problemer med å holde rommet under 23 grader.

Har selv begge deler, dog i nytt hus, og har slått varmekablene ned til 18 grader, tror ikke de noen gang er i drift. Varmepumpen jobber på spreng for å holde tempen nede. Min står på loftet med rør ned til kinorommet.

Mvh Jan Ove

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whitedmon
    Hei!

Flott utgangspunkt du har her, selv om takhøyden lider litt.
    Viktig å tenke på at det blir VARMT i et kinorom med skikkelig utstyr!
    Legg et lag med superisolasjon på gulvet og kjør varmepumpe!, ellers kommer du til å dø av varme...

Mvh Jan Ove
    Ah, glemte å si at jeg har et supert trapperom på siden av selve kinorommet som er tenkt som et teknisk rom med en egen 16 A kurs, så varmen fra utstyr (minus Projektor), er ikke et tema pr nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TTT - hvertfall når man er lat

Helgen ble brukt på å rette av gulv og scoute etter varmepumper.
    Ja, det blir varmepumpe

Neste spm til kjellerguruer: jeg skal i gang med veggene og har planlagt å bruke Platon Xtra Innvendig Kjellervegg. Spm er da: holder det å kjøre dette kun på veggen som er yttervegg, altså mot terrenget? Eller kline til å legge på alle vegger?

Og ja, jeg looooover å komme med bilder snart, får se om jeg ikke klarer å finne frem "festkameraet"

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skalleknarpen
    TTT - hvertfall når man er lat

Helgen ble brukt på å rette av gulv og scoute etter varmepumper.
    Ja, det blir varmepumpe

Neste spm til kjellerguruer: jeg skal i gang med veggene og har planlagt å bruke Platon Xtra Innvendig Kjellervegg. Spm er da: holder det å kjøre dette kun på veggen som er yttervegg, altså mot terrenget? Eller kline til å legge på alle vegger?

Og ja, jeg looooover å komme med bilder snart, får se om jeg ikke klarer å finne frem "festkameraet"
    Det skal holde å legge det kun på yttervegger ja

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I morgen platon og oppstart av lekting

Etter en stund med mye jobbing og reising er morgendagen avsatt til amatørsnekring. Og med ny aktivitet følger nye spm

Jeg har en god gammeldags lufteluke med en rist pr i dag på ytterveggen som skal kles inn med platon; vil det lønne seg å legge platonen rett over denne luken for å sikre luftsirkulasjon bak platon?

Jeg skal ha en varmepumpe i rommet som vil ta seg av luftsirkulasjon, så strengt tatt så trenger jeg ikke denne luken....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville tettet denne luken, ellers må luken/ventilen være helt inn i rommet. Det blir større fare for kondens på bakside av platon når kald vinterluft trekker inn, platonen vil nok være varmere enn uteluften selv om den er mot yttervegg. Litt utlufting med ventil hadde nok vært greit, men da må det vel brukes lydventil eller lydfelle av en eller annen type. Ta en titt på RuneW sin tråd, du får bedre svar på mye der, enn i mange byggevarebutikker. En varmepumpe vil vel bare sirkulere allerede dårlig luft.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •