Prosjekt "AV-hytte i hagen" i gang - STATUS: Nye bilder!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 25 1 2 3 4 5 11 21 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 496
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Prosjekt "AV-hytte i hagen" i gang - STATUS: Nye bilder!

Ja, da var hytte bestilt. 14,9 kvm "hagehytte" fra Smart Club på tilbud til rundt 20.000. Under 15 kvadrat for å slippe å melde fra til kommunen, og hytta skal da altså fungere som en "lekehytte" for godt voksne og selvsagt ungene... Betingelsen for at en skal slippe meldeplikt er at hytta ikke benyttes til varig opphold (dvs. overnattende gjester), og det kan jeg skrive under på at uansett ikke blir spesielt behagelig i denne bat-caven fullt av stoler og øvrig utstyr!

Jeg bor i et lite hus på rundt 120kvm og har svært begrenset plass til kino. Prøvde meg på en løsning i andre etasje, men når ungene vokna når volumet passerte hvisking, var det jo bare å innse at kino ikke passer i samme etasje som ungene sover. Huset har kun to etasjer, så det er det lite å gjøre.

En hytte i hagen kan i så måte fungere perfekt til formålet, men samtidig kan jeg ikke legge all verden med penger i en slik løsning da en AV-hytte ikke nødvendigvis er noe en ny kjøper av huset setter spesielt høyt på ønskelista.

Den ser noe sånt som dette ut, minus terrassen. Hytta jeg kjøper er imidlertid avlang, slik at "bredden", der døra står, er 4,5 meter, mens "dybden" er 3,3m:

Det var faktisk ikke så lett å finne en standard hytte med passende mål, de fleste er typisk 4x4 meter, mens denne er 3,3x4,5 meter og dermed egner den seg perfekt for en liten hagekino.

Et par utfordringer har jo en slik hagehytte, åpenbart et par åpenbare;

1. Veggen er laftet, men allikevel ikke spesielt tykke, og må åpenbart lydisoleres slik at jeg ikke forstyrrer naboene i for stor grad. Uansett har jo døra glassruter, og det er også et vindu på herligheten... Det vil i så måte trolig være vanskelig å få til en helt optimal isolasjon uten å bytte ut døra. Vinduet må jo nesten være der da, så der vil det sige ut støy i alle tilfelle.

Jeg tenker meg en løsning der jeg setter opp et enkelt stenderverk, legger til noe lyddempende isolasjon, samt benytter to lag med gipsplater med GreenGlue mellom. Høres vel greit ut?

2. Bør jeg støpe såle, eller holder det med lecablokker som fundament? Er jo sikkert lurt å støpe såle mht stabilitet, men det koster jo også en del mer...

3. Luftkvaliteten i slike smårom er jo ofte et herk, og da er spørsmålet om en bør installere en inverter med en gang eller om en portabel løsning holder. En portabel løsning er jo litt mer herk da, bråker, men koster langt mindre. Det lar seg vel uansett gjøre å ettermontere slike invertere/varmepumper? Noen som har noen gode tips til en rimelig, stillegående variant kanskje? Er det mye plunder å instalere denne herligheten?

Jeg har da planer om å sette inn en rad med 3-4 motoriserte kinostoler, samt filtlegge hele rommet i sort scenemolton og ikke minst kjøre 2.35:1 i front, der jeg benytter meg av en lydtransparent, kurvet løsning. Kablene skal være skjult, og høyttalerne bak plassert bak lerretet. Det er med andre ord ikke umulig jeg tar en telefon til BEF...

Prosjektet er på tidlig planleggingsstadie nå, og nå i første omgang jeg spørsmålet om jeg skal ta meg bryet å støpe såle, noe jeg tror kan være lurt både for stabiliteten og ikke minst lydisolasjonen. Gulvene i disse hyttene er jo bare "pinneved" og uten noe skikkelig heft i bånn går jo lyden tvers gjennom. En støpt løsning er nok derfor veien å gå...

Kom gjerne med innspill, så skal jeg holde dere løpende orientert med bilder og det hele ettersom prosjektet tar form!

EDIT: Hytta er nå ferdig, følg progressen i denne tråden, så skal jeg om ikke alt for lenge legge ut en oppsummering i første tråd!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette prosjektet blir morsomt og følge med på ja :-D

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt !

Sånn går det når kona får makten .... Neida, bare tuller

Hva er avstanden til naboene ? Jeg er litt usikker, men er ikke slike hytter relativt godt lyddempet allerede, tatt i betraktning de tykke treveggene?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Joa, laftede hytter er jo i utgangspunktet relativt godt dempet, og det er sikkert 10 meter til naboen...

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Joa, laftede hytter er jo i utgangspunktet relativt godt dempet, og det er sikkert 10 meter til naboen...
    Men du må vel regnet med litt isolering og støydemping for det?

Meget spennede prosjekt. Skal vi se det går "inflasjon" i av-hytter fra Smart Club?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, nå har jeg jaggu meg sett dette også

Alltid greit å være dus med naboene så noen tykke akustikkplater vil være tingen, med gipsplater over. Litt scene molton på 1.refleksjonspunktene til da være optimalt som demping.

Grunnmuren kan jo bli ett problem siden du muligens bør grave ned til fast grunn. Litt usikker på hvordan underlaget er der du skal sette "AV-hytta" di.

Oppvarming? Da kan sikkert holde med en enkelt oljeovn der inne siden rommet er relativt lite og er usikker på hva innvirkning en varmepumpe vil ha av effekt på anlegget mht. støy.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde nok vert litt skeptisk til å ha masse dyrt av utstyr stående ute i hagen.

Håper det blir installert alarm!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke du trenger å grave veldig langt ned, men du bør vel ha et lag med pukk i bunnen for dreneringens skyld, deretter isoporplater (er vel ikke akkurat isopor, de er lyseblå tror jeg) plast, armering og 10 cm betong. Samt drenering rundt hytta slik at det ikke blir liggende vann under betongplaten. Da ville jeg tro du kommer langt. Blir nok litt mer jobb enn å smette opp noen lecablokker og legge bjelkelag, ja.

Hvis du kun bruker bjelkelag, så kan du i teorien flytte med deg hele hytta dersom du en gang skulle flytte Det blir vanskeligere derom du støper plate.

Uansett et spennende prosjekt, håper du lager en skikkelig byggetråd.

Lydisoleringsevnen i den lafteløsningen der tror jeg ikke man skal overvurdere, tipper det er temmelig dårlig. Materialtykkelsen er kanskje på 30 mm og hele veggen vil antagelig vibrere dersom du setter på litt volum der inne.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Takker for mange gode innspill allerede! Jeg skal i det minste få noen til å komme ut å estimere en kostnad på støping av såle først, så tar jeg vurderingen derfra. Leca er jo veldig enkelt da...

Grunnen er egentlig primært fyllmasse som har fått noen år på å sette seg. Huset står på samme fyllmasse, så jeg tror det skal være sånn tålelig stabilt, spesielt hvis en legger litt pukk i bånn osv. Leca er jeg imidlertid litt mer usikker rundt, men en kan jo legge litt pukk der også. Er jo veldig dumt hvis grunnen begynner å svikte da selvsagt, så sitter jeg plutselig der i en vindskjeiv lekehytte med skjegget godt plantet i postkassa!

Jeg skal ta bilder underveis og lage en skikkelig byggelogg, er jo garantert noen flere enn meg som har dårlig tid, lite plass, begrenset med kronarser, men allikevel STORT behov for et dedikert lekerom til alle skøyerstrekene en lurer kona til å tro kostet halvparten...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Materialtykkelsen er 40mm, så den er ikke all verden nei, Tols. Tror absolutt en liten ekstra innsats rundt lydisolasjon har en del for seg...

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må vel være et unikt prosjekt her på forumet?
    Denne tråden skal jeg følge nøye med på!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La merke til ende bordene på hytta. Nå vet jeg ikke hvor mye du skal legge i det og heller ikke hvordan utseende spiller inn (betyr kanskje mer for W ) Kunne du feks lagt lekter og isolasjon utvendig og deretter kledd det med nytt panel? Så kunne du heller lagt 2 lag med gips og Green Glue inne i hytta? Poenget må bli å bevare den innvendige størrelsen så langt det lar seg gjøre så lenge du bare har 15 kvm til rådighet. Nye lekter og gipsplater + isolasjon innvendig stjeler av arealet...

Ellers et morsomt prosjekt dette her

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der var jo en meget god idé, Sannax. Rommet blir ca 20 cm mindre i begge retninger av stenderverk med isolasjon og plater, så det virker fornuftig å ta dette utvendig i stedet for inni. Blir kanskje litt mer krunglete med strøm og rør og slikt?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Joa, det kunne jo også vært en mulighet, men det blir nok litt trøblete mht de endebordene som du nevner... Samtidig går det jo litt kjappere å dytte opp gipsplater innvendig enn å legge panel på hele ytterveggen, og dette prosjektet, i motsetning til mange av de andre veldig flotte prosjektene her inne (f.eks. tols1 sitt... ) går litt mer i retning av "det enkleste er ofte det beste".

Takker uansett for innspill!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser poenget ditt lygren Det baller liksom litt på seg når man først begynner...

Uansett, det blir et spennende prosjekt, kanskje det blir en magasinreportasje om Norges eneste hage-kino?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hehe, nå får jeg først se om mine ti tommeltotter klarer å få satt opp dette hurlumheiet i det hele tatt da... Jeg har uansett store ambisjoner for et slikt rom, og ettersom jeg har vært uten kino nå i ett år eller så merker jeg at motivasjonen har bygget seg opp også, som jo er viktig når en skal begi seg ut på gyngende grunn...

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Hehe, nå får jeg først se om mine ti tommeltotter klarer å få satt opp dette hurlumheiet i det hele tatt da... Jeg har uansett store ambisjoner for et slikt rom, og ettersom jeg har vært uten kino nå i ett år eller så merker jeg at motivasjonen har bygget seg opp også, som jo er viktig når en skal begi seg ut på gyngende grunn...
    Noen planer om hvilket utstyr som skal inn da?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...for øvrig, når det gjelder indre lekting er jo også et poeng at jeg der fører det skjulte kabelopplegget. I så måte gir det jo en viss form for "return" selv om kostnaden er noe høy mht areal.

Når det gjelder isolasjonsmateriale, hva er det som er tingen da? Rockwool har vel noen lydisolerende greier, noen som har noen navn jeg skal se etter? Oppsett av lekterne klarer jeg vel kanskje selv da kanskje, og taket tror jeg allerede er "lektet", så der dytter jeg bare inn litt isolasjon og to lag gips med GG mellom.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Når det gjelder utstyret som skal inn er det viktigste et buet, lydtransparent lerret i 2.35:1 som jeg bygger inn i en lettvegg i front. Bak denne veggen plasserer jeg 2x subber, 2x fronter og center. Høyttalerne står da slik at lyden formidles via det lydtransparente lerretet. Dette gir meg maksimal bredde, som jo er et poeng i en slik kino. Satser da i utgangspunktet på rundt 300cm bredde på lerretet, som jo er temmelig heftig på 15kvm!

Øvrig elektronikk plasseres nederst bak denne lettveggen bak en luke. Bruker dernest IR-forlenger for tilgang til utstyret.

Eksakt hvilket utstyr jeg skal gå for blir en vurdering som strengt talt lommeboka har mest å si rundt, og det får jeg ta når tiden for innkjøp nærmer seg. Kan jo kanskje tenke meg en hornløsning, og designet er jo helt irrelevant ettersom jeg uansett skjuler høyttalerne bak denne lettveggen.

Ettersom mesteparten av utstyret plasseres i front begrenser det også behovet for skjult kabling, men jeg må jo strekke kabler til projektoren (strøm + signal) samt til de 5 bakhøyttalerne, så noe blir det jo selvsagt...

Jeg skal begynne å "sketche" litt snart, men i første omgang må jeg jo få satt opp herligheten. Det er uansett greit å begynne å planlegge det øvrige allerede nå, så jeg har noe å se frem til!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planleggingen er jo halve moroa

Men 300 cm. lerret på 15 kvm? Er det mulig å få med seg hele handlingen da? Ser liksom for meg publikum på en tennismatch...

Side 1 av 25 1 2 3 4 5 11 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •