Vil lydisolere "litt", enkelt og billig for lydens skyld

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vil lydisolere "litt", enkelt og billig for lydens skyld

Hei. Jeg har en kjeller med murvegger og gulv og vil gjerne forbedre lyden litt. Det er nok av bass der nede, men bassen reflekteres av veggene og kommer derfor i lange bølger framfor presise dunk. Jeg testet også med min radioshack for å se volumet på forskjellige frekvenser, grafen svingte opp og ned hele tiden noe som tyder på kraftig resonans. Jeg leste tidligere her på forumet at det kan hjelpe å ha lydisolerende plater i hjørnene av rommet og jeg lurer på om dette vil hjelpe mye? Og det jeg da lurer på er hva slags materiale skal jeg bruke, hvor tykt bør det være og hvor stort område av hjørnene bør dekkes? Og er det nødvendig å ha i alle hjørnene eller holder det kanskje med kun hjørnet der bassen står samt hjørnet diagonalt ovenfor? Jeg ser at biltema har slike selvklebende plater som er 40x50x3cm og det vil koste ca. tusenlappen å isolere to hjørner med dette, men er 40cm. ut fra hvert hjørne nok? Takhøyden i rommet er ganske nøyaktig 2m.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkleste du kan gjøre for å teste er å sette 2 ruller med glava oppå hverandre i hvert hjørne bak. Jeg har tidligere vurdert dette i min kino. Med scenemolton rundt kan det jo bli 2 pene søyler. Men det tar jo litt plass da. Dypbass er det svært vanskelig å dempe dessverre.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke to ruller glava og det koster vel en del også? Vil gjerne vite hva slags materiale og hvor mye materiale jeg må ha før jeg kjøper det.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billigst blir det om du har en Isolasjon - BYGGmax butikk i nærheten, de selger isolajon på jubileumstilbud ut året. Deres isolasjon tilsvarer Glava.
    Du får garantert mer igjen for pengene ved å bruke vanlig isolasjon, og evnt kle de med stoff, enn å kjøpe spesialprodukter, selv på Biltema.

Og som en enkel regel; jo tykkere lag med isolasjon, jo lenger ned i frekvens demper den. Dypbassen er desverre veldig vanskelig å gjøre noe med.

Jeg ville forsøkt med et teppe på gulvet, noen isolasjonsplater (5cm?) i førsterefleksjonspunktene og bak høyttalerne, og ruller stående i hjørnene bak.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teppe på gulvet har jeg. Men hvor tykk isolasjon anbefaler du, eller hvor tykt er minimum for å få merkbar effekt? Hvor er førsterefleksjonspunktene? :P Og hvor store områder bør være isolert? Du snakket om bak høytalerne, jeg kan ikke helt tro at det blir så fint med en flekk med glava bak begge frontene :P

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par slike lydplater fra Rockwool koster ikke stort Rockwool Lydplate - Produktinformasjon :: Produktguide :: A/S Rockwool. Jeg betalte vel litt over 200 for to stk 70 mm. Kan kles inn med f.eks gardinstoff fra IKEA, evt scenemolon fra Norsk sceneteknikk NORSK SCENETEKNIKK a.s.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du lage en enkel skisse av rommet ditt?

Med plassering av høyttalere, vinduer, dører, møbler, sweetspot, etc?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en skisse her. De tykke strekene viser bord, de tynne viser møbler. Vinduene er med litt tykkere streker på veggene der, de er små og helt oppe ved take, har heldekkende gardiner. Den helfargede runde sirkelen er suben mens resten som er helfarget er høytalere. Sweetspot er litt vanskelig i rommet mitt. Det er naturlig nok midt i rommet, men der er det jo ingen bass :P

Edit: Glemte vinduene, ser ikke ut til at avforum har muligheten til å lagre bilder så jeg bare linket fra diskusjon.no. Sitter du i sweetspot har du et vindu rett til venstre for deg og et annet på veggen bak, ved høyre surroundhøytaler.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du benytter et speil og henger det på veggen slik at du ser høyttalerelementene i speilet når du sitter i sweetspot, så har du funnet et førsterefleksjonspunkt!
    Du vil altså ha to punkter på hver sidevegg (et for hver høyttaler) og i tak og på gulv. Sideveggen nærmest hver høyttaler er viktigst.

Vet ikke hvor godt skissen din stemmer, men du burde prøve å få (front)høyttalerne litt ut fra hjørnene, gi de mer luft rundt seg. Og evnt flytte sub hvis det stemmer at den ene høyttaleren spiller rett mot suben.

Kjøp deg en pakke med 5cm vanlig isolasjon og prøv deg frem med tykkelse og plassering. Det avhenger også av om du kan sette isolasjonen litt ut fra veggen.

Det positive er at i et rom av betong, er det et stort forbedringspotensiale :grin:
    Det negative er at det er fryktelig vanskelig å få bukt med dypbassen, og når rommet i tillegg er nærmest kvadratisk, blir ikke saken noe bedre.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du benytter et speil og henger det på veggen slik at du ser høyttalerelementene i speilet når du sitter i sweetspot, så har du funnet et førsterefleksjonspunkt!
    Du vil altså ha to punkter på hver sidevegg (et for hver høyttaler) og i tak og på gulv. Sideveggen nærmest hver høyttaler er viktigst.
    Men sweetspot blir jo veldig sjeldent brukt, man sitter somregel i sofaen og ved skrivebordet som står det, er det da noe vits å tenke på førsterefleksjonspunktene?

Vet ikke hvor godt skissen din stemmer, men du burde prøve å få (front)høyttalerne litt ut fra hjørnene, gi de mer luft rundt seg. Og evnt flytte sub hvis det stemmer at den ene høyttaleren spiller rett mot suben.
    Elementet til suben er vendt nedover hvis det har noe å si. Jeg har flyttet rundt på suben en del, bl.a. satt den i sweetspot og krabbet rundt på gulvet og jeg har funnet ut at der den står nå er den beste plasseringen, både for lyden sin del og for det praktiske, men dette vil kanskje endre seg når jeg får isolert litt eller?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må nesten bestemme deg for en sweetspot hvis da skal begynne å tune rommet. Er bortimot umulig å lage "godlyd" i hele rommet, da, som du sier, bassen flyr rundt i bølger og vil nulles ut eller forsterkes mange steder i rommet. Det du kan forsøke er å kjøpe en pakke med 150mm vanlig Rockwool og rulle en og en plate inn i f.eks. hønsenetting, slik at du får en "høyball" med luft i midten. Sett en i minst 2 hjørner og bygg på etterhvert med flere i høyden eller flere hjørner. Disse vil ta ned til max 60Hz og under dette må du inn med større bassfeller.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble vanskelig. Det er bassen jeg vil gjøre noe med, bassen fra ca. 80hz og opp bryr jeg meg så ikke mye om, det er det suben min leverer som jeg gjerne skulle hatt forbedret. Men jeg klarer vel ikke beregne hvor frekvensene reflekteres hen vel? Subelementet er som sagt vendt nedover, jeg har hatt fysikk og fikk med meg litt av bølgelæren, men jeg vet ærlig talt ikke hvor frekvensene vil gå. Men kan jeg regne slik at bassen fra suben vil spre seg i alle kanter, eller blir det noe krøll ved at bassen først blir spilt rett ned i bakken, så reflektert skrått oppover og videre ut i rommet? Hva hvis jeg f.eks. har suben plassert bak sofaen, da vil jo frekvensene ta seg en rundtur bak sofaen før de slippes ut, eller er jeg helt på bærtur?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkleste tiltaket for bedre bass, er å bytte lytterom!
    Beklager men det er sant. Så lave frekvenser stråler 360gr uansett hvordan du snur og vender på det, og bølgelengden er langt større enn rommet så du får stående bølger som kanseleres noen plasser og dobles andre plasser.
    Lite rom, tilnærmet kvadratisk rom og betong gjør ikke saken noe enklere.
    Enten må du bestemme deg for en lytteposisjon og plassere sub (og justere fase/gain) slik at du får en bass du kan leve med. Eller du kan bestemme deg for hvor suben skal stå, og finne ut hvor du orker å sitte etterpå.......:-D

Hvis ingen av de tre forslagene over er noe alternativ, antar jeg du må satse på bassfeller. Demping med tynne akustikkmatter er ikke løsningen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og når du snakker om bassfeller så mener du store mengder med isolasjon enkelte steder? Hvor store tror du de må være for at den skal dempe litt av den nedre bassen også? Men hva hvis jeg f.eks. kler hele rommet med 5cm glava, dette må vel ha noe effekt? Eller flyr bassen rett igjennom dette og reflekteres like herlig?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Og når du snakker om bassfeller så mener du store mengder med isolasjon enkelte steder? Hvor store tror du de må være for at den skal dempe litt av den nedre bassen også? Men hva hvis jeg f.eks. kler hele rommet med 5cm glava, dette må vel ha noe effekt? Eller flyr bassen rett igjennom dette og reflekteres like herlig?
    Det vil ikke hjelpe i bassområdet dessverre.

Svanå Miljøteknik i Sverige selger bassfeller som kan tunes til riktig frekvens, men da begynner det å koste litt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •