Akustikkplater - demping eller presisjon? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 104
    Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Min erfaring i forhold til slike debatter som dette er at man sliter med å enes om ting fordi man diskuterer forbi hverandre.
    +1
    Slik jeg ser det er det mange baserer sin viten på erfaringslæring, meg selv inklusive. Dette gjelder i de fleste fora, og er ikke et hifi-fenomen. En vesentlig forskjell på dette og fagutdannelse ligger i evnen til å sette presise ord på det man beskriver, samt å kunne formidle budskapet til andre med tilsvarende utgangspunkt.

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Men så er vi tilbake på psykoakustikken da. Hva med høyttalernes energirespons i polarplanet? Hva skal man dempe og hva skal man diffusere? Skal man beholde noen refleksjoner? I såfall, hvorfor, ved hvilke frekvenser, og hvor? Og ikke minst, hvordan pokker får man det til?
    Her er du inne på kjernen av problemet med lytterom. For til syvende og sist er det vel lyd man selv liker som er ønsket, ikke et teoretisk ideal. Personlig har jeg ikke en brøkdel av den kunnskap som må til for å kunne bergne en god løsning på alle de faktorer du beskriver over. Dessuten er det tvilsom om et slik beregning faktisk hadde gitt et resultat jeg hadde likt å lytte på senere.
    Selv har jeg valgt å angripe dette på en semivitenskapelig (noen vil si kvasi) måte ved å legge til grunn de få sannheter jeg kjenner til fra bla boken nevnt over, og deretter kombinere dette med prøving og feiling. Masse av sistnevnte.

Problemet med metoden er at resultatet jeg kom frem til vanskelig kan presenteres som en løsning for andre da jeg faktisk i stor grad ikke kjenner alle de variable faktorene som gjør at "det låter best hos meg når vi gjør sånn....".
    Så det en sitter igjen med som kan komme andre til gode er noen grunnleggende prinsipper, samt kanskje en del ideer til inspirasjon,

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Skal gjøre et ekstremt forsøk i dag tenker jeg. Hjørneabsorbenter bak og på hver side av begge høyttalerne, plater framover på hver side, og hjørneabsobent liggende oppå alt dette, bare for å lage en absorbsjons'lomme' rundt hver høyttaler (med litt luft for portene bak). Skal bli artig å se hvordan det låter uten nevneverdige reflekser i mellomtone/topp, og så lite som mulig nedover. Budre være totalt flatt og kjedelig i følge 'alle', men etter de forsøkene jeg har gjort med demping så tipper jeg det vil spille helt fantastisk!
    Det er omtent som mine planer. Eg tenker å dempe vegg forran og hjørner samt litt fram på sidene av høyttalerne. Kjem og til å henge plate i taket over høyttalerne. Derimot blir mitt rom ikkje dempet tilsvarende i andre ende.

Interessant kordan det kjem til å fungere hos deg. Gi beskjed!:-)

Leste ei blogg på nett, der ein hi-fi fyr gjorde dette, fekk det heil dødt rundt og bak høyttalerne men åpent forran. han påsto det blei det beste lydrommet han hadde opplevd.;-)

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Skal gjøre et ekstremt forsøk i dag tenker jeg. Hjørneabsorbenter bak og på hver side av begge høyttalerne, plater framover på hver side, og hjørneabsobent liggende oppå alt dette, bare for å lage en absorbsjons'lomme' rundt hver høyttaler (med litt luft for portene bak). Skal bli artig å se hvordan det låter uten nevneverdige reflekser i mellomtone/topp, og så lite som mulig nedover. Budre være totalt flatt og kjedelig i følge 'alle', men etter de forsøkene jeg har gjort med demping så tipper jeg det vil spille helt fantastisk!
    Høres spennde ut. Lykke til :razz:
    Gøy å leke med akustikkplater og bassfeller!

Jeg klarte ved flere anledninger å ødelegge lydbildet med for mye demping når jeg holdt på med eksperimentene i stua hjemme. Hørtes flatt og livløst ut, samt at bassen ble for fremtrdende selv med min gain og flere store bassfeller.
    Radioshack'en kunne fortelle meg at i store deler av rommet, særlig rundt lytteposisjon, var de høye frekvensene fra øvre mellomtone og opp veldig lave. Såpass at elektronikken ikke kunne kompensere.
    Teorien jeg la til grunn når jeg så fjernet noen få panel var at samtlige innretninger absorberte høyere frekvenser, mens kun noen påvirket de lave. Dette ga skjev demping og kjip lyd. Det faktum at ML'ene mine i stor grad spiller på rommet for å skape bredde i sound stage hjalp nok heller ikke.
    Hvor vidt teorien min holdt vann vet jeg ikke, men endringene jeg gjorde som en følge av den fungerte hvertfall.
    Hva som skjer hos deg med massiv demping aner jeg ikke, men da kjenner du min erfaring hvertfall.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke 'mye' demping i de vanlige punktene, egentlig. Har demping i førsterefleksen på sideveggene, og i alle 4 hjørner fra gulv til tak. Det er ikke mye tradisjonelle reflekser fra hjørnene egentlig, så mid/topp demping der blir nok ikke så fremtredende som om det hadde vært tilsvarende demping i førsterefleksjonene.

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dette er den udødelige tråden

Artig med innspill omkring kommunikasjon/formidling av erfaringer. Selv er jeg en kløne når det gjelder å formulere hva jeg egentlig mener, dette bunner helt sikkert i at jeg ikke har tilstrekkelig teoretisk kunnskap. Men dette har dere sikkert forstått

Det er som flere sier her helt klart viktigst med den oppfatningen en selv sitter igjen med. Hva er go'lyd? Jeg starter ikke en tråd om dèt for da skaper man vel i praksis en 'evighetsmaskin'..

Så er det jo også slik at erfaringer ikke kan læres, de må erfares selv.. Prøving og feiling slår det meste!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er iofs ikke noe galt med tråden i seg selv, men jeg får litt følelsen av å skulle skrive noe fornuftig i "tråden der man spør etter selve meningen med livet". Selv innen religion, som jo i mange tilfeller er en utmerket analogi til hifi, sliter man med under noen omstendighet å føre en vettug debatt uten å grave seg ned i enkelttemaer.

Jeg forsøkte en gang å skrive en artikkel om den fundamentale svakheten med å gjengi lyd i stereo, men det hele strandet da jeg ikke klarte min målsetning om å få det ned på 2 side, de 18 andre var liksom for relevante til å kuttes bort

BTW; jeg mente på ingen måte å hevde at TMHBOA (noen som skjønte av det var en forkortelse for The Master HandBook Of Acoustics?) er en dårlig bok. Men i likhet med for eksempel The Loudspeaker Cookbook så har det for meg tatt mange år å få mye av det som står i de bøkene til å gi mening, selv om jeg trodde jeg fikk noe ut av det første gang jeg leste det også, simpelt hen fordi akustikkfaget "ikke står på egne ben".

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har lyst å uttale seg om dette produktet? Norskprodusert.

Sitat Opprinnelig postet av deamp
    Sound absorption by micro slotting makes it possible to exploit new indoor areas with smooth surfaces and excellent finish. The technology also eliminates use of mineral fibers, traditionally used in acoustic absorbers.
    The New Generation in Microperforated Fiber Free Sound Absorption - DeAmp AS
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Noen som har lyst å uttale seg om dette produktet? Norskprodusert.

Tjah... Mini Helmholtz Resonatorer? Jeg leste ikke gjennom alt. Er de tunet eller bredbåndet? Har de noen tall å vise til?

Edit: Glem det. Jeg fant dataene.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns det virker interessant, men funker det.....?

Sitat Opprinnelig postet av deamp
    Sound Absorption

Compared to the best porous absorbers, micro perforated products perform somewhat poorer in higher frequencies. However, higher frequencies are more easily absorbed by furniture, people and surface elements in the room. Therefore excellent acoustic conditions can still be achieved based on the high absorption at low and middle frequencies. Scientific measurements from our reference projects show that values are below the required reverberation time for the whole frequency band.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns det virker interessant, men funker det.....?
    Ja, hvis man kan stole på dataene de oppgir så funker de jo...

De sier jo at det er Helmholtz-resonatorer og det kan man jo ane av diagrammet over, det man ser tuningen går nedover i frekvens når avstanden til bakvegg økes. Absorpsjons-koeffisienten er dårlig oppover i frekvens, men det er et lite problem, siden ikke-tunede plater (dvs vanlige akustiske plater) har motsatt problem:

(beklager - fant ikke noe klarere eksempel i farta)

Dermed skulle man i teorien kunne komplettere "standard" akustikkplater med disse HR-platene. Det er vel også en slags læresetning at mens det er lett å overdempe mellomtone/diskant, så kan du ikke få dempet de dype frekvensene nok (Ethan Winer?).

Sett i lys av det siste, kan disse virke geniale - hvis man har plass til å senke dem 20 cm da...

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg også ser at det skal funke. Men hvor dypt går de? For meg ser det ut til at de makser på ca 125hz. Stemmer det? Det er vel "bare" å lage de fysisk dypere (lengre avstand til vegg) så tar de dypere frekvenser. Eller har jeg bomma nå?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var vel takplater du prata om der Rune?

Dersom det funker, så er det jo flott. Hva med noe alla disse i en stuekino?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg også ser at det skal funke. Men hvor dypt går de? For meg ser det ut til at de makser på ca 125hz. Stemmer det? Det er vel "bare" å lage de fysisk dypere (lengre avstand til vegg) så tar de dypere frekvenser. Eller har jeg bomma nå?
    125 Hz ser ut til å være tuningfrekvensen ved 200mm avstand. Men ut fra de "brede" toppene de påstår at de får (uten dempemateriale til å "drepe kua"), så vil jeg tippe at de har litt forskjellig spaltebredder, altså ikke en "helt tunet" konstruksjon.

Noen som kan gjette at jeg ikke er ekspert ;-)

Men "hvor dypt de går".... Slike målinger går jo sjeldent særlig dypt pga problemer med selve målingen ved virkelig dype frekvenser, men i teorien er det jo bare å pøse på med dybde, så vil du dra toppen mot venstre...

Var vel takplater du prata om der Rune?

Dersom det funker, så er det jo flott. Hva med noe alla disse i en stuekino?

Det er vel ikke noen prinsipiell forskjell mellom plater og bokser. Bokser er bare plater med vegger og bakkant. Eller var det noe annet du tenkte på?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida. Var bare for å ha det klart.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida. Var bare for å ha det klart.
    Forskjellen er vel at platene enten må dekke hele taket, eller bli bygget inn i en boks.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NÅ NÅ NÅ folkens, husk at denne tråden er DØD.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stapedius: Er ikke du flink til gjennopplivning da? Er vel obligatorisk i ditt yrke det? hehe

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Stapedius: Er ikke du flink til gjennopplivning da? Er vel obligatorisk i ditt yrke det? hehe
    Jo da, men i dette tilfellet forsøker andre gjennopplivning, mens jeg selv slår et slag for aktiv dødshjelp

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten har rigor mortis inntruffet for leeenge siden her inne.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er så galt med akustikktråder, da? Verdens mest undervurderte tråder det, jo!

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •