Prosjekt "AV-hytte i hagen" i gang - STATUS: Nye bilder! - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 25 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 496
    Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    "frittgående" hjemmekino løsning... :-D
    Priceless:-)

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som flere har påpekt så kommer dette til å bli et interesangt mål for tyvpakk...
    ville ha brukt noen lapper på et alarmsystem...
    Trådløst med sentralen i boligen...

Når du graver dit strøm, anbefaler jeg å legge ned flere reserverør, ville også trekt cat5e/6 til netverk.. Om ikke kommer du før eller senere til å angre..
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Når du graver dit strøm, anbefaler jeg å legge ned flere reserverør, ville også trekt cat5e/6 til netverk.. Om ikke kommer du før eller senere til å angre..
    Veldig enig! Rør er billig. Trekk ett 50mm rør og 4x20mm rør ekstra. Man vet aldri hva man finner på/oppdager når man har gravd ned rørene. Det blir mye "rør" å grave opp og trekke nye etterpå i alle fall.

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Og alle industribygg, butikklokaler etc med ventilasjonsanlegg har jo et undertrykk, så det er nok et logisk poeng i det, bare så iriiterende å ikke forstå det :-D
    Kan noen som jobber med dette bekrefte at det er slik? Jeg forstår det heller ikke!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg jobber ikke med dette men prøver å tenke litt logisk... Det kan kanskje ha noe med kondens å gjøre? Kald luft som treffer en varm flate (altså undertrykk i huset) vil ikke skape noen kondensproblemer, men varm fuktig luft som treffer en kald flate vil skape kondens (ref speilet på badet når man dusjer). Så hvis det er overtrykk i huset, vil man risikere at den varme og fuktige inneluften sniker seg ut gjennom små hull i overflatene og treffer de kaldere ytterste lagene av veggkonstruksjonen, noe som etter hvert vil skape kondens og fuktskader. Undertrykk vil i verste fall skape litt kald trekk men altså ikke fuktskader.

Eller?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Eller?
    Det jeg har lest nå i løpet av 10min er at ved bruk av komplett villavent i huset, så skal det "kalibreres" slik at det er

• overtrykk på soverom, hobbybod
    • undertrykk på bad, vaskerom
    • ikke så nøye i boder og lignende
    Grunnen til overtrykk på soverom er vistnok ved brann, at systemet ikke skal suge røyk inn...

Undertrykk på bad, vaskerom pga det tols1 sier.

Jeg forstår enda ikke helt dette.. for med villavent... hvor kommer luften egentlig fra? Man kan jo ikke garantere at luften som blåses inn i soverommet ikke har røyk i seg?

Anyways.. det virker som "støv" ikke er hovedtema når man designer systemet.

DrE

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, men da må man jo dele opp huset med lufttette skott for å opprettholde over/undertrykk i de forskjellige rommene? Med mindre luftutsuget i balanserte systemer gjerne plasseres på bad og vaskerom mens den nye luften slippes inn på soverom?

Villavent-liknende systemer er vel egentlig bare er en vifte på loftet som suger inneluft fra bad, vaskerom og kjøkkenvifte og sender det ut og at friskluften kommer inn gjennom ventiler i vinduer og luker i veggen.

Newcomer AndersD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Det jeg har lest nå i løpet av 10min er at ved bruk av komplett villavent i huset, så skal det "kalibreres" slik at det er

• overtrykk på soverom, hobbybod
    • undertrykk på bad, vaskerom
    • ikke så nøye i boder og lignende
    Grunnen til overtrykk på soverom er vistnok ved brann, at systemet ikke skal suge røyk inn...

Undertrykk på bad, vaskerom pga det tols1 sier.

Jeg forstår enda ikke helt dette.. for med villavent... hvor kommer luften egentlig fra? Man kan jo ikke garantere at luften som blåses inn i soverommet ikke har røyk i seg?

Anyways.. det virker som "støv" ikke er hovedtema når man designer systemet.

DrE

Hei.

Skal prøve å forklare litt.
    Dette er sakset fra byggforsk-
    "Ventilasjonsanlegg i boliger skal tjene to hovedformål:

- sikre tilfredsstillende luftkvalitet for brukerne med hensyn til komfort og helse

- begrense luftfuktigheten innendørs, slik at kondens og fuktskader (muggsopp og råtedannelse) på innvendige overflater og i bygningskonstruksjonene ikke forekommer"

Du spør: "hvor kommer luften egentlig fra?"

Luften kommer enten fra en ventil i yttervegg (mekanisk/naturlig ventilasjon), eller gjennom ventilasjonssystemet(balansert ventilasjon). Hvis det tas gjennom ventilsjonssytemet bør inntakskanalen være plassert strategisk, gjerne et stykke ned på yttervegg, vekk fra bilvei, grillplattingen, parkeringsplassen og brannrøyk.
    De enkelte rommene bør dessuten sikres en tilluft under bruk som er minst 7 l/s pr. person.

Det er viktig hvor man plasserer avtrekks/innluft kanaler, dette fordi at luften skal sirkulere på en fornuftig måte inne i huset.

Det er mange som har en liten peis eller vedovn i forbindelse med kjøkkenet. Hvis mor da steiker bacon med kjøkkenvifta på max og gamlefar bestemmer seg for å fyre opp i peisen, kan dette resultere i at at man får et veldig røykfylt rom.

Innluft skal som en tommelregel komme fra soverom og oppholdsrom/stue
    Utluft skal skje på tekniske rom som bad, kjøkken og vaskerom.

Antall luftvekslinger bør i oppholdsrom være minimum 1,5/time.
    Luftveksling beregnes etter personbelastning og bruksformål (det er jo forskjell på en kinosal og et treningsstudio:-D )
    av rommet, hvis jeg ikke husker heelt feil.

Håper dette var en smule forklarende.

AndersD

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Da skal jeg få satt opp hytta i løpet av neste uke etter planen i det minste!

Høyttalerløsning blir JBL kinohøyttalere i 7 kanaler, de samme som benyttes som bakhøyttalere på Colosseum. Dette er høyeffektive, kompakte saker som henges på veggen. Tåler 250W kontinuerlig og benytter JBLs hornladede titanimdiskanter, som er svært gode... Sub får jeg bare komme tilbake til, men antar en SVS eller to ikke er et direkte dårlig valg i det minste... Tenker jeg går for en Onkyo 876 som receiver i første omgang og ev. bunker opp med noen ekstra effektkanaler i front ved behov.

Videre skal jeg kjøre lydtransparent lerret som nevnt noen ganger, blir vel DreamScreen V3 eller evt. V4, får se an lommeboka... Det viktigste poenget er at jeg skal kjøre DreamScreens nye Acoustic HD-duk, som jeg tror og håper skal bli tilstrekkelig finmaskert for å unngå det meste av artifakter.

Projektor er jo selvsagt; JVC HD-750, men ettersom den ikke dukker opp før utpå nyåret ser det ut til blir det vel kanskje en Sony VW40 som "venteprojektor". Er jo ingen dårlig løsning det heller. Dropper nok anamorfisk linse i første omgang, men mulig jeg drar til med en slik en på et senere tidspunkt.

Seter blir selvsagt CineSeat, men må vurdere litt hvordan jeg skal gjøre det rent "radmessig". De kommer snart med noen vanlige kinostoler (manuelle), som muligens vil passe fint på "bakre" rad... Er jo ikke så ofte vi er flere enn 4 som ser på film da, men er jo greit å ha plass til en 5-6 til "nød" også. Fordelen med en treseter i front er jo "sweetspot" i midten!

Skal begynne å tegne opp litt snart.

Når det gjelder løsningen rent byggteknisk er forslaget om utvendig panel trolig det jeg går for. Da kan jeg legge alt av kabelganger på utsiden, og slippe å stjele plass fra innsiden. I tillegg får jeg kjørt samme panel som huset, og estetisk er jo også det langt penere.

I forhold til ventilering er jeg i snakk med Fresh nå. Jeg tenkt på en takvifte med lyddemper integrert til "utsuget" og en lydfelleventil til innsuget. Tror det blir bra! Dropper varmepumpe og det greiene der, er jo friskluften som er vesentlig å få til skikkelig i en slik løsning, varme ordnes lett ved hjelp av en ovn. Hvis det blir for ille til sommerstid får jeg ev. vurdere en portabel AC, men jeg tror det kommer til å gå helt greit så lenge lufa sirkuleres på et godt vis. Kommer tilbake til løsningen snarlig!

Da skal jeg begynne å tegne litt i Sketchup - legger ut så snart jeg har noe lurt å vise til!

PS! Har fått arcademaskinen min fra USA nå, står på gårdsplassen! Vi snakker en EKTE arcademaskin, makan til sentimental utrustning skal en lete lenge etter!

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    PS! Har fått arcademaskinen min fra USA nå, står på gårdsplassen! Vi snakker en EKTE arcademaskin, makan til sentimental utrustning skal en lete lenge etter!
    Flott med oppdatering.:-) Trenger tråder å lese på no, da min bygging ikkje blir før på våren..

Har du fått testet ut arkade maskina? Sikler etter ei sånn ei sjølv. Ser at noken selger med vanlige PC monitorer, men andre har "ekte" arkade skjermer.. Ka er det på din? Vet du forskjell på disse du?

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: dbl post

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Original løsning dette, lygren!

Tror det er flere som ikke har plass i huset som kunne tenkt seg noe lignende.
    Blir spennende å følge med på resultatet etterhvert.

Du satser på å få det ferdig utvendig før vinteren setter inn?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Min maskin har en ekte "Electrohome" CRT-monitor, som ble benyttet på en rekke arcademaskiner... Jeg skal få testet den snart, samt selvsagt legge ut bilder...!

Jeg skal virkelig prøve å få ferdig det utvendige før vinteren setter inn, men det avhenger litt av hvor avansert det blir med ventileringen...

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    I forhold til ventilering er jeg i snakk med Fresh nå. Jeg tenkt på en takvifte med lyddemper integrert til "utsuget" og en lydfelleventil til innsuget. Tror det blir bra! Dropper varmepumpe og det greiene der, er jo friskluften som er vesentlig å få til skikkelig i en slik løsning, varme ordnes lett ved hjelp av en ovn. Hvis det blir for ille til sommerstid får jeg ev. vurdere en portabel AC, men jeg tror det kommer til å gå helt greit så lenge lufa sirkuleres på et godt vis. Kommer tilbake til løsningen snarlig!
    Det ser ut som om du har kommet til samme konklusjon som meg - frisk luft først - med lyddempende utforming, deretter får vi se på apparatur som bemiddler temperatur. Et lite tips vedrørende Fresh.no; bestill tidlig og følg dem litt opp. Det gikk ikke med razerfart da jeg bestillte hos dem. Har du mulighet til å besøke sjappa, gjør det fremfor telefonkontakt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da har jeg begynt å "Sketche" kinoen... Skissen er i realmål, da med en sort "utstyrsvegg" i front der jeg må finne på noe lurt mht aksess til de nedre komponentene. Må jo utnytte plassen maksimalt på en såpass plassbegrenset løsning...

Løsningen viser en 4-seters CineSeat stående bakerst. Mulig jeg enten går for en treseter, evt. "Space-saver" armlener, som sparer meg for ytterligere 15cm.

I front har jeg satt opp to SVS-subber, formen på disse sakene er jo relativt lur for denne type installasjoner (PB12-Plus/2)...

Rund baut benyttes altså ekte JBL kinohøyttalere, de samme som står som bakhøyttalere på Colosseum kino: JBL :: Product.

Når det gjelder Fresh er skissene oversendt, tok en uke før de svarte, men de lovet å se på dette neste uke!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Bredden på lerretet er 265cm, 2.35:1... Døra håper jeg går utover, hvis ikke sliter jeg kanskje mht setene som står i veien... 4-seteren gjør jo også at "sweet-spot" forsvinner, men høyttalerne som benyttes har temmelig god spredning, så det blir sikkert helt greit.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vinduet utgår videre mest sannsynlig også, så lenge det blir installert en fungerende ventilasjonsløsning er jo et slikt vindu kun til bry... Døra må nok også byttes ut med en passende lyddør, da den både har vinduer og er syltynn...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    En annen løsning på setene er jo å bygge to rader med tresetere, en skikkelig "CineSeat" i front, og tre av de nye, ekte kinostolene bak, som jo tar begrenset med plass... Disse tre bak må jo i så fall da settes på en plattform av et slag... Ulempen med en slik løsning er i overkant med møblement i en lita hytta samt gjerne at første raden blir sittende litt i overkant nærme lerretet...

Active
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette ser jo bra ut. vurderer en pakke ala dette til kjellerstuen selv.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Surround høytalerene virket og være veldig langt frem i romet etter tegningene ???

Plus/2 kan bli vanskelig og kalibrere med så begrenset plasseringsmuligheter... men en EQ til subene kan fikse den saken...

Ellers så vil jeg fåreslå 2 svs tuber i stedet ?
    Nye Plus tuben kansje ? (ingen info om den enda, eller når den kommer)
    Eller 2 stykk ultra kansje :-D

Side 5 av 25 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •