Lydisolering for bass??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydisolering for bass??

Heisann..Lurer på om noen av dere har noen informasjon om hvordan man lydisolerer bass...Bor i en vertikaldelt 2-mannsbolig, og er stua jeg ønsker å isolere. Stua er jo lydisolert pr. idag, men de lave frekvensene slipper tydligvis lett igjennom, har fått noen klager for dette...:?
    Når det gjelder de høye frekvensene er dette ikke noe problem...
    Har planer om å fore ut den veggen som er vegg-i-vegg med naboen med dobbel gips og et luftrom imellom lektene og den gamle veggen. Var kanskje litt dårlig forklart, men håper dere skjønner..
    Men lurer også på om det er nødvendig å isolere tak og gulv også for å få det optimalt??
    Håper noen av dere kan svare på dette

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er alltid de lavere frekvensene som er de vanskeligste å isolere.

Frittstående stenderverk med 2 (eller 3) gipslag er ingen dårlig start. Dessverre har lyd en lei tendens til også å forplante seg via gulv og tak i tillegg. For å få det optimalt må du nok ta hele rommet. Men det spørs hvor langt du er villig til å gå da vettu! Kanskje ekstraveggen din er det som skal til for å tilfredsstille naboen?

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger meg på med et annet og kanskje nærliggende spørsmål:
    Dersom man bedrer de akustiske egenskapene i rommet, f.eks. med bassfeller/akustikkplater i hjørnene av rommet, vil man ikke da også kunne senke nivået av bass ut av rommet og f.eks. opp i etasjene e.l.?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk noe under suben fror og skille den fra golvet.

Vil tro det er mest effektivt og bruke steinhelle undersuben, kommer ikke på hva steinsorten heter i farten...
    Så ha noe mykt mellom golvet og steinhellen.

Dette viser seg og være det mest effektive mot vibrasjoner.

Er det er vel + - 20hz som er verst når det kommer til vibrasjoner i vegger og golv av tre.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med gulv av stein, altså fliser o.l. Jeg benytter meg av 'gummispikes' dvs de er runde ned mot gulvet. Blir det bedre med andre løsninger?

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Slenger meg på med et annet og kanskje nærliggende spørsmål:
    Dersom man bedrer de akustiske egenskapene i rommet, f.eks. med bassfeller/akustikkplater i hjørnene av rommet, vil man ikke da også kunne senke nivået av bass ut av rommet og f.eks. opp i etasjene e.l.?
    Ser hvor du vil hen, har faktisk lurt litt på det samme selv. Sett at lyd er energi som skal ett sted, men hvis man klarer å fange den mest mulig i rommet der den hører hjemme, så vil det jo nødvendigvis også bli mindre som slippes ut av rommet.

Ett annet problem er jo utfasinger av bassen, da man vil ha svært variabelt bassnivå alt etter hvor en befinner seg i rommet. Hos meg fesk så er det noen steder med lite bass og andre med mye. Hvis jeg sitter ett sted det er lite bass og derfor skrur opp volumet for å få mere så kan dette være langt høyere for feks naboen enn det jeg tror da jeg sitter midt i en utfasing.

Har nemlig en nabo jeg mistenker for helt feil plassering av subwoofer, for når han har fest så bråker det forjævlig hos meg, men når jeg gikk og ba han dempe så var det ikke så mye bass hos han. Jeg tåler at naboen har fest i helgen, men når det er rene discoen halv to på natten synes jeg det er greit å si i fra.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant det der, Herminator. Jeg vandret selv rundt i kinoen min i går kveld for å lytte til bassen her og der. I det ene hjørnet var det forferdelig mye mer bass enn i det andre.. Lydbildet endret seg også i andre frekvenser på forskjellige steder i rommet. Så optimalisering av lydbildet er nok noe å satse på. Skal bli artig å høre forskjell hos meg etter at de akustiske panelene kommer på plass.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •