Skog's loftkino - nå med bilder og problemer;)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skog's loftkino - nå med bilder og problemer;)

Endelig har min drøm om dedikert kinorom begynt å nærme seg virkelighet. Den originale planen var å bygge den i kjelleren, men der var det mye fuktproblemer, og det hadde blitt ett svært prosjekt. Derfor ble det flyttet til loftet. Jeg har fjernen en vegg der oppe, og fått åpnet ett rom på 4.5*6.5 meter. finfin størrelse for kinorom

Foreløpig har eg spikret opp huntonitt(mdf?)plater på vegger og tak på 4 av de 6.5 metrene rommet har i lengde. De resterende 2.5metrene er det allerede vanlig trepanel, så der bare maler eg. Vindusveggen er den veggen som går ut mot nærmeste nabo, så der er lyddempingen viktig. fra før er der ca 10cm isolasjon, så 25mm massiv trevegg, deretter 10mm fiberplater og så legger eg nå på ett lag med gips, så håper eg at dette holder. Til vinduet må eg finne på noe finurlig, jeg vil helst at man skal kunne komme til det uten for mye kav, men trenger lys og lyddemping. blir nok enten en slags plate på skinner eller noe fleksibelt dempemateriale a'la blymatter.

Jeg har tenkt ut ett bra luftingsanlegg som skaper gjennomtrekk fra vindusveggen til den motstående veggen. Mer om dette senere.

Akustiske tiltak skal jeg også jobbe mye med. tenkte i første omgang å dempe 1.refleksjonspunktene til frontene og senterhøyttaleren. først må jeg tilbake til "vektor i rom" for å finne disse punktene, hvor eg plasserer 10cm tykk glava trekt med scenemolton. Andre tiltak blir å dempe veggen som går mot trappen (se vedlagte bilder), der vil høyre bakhøyttaler blir plassert helt inntil veggen, i motsetning til venstre ht, som kommer en god meter fra bakveggen. Der lurer eg på om eg skal ha 10 cm glava, 5-10cm fra veggen, slik at det vil fungere som en bassfelle i tillegg. Når det kommer til bassfeller ellers er eg litt usikker på hvilke typer eg skal bruke, og hvor eg skal plassere de, men kommer nok foreløpig bare til å prøve å dempe alle hjørnene med 10cm glava ett stykke ut fra veggen.

Teknisk utstyr blir som følgende:
    Forsterkere:
    harman\kardon AVR 340
    T.amp TA2400 (kraftmonster til subbene)
    Zachry DSW 250 (delefilter til kraftmonsteret:P)

Høyttalere\subber:
    7stk C17 - troels\gravesen-ht 97db\1w følsomhet
    2stk TCsounds TC2 12" (muligens i sonotuber, LLT)
    4stk dynabel db12 (for høy hestesparkfaktor)
    1stk peerless xxls

Annet:
    Mitsubitshi Hc910 projector
    dreamscreen lerret (hvitt eller grått?)
    harman\kardon dvd-spiller

Sitteplasser: (viktig)
    1stk 3 seter + 1 stk 2 seter sofa, litt stor og myk.
    1stk stor (type STOR) lenestol.
    + muligens en til to saccosekker eller lignende.

Ett av målene med kinorommet blir å se hvor mye akustiske tiltake kan gjøre for lyden. Forventningene mine er egentlig ganske høye, jeg er spent på hvor bra jeg kan få mine c17 til å spille.
    Integreringen av subbene blir også en stor prioritet. Jeg vil ikke at man skal høre at det er subwoofere tilstedet - før man slår dem av

(lite probb med bildepostingen, ordner det imorgen)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ho'n pittle

da er kinoen så og si ferdig, men har stoore problemer med akustikken. måler med digital radioshack og det tilhørende måleprogrammet.
    problemet er at eg får en bred dip som sentrerer seg rundt 115hz og går ned til 20db under normalen. Jeg skal laste inn målingene senere.

Noen som har noen løsninger? jeg har laget 4 puter av 60*90*12,5cm glava trekt med scenemolten. Disse har eg flyttet rundt på i det uendelige, og det beste eg får til er å heve dippen med ett par db noen steder.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke helt stødig på kamera, men dere får en viss ide om hvordan rommet ser ut. ikke helt ferdig vel og merke.

den grønne grafen er høyre høyttaler alene, gul graf er høyre høyttaler og 2 stk subber delt ved 60hz og rød graf er høyre ht + subber delt ved 60hz + 1stk xxls og 2stk db12 som gjør ett dårlig forsøk på å redde problemene rundt 100hz. foreløpig er alle tre koblet til en sub-amp som er koblet til direct-out på hovedforsterkeren. front-ht + senter er koblet til samme. målet er å få separat amp til alle, slik at hver front får dedikert sub.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •