Akustikkplater - demping eller presisjon? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 104
    Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Burde man da egentlig bruke paneler med rene overflater? For å få skikkelig diffusering ser jeg for meg en mest mulig ruglete overflate, som f.eks. i lydstudioer hvor de har vegger med svært ujevne overflater..

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Looks can be deceiving. Noen "plater" ser plane ut, men slipper gjennom noe av lydbølgene til en diffusor som er skjult.

F. eks. : Pm Audio

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Når det gjelder lydens hastighet så vil man nok ikke merke med det blotte øret noe til delayen fra veggen dersom denne er 'perfekt'. Tiden det tar er omtrent lik direkte fra høyttaler og via vegg. Dersom avstand direkte til høyttaler er 4m og avstand via veggen er 5,5m så tar det 0,012 sekunder direkte og 0,016 sekunder via veggen til øret..
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Riktig, men poenget her er lydbølgene som først går til veggen, så til den andre veggen, så til bakveggen .... og så til øret ditt. Og da blir tidsforsinkelsen langt større.
    Hold your horses!

At dette er riktig tror jeg egentlig ikke du mener, Tiger! Da sier du jo at å behandle førsterefleksjonspunktene ikke har noe for seg.

De fleste vil vel heller mene at førsterefleksjonspunktene er MYE viktigere å "ta" en andre og tredje osv.

Dette fordi det nettopp er refleksjons-lyder som nesten når øret likt som er de mest "forvirrende" for oss og setter lydbildet ut av fokus.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sier at det ER viktig å behandle førsterefleksjonene med det formål å redusere etterklang (via førsterefleksjon så til motsatt vegg, til tak, til bakvegg, til gulv, osv)

Stapedius' eksempel var på 0.004 sekunder i forskjell på direkte lyd og via førsterefleksjon. Det er korrekt, men det jeg påpeker er at det er værre med de andre refleksjonene og ditto lenger tidsforsinkelse. Derfor er førsterefleksjon viktig. Om demping eller diffusor er best ... det avhenger vel egentlig av rommets størrelse. Lite poeng i en diffusor når romemt er lite. Spesielt fordi inngangsvinkelen på lydbølgene er såpass stor at en diffusor mister virkningsgraden sin.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    De fleste vil vel heller mene at førsterefleksjonspunktene er MYE viktigere å "ta" en andre og tredje osv.
    Tar du førsterefleksjonen, tar du også de andre... Uten (eller redusert) førsterefleksjon, ingen (eller redusert) andre-, tredje- osv. :-)

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Tar du førsterefleksjonen, tar du også de andre... Uten (eller redusert) førsterefleksjon, ingen (eller redusert) andre-, tredje- osv. :-)
    Det er vel ikke helt rett?

Se for deg et billiardbord hvor du har en kule som skal treffe et hull. Du kan skyte direkte, via en vegg, via to vegger, via tre vegger etc, men det alltids en vinkel til hullet.

For hver vegg reduseres hastigheten (dvs energiabsorbering), men er det i utgangspunktet kraft nok, så kommer kulen langt selv med flere treffpunkt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diffusjon er vel ment får å bryte stående bølger. (refleksjon mellom 2 parralelle flater)
    Demping for å hindre refleksjon fra en flate. eller at lydenergi opptaes i en flate.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor i rommet skal du ta denne førsterefleksjonen som tar knekken på de andre tenkte du?

På figuren under har jeg tegnet opp NOEN av andrerefleksjonene fra EN høyttaler via VEGGENE:

Akustikkplater - demping eller presisjon?-refl-gif

Som du ser, så er det ikke lett å få takk knekken på alle med EN plate.

Og husk at med tak og gulv blir det enda mer moro... ;-)

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå snakker vi diskusjon her..

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Det er vel ikke helt rett?

Se for deg et billiardbord hvor du har en kule som skal treffe et hull. Du kan skyte direkte, via en vegg, via to vegger, via tre vegger etc, men det alltids en vinkel til hullet.

For hver vegg reduseres hastigheten (dvs energiabsorbering), men er det i utgangspunktet kraft nok, så kommer kulen langt selv med flere treffpunkt.
    Nå reduseres ikke lydhastigheten overhodet, for den er konstant. Det er bare energien som absorberes i hver vegg som demper volumet, fjerner enkelte frekvenser etc..

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå reduseres ikke lydhastigheten overhodet, for den er konstant. Det er bare energien som absorberes i hver vegg som demper volumet, fjerner enkelte frekvenser etc..
    Kokken bruker kulens hastighet som metafor for energien i lydbølgen.

Etter flere refleksjoner er kulens hastighet, og lydbølgens energi, redusert.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korrekt, det gjelder å ikke dra analogien for langt. Jeg prøver kun å illustrere energi-endringen.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Korrekt, det gjelder å ikke dra analogien for langt. Jeg prøver kun å illustrere energi-endringen.
    Ja så sannelig!

Vel. Nå må det jo sies at det uansett er viktigst å 'ta' førsterefleksjonen. Der er jo da energien i lydbølgene er størst. For min egen del kommer jeg til å dekke en stor del av taket også. Dette demper da førsterefleksjonen via taket, men også andrerefleksjonen via steingulvet. Videre blir det hjørnepaneler x4 for å dempe hjørnebassen. Til slutt også et par paneler på bakveggen.

Alle disse panelene vil dempe 1,2,3,4,5,6,7 og ørtende refleksjon til syvende og sist..

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kokken og RuneW: jeg har aldri snakket om at én akustikkplate tar alle refleksjoner. Men for hvert førsterefleksjonspunkt en demper, reduserer en de tilhørende nesterefleksjonene tilsvarende.

For ordens skyld, og i tilfelle det er begrepsforvirring ute og går: RuneW har allerede dempet en førsterefleksjon i figuren under (markert med gult). Men A-E er også førsterefleksjoner etter min oppfatning, som genererer andrerefleksjonene A2-E2. A2-E2 vil bli dempet når A-E blir dempet.

Det var bare det jeg prøvde å si.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En liten begrepsavklaring. Figuren er for lys, men de samme termene brukes for lyd.

En plan bølgefront kan enten reflekteres eller transmitteres i overgangen mellom to medier. Et medie med tap kan innføre absorbsjon.

Når vi snakker om diffusorer så mener vi vanligvis overflater som reflekterer mesteparten av energien tilbake i rommet, men som har "ruglete" overflate i forhold til bølgelengden, slik at lyden sendes i forskjellige retninger og en koherent bølgefront brytes opp.

Det som bidrar til "god lyd" i et lytterom er omdiskutert, og har fått mindre oppmerksomhet i forskning enn det som bidrar til "god lyd" i f.eks konsertsaler. Faktorer som kan ha betydningen er rt60, grovt sett "etterklangstiden", at denne ikke er for lang, og at det ikke er for stor forskjell i forskjellige frekvensbånd.

Dersom du demper rommet hardt, så vil du sannsynligvis dempe høye frekvenser mye mer enn lave med mindre du er akustiker med god råd og god plass, og få en ubalansert etterklang.

Floyd Toole har jobbet med problemstillingen i akademia og for Harman i mange år, og hans nye bok er på vei i posten:

Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms
    Amazon.com: Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms: Floyd Toole: Books

-k

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kokken og RuneW: jeg har aldri snakket om at én akustikkplate tar alle refleksjoner. Men for hvert førsterefleksjonspunkt en demper, reduserer en de tilhørende nesterefleksjonene tilsvarende.

For ordens skyld, og i tilfelle det er begrepsforvirring ute og går: RuneW har allerede dempet en førsterefleksjon i figuren under (markert med gult). Men A-E er også førsterefleksjoner etter min oppfatning, som genererer andrerefleksjonene A2-E2. A2-E2 vil bli dempet når A-E blir dempet.

Alle tenkelige punkter i et rom er jo da førsterefleksjonspunkter.. Så da får man bekle hele rommet med akustikkplater. DA får man ikke andrerefleksjon..

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

En liten begrepsavklaring. Figuren er for lys, men de samme termene brukes for lyd.

En plan bølgefront kan enten reflekteres eller transmitteres i overgangen mellom to medier. Et medie med tap kan innføre absorbsjon.

Når vi snakker om diffusorer så mener vi vanligvis overflater som reflekterer mesteparten av energien tilbake i rommet, men som har "ruglete" overflate i forhold til bølgelengden, slik at lyden sendes i forskjellige retninger og en koherent bølgefront brytes opp.

Det som bidrar til "god lyd" i et lytterom er omdiskutert, og har fått mindre oppmerksomhet i forskning enn det som bidrar til "god lyd" i f.eks konsertsaler. Faktorer som kan ha betydningen er rt60, grovt sett "etterklangstiden", at denne ikke er for lang, og at det ikke er for stor forskjell i forskjellige frekvensbånd.

Dersom du demper rommet hardt, så vil du sannsynligvis dempe høye frekvenser mye mer enn lave med mindre du er akustiker med god råd og god plass, og få en ubalansert etterklang.

Floyd Toole har jobbet med problemstillingen i akademia og for Harman i mange år, og hans nye bok er på vei i posten:

Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms
    Amazon.com: Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms: Floyd Toole: Books

-k

Her tror jeg du er inne på noe.. Hittil det eneste innlegg som heller mot Acoustic tunings (og dels mine) teorier hehe..

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er de divergerende synspunkene mellom knutinhs innlegg og resten av røkla, stapedius?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ok. Da har vi forskjellig definisjon av "førsterefleksjon". Når jeg snakker om "førsterefleksjon" mener jeg et punkt på vegg/gul/tak som reflekterer direktelyden fra en lydkilde. Altså disse punktene man finner, når man sitter i sweet spot og ser høyttaleren i et speil som blir holdt langs veggen.

Altså IKKE noen av A-E (med mulig unntak av A, men det er tilfeldigheter).

Jeg er ikke helt sikker på hva din definisjon er.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Førsterefleksjonene er vel som RuneW sier de som identifiseres via det gamle speiltrikset.

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •