Prosjekt "AV-hytte i hagen" i gang - STATUS: Nye bilder! - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 25 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 496
    Newcomer rovers sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hytta er allerede innkjøpt
    Dumt, for da kunne du også fått alt av kabler og slikt skjult. Hadde avbestillt den hvis du ikke har fått den, men kanskje ikke mulig........

Uansett,
    du må aldri finne på å sette hytta rett på bakken oppå leca, du KOMMER til å få problemer.
    Jeg ville funnet frem spaden og gravd kanskje 6 hull (3 hull på hver side av langveggene. Hullene trenger ikke være dype, bare de er litt brede, ca 60-70cm brede og 20-30 cm dype. De vil da fungere som ett fundament.
    Kjøp deg så noen sekker med ferdig betong som du bare trenger å blande med vann. Fyll opp hullene med betong og sett en stolpesko (10 cm bred) i hvert hull (pass bare på at stolpeskoene står på linje og samme høyde).
    Deretter tar du å spikrer sammen to stk 2"*8", som du så legger oppi stolpeskoene og skrur dem fast. Da er det bare å legge bjelkelaget til hytta oppå disse å begynne å bygge.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ettersom grunnen er såpass full av stein og derfor relativt kompakt var planen å dele 9 lecablokker i to, slik at vi får 18 plasseringspunkter. Vi har vurdert å støpe også, men ettersom grunnen er såpass steinbefengt og vi sprer lecaene jevnt utover tror vi at dette skal holde greit...

Vi kunne jo støpt noe bredere enn lecablokkene selvsagt, og dermed økt stabiliteten noe, men samtidig er det jo gjerne slik at dette også synker hvis det først synker...

Er klar over at det er litt risiko å ikke fundere dette bedre, så jeg får bare krysse fingrene for at det holder. Hvis ikke regner jeg jo med at ikke hele møkka synker i jorda, og da får jeg bare korrigere der jeg kan...

Dette er i utgangspunktet er budsjettprosjekt, jeg har fått flere anbud på "skikkelige" hytter, og det ligger gjerne på 60-80.000 hvis en har ti tommeltotter som jeg har. For øyeblikket er ikke det spesielt aktuelt å spytte inn i en slik "bod", da sparer jeg heller penga til nytt hus... Uansett er det selvsagt viktig å få dette så bra som mulig, og jeg takker så mye for innspill rundt funderingen, som selvsagt kan vise seg å være noe jeg burde tatt følgene av!

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En grei løysning er vel kanskje å leggge ut leca U-blokk og støpe ringmuren sammen. Så om det siger litt så siger det jevnt.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KviteKrist
    En grei løysning er vel kanskje å leggge ut leca U-blokk og støpe ringmuren sammen. Så om det siger litt så siger det jevnt.
    ikke dumt, burde også legges ett lag med pukk under...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Takker for mange gode forslag... Ettersom det er mulig å rette blokker som måtte sige i etterkant får jeg jo håpe min primitive løsning lar seg redde ved behov...

Videre har jeg lurt litt på å bruke sponplater i stedet for gips på veggene / taket hvis jeg velger å ta dette før hytta har fått "satt seg" over vinteren... Disse er jo såpass kraftige at det skal en del til at de sprekker/buler selv om ting beveger en del på seg... Spørsmålet er jo om spon fungerer like godt som gips når det kommer til lyddemping? Har vel hørt at gips er best i så måte?

Stenderne til ramma var visst i følge snekkeren ikke spesielt imponerende, selv om de i dimensjon ser greie ut... Jaja, dette blir jo nærmest et testprosjekt dette; budsjett AV-hytta - lar det seg gjøre (hvis ikke blir den degradert til bod...)?

Prosjekt "AV-hytte i hagen" i gang - STATUS: Nye bilder!-ramme_1-jpg

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å lage de kassene som stolene på bakerste rad står på til et par kompetente DIY subber?

Vil tro at du får en del volum å boltre deg på, i tillegg til at du kan utelate SVS'ene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, hadde jeg hatt så mye initiativ i kroppen var jo det faktisk et veldig godt forslag, aleksander... Et par heftige 10"-12" elementer kunne gitt bakre seterad en ekstra dimensjon eller to skulle en tro... En plateforsterker godt skjult på siden av arcademaskinen trenger jo heller ikke gi noe nevneverdige synlige bi-effekter heller...

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Stenderne til ramma var visst i følge snekkeren ikke spesielt imponerende, selv om de i dimensjon ser greie ut...
    Nå er jeg ikke snekker selv, men jeg må desverre si jeg deler litt av skepsisen! Er ramma som vist på bildet en del av leveransen til hytta?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, det er den som følger med hytta, ja... Jeg kommer ikke til å endre noe utover standard sånn i første omgang. Det er jo en fordel også som prosjekt om dette faktisk er mulig å få til uten større endringer i grunnpakka, tenker på andre likesinnede med ti tommeltotter og begrenset budsjett (regner med at jeg ikke er eneste...)!

Vi får med andre ord bare se hvordan dette løser seg. I det minste strammes konstruksjonen av midtliggende lecaer, ofte benyttes jo bare 4 blokker på hvert hjørne!

Hva tror folk om spon vs. gips; er det nevneverdig forskjell i evnen til å dempe lyden?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...jeg må for øvrig legge noe isolasjon mellom grunnstenderne før gulvplankene legges, er neste plan på agendaen!

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Detta kan bli bra Lygren! Et lite innspill: fattern´n bygde ei lafta hytte for å øke kapasiteten på hytta... Han benyttet knotteplast på undersiden av gulvet for å forhindre gress/ugress osv og dermed fukt med påfølgende råteskader å ødlegge konstruksjonen.......

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tror folk om spon vs. gips; er det nevneverdig forskjell i evnen til å dempe lyden?
    Stor forskjell, gips demper mange ganger mer...

...jeg må for øvrig legge noe isolasjon mellom grunnstenderne før gulvplankene legges, er neste plan på agendaen!
    har du tenkt å legge isolasjonen rett ned i bjelkelaget som det er nå???
    isåfall tar det ikke lange tiden før den ramler ut.
    Jeg ville spikret på ei lita lekt i bunnen av hver bjelke og så legge plater i mellom (samme hva, bare ikke gips).
    Da ligger isolasjonen på plass og virkningen til isolasjonen fungerer mye bedre, når den får en form for vindsperre....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rovers
    Jeg regner med du har tall som underbygger denne påstanden?

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg regner med du har tall som underbygger denne påstanden?
    Har jobbet med dette i 10 år nå, så jeg vet hva jeg prater om!!!

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne kan du bare stryke. Gips/spon/trefiber er alle i samme klasse når det gjelder demping av lyd. De betegnes under plater med flatemasse 8-10 kg/m2 og noenlunde lik stivhet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...ja, skal på en matte under for å hindre ugress osv. Det må også bli en form for plate under isolasjonen som holder den på plass...

Når det gjelder gips vs. spon og lyddemping takker jeg for innspillene, men setter pris på litt "utdypning" hvis mulig! Snekkeren mente også at gips vare bedre egnet til støydemping, men det er jo fullt mulig dette er en utbredt misforståelse... Poenget er jo at treplatene vil stabilisere konstruksjonen en hel del, og dermed kan jeg også akseptere at de har noe lavere støydemping. Hvis de derimot gir mange ganger lavere demping er jo det litt verre...

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spiller i utgangspunktet liten rolle hvilken plate du velger, viktigheten ligge i utførelsen av skjøter og overganger slik at disse blir så lufttett som mulig.

Klipper & limer fra en tilsvarende tråd på forumet:

Her er svaret fra SINTEF om bruken av to lag plater bestående av gips-gips, gips-spon, spon-spon osv...:

For lydisolering sidestiller vi for alle praktiske formål 13 mm, 12 mm spon og 11 mm trefiberplater (halvharde vegg- og himlingsplater) og lignedne plater med flatemasse 8-10 kg/m2 og tilsvarende bøyestivhet. Det er forsåvidt riktig at det kan være litt forskjell på den såkalte grensefrekvensen for platene, og at det teoretisk sett kan være fordelaktig å kombinere ulike platetyper slik at grensefrekvensen ikke blir sammenfallende. Ved gresefrekvensen får man nemlig en markert svekkelse av lydreduksjonstallet. Imidlertid ligger grensefrekvensen for slike plater så høyt at det i praksis ikke spiller noen rolle. Ved høye frekvenser blir normalt lydreduksjonstallet mer enn høyt nok så lenge tettingen er god. I lavfrekvensområdet er det imidlertid behov for bedre lydreduksjonstall. Det oppnår man først og fremst med tyngre plater (to lag som festes på hverandre) uten å øke stivheten (derfor to lag, og ikke ett med dobbel tykkelse), men ikke mnst ved å bruke stor avstand i dobbelvegger for å flytte dobbelveggresonansen under kritisk frekvensområde.
    Sigurd Hveem

Sivilingeniør Sigurd Hveem

SINTEF Byggforsk

Materialer og konstruksjoner, Oslo

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    at en gips plate er mange ganger bedre mot lyd var vel å overdrive, men en gipsplate HAR høyere lydtetthet, (den er mer død i seg en en treplate).hadde ikke vært redd for stivheten. det blir stivt som juling når tingene begynner å komme sammen..... hvis du skal ha to lag inne ville jeg kanskje tatt ett lag gips og ett lag spon el.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...så erstattes altså den omtalte luftlommen med GG, som skal ytterligere redusere uønsket lyd... Ser ut til at to lag trespon med GG mellom er tingen for meg da...

Litt av ulempen med tre er jo selvsagt at det krever litt mer arbeid (les: tyngre saging), samt koster noe mer, men i et rom på 15kvm er jo det av liten relevans.

Takker for øvrig for alle innspill - dette tror jeg blir en matnytting tråd - selv om resultatet måtte bli fiasko som følge av dårlig grunnarbeid, for da vet folk i det minste hva de IKKE skal foreta seg!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jobbet med dette i 10 år nå, så jeg vet hva jeg prater om!!!
    at en gips plate er mange ganger bedre mot lyd var vel å overdrive
    Beklager å måtte melde det, men av en eller annen grunn virker Sintef-forskerens uttalelse noe mer troverdig en din ;-)

Side 9 av 25 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •