Thunderstorm77's hjemmekino - Vegger og tak

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Thunderstorm77's hjemmekino - Vegger og tak

Jeg holder for tiden på å bygge hus med hjemmekino i kjelleren, og må etterhvert ta en del valg for å komme videre i byggeprosessen.

Jeg har lagt ut en liten profil her, hvor det kommer flere bilder etterhvert:
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/thunderstorm77

Et mål med rommet er god lydisolering, men jeg ønsker samtidig å gjøre lyden i rommet så god som mulig innen rimelighetens grenser. Jeg har lest en del om Rockwool og Glava lydabsorbsjonsplater, og ser at mange her på forumet mener dette er gode investeringer.

Før jeg begynner å legge opp tak og vegger - hvor er det mest hensiktsmessig å plassere disse platene?

I taket har jeg mye å gå på i høyden. Skal jeg dekke hele taket med slike plater?

Jeg ser mange plasserer platene bak høyttalerne, men jeg har tenkt å ha vegghengte høyttalerne (Klipsch THX Ultra2). Hvor blir det da best å plassere disse?

Jeg har lagt med en skisse av kinoen. Centeren kommer til å være under lerretet hvis jeg ikke finner en løsning der det er mulig å ha den bak lerretet.

Takk for hjelpen!

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann,

ser ut til å bli et kjemperom dette

Tenkte jeg skulle prøve å bidra med litt hjelp:

1. Det er viktig å skille på lydisolasjon (ut av rommet) og akustiske tiltak for bedre lyd.

2. For å få best mulig lydisolasjon, er det anbefalt med lydbøyler i taket eller bygge et rom i rommet. (Søk litt på dette på AVForum, så får du en del svar).
    Med rom i rommet bygger man et gulv som er mest mulig adskilt fra det eksisterende gulvet og nye vegger/tak oppå dette. Med lydbøyler så prøver man å hindre lydtrykket å gå videre til den eksisterende konstruksjonen.

3. Akustiske tiltak kan være bassfeller og lydabsorbsjonsplater eller diffusorer man setter opp inne i det lydisolerte rommet, eller som en del av konstruksjonen. Søk på Rockwool og Akustikkplater.

4. For "enkel" lydisolasjon så bruker man ofte doble gipsplater og ekstra lag med isolasjon bakenfor.

5. Husk at bass forplanter seg godt i mur/trevegger, slik at det hjelper ofte ikke å bare isolere taket til rommet over.

Håper dette hjelper deg litt på vei. Det er mange som bygger kino og dokumenterer godt her på forumet, så søk litt rundt. Spesielt så er RuneW ekstrem på dokumentasjon og bilder

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Takk for tips! Jeg tror jeg i taket ender opp med lydbøyler, ett lag gips, deretter noen lydabsorberende plater i mesteparten av taket. Problemet er vel at disse ikke har så fin overflate?

På veggene tror jeg at jeg får prøve meg frem og montere plater der det virker hensiktsmessig. Har sett noen kle disse med høyttaler-stoff o.l.

Noen som har tips til lydabsorberende plater som ikke koster all verden, og som ser OK ut?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thunderstorm77
    Hei!

Takk for tips! Jeg tror jeg i taket ender opp med lydbøyler, ett lag gips, deretter noen lydabsorberende plater i mesteparten av taket. Problemet er vel at disse ikke har så fin overflate?

På veggene tror jeg at jeg får prøve meg frem og montere plater der det virker hensiktsmessig. Har sett noen kle disse med høyttaler-stoff o.l.

Noen som har tips til lydabsorberende plater som ikke koster all verden, og som ser OK ut?
    Du kan gjerne bruke lydabsorberende plater inne i konstruksjonen, men ikke bruk for mye av det i innertaket i kinoen. De fleste slike plater absorberer mye i diskant/mellomtone og ikke i bass, og da får du et veldig skjevt dempet tak (som hos meg).

De første punktene du skal prøve å dempe er i førsterefleksjonene fra høyttalerne på vegger, gulv og tak. Altså i speilbildet av høyttalerne på f.eks. vegg. Ta et speil og la noen sitte i sweetspot samtidig som du legger speilet inntil vegg/gulv/tak og sett en plate der personen i sweetspot ser diaknt/mellomtonen på høyttaleren. Husk at hver høyttaler har en førsterefleksjon på hver sidevegg.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk...

for svaret! Tror nok jeg kler og gjør rommet ferdig da, og evt. monterer slike plater senere der det er nødvendig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •