Lyd isolering av innspillingsrom, hvordan ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyd isolering av innspillingsrom, hvordan ?

Hei alle sammen. jeg vet ikke om dette havner på rett sted men jeg prøver.

Greia dreier seg om et bygge av et lite innspillingrom for vokal/gitar.
    Jeg har en kjeller stue som jeg kombinerer lyd studio og hjemmekino.
    alt går fint helt til en skal kjøre vokal til musikken, mikrofonen snapper opp støy og lyd i fra monitorene, og annet fanteri. men for å eliminere det så skal jeg bygge et lite innspillingrom for vokal/gitar.

Kjeller stuen ser slik ut: Gulv er av betong og er belagt med et tynt vegg til vegg teppe, Vegger er av tre og det er satt opp tømmer panel rundt hele. Tak er av tre og er belagt med tre panel (furu) kjeller stuen er firkantet dvs. den har ingen buede hjørner og slikt.

Jeg Har ikke så mye plass til rådighet for et slikt rom men jeg tenkte jeg skulle benytte meg av det ene hjørnet i kjeller stuen. Så rommet jeg skal lage blir på. ca: 3x2 meter, med en skyvedør på innsiden.

Skyvedøren blir på ca: 40-50 cm og den havner på kortsiden av rommet altså på 2 meter`n. Jeg skal også sette inn et lite oppservasjons vindu og det havner da ca: på mitten av langsiden av rommet altså på 3 meter`n.
    Viduet jeg tenkte jeg skulle sette inn er på 2x 22mm plexi plater som jeg bygger ei lita ramme rundt som jeg igjenn setter på plass i veggen..

Er dette noe lurt ?

Det er ca: 5-6 meter fra innspillingsrommet og til kontroll bordet der monitorer står. kontroll bordet er flyttbart slik at jeg får fritt innsyn til mitt 90"x90" lærett

Er det noen som har noen tips og gi meg før jeg tar fatt i saga ?
    hva slags isolering sal jeg bruke, hva slags plater osv. hvordan skal jeg gå fram ?

Det jeg tenkte på var å sette opp ei ramme, slå på 22mm spon plate på utsiden, isolere med glava og slå på ei 22mm spon på innsiden. tak og gulv fikk vere som det er.

Er dette holdbart ?

hjelp, trenger virkelig noen tips og veiledninger her. plån boken er ikke så tykk lenger heller så jeg har ikke råd til det dyreste for å si det slik.

Takker for alle svar og tips på forhånd.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til AVForum!

Denne boka er perfekt for studiobyggere:

Ellers er Recording Studio Design Forum et sted man kan plukke med seg masse tips.

Hvordan du bør bygge rommet ditt, komme veldig an på hvilket nivå du vil legge deg på når det gjelder lydisolering. Skal du ha GOD lydisolasjon vil jeg anbefale følgende:

1. IKKE bruk skyvedør, men en god, gammeldags (gjerne brukt, men ikke vindskjev) massiv tredør. Denne kan oppgraderes til lyddør.

2. Du må også huske på at du må ha ventilasjon der inne. Det betyr to ventiler, enten ut eller helt inn i det andre rommet. Uansett bør de tilknyttes lydfeller.

3. Lag dobbelt reisverk mot det gamle rommet og himlingsbjelkelag (altså rom-i-rom)

4. Bruk dobbelt gips på utsiden og innsiden og i taket.

5. Lag vinduet selv. Kjøp to glass og plasser dem så langt fra hverandre som mulig med lyddempende materiale langs karmen på innsiden.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

tusen takk for tipset RuneW Kjempe bra. akkurat det jeg trengte
    Nei jeg kan vel ansees å være på amatør stadiet ennå så noe volsomme greier
    blir det ikke, men det er viktigt at rommet er nokså lydtett så ikke mikrofonen snapper opp uønsket støy, vokalen blir liksom ikke så bra da.
    Noen stor tredør har jeg ikke plass til, som sagt så har jeg til rådighet 2x3m max. er det noe annet jeg kan bruke ?
    vifter er ikke noe vitsi å bruke der inne fordi det er ikke rare tiden en er der inne om gangen, hvis det da ikke er en annen grunn for å ha det da. som sagt. ikke rare rommet.
    skal studere tipset jeg fikk og ta en titt på forum linken.
    Bare lurte på dette med isolasjon, hva kan jeg bruke som ikke koster fletta for å si det slik. Går det ann å bruke tykk glava ? eller har du et par andre tips ?

Takker nok en gang for tipsene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommy24
    Hei.

tusen takk for tipset RuneW Kjempe bra. akkurat det jeg trengte
    Nei jeg kan vel ansees å være på amatør stadiet ennå så noe volsomme greier
    blir det ikke, men det er viktigt at rommet er nokså lydtett så ikke mikrofonen snapper opp uønsket støy, vokalen blir liksom ikke så bra da.
    Noen stor tredør har jeg ikke plass til, som sagt så har jeg til rådighet 2x3m max. er det noe annet jeg kan bruke ?
    vifter er ikke noe vitsi å bruke der inne fordi det er ikke rare tiden en er der inne om gangen, hvis det da ikke er en annen grunn for å ha det da. som sagt. ikke rare rommet.
    skal studere tipset jeg fikk og ta en titt på forum linken.
    Bare lurte på dette med isolasjon, hva kan jeg bruke som ikke koster fletta for å si det slik. Går det ann å bruke tykk glava ? eller har du et par andre tips ?

Takker nok en gang for tipsene.

Det har MYE mer å si at innervegg og yttervegg ikke har fysisk kontakt med hverandre enn hva slags isoasjonsmateriale du velger. Glava, Rockwool... Lydisolasjonsmessig er det stort sett det samme hva du velger.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •