Wiplash?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Wiplash?

Active MacPhisto sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Wiplash?

Avstand mellom øyne og lerret!

Distansekalkulatoren på produsentens side mener prosjektoren skal stå imellom 3.5 til 4 meter fra lerret og dette skal gi rundt 260" bilde eller 230cm brei duk.

Hode mitt vil være ca 3.3m fra lerret, er det for nære? kommer jeg til å utvikle wiplash?

Distansekalkulator...
    Aspect Ratio: 16:9
    Diagonal: 263.89 Width: 230 Height: 129.38

Minimum 11.32 Feet Maximum 12.83 Feet
    Minimum 3.45 Metres Maximum 3.91 Metres

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en ørliten korreksjon så ingen blir forvirret. På et 16:9 lerret med 230 cm bredde får du 104" i henhold til kalkulatoren på projectorcentral.

Tror ikke det blir så ille, men det er jo smak og behag. Noen vil si at du ikke kan få for stort bilde, andre synes 70-80" er passe stort.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dete r vel som trols sier; det kommer ann på hvordan du er som filmtitter. Personlig synes jeg hele poenget med pj er "stort" bilde. Det øker opplevelsen og du kommer mer "inn" i filmen. Det hjelper lite med 265cm lerret dersom sitteavstanden er 8m. Når man ser på synsvinkelen så tilsvarer det 200cm på 6m avstande eller 90cm på 3m avstand. Og da høres det liksom ikke så imponerende ut. Men folk er forskjellige. På kino plukker stadig vekk personalet i billettluka "de beste ledige setene" for meg og de er aldri de jeg ville valgt selv, men det virker som om folk flest helst vil sitte nesten bakerst i salen. For meg er hele poenget med stort bilde og stor lyd at sansene skal drukne i intrykkene fra lerretet og den eneste måten å oppnå dette på er at bildet dekker mest mulig av synsfeltet.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det du sier er at så lenge 230cm lerret og prosjektoren er innenfor min/max grensen sin så er 3.3 meter fra lerretet som å sitte på første rad i en ordinær kino? mao helt greit?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det blir passe. Du må nok litt lenger bak i salen enn 1. rad for å kunne sammenligne med en offentlig kino. Personlig vil jeg ikke sitte på 1. rad, mer midt i salen. Det kan være kult nok å drukne i inntrykk, men jeg synes det er viktig å få med hele handlingen på skjermen.

Tips. Ta deg en tur på kino og mål opp lerretet ved å holde armen strak foran deg, lukk det ene øyet og tell antall knyttenever du må legge ved siden av hverandre fra den ene siden av lerretet til den andre. Så kan du dra hjem og telle tilsvarende antall never på en vegg eller noe. Jeg synes 4-5 never er passe.

Active alphamale sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MacPhisto
    Avstand mellom øyne og lerret!

Distansekalkulatoren på produsentens side mener prosjektoren skal stå imellom 3.5 til 4 meter fra lerret og dette skal gi rundt 260" bilde eller 230cm brei duk.

Hode mitt vil være ca 3.3m fra lerret, er det for nære? kommer jeg til å utvikle wiplash?

Distansekalkulator...
    Aspect Ratio: 16:9
    Diagonal: 263.89 Width: 230 Height: 129.38

Minimum 11.32 Feet Maximum 12.83 Feet
    Minimum 3.45 Metres Maximum 3.91 Metres

jeg for min del beveger kun øyne mine i det formatet
    B&W 802 D3 ht - B&W ​cmc2 - ADA TRINNOV TEQ 8 rcs - OPPO kilde - MAC MINI kilde - CLASSÉ ssp 800 DELTA - YAMAHA mx-A5000 - KLIPSCH surr - PARADIGM sub1*2stk - PARASOUND jc1 mono eff - WEISS dac/interface - PHILIPS tv - BENQ projector

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da er det avklart!

Men nå dukker enda et valg opp (føler jeg aldri blir ferdig med å bestemme meg) Been there?

Flat eller buet lerret??

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oioioi...

Vanskelig tema. Mange her inne sier at buet lerret (selv uten anomorph linse osv) er bedre enn flatt lerret. Det gir visst en helt annen følelse. Jeg kommer til å bygge meg et buet 2,35:1 lerret uansett bare for å se hvordan det oppfører seg i forhold til et flatt. Tror ikke det er så mye å lure på ifølge flere her på forumet og på AVS Forum.

Søk her og på tidligere nevnte link etter "2.35:1" og "buet lerret"; det beste er å å lese seg opp på emnet og deretter bare ta en iskald avgjørese for så å teste:-)

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er den store kinofølelsen man er ute etter så er det vel 2.35 og buet lerret som gir det lille ekstra. Ser man mye 16:9 materiale så er det en vurderingssak. Personlig ønsker jeg å få mest mulig ut av grom-film. At 16:9 blir litt mindere får bare stå til. Det er uansett mer "tv".

Men for å slenge med enliten kommentar til på dette med lerretsstørrelse og sitteavstand. THX standarden spesifiserer en minimum vinkel på 26 grader og anbefalt 36. Det tilsvarer en sitteavstand på ca 3,5m på et 230 lerret. En kino som har mindere enn 26 (230cm og 5m avstand) grader på bakerste rad (230cm og 5m avstand) blir ikke THX godkjent

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xell
    3,5m på et 230 lerret.
    Jeg har 3.30 og ønsker 230cm, blir vel ikke THX godkjent, men det pokker ikke langt i fra!

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehehe, nå er det en del flere ting som skal til for å bli THX godkjent, blandt annet en svinedyr avgift bare for å fånoen til å møte opp og skjekke, så det er nok ikke noe for hjemmekinoer. Men det er jo kult å ha en del parametere innenfor standarden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •