Solans byggeplaner

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Solans byggeplaner

Da var den helt enkle planleggingen i gang, me tanke på at jeg ikke har så mye greie på alt så spør jeg dere som har mest greie på det, rommet er 4.73mX3.25m, altså ca 16m2

tenkte å kjøre på med klikk parkett på gulv, vegger trenger jeg hjelp til med tanke på lyd å lyd tette vegger, blir en helt enkel og grei liten "sal" som jeg skal gjøre alt av arbeid på selv.

vett det er litt lite rommet til det optimale kinorom, derfor spør jeg dere om de beste løsningene for et så lite rom?

Veggen lerrete skal henges på:

Høyre vegg:

Venstre vegg:

Tak:

Takker for alle svar, trenger dem

kan også komme med en liste på hva jeg trenger av materialer og det elektroniske

mvh fersking på hjemmekino

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bump!!

BatBoyCool
    Guest
    Dette rommet egner seg bra for en kino, i hvert fall mtp rommets innvendige mål. Mange her har mindre enn 16m2 så det er fullt mulig å lage en 'skikkelig' kino i ditt rom

Jeg ser du har tenkt å bygge rommet selv. Jeg har ikke erfaring med å bygge kino selv, så jeg kan ikke komme med detaljerte beskrivelser, men det er det sikkert andre som kan.

Veggene bør du lekte og fore med f.eks. rockwool. Deretter 2 lag gips. Taket bør ha samme konstruksjon, men lektene bør henge i lydbøyler for å hindre mest mulig lyd oppover. I hvertfall dersom du har etasjer over rommet.

Det er også noen som gjør lydisolerende tiltak i gulvet, men dette vet jeg mindre om.

Lyd-dør er fint å ha inn til rommet, og da bør den helst være minst 35db (35 db er også nok for de aller fleste).

Sørg for å planlegge alt sammen før du lager veggene, alt av kabling bør fåes inn i veggen. Derfor bør du nå bestemme deg for om du skal ha 5.1, 7.1 eller annet. Har du planer om senere å utvide antall høyttalere så gjør dette klart allerede nå mtp kabler etc.

Hva skal du gjøre med vinduet?

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du vil kunne få deg en meget god kino i rommet ditt. Kunsten er bare å huske på alle detaljer i startfasen som nevnt ovenfor, spesielt kabling etc. Fyr gjerne løs med mer detaljerte spørsmål underveis så får du nok svar fra folk med erfaring her inne

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for utfyllenes svar, det jeg tenker på med vinduet er kansje å bare mure igjen hele shiten? eller bare la det stå slikt det er å ha noe svart stoff over, pluss jeg skal jo ha lerrete den veien, ja jeg har tenkt å bygge rommet selv, siden det er bare mur så fynker jo ikke akkurat å bare hive opp noe panel på veggene, derfor jeg trenger litt info om forskjelligt med matrialer, som lydplater og lydfanger? hvordan blir det med lyd ut vinduet, eller lyden forsvinner utav vinduet vist jeg bare har noe stoff foran?

dette med kabler i veggen, blir slikt at jeg kan både ha 5.1 eller 7.1 slikt at jeg kan starte på et litt mer strammere budsjet, slikt jeg kan bygge videre på når jeg får mer peng evt hvilke nødvendige elektroniske aperater trenger jeg som først? har dere noen anbefalinger, til en lav prisklasse?

tenker på parkett i gulvet? hvordan er dette? et det bedre med fliser, kansje vegg til vegg teppe? slikt lyden ikke forsvinner?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikkeno' problem med murvegger, du bare fester bunnsville på gulvet og toppsville i... nettopp taket og setter opp stendere mellom. Men hvis du skal lydisolere godt så bør du nok begynne med takkonstruksjonen slik at du kan feste toppsvillen i det nye taket. Om du velger lydbøyler så er det flust med dokumentasjon på nettet. Jeg valgte en løsning med nye takbjelker som ligger mellom de gamle og som hviler på toppen av reisverket til den nye veggen. Materialer: gips er det vanlige på vegg og tak, men det er mange som bruker panelplater i MDF på veggene også, da slipper du jo og sparkle. Alternativt ett lag gips + plater. Isolasjon er isolasjon, er visstnok ingen praktisk betydning om du bruker Rockwool eller Glava.

Sørg for å trekke nok rør, og du kan godt legge opp til 7.1 selv om du ikke har tenkt å bruke det med det første. Ta en titt her så finner du tips.

Jeg tror ikke du skal tenke så mye på akustikken før du har rommet ferdig, da kan du begynne å eksperimentere med diffusorer og absorbenter.

Ellers er det bare å tråle byggetrådene her inne, jeg tror du vil finne det du trenger og mer til.

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du ikke har noe imot det (mtp luftkvalitet, lys etc) så ville jeg har murt igjen vinduet (det gjorde jeg). Da blir det mørkt og mer lydtett.

Hvilket budsjett har du mtp høyttalere og elektronikk? Har du noe fra før?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja var egentligt å mure igjen vinduet jeg tenkte på, evt bare mekke en slags tre lem, som jeg kunne ha festa over vinduet, men da forsvinner vell en del lyd ut også? har faktisk to vinduer i samme rommet, altså helt bakers i rommet på høyre siden, så tenkte kansje å bruke samme tre lemmen her også? at jeg setter opp en slags festing på dem, så de kan stå? eller bør jeg bare mure i sammen?

har dvd spiller fra før, men denne støtter ikke bluray, er e vits å kjøpe en som støtter dette me det første? men er helt grønn på dette me lyd? er det vits me alt dette her avanserte utstyre som folk har? me forsterker å diverse komponenter? jeg vill bare ha bra lyd til et rom på 16m2, så litt hjelp der ogsÅ?

har ikke det høyeste av budsjett, så tanken er vell at alt i alt så kan jeg tenke meg +/- 50K? har ikke helt peiling å har sett over lyd å video, raskt her inne så bare det ble jo nesten 30k, blir egen mekka lerret da

trenger all den hjelpen jeg kan få

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av triplon
    ja var egentligt å mure igjen vinduet jeg tenkte på, evt bare mekke en slags tre lem, som jeg kunne ha festa over vinduet, men da forsvinner vell en del lyd ut også? har faktisk to vinduer i samme rommet, altså helt bakers i rommet på høyre siden, så tenkte kansje å bruke samme tre lemmen her også? at jeg setter opp en slags festing på dem, så de kan stå? eller bør jeg bare mure i sammen?

har dvd spiller fra før, men denne støtter ikke bluray, er e vits å kjøpe en som støtter dette me det første? men er helt grønn på dette me lyd? er det vits me alt dette her avanserte utstyre som folk har? me forsterker å diverse komponenter? jeg vill bare ha bra lyd til et rom på 16m2, så litt hjelp der ogsÅ?

har ikke det høyeste av budsjett, så tanken er vell at alt i alt så kan jeg tenke meg +/- 50K? har ikke helt peiling å har sett over lyd å video, raskt her inne så bare det ble jo nesten 30k, blir egen mekka lerret da

trenger all den hjelpen jeg kan få

har kjøpt inn prosjektor BenQw500 og et LG 7.1 lydannlegg dette til sammen var 13000 så det av det elektroniske er i boks, skulle kansje hatt en ny forsterker å slikt, men er dette vist? den jeg har var vell rundt 200w vist jeg ikke er ute å kjører nå:P lerrette er planen å mekke selv, fra tips å guider her fra avforum, men ikke kommet i gang me dette så vurderer åbare kjøpe ett nytt/brukt

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •