Crusade heimekino - kjem våren 2009

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Crusade heimekino - kjem våren 2009

Me planlagte først å bruke loftstue i nyhus som kjem neste år, men det skal heller søkes om å utvide garasje med 25m2. Da kan det bli eit dedikert og tilpasset rom istedet..:-)

Riktige dimensjoner/forhold er vel noke slikt?

Høyde = H
    Lengde = 2.66x H
    Bredde =1.66x H

Planlegger tilbygg med yttermål på 4.5m x 6.5m håper eg. Bygge rom-i-rom, så da går det vekk 20cm+ på 3 sider. Rekner med me må justere ned takhøyden litt for å få "riktige" forhold på ting. Kanskje ned mot 220cm..

Kor nærme nabotomten kan ein egentlig få lov å bygge? Har garasje som kjem til å stå ca. 7m fra tomtegrense og naboen sin innkjørsel. Satser på å få bygge inntil 1m. Da blir rommet 6-6.5m langt. Er jo ingen bygg på hans tomt på 5-6 meter, så ein bør vel få godkjent søknad på det?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja.. da var det vist veldig vanskelig å få bygd noke ekstra der gitt.

Ser ut til at eg må ta til takke med litt større "bod" bak i garasjen, det blir nok det eller "hytte-kino" som Lygren jobber med.

Får meg eit rom som er 5.6x3m så kanskje det er mulig å få til noke her. Taket er skråtak med 4.5m opp i mønet og ned i 2.20m på sidene. Må nok sende det ned til 2.40m rekner eg med, eller lavere.

-garasje_topp-jpg
    -garasje_bak-jpg
    Litt langt og smalt rom men kjem til å satse på buetSmx lerret, lydtransparent. Det blir derfor plass til 250cm bredt lerret uten problemer.. Bør kanskje holde.

Litt usikker på akustikken i eit slikt rom.. det er jo langt fra optimalt dessverre.

Får vel greit plass til to rader à 2 seter, eller kanskje 3 på bakre rad??

Lerret kjem ca. 1m ut med høyttalere bak. Så kjem første 1.7m fra lerret og andre på 3.3m. Da har eg brukt opp 4.3m. Har så igjen ein halvmeter bak siste rad.. dersom eg putter in 3 stoler der, så tar disse opp 227cm i bredden, så får igjen knappe 35cm på kvar side av stolene til vegg.

Damn.. hadde veldig lyst på ei Arcade maskin som Lygren har fått tak i. ..men ikkje plass til ei slik ei i dette rommet. :-(

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig dette..:-/

Ka meine folket? Duger det med kino i dette rommet i garasjen, 5.6 x 3m ca.
    Det blir dette eller 15m2 hus utenfor garasje, er da avhengige i gode naboer som godtar at det bygges nærmere enn 4m fra tomtegrensa.

Garasjen har 15cm isolasjon, går vekk litt i gipsplater. Bør kanskje isolere litt til. Lurte på å bygge rom-i-rom for å spare naboene litt for støy, men med kun 3m til rådighet, så blir det fort trangt nok trur eg. Får kanskje nøye med med skikkelig isolert gulv og tak. Kortveggene i rommet kan eg jo isolere litt ekstra, har litt å gå på der. Går nok for å isolere ekstra der, sånn at rommet krymper til ca. 5x3m.

Er det kanskje noke poeng å tenke på lavere tak framme i kinoen, og så bruke litt ekstra takhøyde over stolene og da spesielt bakerste rad? F.eks. 2.10 på delen før første rad og så høgere tak over stolene, 2.50? Kordan vil det fungere på lyden? Vil jo gi "riktigere" dimensjoner på fremre del av rommet, og luft over stolene.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-) Tar litt tid å bli kjent med sketchup.. lerret er komme opp ihvertfall.

Satser på å få høyttalere og stoler imorgen.;-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hrm.. kanskje lage buet tak? 220 ute på kantene, 280 midt på??

Så spre på med litt spotter.

Hehe.. har absolutt ingen peiling her, men kunne ihvertfall sett/føltes stilig ut når ein sitt der, om ikkje lyden blir noke bedre av det.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er det komme opp 5 stoler..:-) Blei litt hekta her no, går raskere etter kvart som ein får taket på prinsippene.;-)

Alt av dimensjoner stemmer no, rom 3x5.6m, tak 220 på sidene 280 på midten..
    http://www.gyproc.dk/Gyproc/Files.nsf/0/D730502A9995F521C12571260046FCBC/$FILE/237-251Spesial3.2.pdf

1m fra vegg til lerret
    2,7m til front første stolrekke (170 fra lerret)
    4,3m til front andre stolrekke

Stolene er modellert etter Avshop sine, lerretet er buet 2.35:1 110" (trur eg).

Det ser jo faktisk ganske ok ut?

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle gjernehjulpet deg litt på vei, men har ikke så mye peiling på bygg

Det jeg ville skyte inn er at det finnes fluss av kanonkinoer her på forumet på lite kvadrat, så jeg er sikker på at det blir bra hos deg også, samme hvilket alt du velger

Stå på !

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Begge alternativer er jo fine muligheter da. "Hytte"-kinoen sparer deg jo for en garasjeplass da, så får du kanskje som meg satse på skikkelig lydisolering?

Samtidig er det enkleste ofte det beste når det kommer til slike prosjekter, og har du først tilgang til garasjen er det jo greit å bare kaste seg over den!

Når det gjelder bruk av kurvet (lydtransparent håper jeg??) lerret og motoriserte kinostoler støtter jeg deg fullt ut der, blir det samme hos meg...

Nå gjelder det bare for min del å få kommet i gang, hytta står fremdeles godt plassert på gårdplassen her, er noe dritt å være blakk kombinert med ti tommeltotter, da tar plutselig ting litt tid...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Begge alternativer er jo fine muligheter da. "Hytte"-kinoen sparer deg jo for en garasjeplass da, så får du kanskje som meg satse på skikkelig lydisolering?

Samtidig er det enkleste ofte det beste når det kommer til slike prosjekter, og har du først tilgang til garasjen er det jo greit å bare kaste seg over den!

Når det gjelder bruk av kurvet (lydtransparent håper jeg??) lerret og motoriserte kinostoler støtter jeg deg fullt ut der, blir det samme hos meg...

Nå gjelder det bare for min del å få kommet i gang, hytta står fremdeles godt plassert på gårdplassen her, er noe dritt å være blakk kombinert med ti tommeltotter, da tar plutselig ting litt tid...
    Jepp, går for Smx her og rekner eg med. Har hatt elektrisk Smx lerret no i stua eit års tid og har vore godt fornøyd, bortsett fra at det lerretet er kvitt og stua er veldig lys.. blei ikkje skikkelig sortnivå. Vart lei grått bilde forrige måned, så malte det med S2000 matt grå..no er kun svart ramme lydtransparent, måtte mette duken heilt med maling for å få jevn overflate. Fungerer ok, bortsett fra at eg ikkje kan la det gå heilt ned foran høyttalerne no pga. "modifiseringa". Svartnivå er bra no ihvertfall så kan leve med det til våren og ny kino.

Eg beholder begge parkeringene i garasjen, er bod i bakkant som flyttes 1/2m fram så det blir plass bak der.

Hytte blir det nok uansett. Om eg stjeler utvidet bod i garasjen, så trengs det ny redskapsbod i hagen.:-) Må vurdere litt ka som skal være kor.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Får du opp en "batcave" og investerer i en HD350 f.eks., er nok uansett hvitt veien å gå når du velger lydtransparent ettersom duken tross alt slipper gjennom en del lys. Grått funker greit det også, har testet begge deler, men vil nok selv velge en hvit duk hvis først projektoren er i HD350/750-klassen og rommet for øvrig er mørkt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...en kommentar til designforslaget dog; to stoler i front gir ingen sweetspot i et såpass lite rom, og jeg regner med at din faste plass ikke blir bakerste rad? Du finner jo uansett høyttalere med spesielt god spredning, men lite slår jo selvsagt en skikkelig SWEET spot...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mori
    Skulle gjernehjulpet deg litt på vei, men har ikke så mye peiling på bygg

Det jeg ville skyte inn er at det finnes fluss av kanonkinoer her på forumet på lite kvadrat, så jeg er sikker på at det blir bra hos deg også, samme hvilket alt du velger

Stå på !
    Takk.:-) Jepp, har lest veldig mykje av trådene her. Mange gode kreative løsninger!

Hadde håpet å kunne få rikelig med plass, men ikkje det denne gangen. Som du seie bør ikkje det være til hinder for ein fin kino.;-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...en kommentar til designforslaget dog; to stoler i front gir ingen sweetspot i et såpass lite rom, og jeg regner med at din faste plass ikke blir bakerste rad? Du finner jo uansett høyttalere med spesielt god spredning, men lite slår jo selvsagt en skikkelig SWEET spot...

Ai.. der seie du noke ja.. hrm. For prøve å finn løsning på det.

Litt for trangt å komme forbi med 3 stoler på første rad. Alternativet blir kanskje kun ei rad, eller andre stoler.. *tenke tenke*

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Samme problem som meg det der, bare forsteret i mitt oppsett som jo er enda mindre... Er jo veldig kjekt med 5-6 sitteplasser da, så da får en kanskje bare ofte sweet i front og ydmykt innta bakre rekke...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ein plan det ja. Kan forsøke å få sweetspot på bakre rekke. Ingen skal få klage på at skal kapre første rad med godplassene.

Edit: ... får ca. 2m mellom frontene, så da blir optimal sweetspot dessverre på første rad.. kan kanskje strekke fram så rad2 havner på 3m fra lerretet, men likevel over ein meter unna..

Avstand center -> sweetspot = v front -> h front = v front -> sweetspot , er dette ganske fast bestemt eller er det rom for store endringer her basert på rom-akustikk etc.?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal nok klare å få lydisolert trur eg.. om eg så må gå nattestid og plukke av kledningen på endeveggen, lekte ut og isolere utifra. Utvider garasjen ulovelig da, men "ingen" som får vite det.;-)

Innvendig blir det ikkje aktuellt å lekte ut noke meir.. 3m er trangt nok.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg holder også på i garasjen min..

Blir drøye 3m bredde der også, og lengden kan bli alt opp til 8m, men jeg skal ha en bod så det blir nok rundt 6m

Jeg har heller ikke så peiling på akustiske mål, men det er bare å lese og lese på nettet så finner man svar.....

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siste skisse.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Jeg holder også på i garasjen min..

Blir drøye 3m bredde der også, og lengden kan bli alt opp til 8m, men jeg skal ha en bod så det blir nok rundt 6m

Jeg har heller ikke så peiling på akustiske mål, men det er bare å lese og lese på nettet så finner man svar.....
    Du ender opp med samme rom da ca.:-)

Kikker og leiter eg, har eit par bøker eg har fått tak i og så det blir nok bra. Eineste er med buet tak, finner lite om akkurat dette. Bare at deg generellt er bra, men ikkje kor stor buen skal være eller detaljer på det.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordyper meg no i "Master handbook of acoustics", og må få skrive inn litt notater for meg sjølv her.;-)

Starte med teppefliser på gulvet, husk underlag av filt(hair felt?).. gir demping fra 500hz og oppover til 4khz med 0.2-0.6. Uten underlag på teppe demper det hovedsakelig kun i øvre del.. 2-4khz.

Blir til å legge opp mulighet for bassfelle over himling, lag til rammer mellom sperr midt i taket, 2-3-4 stk som kan skiftes ut med bassfeller ved behov. (kap.9 i boka). Enten åpne opp til "loftet" heilt eller justere vanlige bassfeller for å fokusere på enkelte frekvensområder, evnt. "Diaphragmatic Absorbers" om det blir for kort til taket.. Får da mulighet å justere det meste av bass nedover mot 50hz. Starte med tette luker som kan fjernes og skifte til bassfeller av ulike typer ved behov. Demping i intervallet 40-400hz bør være mulig.

"Polycylindrical Absorbers", 100Hz til 6-700Hz.. supplere om nødvendig. Stilig utseendemessig?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •