Stativhøytalere i gulvhøyde vs. akustisk transparent lerret? Hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stativhøytalere i gulvhøyde vs. akustisk transparent lerret? Hjelp!

På grunn av lav takhøyde ( 2.08 ) og et brennende ønske om størst mulig lerret, så vurderer jeg to alternativer.

Enten å bruke lave bokhyllehøytalere som f.eks Klipsch RB 81 plassert så tett oppunder lerretet som mulig, noe som vil si rundt 30 cm over gulvet, og så eventuelt vinkle dem litt opp.

Eller å bruke et akustisk transparent lerret, og plassere høytalerene bak. Da kan jeg jo også bruke større høytalere, om nødvendig.

Rommet er 2.80 x 5.5 meter (rundt 3.5 meter sitte avstand), og jeg legger mer vekt på bilde enn lydkvalitet, om det må gjøres kompromisser med et akustisk lerret.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørs om du vil få problemer med sitteavstanden din i forhold til et akustisk transparent lerret. Spørsmålet er om det blir så synlig at det irriterer... På den annen side så vil tilstedeværelsen og kinofølelsen, med slikt lerret, overgå det du kan få til på tradisjonelt vis. Blir en vanskelig avveining dette her:-)

Problemet med å sette høyttalerne såpass nærme gulvet er stygge førsterefleksjoner med mindre du har teppe på gulvet ditt...

Jeg gikk også å funderte på slikt lerret, men etter at jeg leste litt på AVS Forum ser det ut for at sitteavstanden blir for kort for min del. (ca3,5m)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg kommer til å sette opp en filtdekket lettvegg i min kommende "hytte"-kino på 15kvm, der jeg plasserer et lydtransparent, buet 2.35:1-lerret i front.

Jeg kommer ikke til å kjøpe anamorfisk linse i første omgang, men heller en 1080P-projektor som uansett har så høy oppløsning at det ikke er noen krise at 33% forsvinner i filten.

Dette mener jeg utvilsomt er den beste løsningen for små rom. Da kan du kjøre maks bildebredde, få lyden servert rett fra lerretet samt skjule hele høyttalerstyret. Du bruker jo ikke mye plass på lettveggen heller, knapt mer enn høyttalerne uansett ville bygget ut!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Når det gjelder lydtransparente duker kan det være verdt å merke seg at jo større piksler en har på projektoren, jo mer er sannsynligheten for synlig "moire". Jeg har selv testet med TW2000 og VW60, og så nesten ikke antydning til moire på VW60, mens jeg på TW2000 måtte vinkle duken en del for å redusere fenomenet. DLP eller SXRD/D-ILA er med andre ord å anbefale om du velger en lydtransparent løsning!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lygren:
    Har du noen linker der jeg kan lese litt om lydtransparente lerret? Hvor lydtransparente er de, og hvor mye lys taper man?

-k

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Moire skyldes for øvrig synlig interferens mellom dukens sorte huller og projektorens piksler, derav mindre problem med større pikseltetthet (rundt 90% på SXRD/DLP, mens LCD ligger på om lag 55% selv om det visstnok er noe mer på lerretet grunnet diverse teknikker).

Jeg baserer mine kommentarer på et SmX kurvet samt et DreamScreen V3 CineCurv-lerret, som begge benytter samme lydtransparente, vevede duk.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    En taper litt lys med dagens lydtransparente lerreter, men ikke mer enn at det er innenfor hva jeg vil si akseptable grenser. Dette forutsetter da at du går for en vevet løsning, hvilket SmX og DreamScreen tilbyr. Vanlige, hullede transparente løsninger er bare tull, da blir strukturen for synlig.

Tror det er litt manglende erfaringer rundt dette nettopp fordi ikke alt for mange her til lands har gått for en slik løsning... Jeg har i det minste "sett lyset" rundt denne type løsninger, og ser uten tvil langt flere fordeler enn de ulemper en slik løsning medfører!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener å ha sett en sammenheng mellom lydtransparente lerretter og størrelsen på diskanthornene. Kanskje verdt å merke seg at sannsynligheten for et godt resultat med bare vanlige domer muligens ikke er spesielt stor.

Forøvrig er det den øvre diskanten som er utfordringen mtp akustisk transpanrens.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    OG, lyden blir ikke nevneverdig forringet på en vevd duk...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg mener å ha sett en sammenheng mellom lydtransparente lerretter og størrelsen på diskanthornene. Kanskje verdt å merke seg at sannsynligheten for et godt resultat med bare vanlige domer muligens ikke er spesielt stor.

Forøvrig er det den øvre diskanten som er utfordringen mtp akustisk transpanrens.
    Du har nok trolig sett målinger fra de gode gamle perforerte dukene. Det er noe helt annet når duken er vevd...

HER er noen målinger fra Amerikanske SmX, og selv om en ikke alltid skal ta produsentens målinger for god fisk er også min erfaring at lyden påvirkes i svært liten grad ved bruk av en vevd duk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tydelig at Lygren er nyfrelst på 2.35 og akustisk transparente lerreter, hehe.

Men om lerretet skulle ta litt av diskanten så gjør vel det bare Klipsch enda mer egnet, siden den har horn og er litt skarp i toppen fra før av?

PJ blir avgjort når tiden er inne, men i øyeblikket så tror jeg en W5000 ligger høyt på lista på grunn av DLP/1080P og bra lysstyrke.

Den burde vel håndtere et sånt lerret greit, eller hva Lygren?
    Bygger du en vegg kledd i filt som følger krummingen på lerretet, eller lar du lerretet være felt inn i en vanlig rett endevegg?

Projektet ditt er jo veldig likt mitt, så dette er mighty spennende saker.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Bygger bare en rett lettvegg med et "hull" til det kurvede rammelerretet. Det beste hadde sikkert vært en bygge en lettvegg som fulgte kurven, men det blir litt overkill for mitt vedkommende...

W5000 skulle nok egne seg godt for et slikt oppsett ja, både mht lysutbytte og ikke minst pikseltetthet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •