Akustikkplater - demping eller presisjon?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 104
    Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Akustikkplater - demping eller presisjon?

Jeg ser det flere steder blir nevnt at man benytter seg av dempende plater, matter etc til vegger og tak. Er det egentlig dempning man da snakker om, eller er det heller at platene reflekterer lyd presist og derfor fjerner eventuell 'delay' i rommet?

F.eks. når man har gipsvegger og opplever at lyden som reflekteres via veggene kommer senere til øret enn den lyden som kommer i fri linje direkte fra høyttaler til øret.

Dersom det er forskjell på platene i så måte, når bruker man dempning og når bruker man paneler for presis refleksjon??

Litt forundret.. anyone?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absorbenter brukes for å dempe (suge opp) uønskede refleksjoner. Det er slike jeg har i min kino.

Diffusorer brukes for å bryte opp lyden (spre den), som igjen reduserer uønskede refleksjoner.

Såvidt jeg vet finnes det ingen produkter som søker å presisere flaterefleksjoner (fra vegger, gulv og tak). Det høres også ut til å være en særs komplisert affære å få noe positivt ut av :-)

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er da f.eks. disse:

Acoustic Tuning

?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å gjenta meg selv (vi har det gående i mange tråder nå, stapedius ): hvis du rydder opp i (dvs. fjerner eller riktigere demper) første og andreordensrefleksjoner gjennom demping eller diffusjon, vil direktelyden ikke bli rotet til av disse. Dermed fremstår lyden i rommet som klarere, åpnere og mer presis.

Alt du linker til hos AT er absorbenter.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg spør er som nevnt i annen tråd at det ble sagt hos AT at det snarere er snakk om korrekt refleksjon enn demping.. mulig jeg har hørt feil, men jeg skal sjekke opp hva som egentlig lå i dette.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korrekt refleksjon høres litt rart ut, da lyd brer seg ca med 344 m/s og all lyd som reflekteres fra flater i rommet vil komme senere til øret. Det finnes ikke noe som øker hastigheten på den reflekterte lyden, og hvis det hadde vært tilellet så ville det blitt en helt annen tone.

Hva som menes med korret refleksjon skjønner ikke jeg, men høres litt bogus ut, for å ikke tenke på alle frekvensene som skal reflekteres...

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Korrekt refleksjon høres litt rart ut, da lyd brer seg ca med 344 m/s og all lyd som reflekteres fra flater i rommet vil komme senere til øret. Det finnes ikke noe som øker hastigheten på den reflekterte lyden, og hvis det hadde vært tilellet så ville det blitt en helt annen tone.

Hva som menes med korret refleksjon skjønner ikke jeg, men høres litt bogus ut, for å ikke tenke på alle frekvensene som skal reflekteres...
    Dersom man sammenligner lyd som går via gipsvegger med lyd som går via en akustisk korrekt flate, så tror jeg man finner at lyden har fått boltre seg vel mye i gipsveggen, dvs at den har skapt vibrasjoner etc som gjør den mindre presis på vei ut igjen. Så det er nødt til å være en gevinst ved å eliminere gipsveggenes mindre vellykkede akustiske egenskaper.

Men det er ikke dermed sagt at dette er noen god total-løsning..

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått svar fra Frode og drister meg til å sitere det her:

Spørsmålet:

Jeg har lurt litt på hva disse panelene 'egentlig' gjør. Slik jeg ser det kan man forbedre akustikken i et rom (minske delay) på 2 måter (teoretisk) :

1. Man kan dempe lyden som reflekteres via f.eks. veggen til lytterposisjon. Slik får man kun lyden direkte fra høyttaleren til øret.

2. Man kan gjøre refleksjonen fra veggen mer presis slik at det ikke blir så mye delay. På denne måten vil lyden fra høyttaler og via vegg nå øret omtrent likt.

Hva er riktig mtp de panelene jeg har bestilt? Det står jo absorbsjonsgrad: HØY, er det da ikke snakk om demping?

Svaret:

Din teori 1 og 2 er riktig.

Med hjelp av akustikkpaneler i refleksjonspunkt blir tidsresponsen lavere.
    Det at vi tilbyr akustikkpaneler som har meget gode linjære egenskaper, medfører et lydbilde som fortsatt beholder detaljene og klangbalansen som opprinnelig er ment å være i ditt eksisterende system.

Mvh. Frode
    Acoustic Tuning

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres, unnskyld uttrykket, helt på jordet ut...

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Tror du er litt grumpy i dag RuneW..

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Tror du er litt grumpy i dag RuneW..
    Jepp! Yndlingsfigurene mine i The Muppet Show er de to grinebiterene ;-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hvis du mener punkt 2, er vi enige. Punkt 1 vil jeg forsvare til døden :-)

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe..

Jeg håper i hvertfall gutta i Acoustic tuning vet hva de gjør og at resultatet blir bra. Med så mange meninger her inne så er det jammen ikke vanskelig å bli forvirret.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg aller ærbødigst kan tillate meg å tolke hva som egentlig menes, så kaster jeg følgende ut i luften:

Panelene vi her snakker om bidrar til å dempe lyden (så langt er vi enige). Men de har også egenskaper som gjør at den prosenten av lyden som reflekteres faktisk reflekteres best mulig. Er ikke det da en fordel?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Hvis du mener punkt 2, er vi enige. Punkt 1 vil jeg forsvare til døden :-)
    Ja, for all del, punkt 2! Og da tenkter jeg ikke på det ærlige spørsmålet fra en menigmann, men det bekreftende svaret fra Acoustic Tuning som burde vite hva de driver med.

Jeg håper virkelig det enten dreier seg om en misforståelse eller at man ikke har tatt seg bryet med å forklare.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder lydens hastighet så vil man nok ikke merke med det blotte øret noe til delayen fra veggen dersom denne er 'perfekt'. Tiden det tar er omtrent lik direkte fra høyttaler og via vegg. Dersom avstand direkte til høyttaler er 4m og avstand via veggen er 5,5m så tar det 0,012 sekunder direkte og 0,016 sekunder via veggen til øret..

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Misforståelsen kan muligens skyldes ordet "presisjon" eller "reflekteres best mulig". Poenget med demping eller diffusering er jo ene og alene for å minimere uønskede refleksjoner av lyd, med den følge at lyden fra høyttalerne (via flatene i rommet) ikke forstyrres av etterklang. Diffusor og dempeplater forbedrer ikke lyden isolert sett, men reduserer uønsket etterklang. Resultatet er det samme, men utgangspunktet er forskjellig.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med begrepet diffusering regner jeg med at man mener det faktum at lyden reflekteres i mange forskjellige retninger (spres for alle vinder) ?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder lydens hastighet så vil man nok ikke merke med det blotte øret noe til delayen fra veggen dersom denne er 'perfekt'. Tiden det tar er omtrent lik direkte fra høyttaler og via vegg. Dersom avstand direkte til høyttaler er 4m og avstand via veggen er 5,5m så tar det 0,012 sekunder direkte og 0,016 sekunder via veggen til øret..
    Riktig, men poenget her er lydbølgene som først går til veggen, så til den andre veggen, så til bakveggen .... og så til øret ditt. Og da blir tidsforsinkelsen langt større. Det er poenget å dempe eller spre (diffusere) lyden. Diffusor reduserer energien i lydbølgene slik at de mister energi og ikke "høres" når de omsider kommer frem til øret.

Mao. som du sier "Spres for alle vinder".

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med begrepet diffusering regner jeg med at man mener det faktum at lyden reflekteres i mange forskjellige retninger (spres for alle vinder) ?
    Right on.

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •