Gulvarkeologi fra 1860

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gulvarkeologi fra 1860

Hei alle,

For tiden er stuen under oppussing, og nå er det gulvet som står for tur.

FOr å finne ut hva jeg skal gjøre har jeg begynt å grave meg nedover i de gamle lagene av gulv for å skjønne når jeg bør stoppe gravingen...

Under et lag furugulv, fra 1989 ifølge avisene de hadde brukt for å bygge oppunder, så fant jeg et skikkelig grooovy teppe og deretter et lag vinyl.

Under vinylen ligger så et gulv som virker som det er skikkelig gammelt, lagt på noe som ser ut som 2"x8" liggende flatt. Dette kan ikke være bærende tenker jeg, men har noen pusset opp tilsvarende gamle bygg? Leiligheten er fra 1860-1870, så klart ikke fra i går.

Tar i mot linker, forslag og meninger med takk.

Espen

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et hus fra opprinnelig 1916. Det har jeg måttet rette opp gulv i spisestue og kjøkken og andre steder. Gulvet som jeg fant i spisestua under ett lag med parkett, deretter sprukken avrettingsmasse, så vinyl/linoleum/filt/papp m.m., var noe lignende som du beskriver. Svært brede og tykke (ca 4x20cm), brunsorte golvbord som lå direkte på bjelkelaget. Dette var imidlertid så skjevt at jeg var nødt til å fjerne det og rette opp med nye golvbjelker og deretter golvspon. Hadde gulvet vært noenlunde plant skulle jeg ha slipt det og beholdt det som det lå.

Så om du har mulighet til å slipe det, så tror jeg det kan bli svært bra

Tipper at det er bærende gulv du har også.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Har et hus fra opprinnelig 1916. Det har jeg måttet rette opp gulv i spisestue og kjøkken og andre steder. Gulvet som jeg fant i spisestua under ett lag med parkett, deretter sprukken avrettingsmasse, så vinyl/linoleum/filt/papp m.m., var noe lignende som du beskriver. Svært brede og tykke (ca 4x20cm), brunsorte golvbord som lå direkte på bjelkelaget. Dette var imidlertid så skjevt at jeg var nødt til å fjerne det og rette opp med nye golvbjelker og deretter golvspon. Hadde gulvet vært noenlunde plant skulle jeg ha slipt det og beholdt det som det lå.

Så om du har mulighet til å slipe det, så tror jeg det kan bli svært bra

Tipper at det er bærende gulv du har også.
    Hvilke avstand var det imellom bjelkene i bjelkelaget? Lå det noe imellom bjelkene - isolasjon, leire etc? Hva mener du med bærende gulv?

Espen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •