Utvendig plassering av prosjektor (hushbox?)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Active MacPhisto sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Utvendig plassering av prosjektor (hushbox?)

Nå ruller ballen for meg også, har flyttet inn i en flott arkitetktegnet enebolig og har fått lov av øvrige myndigheter til å bygge meg hjemmekino.

I den forbindelse har jeg en liten utfordring i forhold til plassering av prosjektor, jeg ser muligheten til å sette denne på utsiden av boligen i en egen kasse, og evn bruke et 0-UV filter igjennom veggen. se bilder.

Jeg skjønner at det er noen issues med fukt og kulde (bor i hedmark) men er dette gjort/forsøkt med suksess/katastrofe har jeg veldig gjerne lyst å høre fra deg! Kassen blir i allefall helt trygg for regn, det er tak 2 meter fra veggen der prosjektoren skal stå, jeg kan ta kjøleluft fra huset og evn blåse luft ut inn eller ut.

Kan kassen være av plast med tett forsegling mot vegg?

Fordelene med dette prosjektet er A. oppnår korrekt avstand til lerret B. får ned støy fra prosjektor.

se bilder som forklarer...

Har landet på Optoma HD65 for dette prosjektet, men mulighet for fremtidig oppgradering.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Is there anybody out there......

Ingen erfaring å høste her?

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn umiddelbart høres det ikke ut som noen god ide å lage en kasse av plast som projektoren skal stå i, selv om den er beskyttet mot regn.

Dette først og fremst pga problemer med kondens og fukt som vil kunne oppstå inni en sånn kasse.

Selv om kassen er tett på utsiden og det ikke er fare for regn/fukt fra utsiden, vil en sånn kasse i utgangspunktet måtte bygges som resten av veggen dersom den skulle fungere, dvs omtrent samme tykkelse på isolasjon, samt både innvendig fuktsperre og utvendig vindsperre.

En projektor avgir mye varm luft. Denne varme lufta vil kondensere på en kald plastvegg som ikke er isolert, spesielt når det er kaldt ute. Dette vil eventuelt komme i tilleg til varm luft inne i rommet som også vil strømme ut mot veggene i boksen. I tillegg vil en slik plastkasse fungere som en kuldebro dersom den er uisolert.

Så dersom du skal gjøre noe slikt så tror jeg at du bør lage en kasse som egentlig fungerer som en del av den eksisterende veggen.

I tillegg vil det kunne bli behov for luftavtrekk pga varmeutvikling fra projektoren..

Men alt går jo an hvis man bare vil det hardt nok

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen personlig erfaring, men klarer å se for meg noen teoretiske utfordringer :-D
    Slik jeg forstår innlegget ditt er det her snakk om en isolert yttervegg som du vil lage hull i? I såfall vil jeg påstå at din antagelse om kondensproblemer er veldig berettiget. Du kan neppe isolere særlig mye mellom kassa og rommet siden PJ'en gjerne skal sende et bra bilde inn, og da må nødvendigvis varm og kald luft møtes i kassa hvis ikke kinoen skal ha samme temp som det er ute. Siden vi snakker om Norge her blir nok det lite trivelig

Et mulig alternativ kan være å isolere kassa like godt som resten av ytterveggen. Men da blir kassa, som fort blir det motsatte av et arkitektisk løft av fasaden, betydelig mye større enn på tegningen. Men dersom estetikken tillater det, skulle en tro det ville fungere litt som et meget lite tilbygg.

Hva med å få rett kasteavstand med en annen linse, og heller bygge en "normal" innvendig hush box? Kjedelig alternativ kanskje :twisted:

Et lite motiverende innlegg, men prøver bare å være behjelpelig

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Så dersom du skal gjøre noe slikt så tror jeg at du bør lage en kasse som egentlig fungerer som en del av den eksisterende veggen.
    Siden kloke hoder tenker likt er vi jo bare helt nødt til å ha rett her
    Postet på samme klokkeslett til og med..

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snooky
    Siden kloke hoder tenker likt er vi jo bare helt nødt til å ha rett her
    Postet på samme klokkeslett til og med..
    :-D

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snufs, snakk om å skyte ned mine drømmer!

Neida, jeg tåler mer enn så. Og dette svaret visste jeg jo men måtte bare få det bekreftet.

Akkurat der prosjektoren skal stå så er det under en terrasse, så det vil ikke være veldig forstyrrende på resten av arkitekturen, og strektekningene på bildet kan ikke forsvare det jeg tenkte, selfølgelig må jeg bruke planker og isolasjon på lik linje med resten av huset, men jeg hadde håpet å slippe søknad til kommunen for å bygge kassen!

Jeg lurer veldig på hvor mye 29db i viftelyd er, sist gang jeg hadde prosjektor i huset valgte jeg å bruke høretelefoner, hadde ikke surround da for fem år siden. det må ha vært 92db på den prosjektoren!.( Men kan jeg unngå lyden ved å bygge en kasse så er jeg litt intressert i å få det til.

Er det noe toleransegrense for hva de opererer under i forhold til fukt og kulde? varme er lettere å skjønne!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig mulig at jeg bygger boksen, men har full åpning mot innsiden, litt slik som bildet viser, det kan ikke generere mye fukt vel?
    Evn ha en bitteliten støysvak sirkulasjonsvifte så all fukt blir tørket før det får dannet seg dråper...

Fungerer fremdeles som en hushbox, og slipper endel problemer!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke bare kjøpe en støysvak prosjektor? Du får jo alskens Sony prosjektorer i både 720 og 1080 med støynivå på 19dB!..... Det høres billigere og bedre ut i mine ører, og spesielt hvis du ikke allerede har kjøpt prosjektor!

19dB er "mye" i forhold til at det aller helst burde vært 0dB på en kino, men 19dB er vesentlig mindre enn 29 .... Jeg hører iallefall ikke 19dB på min Sony som støy iallefall.... VPL-AW15 heter den forøvrig...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet hvordan det er å ha noen i egne øyne gode ideer man bare MÅ sette ut i livet. Men dette tror jeg er en av ideene du burde la ligge........
    Spørsmålet er hvorfor?
    Hvis dette er kun pga støy, burde du a)kjøpe en annen PJ, eller b) spille litt høyere :-D
    Jeg har en Benq W10000 hengende rett over hodet når vi ser på film, og støyen fra den har aldri vært hørbar i mine ører. Jeg husker ikke i farten hvor mange db denne er oppgitt til.

Bygger du kassen stor nok til at PJ får nok kjøling, og det blir plass til minst 15cm isolasjon og du bruker diffusjonssperre kan nok PJ overleve. Men hva med huset? Skal du unngå å ødelegge diffusjonsperren i veggen, burde du jo helst fjernet innvendig kledning slik at du fikk en 100% tett overgang mellom diff sperren i eksisternde vegg og den du lager i kassen.
    Har du ventilsjonsanlegg i huset har du en enda større grunn til å la være.....

Ikke for å være negativ, men jeg skjønner ikke at støyproblemet fra en PJ forsvarer den forringelsen av huset..........

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hum, kanskje en stillegående prosjektor?

Men hva med avstand? fra vegg til vegg er det 3.4 hadde håpet å tjene noen få 10cm´ere på å sette den ut!

Billigste Sony VPL-AW15 jeg finner er 8365,- kanskje det lønner seg hvis det passer med avstanden!

Den er vel bedre enn mitt første valg? Optoma HD65 til 4148,-?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du tak i en Sony VPL AW15 til 8300 kroner, så kjøp den! Jeg lover og garanterer deg at du ikke kommer til å angre! Jeg gikk nylig fra en Infocus 5700 (riktignok 2-3 år gammel) som kostet nærmere 30.000 ny til en VPL-AW15 som jeg betalte ca 8000 for.... Det er ikke en eneste ting den 3 år gamle prosjektoren er bedre på enn den nye Sonyen.... Eller ny... sonyen er faktisk ikke ny den heller, men du verden for et bilde den leverer i forhold til pris! VPL-AW15 er utgående, så om du får tak i den er du en heldig mann! Forøvrig har VPL-AW15 vært kåret til beste kjøp i bladet hjemmepc i over ett år i strekk uten at det behøver å bety all verden

Du bør imidlertid ha mulighet til å kunne dempe belysningen i rommet for å få maks utbytte av prosjektoren med tanke på svartnivå osv.

På ca. 4-4,5 meter klarer jeg å ta bildet ned i ca 90" 16:9 på minste zoom, mens det fortsatt er gode muligheter for å forstørre bildet mye mer. 90" 16:9 (200cm bredt) på den avstanden føles ganske passe uten at låvedøreffekten blir fremtredende i mine øyne Det bør ikke være for stort heller, for da mister du litt av skarpheten du kan få frem med prosjektoren... Ikke gå på "bigger is better" fella som de fleste andre har vært innom

Hadde jeg vært deg hadde jeg iallefall skrinlagt hushbox-prosjektet frem til du finner ut hvorvidt du trenger å hush'e noenting, for jeg tror du kommer til å få en saftig overraskelse

cheers!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For AW15 gjelder dette:

Plasserer du prosjektoren på 3.3 meter kan du få et prosjektert bilde på mellom 69" og 112".

På 69" er anbefalt sitteavstand til lerretet mellom 2.1 og 3.4 meter, mens det på 112" er anbefalt sitteavstand til lerretet mellom 3.5 og 5.5 meter.

69" / 176 cm tilsvarer et lerret som horisontalt er 153 cm bredt.
    112" / 285 cm tilsvarer et lerret som horisontalt er 248 cm bredt.

Selv kjører jeg et lerret på 90" på sitteavstand mellom 3 og 5 meter, og det virker perfekt i mine øyne

Håper disse tallene hjelper!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •