Yet another lyddempingsplater / akustikplater-tråd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer davalex sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yet another lyddempingsplater / akustikplater-tråd

Hei,

Ser det er mange tråder om akkurat dette på forumet, og til stor grad stor uenighet om dette tema.

Litt om min problemstilling:
    Jeg har et stereo oppsett med gulvstående høytalere, i en mindre stue. Jeg har desverre ikke muligheten til å flytte høytalerne mer enn 30cm fra veggen bak og på siden. På rolig musikk er dette egentlig ikke noe problem, men musikk der man har mye instrumenter og litt tempo kan lydbildet bli litt rotete.

Jeg lurer derfor på om det vil ha noe for seg å bruke akustikkplater bak høytalerne og eventuellt på sidene, og om dette vil gi et bedre resultat?

Hvis jeg først bestemmer meg for å gjøre noe med dette, hvor høyt bør jeg dekke med plater, over bassrefleksporten eller tilsvarende hele høytaleren? Bør jeg også dekke sideveggen?

Håper det er noen som har gode innspill på dette!

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var rotete lydbilde (og litt skarp diskant) som gjorde at jeg dempet min "kino".

Du trenger ikke dempe mer enn meg (se bildene), det var det rådet jeg fikk fra Acoustic Tuning.

Sideveggen er viktig, der har jeg Monowave. Bakveggen er ikke så viktig (hos meg), der har jeg Wedge.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja. Ikke dumt, og veldig pent. Litt bekymret for at det ikke blir seende så veldig bra ut.

Jeg har kikket litt på platene fra acoustic tuning, og de ser jo veldig bra ut, og dette er sikkert et veldig dumt spørsmål så ikke skyt, men hva er forskjellen på disse platene og et par plater fra feks. Biltema? Regner med at disse også er laget av skumgummi?

Mønsteret på platene gir kanskje utslaget her? Tykkelse?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke, annet enn tykkelse. Selgeren vil sikker hevde at de er laget av et meget spesielt materiale, men det viktige for meg er at 1) de virker, 2) ikke kostet all verden (tror jeg fikk noe rabatt i forhold til dagens priser, da jeg var tidlig ute med å kjøpe) og 3) de er penere enn Biltema sine.

Skal du ha disse, anbefaler jeg å feste dem med noe annet enn spraylimen jeg brukte. Det er et sant h*lvete å få den limen av gipsplater i etterkant (skjæring, sparkling, pussing & maling :-().

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Skal du ha disse, anbefaler jeg å feste dem med noe annet enn spraylimen jeg brukte. Det er et sant h*lvete å få den limen av gipsplater i etterkant (skjæring, sparkling, pussing & maling :-().
    Jepp - dette er jo neste utfordring! Jeg har tenkt på dobbeltsidigtape. En remse nederst på platen og en øverst!

Hva tror du om det? Er kanskje noe dritt å få av det også...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får prøve. Jeg flyttet mine Wedge-paneler da jeg kjøpte større lerret, og har nå hengt dem opp med 5-6 spikre (!) med litt store hoder. Det er nok verre med Mono Wave, som er en god del tyngre, men de er fortsatt limt fast og skal ikke flyttes med det første.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var innom biltema nå, og disse platene egner seg ikke til dette bruket. De er beregnet til å brukes i båt, og var dekket med en hvit plast på utsiden.

EDIT: Snakket med Frode i Acoistic Tuning nå - han hadde ikke tid til å snakke med meg akkurat nå, da han var på et Krell show i Gøteborg. Han lovet å svare meg på epost i løpet av helgen og ta videre oppfølging på telefon på mandag. Blir spennende å se hva som kommer ut av dette!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •