Prosjekt "AV-hytte i hagen" i gang - STATUS: Nye bilder! - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 25 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 496
    Newcomer Oddinsky78 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Min bror har lenge gått med tanker om et hjemmekino men ikke hatt plass
    Jeg visste han tråden din i går og han har vært på Byggmakker og sjekket mulighetene idag

Med andre, nok en tråd som gir oss nybegynnere en solid dose inspirasjon

Kjempetråd Lygren

Anders

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vil ha!

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Rund baut benyttes altså ekte JBL kinohøyttalere, de samme som står som bakhøyttalere på Colosseum kino: JBL :: Product.
    Hah! De vil jeg ha i kinoen min også. Tenkte på noe mer mer WAF, men det hjelper betraktelig at de ikke bygger mer en 25cm.

Et problem hos meg er at jeg har en dør på frontveggen. Veggen er 3 meter bred, og døren er helt til høyre på veggen.

Har et elektrisk lerett som jeg senker over døren, så bildemessig går det greit. Men det gjør det litt vanskelig å ha såpass brede høytalere hengende i taket forran.

Hvordan tror dere det blir om jeg setter disse på gulvet som "monitorer"? Er det eventuelt problematisk å sentrere en rekke med slike høytalere? Dvs 75 cm fra veggen begynner rekken, så er det 150 cm med tre JBL høytalere på rekke også 75 cm til veggen (slik at døren blir fri)

-wukka

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...ettersom jeg har vært så "lur" å bestille meg en arcademaskin fra USA som er stor som et BERG må jeg revurdere "planløsningen"... Den passer liksom ikke inn i et så lite rom, men jeg har ikke annet sted å plassere den, og selge den blir uaktuelt...

Foreløpig vurderer jeg derfor da en løsning med tre separate CineSeats plassert noe lenger foran... Sitteavstand vil da være rundt 3 meter til 265cm bredde, så det er litt i overkant, men samtidig helt i orden for min del. Mulig jeg får vurdere å gå ned til 230cm bredde, men det vil også gå ut over høyttalernes plasseringsbredde.

Fordelen med å plassere sitteplassene noe lenger frem er jo at de bakre surroundhøyttalerne vil fungere langt bedre.

Et par skisser, der den store hvite saken er realmålene på arcademaskinen som nå står pent plassert i carporten!

Prosjekt "AV-hytte i hagen" i gang - STATUS: Nye bilder!-hytteskisse_3_seter_arcade_1-jpg

Prosjekt "AV-hytte i hagen" i gang - STATUS: Nye bilder!-hytteskisse_3_seter_arcade_2-jpg

Prosjekt "AV-hytte i hagen" i gang - STATUS: Nye bilder!-hytteskisse_3_seter_arcade_3-jpg

Newcomer Carlos_007 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra ide å bygge kino ute i hagen på denne måten når det står om plassen!! (Alle barns rettigheter: Alle barn har rett til sin egen kino samme hvordan de bor...) ;-)

Noen ider bare: hvorfor ikke bygge kinoen speilvendt (lerreter på andre veggen ) så døra ikke kommer i konflikt med stolene. Da kan du fint få plass til flere stoler uten at de stikker ut dør-åpningen:-) Døra gjør du jo usynlig etter du har foret den ut med akustik plater og trukket med scenemolton så den flukter med resten av veggen!!?? På bilde ser det ut som du har plass til veggen med det buete lerret alikevell!?

Og når det gjelder projektor monsteret ditt, hvorfor ikke bygge et vindfang/tilbygg i bak kant av hytta som rommer denne herligheten!! Jeg forsto det sånn at du alikevel skal isolere og kle ytter veggene med panel? Og da kan det til og med bare se fint ut med et lite utbygg på hytta. Fordelen med en frittstående kino i hagen ;-) En liten ramme med glass i bakveggen er alt man ser , og med tanke på den flotte løsningen i front (buet lerret med skjult høytalere subber) ville det blitt den ultimate kino der stol/sofa plasering var en lek;-) Du kan til å med lag et forhøynings platå til bakerste rekke uten at det kommer i konflikt med en vanlig PJ som komer ned fra taket eller denne store kassen du tegnet inn over!!! ;-)
    Du kan til og med plasere ventilasjonsvifta i vindfanget med lydisolerte avtreksspjeld i bakkant av kinoen, og tilluft ventiler i front som ikke forstyrrer deg da de er plasert bak det transperange lerretet !!?? Frisk luft inn fremme som blir sugd ut bak, perfekt løsning bare tenk på null viftestøyen fra både PJ og ventilasjonanlegget...
    Må nesten gi meg nå, blir så utrolig ivrig.....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, det var jo ingen dum ide, Carlos... Spørsmålet er om det er nok plass bak den døra, har egentlig ikke sjekket godt nok hvor mye det er, men det skal jeg finne ut av...!

Et tilbygg med arcademaskinen er jo kanskje mulig, men ettersom jeg "stjeler" all bodplassen allerede tror jeg nok et eventuelt tilbygg kommer godt med til andre ting også...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det ser bedre ut å få setene litt fram! Ble jo litt rart med surround-høyttalerene FORAN lytteposisjonen, som det ble i utgangspunktet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...og med en "speilvendt" løsning vil en tre og fireseters løsning se ut skissene under... Er det plass bak døra er jo helt klart dette den beste løsningen. Får jeg bygget et eget tilbygg til arcademaskinen senere kan jo bare sofaen flyttes bakover. 4 seter hadde jo vært veldig kjekt selvsagt...

Prosjekt "AV-hytte i hagen" i gang - STATUS: Nye bilder!-hytteskisse_speilvendt_3-seter-jpg

Prosjekt "AV-hytte i hagen" i gang - STATUS: Nye bilder!-hytteskisse_speilvendt_4-seter-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og nå kom vel sweet spot i midten sideveis også?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    På treseter-varianten kan jeg nok få tilpasset det slik at 3. sete blir sånn noenlunde på midten, mens det med 4 seter aldri blir 100% sweetspot. Samtidig har de høyttalerne jeg skal gå for spesielt god spredning, så jeg tror det vil fungere riktig så godt...

Newcomer Carlos_007 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry , må bare si at jeg ikke tenkte eller så hva en arcademaskin var!!?? Så bare stor dings bak på tegningen og hørte ord som Amerikansk , CRT ... og tenkte dette var noen store greier med innbygde lincer og ++++!! Ja vet ikke helt hva jeg tenkte nå som jeg ser hva det er!;-)
    Så til det jeg mente over, var å bygge på et tilbygg til projector og event. et ventilasjons vifte, ikke et stort joystik spill!!! For alle andre som visste hva det var, må jo syns iden hørtes helt idiot ut!!!
    Jeg ville nå prøvd å hatt den i huset ikke i kinoen!? Man kan jo ikke akkurat spille og se film samtidig, og hvis ungene vil spille når du skal se film eller visaverca blir det jo bare bråk.
    Men må du ha den der så ville jeg ha laget et utbygg mitt på den veggen mellom lerretet og bakveggen som ikke døra er på, å så bare ha et forrheng av scenemolton som flukter veggen:-)( Kan jo kombineres med en utvendig redskasbod)??

I bak kant kan du jo ha en rekke med 3-4 kino stoler av typen der setet slår opp når du ikke sitter i dem i tillegg til 3-4 seteren foran. ( Du vet under demo og når alle ungene i hakkebakkeskogen skal se film) :-)

Men håper det er plass med tanke på døra og lerretsveggen da!!?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...for å unngå videre misforståelser; her er altså den mye omtalte arcademaskinen tegnet inn sånn ca. slik den ser ut...

Den beste løsningen ville som du sier vært å lage en tilknyttet del bak, gjerne i tilknytning til en bod, men det vil både gjøre lydisoleringen langt mer komplisert og ikke minst by på en del byggtekniske utfordringer (dette er en ferdig laftet hytteløsning)...

Prosjekt "AV-hytte i hagen" i gang - STATUS: Nye bilder!-hytteskisse_speilvendt_4-seter-jpg

Newcomer thell sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei lygren!

Spennende prosjekt du har på gang her, ideell løsning for de med liten plass i huset. Likte også den siste tegningen mye bedre hvor alt er snudd 180 grader slik at døra kommer mot lerretsveggen. Blir liksom ikke så trangt i "inngangspartiet" da.

Kult med arcademaskin også da, selv om den byr på litt utfordringer rent plasseringsmessig.

Stå på!

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å kjøpe to hytter å plassere de på langs og rive veggen i mellom de?

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er forskjell på varmepumper gitt... Er noe de kaller ventilasjonsvarmepumper som visstnok skal: "Genvex varmepumper får din bolig til å puste og gir et perfekt inneklima. Luft hele boligen uten å åpne vinduer og dører, og få tilført frisk temperert luft. Med Genvex varmepumper løser du fukt, allergi og inneklimaproblemer i din bolig på en gang, i tillegg dekker den husets grunnoppvarming."

Det er jo det jeg er ute etter, altså en løsning som både gir frisk luft og regulerer temperaturen.

Fikk svar fra Trendimport for øvrig, og der understreket de at deres varmepumper kun varmer/kjøler, og derfor er altså ikke dette det riktige valget for denne type rom. For et stort hus, derimot, der lufting uansett ikke er et like stort tema, er sikkert varmepumpene til Trendimport veldig gunstige...
    Hei Lygren!

Gratulerer med et spennende prosjekt!

Genvex aggregatene er intet mindre enn et lite ventilasjonsaggregat i likhet med Flexit, villavent etc. Disse er beregnet på eneboliger og små rom, og Genvex har i tillegg inkludert en varmepumpe i aggregatet. Disse aggregatene leverer ikke allveden når det blir kaldere ute, og jeg personlig ville ikke gått for denne i din løsning.
    Da ville jeg heller kjøpt en vanlig tradisjonell varmepumpe, og hatt det ved siden av eventuell utlufting.
    Hva med å føre avtrekket fra "teknisk rom" der det blir endel varmeutvikling rett ut på utedel til en varmepumpe? Jeg sier ikke at det blir konstant mye varmere av den grunn, men alle monner drar.
    Når det gjelder vifter ut eller inn, ville jeg ikke valgt bare en avtrekksvifte, og la friskluft komme inn "naturlig".
    En avtrekksvifte som suger ut 200m3/h for å ta et tall må jo nødvendigvis hente de 200m3/h fra et sted ikke sant? Har man da for liten ventil i andre enden, vil det si at den henter resten fra sprekker, åpninger, overalt der den kan hente luft fra.
    Da ville jeg heller satt på en vifte som blåser luften inn i rommet ditt, og med et filter montert før luftinntaket. Deretter kan du jo sette på noen ventiler eller ha åpninger et sted for å få presset dette ut igjen et sted.
    Alternativt to vifter, en inn og en ut.

Og til de som sier at de fleste bygg er bygd etter undertrykksprinsippet. Det er bare tull. Balansert ventilasjon er det som blir brukt, altså like mye inn som ut. Unntaket er spesielle rom, der over eller undertrykk er påkrevd.
    Tenker da på toaletter som skal ha undertrykk, operasjonsstuer som skal ha overtrykk, kjøkken som skal ha undertrykk etc.
    Dette løses ved bruk av overstrømningsventiler etc.
    Kort forklaring, men håper noe av det var til å skjønne.

Newcomer thell sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Hva med å kjøpe to hytter å plassere de på langs og rive veggen i mellom de?
    Ja, da var hytte bestilt. 14,9 kvm "hagehytte" fra Smart Club på tilbud til rundt 20.000. Under 15 kvadrat for å slippe å melde fra til kommunen
    Det var vel ikke helt tilfeldig at valget falt på ei hytte på 14.9 kvm?

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja selvfølgelig

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Her er forslager fra Fresh.

"Jeg foreslår at du tar inn luft i bakveggen (bak sitteplassene). Du kan lage
    en nedkassing oppunder taket. Luften tas inn gjennom to ytterveggsrister ca.
    midt på husveggen oppe. Rørene føres så til hver sin side for å lede luften
    gjennom hver sin lydfelle i lengde 100 cm. tar så luften inn i rommet i
    front på nedkassingen. På denne måte oppnås maksimal dempning.
    Du kan gjøre noe av det samme på fraluftssiden. Ta luften ut gjennom to
    ventiler samt to lydfeller på hver side av et t-rør før luften suges ut av
    en utvendig montert veggvifte. Alternativt kan en takvifte benyttes. Med en
    veggvifte slipper du å tenke på taklekkasjer og det er litt enklere å føre
    kanalene (rørene) oppe under taket mot veggen. Se skisse."

Ser jo fornuftig ut egentlig, eneste er jo om rørene vil kunne passer på utsiden, vil nødig begynne med noe intern utforing i dette lille rommet...

Kommentarer?

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er omtrent sånn eg har sett for meg min løsning, men tenkte å ta inn lufta bak lerretet. Kan jo bli kaldt vinterstid, kjekt å unngå kald trekk i nakken. Lurte og på å sikte innlufta mot forsterker og anna elektronikk i front så det blir ei kjøleeffekt der.

Vil det kanskje og kunne være ei ekstra sirkulasjonseffekt av å sleppe ut innlufta nede ved gulvet, og ta den ut oppe? Eller blir det meir riktig ved "micro-lufting" som i pckabinetter, og ikkje på makro størrelse som her? I eit stående kabinett er det jo inn nede i front og ut oppe bak som gir beste luftinga.. såg for meg samme prinsippene i mitt rom, men da som sagt inn oppe på vegg, ned i dempet kanal til gulvet og så sikte ut på mot rack i front bak lerret.

Newcomer Hazze sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare komme med en innskytelse ang. lydisoleringen av denne AV-hytta. Jeg hadde en nøyaktig lik hytte som du viser i første post der jeg bodde tidligere. De er i utgangspunktet så dårlig isolerte for lyd at du kan høre en knappenål falle på gulvet når du står utenfor.
    Rundt vindu og dør er det store "glipper", taket er 12mm tykt og hviler på noen dragere som i og for seg er solide. Problemet er hvis du isolerer på innsiden mister du masse takhøyde og romfølelse. Jeg isolerte taket på min utvendig. Skrudde 48x98 (2/4 på fagspråket ) på høykandt ned i dragerene (etter at det tynne paneltaket er lagt på) og la inn 10cm paroc (steinull) med 18mm OSB plater som ny taktro og ny takshingel på toppen.

Hvis du hadde bygget en lik hytte selv fra grunnen av (med helt vanlige vegger) vil jeg tro det hadde blitt både bedre og billigere. Du betaler mye for å fylle veggene med furuplank som i seg selv er dyrt.
    En enkel måte å regne ut hvor mye det koster å sette opp en vegg i vanlig stenderverk (2"x4") er å regne 100 kr pr løpemeter vegg. Det inkluderer toppsvill, bunnsvill og stendere. Så hvis hytta har 15,6 meter yttervegg snakker vi rundt 1600 kroner i materialkostnad for rammeverket. Du får mye panel, utlekting, isolasjon og gips for de resterende 18400 kronene. Samtidig får du en hytte med nøyaktig de målene du ønsker deg, vegger med den lydisolasjonen du trenger og du kan øke takhøyden ved raftene til litt mer en de usle 2 meterene det er på laftehytta.
    Vinduet og døra i laftehytta er ikke noe å samle på da glassene er 4mm tykke og treverket i seg selv er alt for tynt til å sette i bedre glass.
    Regner med at du vil ha denne så innbruddsikker som mulig og da nytter det lite med en dør eller et vindu som du kan åpne fra utsiden med en smørkniv.

Jeg har nå bygget en "gjestehytte" i hagen på 15m2 med skikkelige vegger, 2 gode vinduer og en bra dør. Med limtredrager i taket slik at jeg fikk 2,60m takhøyde, takstein og liggende panel utvendig kom den ferdig på ca 25.000 kroner. Den er innbruddsikker, godt isolert (både lyd og varme) slik at den er like god å bruke sommer som vinter.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, du har nok garantert helt rett, Hazze. Litt av mitt problem er at jeg bor i Oslo-området, og der er prisbildet for bruk av snekker helt spinnvilt. Selv de polske snekkerne maser om 2-300 + mva om dagen... I tillegg er en neimen ikke garantert at det hele blir noe bra!

Laftehytta kan jeg gjøre en del med selv uten å måtte risikere at stenderverket osv. ikke er bærekraftig... Det koster til tider å ha ti tommeltotter...

Når det gjelder vinduet skal det tettes uansett, og døra byttes, men samtidig; det er jo bortkastet å bruke penger på dette når det ikke skal brukes.

...får tenke på det til neste gang, hadde jo helt klart vært et poeng å hatt det høyere under taket, når det blir foret blir det jo litt stusselig der inne gitt...

Når det gjelder ventilering tror jeg absolutt det er et poeng å slippe inn friskluft i nærheten av der folk sitter, lufta går jo uansett inn via taket, så en får ingen direkte "blås"... En kan også justere ned vifta på den andre siden ved ønske om det vinterstid.

Side 6 av 25 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •