Prosjekt "AV-hytte i hagen" i gang - STATUS: Nye bilder! - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 25 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 496
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Har desverre ikke noe nyttige innspill her, men må bare få kommentere at dette ser utrolig originalt og spennende ut. Neppe har vel noen sett en slik hagehytte för. Skulle noen ha noe lignende slår du dem uansett ned i stövlene pga Arcade-maskinen.
    Enig. Dette blir en omdefinering av begrepet "Lekestue" ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Prosjekt "AV-hytte i hagen" i gang - STATUS: Nye bilder!-hytteskisse_bak_lerretet-jpg
    Bare en advarsel: Med den løsningen her kan du banne på at de som sitter på bakerste rad kommer til å klage

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av crusade
    1:1 avstand er da ikkje absolutt nødvendig eller?

Sitter og leker meg med Theater Calculator her og får opp godkjent "thx" avstand fra mitt lerret på 265 er fra min. 1.89m til maks. 4m

Minimum avstanden er basert på;

"5. Shortest Recommended Viewing Distance based on Field-of-View being too wide: This distance is based on the peripheral vision field-of-view of the human eye. The average field-of-view width for the human eye is 140 degrees. The rule is that if the viewer sits any closer than this distance to the screen and looks at one side of the screen, they will not be able to see the other side of the screen with their peripheral vision. This equates to a 70-degree field-of-view when the person is looking at the center of the screen."

Eg vil ihvertfall prioritere transparent lerret basert på disse tallene og anbefalingene. Da får eg i tillegg størst mulig lerret både fysisk og praktisk pga. kortere avstand fram.:-)
    Ja, jeg er tilbøyelig til å være enig her... Er jo ingen regel som sier at 1:1 er noe mininum, men går en under dette øker kravet betraktelig til perforeringsgrad i den lydtransparente duken. SmX er på ingen måte godt nok, men DreamScreens nye Acoustic HD, som er rundt 50% mer tettvevet tror jeg muligens kan gjøre vei i vellinga.

Jeg har ingen problemer med å sitte med nesa oppi lerretet, det har jeg alltid likt, og de som ikke foretrekker det kan jo bare slå seg ned på bakerste "rad"...

Når det gjelder Blu-ray-spilleren kan jeg jo muligens bare la den stå framme da. Receiveren og eventuelle øvrige komponenter jeg ikke benytter i noen stor grad plasseres bare bak lerretet. Er jo litt bortkastet plass selvsagt, så jeg får se om det ikke er mulig å komme opp med en god løsning, kan jo ev. også lage en "luke" helt nede for aksess til Blu-rayen...

Snekkeren er syk i dag igjen gitt...... Makan, jeg som hadde håpet å fått mye på plass i løpet av helgen. "Grunnmuren" er det viktigste for hyttas stabilitet, så jeg tør ikke gjøre noe der uten kyndig hjelp gitt, så jeg får bare vente...

Som arbeidsliste tenkte jeg;

1. FÅ OPP HYTTA!

2. Legge to lag gips innvendig + 2x treplater med GG mellom gulv, der første laget bare skrus rett i treverket og det andre på utsiden av dette, begge med Greenglue mellom... Jeg tar meg ikke bryet med å heve taket, blir lavt på det laveste, men det får bare være.

3. Får lagt inn strøm, der kabler trekkes på utsiden. Legger opp tre uttak, et nede på fremsiden, og to bak, oppe og nede (projektor + motoriserte stoler/arcademaskin). I tillegg må jeg ha en kabel opp til den utvendige vifta.

4. Sette opp ventileringen, som jeg planlegger å forholde på utsiden.

5. *Mulig dette utsettes til våren...* Kle hytta med panel samt isolere... Gjøres ikke dette på denne siden av året må jeg behandle hytta med ett eller annet før vinteren setter inn...

6. *Dette kan skje før punkt 5 hvis dette utsettes til våren* Bygging av plattform til stoler, lettvegg til lerret, maling (trolig matt mørkegrå...), trolig teppefliser på gulv osv.

Jeg må nok også investere i en lyddør, døra som leveres med er jo helt håpløst dårlig... Får sjekke litt priser og slikt, mulig dette også utsettes til våren hvis det blir for kostbart...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...da begynner spørsmålene for herr tommeltott å tårne seg...

Hvordan skal jeg feste gipsplatene? Første lag kan jeg vel dytte relativt tett inntil kantene, men ut i fra RuneWs presentasjon bør jeg kanskje legge inn en liten glippe på lag nr. 2 som fuges? Takker på forhånd for tips!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville jo trodd at du hadde brukt Green Glue mellom gipslagene. :-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, det blir GG mellom platene, men tenkte at effekten kunn bli enda bedre om jeg bruker GG også mot treverket. Jo flere lag, jo høyere effekt...

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe isolering?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jo, men den tar jeg utvendig, altså utenfor det 40mm tykke laftede treverket...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...da begynner spørsmålene for herr tommeltott å tårne seg...

Hvordan skal jeg feste gipsplatene? Første lag kan jeg vel dytte relativt tett inntil kantene, men ut i fra RuneWs presentasjon bør jeg kanskje legge inn en liten glippe på lag nr. 2 som fuges? Takker på forhånd for tips!
    Du fester gipsplatene med skruer, men det var kanskje ikke det du lurte på?

For å sikre tettest mulige hjørner er det mange som skrur gipsplatene i "trappetrinn". Hvis du er mot et hjørne med høyre og venstre vegg:

1. Gips høyre vegg med 7mm glippe som fuges
    2. Gips venstre vegg med 7mm glippe (mot gipsen på høyre vegg) som fuges
    3. Gips høyre vegg med 7mm glippe (mot gipsen på venstre vegg) som fuges
    4. Gips venstre vegg med 7mm glippe (mot gipsen på høyre vegg) som fuges

Og så samme runde med 3 lag i taket, og et lag til på veggene, så har du et fint puslespill og tidtrøyte en stund...

Jeg kjører:

1. Tak (lag 1)
    2. Vegg (lag 1)
    3. Vegg (lag 2)
    4. Tak (lag 2)
    5. Tak (lag 3)
    6. Vegg (lag 3)

Men du skal kanskje ikke ha flatt tak?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du hørt om den lafta hytta du skal ha, kan sige?. Jeg ha jobba mye med lafta hytter å dem sig sykt mye , men det er jo større dimensjoner da. tekte berre på festing av gips platene dine å andre ting vist den hytta der sig 1-2cm så vill alle gips skruene din knekK.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Taket er skrått, men det har kanskje ikke noe spesiell betydning mht fremgangsmåten du beskriver, Rune?

Risikoen for sig er jo absolutt tilstede, både mht selve grunnen (støper ikke, setter hytta på leca-blokker, men grunnen består i stor grad av steiner og er relativt fast, så det bør ikke sige for nye der...), og sikkert også mht sig i selve konstruksjonen... Spørsmålet er hvordan jeg kan gardere meg mot skader i gipsen som følge av det? Er klar over at fugene kan ryke, som jo er greit å fikse, men sprekker hele plata er det jo verre... Kanskje jeg bør kjøre større glipper nede eller rund baut rett og slett?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men den tar jeg utvendig, altså utenfor det 40mm tykke laftede treverket...
    Du vil ikke lekte ut invendig - bare litt, så du for 100% rette vegger?

Edit: Du har ikke tenkt tanken på å sette hytta/"lekestua"/"av-hytta" på pæler som borres ned i bakken i stede? Borre ned til der det blir frostfritt slik at du ikke for problemer med grunnen? Ser på vedboden min som bare er lagt oppe på lekablokker..... Den er så skeiv, men mye mulig at eieren av huset den gang virkelig slurva med grunnarbeidet. Ønsker bare ikke at du skal få samme hjemme hos deg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Dette er et "økonomiprosjekt", kan ikke legge de helt store pengene i en utebod jeg uansett ikke får noe igjen for når jeg selger... Når huset i tillegg er såpass lite er det ikke garantert at jeg blir boende her alt for lenge, som må tas med i "regninga".

Jeg har sett noe virkelig skjeve resultater på lekehytter og lignende, og det hadde jo selvsagt vært veldig synd om noe tilsvarende skulle bli resultatet her...

Spørsmålet er jo om en bør gi hytta til neste vår med å "sette seg" før jeg drar på med gips og greier, men spørsmålet er jo om jeg har tålmodigheten til å vente på noe slikt!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her er ei grusom tegning !! det jeg prøver å ilustrere er at du lager ei ramme på lafte veggen med fek: 30mm*48mm lekter, da blir det eit mini reisverk bunnsvill-stendre-toppsvill. så sager du snitt i lektene å skruer i snitte, slik at det kan sige fritt. da går alt bra vettu. Håper du forstod noe av dette :-D Vedlegg 38705

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Taket er skrått, men det har kanskje ikke noe spesiell betydning mht fremgangsmåten du beskriver, Rune?
    Ikke for veggene nei.

Men her du noen tanker rundt taket og lydisoalsjon?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Legger vel bare 2x plater tenkte jeg... Bør vel funke det i taket selv om det er skrått?

Newcomer rovers sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor kjøper du ikke heller de materialene du trenger, og bygger hytten som normalt med reisverk osv.
    da har du plass til isolasjon og du kan bygge hytten akkuratt som du vil.
    Tror ikke lommeboka vil merke den store forskjellen....

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å sette hytta opp på pæler, behøver ikke bety store utgifter. Leie jordborr, noen plastrør, betong, stolpesko og litt treverk - da står det støtt og du behøver ikke å angre. Jeg ville gjort det uansett hva jeg skulle ha brukt hytta til.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hytta er allerede innkjøpt, rovers, selv om nok det du sier ikke hadde vært så dumt... Når det gjelder å leie jordborr osv. er det rett og slett for mye "ork" nå, og ettersom huset som står rett ved siden av står relativt støtt på samme grunn (riktignok støpt såle selvsagt), tror jeg det er relativt stor sannsynlighet for at dette går greit... Litt må jeg nok imidlertid kunne regne med at det synker, og spørsmålet er da hva jeg skal gjøre mht montering av ytre og indre "kledning"...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bare gi deg et skrekkeksmpel: Vedboden min har vridd seg ca 7-8 cm på en lengde på ca 2,5 meter - da snakker vi høyde. Gulvet heller nesten det samme. Skulle du ikke kledd den med gips og med fuger (som lett sprekker), er det en smal sak å jekke den på plass med en vanlig biljekk og legg i mellom det som har sunket. Bare litt opplysning om hvor galt det kan gå....

Side 8 av 25 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •