Prosjekt "AV-hytte i hagen" i gang - STATUS: Nye bilder! - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 25 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 496
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Her er forslager fra Fresh.

"Jeg foreslår at du tar inn luft i bakveggen (bak sitteplassene). Du kan lage
    en nedkassing oppunder taket. Luften tas inn gjennom to ytterveggsrister ca.
    midt på husveggen oppe. Rørene føres så til hver sin side for å lede luften
    gjennom hver sin lydfelle i lengde 100 cm. tar så luften inn i rommet i
    front på nedkassingen. På denne måte oppnås maksimal dempning.
    Du kan gjøre noe av det samme på fraluftssiden. Ta luften ut gjennom to
    ventiler samt to lydfeller på hver side av et t-rør før luften suges ut av
    en utvendig montert veggvifte. Alternativt kan en takvifte benyttes. Med en
    veggvifte slipper du å tenke på taklekkasjer og det er litt enklere å føre
    kanalene (rørene) oppe under taket mot veggen. Se skisse."

Ser jo fornuftig ut egentlig, eneste er jo om rørene vil kunne passer på utsiden, vil nødig begynne med noe intern utforing i dette lille rommet...

Kommentarer?
    Dette er jo snart standarden for ventilasjon av hjemmekinoer. Det er i alle fall i prinsippet identisk med Kokken sitt og mitt opplegg (med mulig unntak av at Kokken bare har EN ut-ventil?).

Så jeg må jo nesten si det ser bra ut ;-)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...og ikke minst trekkes jo da varmluft fra utstyret ut bak lerretsveggen også, virker jo veldig bra det opplegget der da... Så får vi se hva det koster, for det blir jo litt feil å legge STORE penger i noe som garantert blir nedgradert til bod med nye huseiere med tider og stunder...

Jeg har også nedgradert litt ambisjonene rundt skjult kabling rund baut. Det funker jo helt greit å bare legge noen kabelkanaler oppe ved listverket for høyttalerkablene samt HDMI til projektor da. Strøm legger jeg imidlertid opp både bak, foran og bak oppe til projektoren slik at jeg slipper å ha strømkabler dinglende... Må også ha et uttak til vifta utvendig...

På den måten slipper jeg å gjøre de helt store greiene med kabelganger på utsiden, som jo ofte tar veldig mye tid og krefter! Får se hva jeg gidder å ta meg til...

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Dette er jo snart standarden for ventilasjon av hjemmekinoer. Det er i alle fall i prinsippet identisk med Kokken sitt og mitt opplegg (med mulig unntak av at Kokken bare har EN ut-ventil?).

Så jeg må jo nesten si det ser bra ut ;-)
    Designet må nesten inn i en Hvordan-bygge-hjemekino-FAQ ;-)

Men jo, jeg har to punkter bak jeg også: Et punkt i taket (bak PJ) og et punkt over rack med elektronikk (som også får luft fra oppholdsrommet).

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha tittet litt nærmere på tegningen fra Fresh har jeg en kommentar:

Jeg valgte å ta inn frisk/kald-luft fremme ved lerretet og suge luften bakover og ut. Grunnen er bl.a. at jeg ønsker at luften inn skal blande seg litt med eksisterende romluft før den når frem til sitteposisjoner. Tanken er at ved kalde dager så vil luften inn kunne lage et kald-ras fra inntaket og det ønsker jeg ikke rett i nakken. Og det er jo nå i den kalde og mørke årstid vi bruker mest tid i kinoen...?

Om det er en relevant problemstillig eller ikke vet jeg ikke helt, men føre var prinsippet...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg og har samme luftstrøm-retning som Kokken (og i og for seg med samme argumentasjon - 15 kalde i nakken kan bli litt ubehagelig (passer best til skrekkfilmer)).

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, skal ta det opp med Fresh, det passer bedre med orienteringen på hytta også, da kan jeg peke vifta inn mot egen tomt fremfor ut mot naboen... Vet ikke om disse viftene bråker jeg, får jo ev. sette den på et lavt nivå.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Er neimen ikke bare å bare å finne en fungerende løsning når denne arcademaskinen skal med i regninga... Samtidig er den høyt prioritert, såpass høyt at jeg tror jeg velger å skrinlegge det lydtransparente lerretet for nå, da dette med skisserte løsning trolig vil bygge hakket for langt ut... Selv med denne løsningen vil sitteavstand være rundt 1:1 på første rad, som er helt OK, men noe særlig mindre enn det er lite aktuelt. Kan jo gå ned til 230cm bredde da, får se... Har jo VELDIG lyst på en lydtransparent løsning, må jo si det.

Uansett tror jeg det er en OK plan å foreta den skisserte løsningen i første runde. Lerretet jeg kjøper leveres med en vanlig duk, og den lydtransparente duken kan jeg kjøpe i tillegg uansett. Alt som i så fall skal til er jo å bygge ut en liten lettvegg samt bytte duk så løpet er jo ikke kjørt i alle tilfelle.

Prosjekt "AV-hytte i hagen" i gang - STATUS: Nye bilder!-hytteskisse_3-1-1_1-jpg

Prosjekt "AV-hytte i hagen" i gang - STATUS: Nye bilder!-hytteskisse_3-1-1_2-jpg

Prosjekt "AV-hytte i hagen" i gang - STATUS: Nye bilder!-hytteskisse_3-1-1_3-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...fordelen med denne løsnigen er jo for øvrig åpenbar sånn i tillegg til bedre plass rundt arcademaskinen da; sweetspot OG en ekstra plass!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes dette ser utrolig bra ut, lygren.

Kan det være nødvendig med stort, lydtransparent lerret når man kommer så nær lerretet som du gjør her?
    Liker plattformløsningen. En ting som ikke er tegnet inn er jo projektoren, og med det oppsettet der vil vel den komme rett over arkademaskinen? Siden takhøyden i en slik "hytte" ikke er uniform, så er det litt vanskelig å se hvor mye du har å gå på, men har du plass over arkademaskinen, så er det jo et fint sted å ha projektoren, siden arkademaskinen opptar gulvplassen der man ellers ville skallet i projektoren (dersom takhøyden er litt lavere enn standard der).

Gleder meg til å se bilder av det ferdige resultatet etterhvert. :-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, er litt usikker på om projektoren går over arcaden, det spørs nok, selv om det hadde vært helt optimalt... Alternativt må den jo i forkant av arcademaskinen som gir både kortere throw og ellers blir mer i "øyesyn"...

Videre er jeg på tenkeren mht å gå ned på 230cm bredde og dermed forholde visningsforholdet til rundt 1:1 selv med en lydtransparent løsning. Fordelen med en slik lydtransparent løsning er jo både at lyden kommer fra lerretet, samt at det ser langt "cleanere" ut i front... Begge er vektige argumenter, for lysdioder og annet ulumsk drar jo vekk fokus fra filmen. Jeg har sett denne type løsning i praksis, altså lydtransparent lerret bak en slik lettvegg, og virkelig falt for hvor godt det fungerer visuelt og teknisk.

Den bakre delen av hytta er imidlertid relativt "banket" slik jeg ser det, dette kombinerer arcaden og antall sitteplasser på en mest mulig effektiv måte såvidt jeg kan se...

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har desverre ikke noe nyttige innspill her, men må bare få kommentere at dette ser utrolig originalt og spennende ut. Neppe har vel noen sett en slik hagehytte för. Skulle noen ha noe lignende slår du dem uansett ned i stövlene pga Arcade-maskinen.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja. Blir det To Tårn hos deg oxo :-D

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, SVS-tårnene er jo geniale, gjør jo ikke noe at de bygger litt opp når det sparer en for dybde...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å er lettere og ha med og gjøre på alle måter :-)

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er forslager fra Fresh.

"Jeg foreslår at du tar inn luft i bakveggen (bak sitteplassene). Du kan lage
    en nedkassing oppunder taket. Luften tas inn gjennom to ytterveggsrister ca.
    midt på husveggen oppe. Rørene føres så til hver sin side for å lede luften
    gjennom hver sin lydfelle i lengde 100 cm. tar så luften inn i rommet i
    front på nedkassingen. På denne måte oppnås maksimal dempning.
    Du kan gjøre noe av det samme på fraluftssiden. Ta luften ut gjennom to
    ventiler samt to lydfeller på hver side av et t-rør før luften suges ut av
    en utvendig montert veggvifte. Alternativt kan en takvifte benyttes. Med en
    veggvifte slipper du å tenke på taklekkasjer og det er litt enklere å føre
    kanalene (rørene) oppe under taket mot veggen. Se skisse."

Ser jo fornuftig ut egentlig, eneste er jo om rørene vil kunne passer på utsiden, vil nødig begynne med noe intern utforing i dette lille rommet...

Kommentarer?
    Ser jo greit ut dette. Men hva med å legge rør,lydfeller etc på utsiden, eventuelt kasse de inn? Vil jo sikkert ødelegge minst mulig av plassen du har inne tipper jeg?
    Og pass på dette med kondensering, uteluft som er kald nok, kondenserer kjapt når det når en viss temp inne.
    Alternativt sette på et lite varmebatteri på innblåsningsluften, som igjen er termostatstyrt. Det er veldig vanlig.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, jeg skal absolutt prøve å få lagt de lydfellene/rørene på utsiden, innsiden er allerede godt okkupert!

Jeg har tenkt litt videre og kommer ikke til å droppe den lydtransparente løsningen. Går heller for 230cm bredde, det får være greit nok... Finner jeg ut at jeg vil sitte med nesa opp i lerretet kan jeg jo alltids bare øke til 265cm senere.

Når det gjelder aksess til utstyret gjør jeg det enkelt... Lerretet henger "fritt" i frontrammen og kan enkelt fjernes (har sett dette i praksis tidligere, og det fungerer veldig bra). Bak lerretet plasserer jeg en horisontal hylle der jeg plasserer utstyret i samme høyde som lerretet. Ettersom lerretet er lydtransparent vil trolig også IR fungere fint gjennom lerretet.

Prosjekt "AV-hytte i hagen" i gang - STATUS: Nye bilder!-hytteskisse_bak_lerretet-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...og selve lettveggen benytter jo da plater innfelt i scenemolton som enkelt kan fjernes ved ønske om aksess til subbene... Det kan jo også plasseres utstyr under hylla ved behov, ev. sette opp enda en hylle...

...en liten hake da, mating av Blu-rayene blir litt i overkant klønete... Får tenke videre...

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du har nok garantert helt rett, Hazze. Litt av mitt problem er at jeg bor i Oslo-området, og der er prisbildet for bruk av snekker helt spinnvilt. Selv de polske snekkerne maser om 2-300 + mva om dagen...
    Antar du mener i timen, ikke dagen

Artig prosjekt, har tenkt tanken selv. Hadde det ikke vært for at jeg bor i en treroms i Oslo! Tviler på at styret hadde godtatt noe sånt hos meg. MEN, jeg bygde en redskapsbod på hytta i sommer, totalt DIY uten så mye som en tegning. Resultatet ble en solid hytte i bindingsverk og kledning på 18 kvm til 12.000 kr, og to ukers arbeid. Inkludert selvlagde takstoler. Ikke er jeg snekker heller, så dersom man har en hammer og sag (dvs spikerpisol og en skikkelig kappsag) og ikke så altformange tommeltotter lar ting seg gjøre relativt kjapt og billigere.

Hadde tilogmed 6 kompiser med på kranseskål på taket uten at hytta rikka seg. Så har man en hobbysnekker i magen er intet umulig!

Lykke til og kom med bilder av bygginga! Og husk, en snekker må jobbe selvom det er drittvær! Det er ingen unnskyldning!!

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, er litt usikker på om projektoren går over arcaden, det spørs nok, selv om det hadde vært helt optimalt... Alternativt må den jo i forkant av arcademaskinen som gir både kortere throw og ellers blir mer i "øyesyn"...

Videre er jeg på tenkeren mht å gå ned på 230cm bredde og dermed forholde visningsforholdet til rundt 1:1 selv med en lydtransparent løsning. Fordelen med en slik lydtransparent løsning er jo både at lyden kommer fra lerretet, samt at det ser langt "cleanere" ut i front... Begge er vektige argumenter, for lysdioder og annet ulumsk drar jo vekk fokus fra filmen. Jeg har sett denne type løsning i praksis, altså lydtransparent lerret bak en slik lettvegg, og virkelig falt for hvor godt det fungerer visuelt og teknisk.

Den bakre delen av hytta er imidlertid relativt "banket" slik jeg ser det, dette kombinerer arcaden og antall sitteplasser på en mest mulig effektiv måte såvidt jeg kan se...
    1:1 avstand er da ikkje absolutt nødvendig eller?

Sitter og leker meg med Theater Calculator her og får opp godkjent "thx" avstand fra mitt lerret på 265 er fra min. 1.89m til maks. 4m

Minimum avstanden er basert på;

"5. Shortest Recommended Viewing Distance based on Field-of-View being too wide: This distance is based on the peripheral vision field-of-view of the human eye. The average field-of-view width for the human eye is 140 degrees. The rule is that if the viewer sits any closer than this distance to the screen and looks at one side of the screen, they will not be able to see the other side of the screen with their peripheral vision. This equates to a 70-degree field-of-view when the person is looking at the center of the screen."

Eg vil ihvertfall prioritere transparent lerret basert på disse tallene og anbefalingene. Da får eg i tillegg størst mulig lerret både fysisk og praktisk pga. kortere avstand fram.:-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt vanskelig å tyde dimensjoner på de flotte Sketchup-tegningene, men hvor blir PJ montert? Med Arcadeboksen i midten ser det ut som om det blir litt trangt mot taket.

Side 7 av 25 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •